Moeten Ceuta en Melilla weer Marokkaans worden?

Gestart door samad (Gast), 06/07/2001 om 00:54:39

samad (Gast)

In de 15de eeuw namen de Spanjaarden Ceuta en Melilla in. Een eeuw later werden ze weggejaagd, maar begin 1900 kwamen de Spanjaarden weer terug. Ceuta en Melilla zijn nog steeds Spaans.

De stelling: Spanje moet weg uit Marokko, deze steden moeten weer Marokkaans worden. Wat vinden jullie ervan? Deze discussie is een aanvulling op de poll die heel de maand juni op RifWeb loopt.

ithran

#1
Ceuta en mellilla zijn nooit van marokko geweest,dus dan kunnen ze ook niet TERUG naar marokko.

aith_mhand_u-yihya

#2
Aangezien veel Marokkanen leven van de spaanse enclaves Ceuta en Melilla, vind ik dat het spaans moet blijven. Door deze enclaves weer Marokkaans te maken ontneem je ze hun brood.

Maar aan de andere kant hoort het gewoon bij Marokko; vooral als je naar de ligging kijkt. Iemand heeft mij verteld dat deze enclaves al vanaf de 14 de eeuw bij Spanje hoort. Als dat zo is dan ga je misschien denken dat het toch bij Spanje hoort. Maar als je goed naar de ligging van deze twee enclaves kijkt, dan zijn het gunstige liggingen. Spanje heeft meer van dit soort "gunstig" gelegen plaatsen (is mij verteld). Ik heb dan zoiets van: het wordt tijd dat het weer bij Marokko hoort, want het hoort bij Marokko (zie de ligging, het ligt gewoon midden in Marokkaans grondgebied) en Spanje heeft het nooit teruggegeven omdat die plaatsen zo gunstig liggen.

Kortom, als je het economisch bekijkt is het misschien beter dat Ceuta en Melillia Spaans blijven (tenzij Marokko van deze twee steden bloeiende handelsteden van kan maken, maar ik betwijfel het), maar als je puur naar de ligging kijkt (en ook politiek) dan vind ik gewoon dat het bij marokko hoort; al gaat dat wat moeilijk als zo'n gebied al honderden jaren bij Spanje hoort. Volgens mij geldt dit ook voor de Canarische eilanden, maar dat weet ik niet zeker (ik weet namelijk niet of het ooit bij Marokko heeft gehoord, ik weet alleen dat daar veel Imazighen wonen en dat de eilanden vlakbij het grondgebied van Marokko bevinden).

fosychar (Gast)

#3
Een moeilijke vraag. Zoals al aith mhand u-yihya  aangaf, is het economisch voordelig als deze twee steden nog bij Spanje horen, maar qua ligging hoort het gewoon bij Marokko.

Ik vraag me af of Marokko ook gebaat is als deze twee steden Marokkaans worden. Marokko zal dan wel twee grote havensteden bijhebben, die misschien veel voor de economie van Marokko kunnen betekenen. Maar daarnaast zal de import (smokkel) uit Spanje afnemen, waardoor vele Marokkanen zonder inkomen kunnen komen te zitten.

Weet iemand of deze twee steden op de politieke agenda van Marokko en Spanje staan?

Mr_ait_baha

#4
CEUTA EN MELILLA MOET GEWOON TERUG GEGEVEN WORDEN AAN MAROKKO, MAAR DAT ZAL DENK IK NIET GEBEUREN.
SPANJE VERDIENT AARDIG WAT VIS CENTJES VAN DEZE TWEE STEDEN, DAT KON JE NIET ZEGGEN VAN IFNI EN DE SAHARA WAT NATUURLIJK ALLANG TERUG GEGEVEN IS.
VERGEET DE CANARISCHE EILANDEN NIET, WAT EEN PAAR KILOMETERS VAN AGADIR LIGT.

HET IS TOCH SPANJE DIE ALS LAATSTE HEEFT GELACHEN(ONTERECHT), DE MOREN HADDEN NIET MOETEN VERLIEZEN.

FOUT NUMMER 1:
OF JE WORDT MOSLIM OF JE BEHOUD JE CHRISELIJKE GELOOF, MAAR JE MOEST DAN WEL BELASTING BETALEN DAT WAS EEN WET TIJDENS DE OVERHEERSING VAN DE MOREN IN SPANJE.
 
FOUT NUMMER 2:
DE MOREN KWAMEN MET WISKUNDE MAAR VERDIEPTEN ZICH ER NIET IN, TOT EEN ZEKERE MATE. DE SPANJAARDEN MOESTEN KOST WAT HET KOST D'R ACHTER KOMEN WAT HET WAS EN UITEINDELIJK IS HET RESULTAAT ZICHTBAAR(KIJK MAAR WAT JE OP SCHOOL HEBT GEKREGEN).

FOUT NUMMER 3:
DE VROUWEN WERDEN WEER INGEZET OM DE MANNEN VAN DE BELANGRIJKE POSTEN TE VERLEIDEN...... ZOGEZEGD ZO GEDAAN.


PS: IK NEEM LIEVER DE BOOT VAN MARSEILE NAAR MAROKKO.

samad (Gast)

#5
Naar mijn weten heeft Marokko zich nooit ingespannen om Melilla en Ceuta terug te krijgen (gelukkig maar). Ondertussen krijgen de 2 enclaves flinke financiele steun van Europa om Noord-Marokko beter te kunnen 'monitoren'.

Een recent Europees project gericht op de Spaanse enclaves is de bouw van een 10 kilometer lang metalen hekwerk rond Melilla om illegale immigratie tegen te gaan. Europa had daar ruim FL 40.000.000 (=700.000.000 BEF) voor over. Misschien een teken dat Europa 100% zekerheid heeft dat Ceuta en Mellilla voor altijd deel zullen blijven uitmaken van Spanje. Yiepieee :)

Mr_ait_baha, vriendelijk verzoek om niet het hele bericht in hoofdletters in te tikken. Ik had het gevoel dat je 2 minuten lang tegen mij aan het schreeuwen was toen ik jouw bericht las, ik ben nu virtueel doof ;)

ithran

#6
Dan moet de gazastrook ook maar terug naar israel.
Die lijkt mij veel logischer.
Ik vind gewoon niet dat het huidige marokko zoals wij het kennen enige aanspraak heeft op ceuta en melilla.
Jeschrijft melilla,en dat betekent :wit in het thamazight.
Ik denk dat die wel een andere naam had als het ooit van deze marokko is geweest.


P.s. ik leef liever met een kaaafier als buur dan met een mounafik in eigen land.

zuster

#7
Haloa

Dit is voor mij echt een twijfel gevalletje

Atlas

#8
Mensen,

Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar ik heb ooit vernomen dat Marokko en Spanje weldegelijk hebben onderhandeld over de Spaanse enclaves in Marokko. Spanje heeft toen echter kenbaar gemaakt dat het hier pas over wil nadenken als zij Gibraltar (terug)krijgt van de Engelsen.

Groet,

Atlas

Har_Homa

#9
Azul,

Laat ze lekker bij Spanje blijven horen. Hoeven ze ook niet over te steken want je leeft immers in Spanje. Tweede is dat je beter gekoloniseerd kan worden door Spaanjaarden dan door Arabieren.
Teqadighshum.

Nomad

#10
Economisch en democratisch gezien kunnen deze twee enclaves beter bij De EU blijven horen.
In Nador zeggen ze: als Abd el krim dit had geweten, dan had hij ook Nador en omgeving bij Spanje laten horen.

Izran

#11
Even een reactie hierop. Als het aan mij ligt dan zeg hardop dat het moet blijven zoals het nu is. Bedenk je goed dat Arif omsingled wordt als Melilla onder het Marokkaanse gezag komt te vallen. In dit geval is er helemaal geen ontkomen aan. Stel je voor zeg. Nu heb je altijd het gevoel dat je rechtstreeks richting de zee kan kijken zonder obstakels. Het zal er dan heel anders uit gaan zien, vind je niet?

Kippus (Gast)

#12
Je vraag was of die twee steden van marokko (Arabieren) moeten worden.
Die twee steden zijn toch van spanje toch van Marokko, ze zijn van Imazighen.
De basken hebben een eigen parlement, een eigen leger, en eigen president. Ze leren hun taal. In feit ze hebben alles.
De baskland is een land binnen Spanje.

Imazighen hebben in Marokko alleen maar hun Bloed. De reste hebben de Arabieren allemaal afgepakt.

wat mij betreft mag Spanje de heel Marokko bezetten.

zara

#13
Kippus...zielige reactie jongen!

Nesrine

#14
Kippus...Spanje Marokko bezitten??

Alatief alatief