meer remigranten spijt terugkeer naar land van herkomst

Gestart door Dora, 07/02/2005 om 22:12:32

Dora

uit het rifgebied zijn veel berbers gemigreerd naar nederland. vorral in rdam woont een groot groep marokkanen uit de streek rondom al hoceima. tussen de rif en nederland is een levendig verkeer van personen. marokkaanse jongeren uit nederland brengen hun zomervakantie in al hoceima door en in de zomer zie je er dan ook veel jongens uit adam en rdam de bink uithangen. gepensioneerde marokkanen keren hier terug om hum oude dag in hun geboortestreek te slijten. zo'n honderd 55-plussers verlaten jaarlijks nederland om weer in marokko te gaan wonen.

"ik ben na mijn pensionering in nederland teruggekeerd naar mijn geboortestad", vertelt Mohamed Kattabi. ik had daar een huis gekocht en ben er gaan wonen met mijn vrouw en 2 klein dochters. hij staat in het stadje imzourn voor de restanten van zijn huis. "ik ben alles kwijt waar ik mijn leven lang voor heb gewerkt", zegt mohamed. "wat heb ik hier nog, zou graag teruh willen naar nederland naar mijn zoon, maar dat gaat niet meer.

meer remigranten hebben spijt van hun besluit om terug te keren naar het land van herkomst, zegt mohamed. dat wordt bevestigd door het nederlandse platvorm al hoceima, dat werd opgericht na de aardbeving

kan een remigrant die in zo'n onfortuinlijke situatie terecht komt nog aanspraak maken op bv gezinshereniging?. het ant van Maud Bredero, voorlichtster van minster verdonk van vreemdelingenzaken is duidelijk; "NEE". wanneer mensen zijn geremigreerd vallen ze niet meer onder onze verantwoordelijkheid.de marokkaanse overheid is verantwoordelijk voor deze meneer. hij kan naar nl komen op een toeristen-visum dat 3 maanden duurt. in een heel bijzonder geval maken we een uitzondering......

bron; contrast

is het wel verstandig om terug te keren is mijn vraag. waarom gaan mensen niet gewoon een half jaar en blijven een half jaar in nl bij hun kinderen...dus om en om...is dat niet verstandiger?? en wat zijn hun rechten dan??

Tamza

Was er geen 'oprotpremie' van de Nederlandse overheid waar veel Marokkanen toen gebruik van maakten?

mara

Het lijkt net een nova-aflevering van de vorige zomer...

Dora

er stond jaar na de aarbeving..zal dus niet vorige zomer zijn..

naar mijn mening zou geen enke persoon zomaar alles achter zich laten en vertrekken naar land van herkomst. de 6 maanden regeling vind ik het meest zinvolle..

VS

Tragisch allemaal. Je zou bijna denken wat ze hier dan missen. Dit is nou niet echt het goede moment om je als Marokkaan in Nederland te bevinden.

Lâle

Maar blijkbaar is Marokko dus ook niet alles......

VS

Citaat van: Anastacia op 08/02/2005 om 19:15:01
Maar blijkbaar is Marokko dus ook niet alles......
Kan je nagaan hoe zwaar bagger het leven daar wel niet moet zijn, dat ze hier weer terug willen komen.

Dora

realiseer je wel dat het hier in dit artikel gaat om mensen die getroffen zijn door de aardbeving. terug om te genieten van hun laatste dagen...en toch een andere wending heeft gekregen...

daarnaast is het verlaten van je kinderen en je jaren lange verblijfplaats niet makkelijk..heb overgens wel gemerkt dat vrouwen het zwaarder hebben dan mannen...

Samariaan

Citaat van: lopende_lach op 08/02/2005 om 19:26:07

daarnaast is het verlaten van je kinderen en je jaren lange verblijfplaats niet makkelijk..heb overgens wel gemerkt dat vrouwen het zwaarder hebben dan mannen...

yup, en gezien hun jarenlange verblijf (een flink deel van hun leven) in Nederland zijn het ook tot op zekere hoogte "Nederlanders" geworden, en lopen ze de kans om heimwee te krijgen naar dat vervloekte Nederland.