hoe wordt dit bij jullie genoemd

Gestart door igwentje, 30/01/2005 om 21:27:27

Hadou

Citaat van: Maysa op 05/03/2005 om 23:43:09
Heb nergens sawar n rbach gelezen. Zo noemen wij spijkerbroek.

Dat is HET !!! Sawar nrbach!! klopt :D .. vaak van gehoord :)
rbash = dekzeil.. dat oranje / blauw wat je vader gebruikt om de bagage te dekken over zijn busje 207 :D

Maysa

Citaat van: hadou op 06/03/2005 om 11:40:21

Dat is HET !!! Sawar nrbach!! klopt :D .. vaak van gehoord :)
rbash = dekzeil.. dat oranje / blauw wat je vader gebruikt om de bagage te dekken over zijn busje 207 :D

inderdaad! een spijkerbroek hoort immers van stevig materiaal gemaakt te zijn. Enne ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar ik dacht dat jou vader het dekzeil gebruikt om de bagage te dekken over zijn busje!!!!!

igwentje

nou dat is bij ons regenbroek weet wel rbach ketst water af

ASHELHIE

Citaat van: Idir op 30/01/2005 om 21:36:51
S'sarwar n trawzis! ;)

Dit komt volgens mij van het merk "Levi Strauss"

Volgens mij komt trawzis van het Engels: TROUSERS

Maar wie weet?

Ilizi

Citaat van: figuigya op 31/01/2005 om 12:28:09
Citaat van: abrid op 31/01/2005 om 12:24:45
Dus vanaf vandaag noemen we sawar adjzerdal! Zullen de ouders raar van op kijken of een ouderling zal zeggen dat woord gebruikte mijn opa. Lijkt een beetje op Azedjab of niet ;)

Oke een vraagje aan jullie een boom in het tmazight.

Wat is azedjab? Boom noemen wij essadjzret, komt van het arabisch eigenlijk.
Azul
Adjzerbal is zeker Amazighwoord, maar ik weet niet precies hoe je die letters uitspreekt vooral dj en z?
Wat betreft boom in het Tmazight, bij Igzennayen noemen ze het Asecru(aseschroe) bij oude mensenn in Ayt said noemen ze het tasfawt een paar izran uit gedichtenbundel van Ahmed Ziani "Jubelzang voor de bruidegom/triwriwt i wesri/muray":
http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=23&sid=1&andra=publicatie
Rmezdura a tenni di xemregh ussan n temzî
ttaregh am tuzzeyzewt d uneâneâ x wenneghni
war tisraw war tazegh deg wneâneâ âad arni
mahênd ridaret inu ad teqim day m ad teghmi
ridaret n wussan day i yeqqimen d mezri
ridaret n rurart deg wêhsin di tiri
ridaret n yidês x ifadden am useymi
adu wecdêb n tesfawt tegged xanegh adurri
dayem i swigh aman di turût n rhênni
war ghiregh sessegh tirjin d timessi
ad teqqim deg ixsan âemmars i ma ad texsi.

Aqadi.

Anir

Sawar (broek) komt uit het Arabisch Sirwal.
Tamazight taal bestaat eigenlijk niet. Het enig wat van Tamazight gebleven is, is de naam. De rest zijn Arabische, fenisische, Frans, Romeinse woorden.

Chichung

Citaat van: Anir op 09/03/2005 om 13:39:33
Tamazight taal bestaat eigenlijk niet. Het enig wat van Tamazight gebleven is, is de naam. De rest zijn Arabische, fenisische, Frans, Romeinse woorden.

Hoe weet jij dat het woord sawer Arabisch is, toch niet alleen omdat jij een beetje Arabisch spreekt hoop ik. Ik je zal uit een droom wekken jongen.

Het woord 'Sawer'  komt van India. Zoals vele dingen waarvan stomme Imazighen die een beetje Arabisch spreken denken dat het Arabisch is.

Anir

Citaat van: Chichung op 09/03/2005 om 14:59:07
Citaat van: Anir op 09/03/2005 om 13:39:33

Hoe weet jij dat het woord sawer Arabisch is, toch niet alleen omdat jij een beetje Arabisch spreekt hoop ik. Ik je zal uit een droom wekken jongen.

Het woord 'Sawer'  komt van India. Zoals vele dingen waarvan stomme Imazighen die een beetje Arabisch spreken denken dat het Arabisch is.

Het woord Sirwaal (sewar) komt voor in de Hadith en de Koran en staat in het Arabische woordenboek.

Ik spreek de taal van India niet, maar als je gelijk hebt dan is Koran geen echte Arabische boek.

Maar Sewar blijft geen Amazigh woord.

Ik wil graag het bewijs zien dat 'Zewar' uit india komt!

Anir

Wat voor sawer (broek) geldt, geldt ook voor Takmijat (overhemd).
takmijat komt ook uit het Arabische woord Kamis.

Jalaba (azajeb) komt ook voor in de Hadith.

Anir

Het woord bedekken in het Tamazight is Ghmas.
Dit woord ‘ghmas’ kon ik niet vinden in het Arabische woordenboek die ik heb, maar het woord ‘ghmes’ staat wel in de hadith.

verklaring weet ik niet.

Dora

Citaat van: Anir op 09/03/2005 om 18:37:02
Het woord bedekken in het Tamazight is Ghmas.
Dit woord ‘ghmas’ kon ik niet vinden in het Arabische woordenboek die ik heb, maar het woord ‘ghmes’ staat wel in de hadith.

verklaring weet ik niet.

ghamar is toch de bedekking van de islamitische vrouwen op de ogen na??...wanneer de ogen ook bedekt zijn dan spreekt men van een burqa of niqaab..

zou het hiervan afgeleid zijn??

Anir

Citaat van: L_L op 09/03/2005 om 18:40:44
ghamar is toch de bedekking van de islamitische vrouwen op de ogen na??...wanneer de ogen ook bedekt zijn dan spreekt men van een burqa of niqaab..

ghamar betekent volgens mij geen bedekken. Je bedoelt misschien ghatta.

Maar 'ghmas' in de hadith betekent net als in het Tamazight 'bedekken.'

Dora

sorry mijn fout>> ik bedoel de ghimar...

dat betekent niet letterlijk bedekking maar is wel de "klederdracht" van aantal moslima's..en vroeg me dus af of het hiervanuit is afgeleid..

Hadou

Citeer

Citeer
Je hebt gelijk A yamedouker.. zelfs de architectuur van moskeeen komt uit INDIA. denk aan TAJ MAHAL.. Arabs woonden in tenten,  eten rijst, dragen lange gewaden en zijn  A-TECHNISCH..  hebben nergens verstand van .. OLIEDOM!!