Steeds Meer Marokkanen Ontdekken Hun Roots..

Gestart door Falku, 01/12/2001 om 16:31:15

Falku

Hier onder staat een fragment uit Fatema Mernissi laatste boek 'Les Ait Debrouille' (de nederlandse vertaling heb ik uit Rif Bulletin).
Het  boek mag opmerkelijk genoemd worden, we zien hier een aantal opvallende dingen: hoewel veel Marokkanen het Tamazight ingeruild hebben voor het Arabisch zit het ze kennelijk niet lekker. Ze schamen zich aan de ene kant dat ze hun moedertaal vergeten zijn, maar schamen zich ook om hiervoor openlijk uit te komen. Maar in het geheim gaan meer en meer Marokkanen toch weer hun Tamazight leren. Ik denk dat dit hoopvol nieuws is, de arabisering lijkt daarmee gedoemd te zijn te mislukken, met de ontwikkelingen die het Tamazight nu doormaakt krijgt het steeds een positiever imago en zullen meer Marokkanen hun taal weer willen leren.

Wat denken jullie?


CiteerNet als andere stedelingen voel ik me een beetje stom dat ik Tamazight niet kan verstaan telkens weer als ik een bezoek breng aan familie in de Atlas. Ik was hierover met mijn schoonzus aan het praten toen een klein neefje me onderbrak en zei: "Maar Tata, een taal kun je makkelijk leren. Onze leraar zei dat je maar een woord perdag hoeft te leren. Aan het einde van de maand he je er al dertig. Later kom je erachter dat je woordenschat groot is geworden. Zelfs als je al tien woorden per dag leert dan heb je aan het einde van het jaar een redelijke woordenschat om te communiceren". Zijn opmerking verbaasde mij. Mijn neefje behoort tot de generatie van de televisie en van de schotel. Hij ziet elke dag beelden uit alle hoeken van de planeet voorbij schieten. Hij denkt nu al in termen van de markt: communiceren is je markt verdubbelen.

Een gevoel van schaamte overviel mij. Ik vond mijzelf te oud om de snel veranderde wereld om mij heen alsnog bij te benen. Ik ging die middag een krant bij de befaamde kiosk van Brahim kopen op het Plein van Bourgogne in hartje Agdal waar alle studenten van de universiteit voorbij trekken. Ik fluisterde hem toe dat ik ook Tamzight wil leren en of er leerboeken te vinden zijn. Ik was vooral bang dat de klanten mij hoorden. Brahim stopte mij een boek toe en zei dat het beste was wat je krijgen kon. Ik stond even stil bij het zien van de omslag waarop de naam van de auteur stond. Meer als veertig jaar geleden had ik arabisch les in Fes bij hem gehad. Wie kent Mohamed Chafiq niet van het Collegium Um Al Banin te Fes? Een man wiens kennis van de arabische taal de klassieken van Arabie overtreft blijkt ook leraar van Tamazight te zijn.... Ik kan me herinneren dat hij ons de liefde leerden voor alles wat geschreven is en vooral liefde voor talen. Een taal, zei hij ooit, is net een schip. Die heb je nodig bij het reizen.

Wat een ironie. Ik was op reis en had niet gedacht aan het schip. Reden te meer om me te verdiepen in het leerboek dat ik zojuist gekocht heb. Al snel ontdekte ik dat ik op de een of andere manier ook Tamazight spreek. Marokkaans Arabisch is namelijk vol uitdrukkingen en leenwoorden afkomstig uit Tamazight. [.....]
En dat is niet alles. Veel steden en plaatsnamen zijn oorspronkelijk Amazigh. [.....]

Marokkaans Arabisch zit werkelijk vol met vocabulaire van Amazigh origine. Ik hield me even in bij de gedachte dat mijn slimme neefje mij maar een stommeling zou vinden omdat ik een taal spreek (Marokkaans Arabisch) waarvan ik de herkomst eigenlijk niet ken. Feitelijk spreek ik Tamazight zonder het te weten.

Tmazight (Gast)

#1
Dit bewustzijn kwam bij mij rond mijn 18de. Het zat me dwars dat ik nagenoeg niets van mijn land afwist. Ik begon me in literatuur te verdiepen die met Marokko te maken had. Dat was helaas niet veel.
Ik wist niets van Abdelkrim af, dat kwam pas toen ik deze site bezocht. Wel grappig, laatst zat ik een jeugdfoto van mij te bestuderen kwam ik ineens de foto van Abdelkrim tegen. Deze hing achter mij tegen de wand.
Toch heb ik nooit iets over hem gehoord van mijn ouders, dat is waar wij in de fout zijn gegaan. We moeten onze geschiedenis doorgeven aan onze kinderen, anders gaat deze verloren.

Tmazight (Gast)

#2
hahahaha,:D .
Als ik dit zo teruglees is het net of ik vier kinderen heb. Ik bedoel dus in de toekomst.8)

rebel

#3
emdouker falku
ik dankje hartelijk voor je zeer heldere prachtig
inzet op deze arif site je bent duidelijk op de goede weg en je bent in mijn ogen een echte erifi
waar we op kunnen bouwen
sallam

inderdaad e emdouker tmazight het is onze PLICHT
om het tmazight aan onze kinderen door te geven
adios

Tmazight (Gast)

#4
Als de handtekeningen-actie van Falku een succes wordt, dan hebben we iets om trots op te zijn.

Ik heb er weer een geschikt spreekwoord voor(ik hoop dat ik het ongeveer goed heb):

CiteerHij die een boom velt, hem vervloeke zijn kinderen. Hij die een boom plant, hem zegene zijn nageslacht.

En dat klopt ook wel. Falku heeft de eerste stap gezet, nu is het aan ons om te volgen. Tenminste als we later onze kinderen recht aan willen kijken. Dus iedereen die zich nog niet opgegeven heeft, doe het zo snel mogelijk.

Citeerinderdaad e emdouker tmazight het is onze PLICHT
om het tmazight aan onze kinderen door te geven
adios

*lol* Rebel, ik ben geen emdouker. Eerder een thamedoukest ;) .

Tmazight (Gast)

#5
CiteerWie een boom velt, die vloeken zijn kleinkinderen. Wie een boom plant, die zegent het nageslacht.

Dit is het spreekwoord dat ik bedoelde. Het is een Arabisch spreekwoord.

Said

#6
salaam,

ik heb problemen met "arabirisering". ik lees veel negatieve zaken over het proces van arabirisering, dat de arabieren de berbers alles willen ontnemen etc. dit speelt in nederland minder tot helemaal niet, maar het schijnt velen toch bezig te houden. is er dan geen gevaar voor de "vernederlandsing", dat straks (en dat gebeurt al)de berbers hun taal niet meer kennen en enkel het nederlands nog spreken. hoe zit het hiermee dan, en waarom hebben we het steeds over arabirisering?

overigens is het kennen van arabisch en daarmee meertalig zijn enkel positief te noemen.

Yasmine

#7
Het leren van de Arabische taal is geen probleem mits je ook het Tamazight beheerst. Ik heb er alleen problemen mee als zogenaamde Arabische Marokkanen op Irrifijen neerkijken alsof wij een minderwaardig volk zijn.

Falku

#8
Azul Said,

Dit onderwerp gaat in eerste instantie over Marokkanen in Marokko, die hun taal verleert zijn (zie het citaat uit het boek) en nu zich weer bewust zijn van hun taal en cultuur.
Hetzelfde heb je hier in Nederland ook, wij Imazighen worden ons steeds meer bewust van onze taal en cultuur. We willen graag meer daarover weten. Dat mag toch.
Ik begrijp dat jij als Moslim daar moeite mee hebt, dat jij denkt dat je je alleen Moslim mag voelen, dat blijkt uit al jouw berichtjes, maar laat ons toch gewoon daarover praten als we dat willen.

Over dat Imazighen aan het vernederlandse zijn heb jij zelf al een topic gemaakt. Dit onderwerp gaat erover dat meer en meer Imazighen zich bewust worden van hun taal en cultuur.

Tmazight (Gast)

#9
Citeersalaam,

ik heb problemen met "arabirisering". ik lees veel negatieve zaken over het proces van arabirisering, dat de arabieren de berbers alles willen ontnemen etc. dit speelt in nederland minder tot helemaal niet, maar het schijnt velen toch bezig te houden.(...) , en waarom hebben we het steeds over arabirisering?

overigens is het kennen van arabisch en daarmee meertalig zijn enkel positief te noemen.

Said, ik zou zeggen begin een nieuw onderwerp. Wat jij hier zegt is bij deze topic geheel niet van toepassing.

Citeeris er dan geen gevaar voor de "vernederlandsing", dat straks (en dat gebeurt al)de berbers hun taal niet meer kennen en enkel het nederlands nog spreken. hoe zit het hiermee dan

Zeker weten, tenzij we nu stappen ondernemen om dit tegen te gaan. Eisen dat Tamazight in wordt gevoerd als keuzetaal bijvoorbeeld. Maar we kunnen ook nog meer doen, zoals de geschiedenis die we kennen vastleggen en zorgen dat we onze kinderen later wat meegeven van onze cultuur en geschiedenis.

Chaib

#10
Ik ben een regelmatge bezoeker van deze bijzondere
site en elke keer erger ik mij kapot aan de kinderachtige reacties van lieden zoals Siad. Om te beginnen Ik weet niet wat deze vent hier zoekt.
En te tweede waar maken deze mensen zich druk om.

Wij Imazighen strijden op een vreedzame manier voor onze taal.

IK GA NU IETS HEEL ERGS ZEGGEN, IK HOOP DAT MEN HET MIJ NIET AL TE KWALIJK NEEMT, MAAR ALS IK ONZE SAIDJE TEGEN KOM ZO IK MET VEEL PLEZIER EEN PAAR TANDEN UIT ZIJN BEK SLAAN. (bij wijze van spreken)
:-(8)8)

Ik (Gast)

#11
Chaib,
"MAAR ALS IK ONZE SAIDJE TEGEN KOM ZO IK MET VEEL PLEZIER EEN PAAR TANDEN UIT ZIJN BEK SLAAN"

Ik had aan  erger dingen gedacht, maar dat ga ik hier niet zeggen.

In Alhoceima was er een discussie tussen een echte amazigh en een andere zoals Said.
Die ander herhaalt telkens het Ideeeen van Said.
En toen heeft die echte Amazigh letterlijk drie tanden uit zijn bek geslagen.
Bedreigingen horen hier niet te staan.
maar wat ik hier geschreven heb, is geen bedreiging, maar gewoon een opmerking.

Tannemirte en sattesir!



Tmazight (Gast)

#12
Chaib en Ik, het is fijn dat jullie zulke voorvechters van het Tamazight zijn. Maar wat jullie daar zeggen slaat helemaal nergens op.

Zoooo negatief zijn de opmerkingen van Said nou ook weer niet. Hij is niet altijd even genuanceerd, maar daar zijn er meer van. En die worden lang niet zo erg aangevallen als Said.

Ik heb een beetje het idee dat jullie gewoon met de meute meegaan.

Baha

#13
Beste Chaib en 'Ik',

Vriendelijk vraag ik je wat beter duidelijk te maken waarom je je 'kapot ergert aan die kinderachtige reacties'. Dan kan ik (misschien) nog wat van je leren.
Daarnaast vraag je je af 'waar deze mensen zich druk om maken'. Dat heeft hij duidelijk gezegd: 'vernederlandsing'. Hij vermoedt dat dit een grotere bedreiging is voor de Imazighen in het buitenland of in dit geval Nederland. Hier ben je het niet mee eens (dat is in ieder geval duidelijk), maar je doet geen moeite anderen op een goede manier van je mening te overtuigen.
'Ik', daarentegen, spreekt van 'een discussie tussen een echte Amazigh en een andere zoals Said.' Ik vrees dat ik je hier even niet (meer) kan volgen. Sloeg die Amazigh de andere man 'drie tanden uit de bek' omdat hij 'vernederlandsing' als een grotere bedreiging zag dan arabisering?

Baha

IK

#14
Azul  Baha,

Mijn reactie op said was niet op zijn berichten in deze thread maar op zijn Ideeen in deze Forum.
Said haat Imazighen en alles wat met Amazigh te maken heeft.
Hij wil dat Imazighen Arabieren worden net als hem.
"Sloeg die Amazigh de andere man 'drie tanden uit de bek' omdat hij 'vernederlandsing' als een grotere bedreiging zag dan arabisering"

Nee, het geen tussen Arabieren en Imazighen in Marokko. die ene vindt dat Arabisch de taal van de Koeran dus Tamazight moet verdwijnen.
de ander vindt dat Tamazight de taal van Imazighen en dat de taal van Saodiers moet verdwijnen.