Jeugd Keert Marokko De Rug Toe

Gestart door Falku, 10/06/2002 om 10:52:05

Falku

Een krantenartikel uit de Telegraaf dat grote vraagtekens zet of er wel echt iets aan het veranderen is in Marokko. Wat denken jullie?:


JEUGD KEERT MAROKKO DE RUG TOE
 door Jan-Kees Emmer

RABAT - Er waait een democratischer wind door Marokko. Sinds het aantreden van de jonge koning Mohammed VI (37), in juli vorig jaar, worden de mensenrechten meer gerespecteerd en is een proces van democratisering in gang gezet.
Dit tot grote vreugde van de internationale gemeenschap. De nieuwe koning krijgt dan ook veel steun. Zo is Den Haag bezig in hoog tempo de banden met het land aan te halen. Bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders wisselen elkaar snel af. Met als voorlopig hoogtepunt het officiële bezoek van prins Willem-Alexander, afgelopen week.
Toch kijken veel Marokkanen de kat uit de boom. Er is dan ook nog weinig echt veranderd. De situatie voor grote delen van de bevolking is heel slecht. Ruim de helft is analfabeet. Een kwart is werkloos en heeft slechts beperkte toegang tot de gezondheidszorg en schoon drinkwater.
Wantrouwig
Vooral in het arme noorden van het land, waar 70 procent van de 280.000 Marokkanen in Nederland vandaan komt, is men nog wantrouwig ten opzichte van de nieuwe monarch, die nog steeds vrijwel absolute macht heeft. Hij is religieus leider, benoemt de premier, is opperbevelhebber van het leger en de belangrijkste rechter van het land.
Natuurlijk, de koning heeft al een bliksembezoek gebracht aan het gebied rond de havenstad Al Hoceima. Een unicum: zijn vader koning Hassan II nam nimmer de moeite dit landsdeel, dat bevolkt wordt door de minderheidsgroep van de Berbers, te bezoeken.
Maar toch... Vrijuit spreken is nog steeds een probleem. Dat merkt bijvoorbeeld prins Willem-Alexander als hij het gebied aandoet. Slechts één teruggekeerde Marokkaan, de 43-jarige Ahmed Ben Allou, meldt zich bij de prins voor een gesprek. De anderen hebben geen tijd, zegt de koffiehuis-houder uit het op een steenworp afstand van Al Hoceima gelegen Beni Bollayach.
"Geen tijd, geen tijd", schampert de 22-jarige student Frans Rachid die tijdens de ontvangst van de prins in de bediening werkt. "Ze durven niet. Want ze weten niet wat er met hen gebeurt als ze kritiek leveren. Daarom blijven ze liever weg."
Democratie
Zelf is Rachid ook voorzichtig. "Zet mijn achternaam maar niet in de krant. Je weet immers maar nooit. Het grote probleem van dit land is nog steeds het gebrek aan democratie, waardoor veel rijkdommen in de handen van verkeerde mensen terechtkomen. En wat betreft de plannen van koning Mohammed VI, Ik geloof er niet in. Het is een schijnvertoning. Internationaal trapt men er in, maar wij worden er voorlopig niet beter van."
De student probeert dan ook zo snel mogelijk het land te verlaten. "Ik wil graag Nederlands studeren, en hoop naar Amsterdam te komen. Of ik daar wil blijven? Als ik daar wel vrij ben, zeker. Je bent dan pas echt thuis."
Hij is niet de enige die weg wil. Enkele maanden geleden kwamen de schokkende resultaten naar buiten van een enquête onder Marokkaanse jongeren. Tachtig procent wil naar het buitenland om een betere toekomst op te bouwen.
Mr. J. Revis, sinds twee maanden ambassadeur van ons land in Rabat: "En dat cijfer werd na een week nog bijgesteld ook. Niet naar beneden zoals je zou verwachten, maar naar boven. Niet 80 maar 90 procent wil zijn heil elders zoeken."
En dan gaat het om miljoenen mensen, want veertig procent van de bevolking van 28,3 miljoen inwoners is onder de twintig jaar. Een probleem dat alleen met veel Europese steun kan worden teruggedrongen. "We moeten zorgen dat mensen hier een toekomst krijgen, zodat ze niet weg willen. Daar ligt een taak voor de Europese Unie", zegt de ambassadeur.
Aftands
Wie met Ahmed Ben Allou meegaat naar zijn koffiehuis in Beni Bollayach begrijpt waarom zoveel Marokkanen hun toekomst buitenslands zien. Het stadje waar ooit tienduizend mensen woonden, ziet er verlaten en aftands uit. "Dat komt omdat zestig procent van de huizen leeg staat. De eigenaren werken in Europa", legt Ben Allou uit.
Het terras van zijn koffiehuis is een van de schaarse levendige plekken in het dorp. "De mannen die nog wel in het dorp wonen, hangen wat rond op het terras. Niets te doen, want de economie in deze streek ligt op wat landbouw na volledig stil."
Daar wil jonge enthousiaste koning wel wat aan doen. Onder zijn druk wordt er haast gemaakt met de aanleg van wegen richting het tot nu toe ontsloten onherbergzame gebied. Op die manier moeten Al Hoceima en omgeving aansluiting krijgen met het westen van Marokko waar in de as Rabat-Casablanca redelijk moderne economische activiteiten zijn.
Student Rachid: "Toch blijf ik sceptisch. De basishouding van naar de Berbers blijft negatief. We zullen altijd onderdrukt en achtergesteld blijven. Het komt pas goed met ons als er echte democratische hervormingen komen."

AYNED

#1
Azul Falku,
jjij hebt alles gezegd, en dat klopt natuurlijk...
Een verbetering in Marokko,een verandering dat denk ik niet...En dat kunnen we niet vandag eigenlijk zeggen...Want een jaar met een niuew koning is niet genoeg om de situatie te beordeelen.
Maar Ik kan een ding zeggen, Als de democtarie naar Marokko trug keer dan is de helft van ons problemen al opgelost... Want is gewoon niet te vergelijken tussen iemand die zijn jaar inkomen onder 4000 DH en iemand die zijn jaar inkomen boven 300,000 Dh is...Marokko is een echte rijk land maar die is onder de control van verkeerd mensen...Corruptie heeft Marokko getesterd...Er zijn mensen in Marokko die rijker dan een presedent in Europa... Hos hebben ze dat gedan ? Makelijke: Ze bepaalen zelf woeveel willen ze verdienen en zinder control...
Een Marokaan voelt ziech ietje peter nu maar dat netekend niet dat hij zeker is van zijn toekomst... Laat ons hoopen dat een dag kom die echt niet op ons verleden lijkt.
Thanemmirth...AYNED

Hakim

#2
Azul,
het is duidelijk dat er in Marokko met twee maten gemeten wordt, maar heel van de problemen in Arif
komen ook door imazighen.
Ik wil zeggen dat er ook imazighen zijn die blij zijn dat er corruptie is , omdat zij dan kunnen doen wat ze willen doormiddel van geld.
A)Heel veel imazighen zijn rijk, zelfs naar Nederlandse norm, maar ze investeren niet(ze kopen een huis en laten de rest op de bank liggen). Voor vooruitgang is investeren essentieel.
B)Hertrouwen bij veel irifien,(vooral de oudere generatie) is meer regel dan uitzondering. Deze mensen zijn blij met de gang van zaken in Marokko,
omdat ze kunnen trouwen en kunnen scheiden met en van wie ze willen, door alleen maar geld te laten zien. Ze hoeven niet in een rij te wachten, ze kunnen door hun vriendenkring (die veelal door geld tot stand zijn gekomen) alles gedaan krijgen.
Als het aankomt op recht en respekt voor vrouwen en arme mensen, dan hoor ik vaak jongeren met trots dezelfde onzin uitkramen als hun voorgangers.
Wat betreft die remigranten in alhouceima, denk ik dat er bijzitten die denken dat Prins alexander
komt controleren of ze wel echt ziek zijn.(heelveel van die remigranten hebben wao, onder de Marokkanen 40% boven de 40 jaar).
Ik bedoel alleen maar dat we ook naar onszelf moeten kjken, er moet ook onder ons veel mentaliteitsverandering komen.
Al zou b.v  Elhouceima nu 100% democratisch zijn,
dan zou de arme man er nog niets aanhebben, want dan zou de macht gaan naar een ander corrupte groep.






Yuba (Gast)

#3
Azul xawem Ayethma ad Suyathma!

Uma Falku,
Ijen ou9adi d’ama9ran, voor het gekozene onderwerp!
Eigenlijk was ik ook van plan om hetzelfde onderwerp te kiezen, welke deze terechte aandacht verdient, toch zou ik mijn reactie aansluiten bij het reeds bovenaan geannonceerde forum en mijn bevindingen omtrent deze issues tevens te beschouwen als reactie relaterend naar de geschreven persartikelen die in de diverse dagbladeren waarin wordt uitbundig geschreven over het staatsbezoek van prins willem Alexander en vooral zijn bezoek naar ( Arif) Alhociema dat, deze resulteerde in een grote teleurstelling, vanwege het feit dat, wat hij wenste te ontmoeten is niet komen opdagen en dat waren namelijk de Remigranten.
Maar uit de zeer betrouwbare bronnen, is te weten te komen dat, de reden van de afwezige achtergebleven remigranten was een bolwerk van grotendeels van de nog steeds repressiezucht Marokkaanse-Autoriteiten om Arif permanent te verwaarlozen en te saboteren, door welke manier dan ook, want zij zien in het bezoek van willem-Alexander naar alhoceima een directe erkenning voor deze regio degene wat er kan vertaald worden naar de rest van de internationale gemeenschap. Tevens is de mislukte poging om de Prins maarjuist de Remigranten, sterker nog het idee die hij persoonlijk heeft voorgesteld om ze te ontmoeten was ook deels te danken aan de huiverige hypocriete Nederlanders die als organisatoren fungeerden tijdens dit staatsbezoek, want zij zien het nut niet om prins willem-Alexander te worden geconfronteerd door de problematieke vragen waarin de Remigranten verkeren met de Nederlandse formaliteitsonheil waarop nog steeds geen antwoord is gegeven sinds hun definitieve terugkeer. Dus het was een lobby  en een politieke spel tussen de huichelaars van Nederland en de nog steeds repressiestaat Marokko, toch waren ze geslaagd om het tal van de Arif-Remigranten slechts een daarvan te selecteren en deze het woord zal staan aan de prins, degene die gebleken dat hij een drugsdealer en een politieke vriendje is. Zo zien wij in de persberichten die door de lokale instanties in de des betreffende regio (Arif) in het bijzonder de Remigranten Organisatie in (Alhoceima) en de steun punt van Remigranten in (Barkan) dat, er toch aardig cijfers van Remigranten ongeveer 60 man over het hele Arif, die graag hadden gewild om de prins te mogen ontmoeten maar te vergeefs .

Dus beste forum lezer de remores die wij van afstand hadden altijd gehoord dat, er toch wat hervorming in de positieve zin in het Marokkaanse politieke bestek toekomstbelovend was. Was dat allemaal een manipulatie en volks bedrieg of is dat altijd de mantel die wij hebben gekend, alleen deze is dit keer in een andere patroon en kleur!!???
 
Lijkt er een eend te komen aan de sabotage, onderdrukking, verpaupering van vooral Arif op alle fronten zowel sociaal als economisch, educatief en politiek dat, reeds vanaf dat koning Hassn II al prins was. Of is het namelijk een besliste voorgeschreven-lot voor dit gebied???

Hoe is het mogelijk dat, de Nederlandseoverheid die zich zogenaamd een rechtstaat noemt met al haar mooie democratische idolen en vervolgens beter dan wie dan en ook dondersgoed weet hoe de situatie en de reden van de Imazihgen is, die als gasten in haar zogenaamde (paradijs) verbleven, toch een gemene spel speelt met degenen waar zij altijd afstand heeft gehouden ???

Dit waren mijn vragen die als toevoegingen op de voorgestelde Falku's forum en die ook een duidelijke link hebben met de schandalen omtrent het staatsbezoek aan Arif, welke deze herhaaldelijk in de Nederlandse dagbladeren waren terug te vinden.

Thenemmert.

Yuba
  
annonceren

admin

#4
Over dit onderwerp kan ik heel kort zijn: De situatie voor de jeugd in Arif is uitzichtloos !!
Er is geen goed onderwjs, geen werkgelegenheid en geen vrijheid van meningsuiting. Behalve de echte chauvinisten wil niemand meer in Arif blijven (jong of oud, gematigd of streng islamitisch).

Ca, Ymaddukar

#5
Azul d ameqran ay amedyaz nnegh,

"Een Marokaan voelt ziech ietje peter nu maar dat netekend niet dat hij zeker is van zijn toekomst... " ???

Was het maar waar dat een Marokkaan zich als (PETER) of PIET voelt, dan waren alle zorgen waar Imazighen mee worstellen al lang de wereld uit, immers heeft PETER maar een reeds voorgebakken standaardtaal, Groeneboekje en een economie die een basis fundament heeft op export (denk aan vette koeien) en stijvige dammen die de eenheid van zijn vaderland doen beschermen dan was deze forum of iets dergelijks hellemaal niet nodig.  

Ijen assram an Tawmat iâizzen Ay amarir annegh ameqqran!

ikke (Gast)

#6
Marokko is gewoon een rijke land.
maar de koning heeft het niet onder controlle

rachida

#7
90% van de riafa in Marokko willen zo graag naar Europa. Ze doen hun best niet in Marokko. hun ogen zijn alleen gericht op Europa.
De jongeren hier in Nl zijn blij dat ze niet in Marokko wonen en gaan zelfs liver niet op vakantie naar Marokko. Hoe zal dit toch komen. Bij ons in de ATLAS is dit niet het geval, Ik hou van mijn land.

rebel

#8
azul rachida
wij houden ook van ons land net als jou maar het probleem is namelijk dat wij niet meer vrij zijn in ons eige land en we zien wild vreemde politie mensen in ons eige land die onze talen niet spreken!die ons onderdrukken en jullie ook in de atlas ! en daar moet een einde aan komen en wel NU!