Mohammed Ameziane 1909

Gestart door abrid, 08/02/2005 om 09:37:05

abrid

Azul xawem,

Hier een link in het Spaans over Mohamed Ameziane die rond het jaar 1909 slag leverde tegen de invasie van de Spanjaarden. In dit artikel word veel besproken alleen is het in het Spaans. Mischien kan iemand er wat van vertalen.

Aqadi

http://www.geocities.com/annual_1921/05_06_mizzian.htm

*****

Nu even geen tijd, later deze week mogelijk wel.
Kan je me dan eraan herinneren?
Even kort wat ik me herinner van het lezen:
Ameziane was een begenadigd prediker van Jihad tegen de ongelovige Spanjaarden, en scheen nog af te stammen van de stichter van de heilige stad Fez wat hem een speciale status gaf. Hij verenigde Rif-stammen onder zijn bevel. Nadat zijn troepen arbeiders aan een spoorbrug hadden aangevallen en afgeslacht kwam er een Spaanse militaire campagne.
Maar die konden slechts beperkt optrekken vanwege de tegenstand van de troepen van Ameziane, die ook veel wendbaarder waren dan de Spaanse troepen.
Toen tijdens een gevecht Ameziane omkwam, was de samenbindende factor weg, en viel de opstand uit elkaar. Pas jaren later, onder de leiding van Abdelkrim, zou de eenheid hervonden worden en de opstand verder gaan.

abrid

Oke a tawmat. Ik ben erg benieuwd naar de inhoud hiervan. Er staat op die link meer informatie over abd el krim etc maar daar weet ik al het een en ander van. Alleen van Mohamed Ameziane weet ik wat mider af. WEel dat ie strijd heeft geleverd tegen de Spanjaarden. De bekendste slag is de slag bij Kert in 1911 als ik het goed heb.

Maar alvast bedankt. Ik zal je er aan herinneren.


abrid

Dat is zeker iets. Alleen hoopte ik op aanvullingen in die link. Tanmiert

abrid

en M7 heb je  mischien tiojd gevonden?

Badis


Opmerkelijke feit in de geschiedenis van Arif en Spanje tijdens de leiderschap van Amezian is de slag El Barranco del Lobo in 1909 toen Amezian en zijn mensen de Spanse militairen versloegen en de werkzaamheden rond de railverbinding tussen Jbel Ouxan en melilla stil hebben gelegd.
4 maanden later stuurde Spanje 40.000 militairen om het gebied weer onder controle te krijgen. Dit was na massale protesten in Spanje, georganiseerd door vakbonden en politieke partijen. De protesten in Barcelona waren gewelddadig beëindigd, deze gebeurtenis wordt in de Spaanse geschiedenis de “ Tragische week van Barcelona” genoemd.





abrid

Dus de tragische week is nav het verzamelen van jonge mannen voor het leger om de Rif te heroveren? Vooral omdat het Catalanen en Basken waren die geworven werden?

De Spanjaarden noemden de Rif ook de begraafplaats van "onze" jeugd.

Aqadi a Badis

*****

Citaat van: abrid op 15/02/2005 om 13:13:06
en M7 heb je  mischien tiojd gevonden?

Sorry, ik hoop dit weekend.

ameziane

Samen met Mounir/abrid hebben wij zijn graftombe gelokaliseerd in Segangane en wat fotos gemaakt. De begraafplaats ligt aan de grote weg,nu is er ook een verwijsbord naar zijn graf.

Het voetbalstadion van Segangane is naar hem vernoemd en verder wordt hij hier jaarlijks herdacht op zijn sterfdag:15 mei 1912.

Een bijzondere man,die al op jonge leeftijd een geleerde was.

groenebriefjes

het is ddat me verhuizing ff is uitgesteld naar volgend weekend, maar me vader heeft de dochter gesproken van mohamed ameziane, hun zijn familie van mij, ik wil haar heel graag intervieuwen als ik ben verhuist, mochten jullie zelf een vraag hebben di eik namens jullie kan stellen aan haar, meld het dan hier aub. Dank jullie ;)

ameziane

Citaat van: Don-Rifi op 15/08/2005 om 12:48:11
het is ddat me verhuizing ff is uitgesteld naar volgend weekend, maar me vader heeft de dochter gesproken van mohamed ameziane, hun zijn familie van mij, ik wil haar heel graag intervieuwen als ik ben verhuist, mochten jullie zelf een vraag hebben di eik namens jullie kan stellen aan haar, meld het dan hier aub. Dank jullie ;)
Hebben we het over dezelfde Ameziane? Want er is ook nog die van 1958/1959. Verder is er ook Maarschalk Mezziane,die in het Spaanse leger diende en later de eerste Marokkaanse ambassadeur werd in Madrid.

Sa3ieD

Ik denk toch dat jij een andere Mohamed Ameziane bedoeld Don-Rifi. De Mohamed Amezian van dit onderwerp komt uit omgeving Nador en was een aqqer3i als ik me niet vergis.

Jij bedoeld de Mohamed Ameziane van de Aith Wayagher die in 1958 een "opstand" leidde met schrikbarende gevolgen voor veel Aith Wayagher, dit wordt Mohamed Ameziane dan ook door velen kwalijk genomen. De Mohamed Ameziane die jij bedoeld heeft in Roosendaal (of Bergen op Zoom) gewoond en is een paar jaar geleden overleden als ik me niet vergis. Zijn zoon, die tevens mohamed ameziane heet, is volgens mij dokter aan de universiteit van tilburg, maar dat weet ik dus niet zeker. Mohim het gaat hier om een andere Mohamed Ameziane dan die de topic starter bedoeld.

ayned_m

azul sa3ied!

Moahmed amezyan  ( bekend als mohamed n rjah sellam amezyan ) heeft nooit in Nederland gewoond, maar hij is wel in ziekenhuis Utrecht overleden  at yarhem yakuc .
hij kwam uit IRAQ  voor een operatie  maar het is hem niet gelukt . at yarhem yakuc
maar hij heeft wel  familie  in bergen op zoom , dat klopt. En mohamed die je noemde is zijn zoon  en hij heeft ook een boek in het arabisch uit gebracht  Over  mouray mohend.

tanemmirt
ayned


groenebriefjes

Citaat van: Sa3ieD op 15/08/2005 om 12:57:52
Ik denk toch dat jij een andere Mohamed Ameziane bedoeld Don-Rifi. De Mohamed Amezian van dit onderwerp komt uit omgeving Nador en was een aqqer3i als ik me niet vergis.

Jij bedoeld de Mohamed Ameziane van de Aith Wayagher die in 1958 een "opstand" leidde met schrikbarende gevolgen voor veel Aith Wayagher, dit wordt Mohamed Ameziane dan ook door velen kwalijk genomen. De Mohamed Ameziane die jij bedoeld heeft in Roosendaal (of Bergen op Zoom) gewoond en is een paar jaar geleden overleden als ik me niet vergis. Zijn zoon, die tevens mohamed ameziane heet, is volgens mij dokter aan de universiteit van tilburg, maar dat weet ik dus niet zeker. Mohim het gaat hier om een andere Mohamed Ameziane dan die de topic starter bedoeld.

oow ok sorry dan sa3id....