Moeten Ceuta en Melilla weer Marokkaans worden?

Gestart door samad (Gast), 06/07/2001 om 00:54:39

aith_mhand_u-yihya

#15
Wat Kippus bedoelt is dat de Imazighen misschien met een Spaanse overheersing beter af zijn dan bij een Arabische overheersing. Hij geeft hier het voorbeeld van de Basken.

Ik deel overigens niet zijn mening. Ook Spanjaarden kijken in het algemeen neer op Marokkanen (en dus ook Imazighen). Mijn land hoeft door geen enkel land bezet te worden. Wij worden nu niet bezet door een ander land, maar de Marokkaanse politiek is verantwoordelijk voor de malaise in Marokko. De Marokkaanse politiek wil graag bij de Arabische landen horen, maar ook tegelijkertijd bij de Europese Unie. Volgens mij kampt Marokko (lees: Marokkaanse regering en koning) met een identiteitscrisis!!!!

mayagi

#16
Laat Ceuta en Mellila, wat mij betreft, in spaanse handen. Schenk al hoceima en nador maar ook aan ze. Zo behoudt het noorden nog uitzicht op betere levensomstandigheden en hoeven ze niet ten prooi te vallen aan de veleiding van de oversteek, met alle gevolgen van dien!

aith_mhand_u-yihya

#17
Heeft Abdelkrim en zijn medestrijders hiervoor gevochten???????

Onze voorouders zouden zich keren in hun graf als zij zouden horen dat wij ons vrijwillig willen overgeven aan de Spanjaarden. Mijn gebied (en zeker geen Al Hoceima en omgeving)zal nooit onder Spaanse gezag vallen. Onze mensen hebben toch niet voor niets gestreden!!

Spanje is heus geen paradijs. Doe iets aan de situatie in Marokko, in plaats van de H.O.E.R van het westen te zijn.

mayagi

#18
Ik was al van plan dit jaar een waterput te gaan graven/bouwen in mijn geboorte streek. Maar je nu me expleciet vraagt iets voor MA te  doen zal ik mijn besluit heroverwegen.

fosychar (Gast)

#19
Aith mhand u-yihya,

Ik weet ook niet wat sommige mensen hier bezielen. Nador en Alhoceima aan de Spanjaarden geven? Dit kunnen alleen mensen zeggen waarvan hun familieleden aan de zijde van de Spanjaarden hebben gevochten.

thirli

#20
Azul,

We weten allemaal dat irrifjen in de tijd van abdelkrim wel degelijk steun hadden(bondgenoten), bijv. de engelsen.

Ik vraag me af wat als abdelkrim die enne dag nog vol had gehouden en de imazighen gewonnen hadden? Als ik naar onze geschiedenis kijk dan is er altijd wel een soort bezetter geweest, ik vraag me af of we niet nu met een engelse bezetter zatten?

Wij, vooral Imazighen profiteren van het feit dat de enclaves bestaan. Zelfs de arabieren trekken steeds meer naar bijv. nador om zo hun brood daar te verdienen. Dus wat mij betreft, ik kan leven met de situatie zoals ie nu is.
Willen we deze gebieden terug krijgen dan moeten we eerst werk maken van onze steden zoals Nador en Al hoceima, hierbij denk ik aan investeringen, werkgelegenheid creeren voor de achter gebeleven imazighen. Als dit een feit is geworden dan zou ik zeggen terug pakken die handel, dan sta ik voor op swoer th je7san.

Sorry dat mijn reactie wat te lang is uitgevallen maar ach, je kan zo veel praten maar zo weinig zeggen :)

wassalaam,

ithran

#21
Wat is beter.
Als we septa en melilla terugkrijgen zijn wij niet degenen die hem terugkrijgen,maar marokko.
Dan zijn onze familieleden overgelaten aan hun lot.
De onderdrukking word steeds groter ,arabisering ook.
Als septa en melilla van spanje blijft dan blijven ze tussen twee vuren,ook uitzichtloos.
Kies maar.

Vergeet niet abdelkrimm allahirahmou heeft als laatste islamitische leider gevochten tegen de bezetter,en niet specifiek tegen spanje,het had net zo goed ned kunnen zijn.
Het heeft niet mogen slagen we worden nog steeds bezet.
Een bezetter verliest altijd,hoe lang het ook duurt.
Mischien plegen wij nog een staatsgreep,of mischien onze kinderen ,het zal toch gebeuren hoe lang het ook duurt.
Laten we eerst nador,en nkor,en titaouin,en tanger,en oujda,en berken,en taza,enz terug proberen te krijgen,en dan pas kunnen we gaan praten over ceuta en melilla.

Nomad

#22
Moeten ceuta en milla weer Marokkans worden?
Ik vind de vraag misleidend. W
Wanneer je de geschiedenis van Meliia doorneemt zal je erachter komen dat Melilla nooit onder het gezag van Marokko is geweest.
Voordat melilla veroverd is door spanjaarden in 1497, werd deze stad geregeerd door de romans, byzantines en verschillende Amazigh dynasties.
De vraag zou eerder willen we melilla bij mMarokko laten horen.

zafir.

#23

Sa3ieD

#24

CiteerAzul,

We weten allemaal dat irrifjen in de tijd van abdelkrim wel degelijk steun hadden(bondgenoten), bijv. de engelsen.

Ik vraag me af wat als abdelkrim die enne dag nog vol had gehouden en de imazighen gewonnen hadden? Als ik naar onze geschiedenis kijk dan is er altijd wel een soort bezetter geweest, ik vraag me af of we niet nu met een engelse bezetter zatten?

Wij, vooral Imazighen profiteren van het feit dat de enclaves bestaan. Zelfs de arabieren trekken steeds meer naar bijv. nador om zo hun brood daar te verdienen. Dus wat mij betreft, ik kan leven met de situatie zoals ie nu is.
Willen we deze gebieden terug krijgen dan moeten we eerst werk maken van onze steden zoals Nador en Al hoceima, hierbij denk ik aan investeringen, werkgelegenheid creeren voor de achter gebeleven imazighen. Als dit een feit is geworden dan zou ik zeggen terug pakken die handel, dan sta ik voor op swoer th je7san.

Sorry dat mijn reactie wat te lang is uitgevallen maar ach, je kan zo veel praten maar zo weinig zeggen :)

wassalaam,

Engelsen?bondgenoten? hmm ik weet het niet hoor. Misschien heb ik het mis, maar ik had eerst op tv gezien dat de Engelsen de Spanjaarden gingen helpen. Arif heeft misschien wel respect gekregen vanuit Europa maar nooit echt steun.

Als Melilla en Ceuta terug gaan naar Marokko dan raakt de Soek leeg, dan hebben we geen goedkope slippers meer en geen goedkope schoenen of horloges. Import vanuit Europa is heeeel duur voor Marokko en ik denk ook niet dat de mensen het kunnen betalen die daar wonen. Door de trabandoe uit Melilla en Ceuta hebben de mensen in Arif tenminste spullen in hun huis en kleren aan hun lijf. En zo raken er ook heeeel veel mensen werkloos.

groetjes

Munuza

#25
Best Aith mhand u-yihya,

Natuurlijk hebben onze voorouders niet voor niets gevochten. Waar kippus op doelde, meen ik, is dat wanneer wij tussen twee kwaden moeten kiezen, dat dan voorkeur naar de Spanjaarden gaat.
We zijn het met z'n allen het over eens dat Ceuta en Melilla ooit onder het bestuur van Marokko moeten komen. Ik denk aan over zo'n twee honderd jaar, dan is er hopelijk een fatsoenlijke regering. Je ziet zelf welk lot Al-Hoceima is beschoren sinds de onafhankelijkheid. In wezen worden we sinds 1959 pas echt als een kolonie bestuurd. Als de enclaves werkelijk in handen zou komen van het 'volk', dan ben ik het volledig met je eens.

Marokko zelf wil zich voorlopig niet buigen over deze kwestie. De enclaves hebben een ventilerende werking op het Noorden. Vele gezinnen uit de Rif en Tetouan weten zich d.m.v.'contrabando' te onderhouden. De Marokkaanse overheid heeft de twee steden bovendien als troefkaart om politieke druk uit te kunnen oefenen op Spanje.

Tot slot mijn mening: Ceuta en Melilla  moeten voorlopig, om pragmatische redenen, Spaans blijven.

Groetjes,

Munuza

saib

#26
moet ceuta en mililla weer marokkaans worden ?
 ik zal niet kunnen ontkkenen dat ze op een dag deel uitmaakt van de marokkaanse sovereiniteit . maar allebelangrijkste vind ik persoonlijk dat als dat het geval zou zijn geweest, nooit naar de marokkaanse regering mogen worden behoren .
 1- een deel van de bevolking geniet van de persoonlijke belangen die oplevert : de handelaren en anderen personen .
 2- het is wel niet te ontkkenen dat doordat dit gebied onder de spaanse regering staat alsmede doordat de iligale handel, ondervindt de marokkanse economie een grote probleem .
 maaar maar stel dat de marokkanse regering de twee steden onder zijn control kunnen hebben  wat zou hij dan kunnen doen ? kan de economie van marokko wel groien ?
 nee,nee ,omdat alles valt in de "boedem".integedeel zal een deel van de bevolking die daar nog overblijft ,naar de overkant moet verhuizen of ergens anders . noch de marokkanse regering noch de spaanse zullen ons verwelkomen :kortom ,wij zullen verdwijnen .
 alhomdolilah ,lieven wij nog steeds .
 ousalam  

ASSOUSIE

#27
Ja natuurlijk moeten Sebta en Melilla terug naar Marokko.
Voor mijn part reiken de grenzen van Marokko (met een Amazigh-
identiteit) tot Senegal in het zuiden en tot Egypte in het
oosten en tot Tigzirin Tiknaryin in het westen.

Nog vragen.

Ik begin me steeds af te vragen of er sommige van jullie door
bepaalde groeperingen worden betaald om hier verdeeldheid te zorgen.

Liever gekoloniseerd door de Spanjaarden, laat me niet lachen.

Ik zou liever Andalusië terug veroveren, maar dan moeten we ons
wel massaal met wetenschap en geloof bezighouden i.p.v. van te
zitten zaniken over kolonisatie door de Europeanen.

Groetjes


Ilizi

#28
Azul
CiteerNog vragen.

Ik begin me steeds af te vragen of er sommige van jullie door
bepaalde groeperingen worden betaald om hier verdeeldheid te zorgen.

Liever gekoloniseerd door de Spanjaarden, laat me niet lachen.

Ik zou liever Andalusië terug veroveren, maar dan moeten we ons
wel massaal met wetenschap en geloof bezighouden i.p.v. van te
zitten zaniken over kolonisatie door de Europeanen.
Ik stel je zelfde vraag aan je, of je door een bepaalde groepering betaald om hier Marokkaanse staat te verdedigen?

Hoe bedoel je ik zou liever Andalusie terug veroveren? Denk jij dat andalusie ons land was? Wij Imazighen hebben Andalusie verovert namens de islam met goed bedoeling natuurlijk.

Tanemmirt.

ASSOUSIE

#29

CiteerAzul
Nog vragen.

Ik begin me steeds af te vragen of er sommige van jullie door
bepaalde groeperingen worden betaald om hier verdeeldheid te zorgen.

Liever gekoloniseerd door de Spanjaarden, laat me niet lachen.

Ik zou liever Andalusië terug veroveren, maar dan moeten we ons
wel massaal met wetenschap en geloof bezighouden i.p.v. van te
zitten zaniken over kolonisatie door de Europeanen.
Ik stel je zelfde vraag aan je, of je door een bepaalde groepering betaald om hier Marokkaanse staat te verdedigen?

Hoe bedoel je ik zou liever Andalusie terug veroveren? Denk jij dat andalusie ons land was? Wij Imazighen hebben Andalusie verovert namens de islam met goed bedoeling natuurlijk.

Tanemmirt.

Ik verdedig geenszins de 'Marokkaanse staat', maar wel
de eenheid van ons land Marok of Tamazgha maar zeker niet
Almaghrib (Arabisch). Marok afgeleid van Marrakech daar heb
ik geen probleem mee. We gaan ook niet vitten over welke naam
we gaan gebruiken. Ik wil gewoon het kind een naam geven.
Laat ons eerst beginnen met het huidig grondgebied dat Marokko
noemt. Daar zijn wij in de meerderheid. Daarna kunnen wij
sterk genoeg beginnen om onze andere broeders in Tamazgha te
helpen zich te ontvoogden.
Over Andalusië was als een overdrijving bedoeld om aan te tonen
hoe sterk ik hou aan de eenheid van een groter geheel om sterk
genoeg te zijn om ons probleem op te lossen.
We moeten massaal vertegenwoordigd worden in de politiek, economie en leger van Marokko om effectief druk te kunnen uitoefenen. En daar bedoel ik niet mee als meeheulers met de
huidige machthebbers die angstvallig proberen vast te houden
aan een mythe (Arabisch Marokko).

En ik wordt door niemand betaald anders zou ik wel anders spreken.