Staat der Imazighen of Rifstaat (of geen staat)?

Gestart door Atlas, 03/02/2002 om 15:37:14

ali.

#15
Farid  please zeg dat niet.
ik ben anti niet.
als ik iets zeggen wil dan zeg ik het ik heb niets te verbergen.
ik heb respect voor deze man en ik zal ook nooit hem een flikker noemen.
maar goed maak er wat van en tuurlijk mag jij denken wat jij denken wilt.

ali.

#16
en inderdaad de webmaster kan de IPnummers vergelijken met die van mij en je zult zien dat,dat niet van mij is wat er gezegd is.
en ga nou maar niet de moeders uitschhelden


?

#17
Azul ,
Mijn moeder ga ik nooit pesten.

En ik heb je ook niet gepest.

Als je nu een regeringsprogramma maakt, dan ben je een Kind.
Wie volwassen is denkt eerste aan onze taal, dan aan de eenheid onder Imazighen en dan een Programma maken voor een revolutie en dan pas een regeringsprogramma. Ik denk dat iedereen hier met mijn eens is.
Regeringsprogramma terwijl wij nog steeds tegen elkaar zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bedankt dat je mijn moeder heeft uitgescholden.
Dat is trouwens ook een kinderachtig gedrag van je , in de ogen van iedereen; behalve je natuurlijk.

ali.

#18

Citeeraith mhand u-yihya
lid
 

Berichten: 17

  Re: Staat der Imazighen of Rifstaat (of geen staat)? (Gepost op: 17/03/01 om 20:29:21)

--------------------------------------------------------------------------------

jij zegt dat wij Imazighen goed zijn in praatjes en verder niets dus geen daden. Maar Abdelkrim elGhatabbi hield het juist niet bij praatjes alleen, maar hij ging juist over tot actie.

Ik vind dat je wel met wat meer respect over deze man mag praten. Hij en zijn medestrijders hebben voor jou gevochten. Zij hebben geprobeerd met de weinige middelen die zij hadden Marokko te bevrijden van de Spanjaarden en Fransen. Zij hebben voor jouw Arif en de rest van Marokko hun leven in de waagschaal gelegd. Dus een beetje respect is wel op zijn plaats. Het is wel zo dat mensen zich niet alleen op Abdelkrim el Ghatabbi moeten richten. De gechiedenis van de Imazighen heeft meerdere grote mensen voortgebracht.

Dat verhaaltje over profiteren begrijp ik eerlijk gezegd niet. Het gaat toch om de intentie van deze man en zijn medestrijders. Het woord profiteren is denk ik sowieso een verkeerd woordkeus.  

Azul aith mhand u-yihya,
wel kan ik je zeggen dat ik wel veel respect heb voor Abd Alkaim Al Khattabi en ook voor hen die het die het wereldse leven hebben moeten verlaten voor ons.
wat ik bedoelde met
"wat hij heeft bereikt heeft mij helaas niet mogen bereiken"
is dat Marokko nog altijd bezet is en wel door de arabs en kan eigenlijk niet van vrij marokko spreken dan wel van vrij Arief.
en als ik zeg dat wij op moeten houden over abdelkarim wil nog niet zeggen dat wij hem moeten vergeten.
Die tijd kunnen wij niet laten verhuizen naar NU,
dat betekent dat wij zelf actie moeten ondernemen.
om die tijd alsnog te doen herleven.
en dat gaat niet lukken als wij steeds het hebben over de mensen die dat al bereikt en ik zeg het weer het heeft mijn niet mogen bereiken.
want ik ben nog altijd een vreemdeling in mijn eigen land en dat beteken dat ons land nog altijd bezet is.
vriendelijke groeten.
en nogmaals ik ben anti niet, de vraagteken ? ook niet al mijn berichten dragen mijn naam( ali)

?

#19
Voor de duidelijkheid.

Ik ben geen Ali.
Ik vind gewoon dat Jonas hier niet als volwassen gedraagt.

De regeringsprogramma van Jonas wordt door iedereen aangevallen.
Ali vindt die programma van Jonas Kinderachtige,
maar hij is niet de enige.
IK OOK


Webmaster,
Als de Arabieren die tekst van Jonas zien, dan gaan ze ons meer onderdrukken.
Om onze rechten te krijgen moeten we ze vetellen dat we geen eigen staat willen, anders blijven we voor altijd slaven van de Arabieren.
Als we zeggen dat we alleen onze taal willen leren en dat we willen even behandeld worden als de reste van de Marokkanen, dan krijgen we steun van veel Imazighen en zelfs van Sommige Arabieren.

Als we nu zeggen dat we een eigen staat willen, dat krijgen we steun van niemand.

Ik hoop, Webmaster, dat je die Programma van deze site verwijdert.


ali.

#20
Azul>>??????,
het enige wat wij vragen is dat wij ons Marokko terug willen.
een arab mag en  mocht niet voor mij te gaan denken en mijn land verkrachten.
en hij heeft niets te willen want hij MOET.
het enige wat wij vragen is dat wij ons Marokko terug willen.
een arab mag denken wat hij wil het is omdat ik zeker weet dat ik het goede recht heb te eisen wat van mij is.
deze kwestie leeft en het zal zeker gaan escaleren en dat is maar goed ook.


hier een  citaat van een vriendin van mij , wel heel interessant voor hen die de engelse taal goed beheersen.

Citeer 
as i was saying...it is unusual as the "americans" here know, for anything about morocco to appear in our local news, so i wanted to share what appeared in my local newspaper recently:
--------------------------------------------------------------------------------

Morocco's Berbers Battle to Keep From Losing Their Culture
Arab minority forces majority to abandon native language

Peter Prengaman, Chronicle Foreign Service Friday, March 16, 2001


--------------------------------------------------------------------------------



Rabat, Morocco -- A war of words over the Berber and Arabic languages is heating up in Morocco, threatening to divide the kingdom in much the same way the battle between French and English speakers divides Canada.

Berbers were Morocco's first inhabitants, and today they are still the majority, accounting for about 60 percent of Morocco's 30 million citizens.

But when it comes to speaking their views, they are treated like a minority by the members of the dominant Arab culture.

"More than 40 years after independence (from France), the government still doesn't want to teach the Berber language and preserve or promote the culture, " says Ahmed Lachgar Agwilal, a Moroccan-born San Franciscan who is a representative of the Amazigh (Berber) Commission for Development and Human Rights in America.

"If you want to be Moroccan," he says, "you have to speak this language."

The government disagrees.

"Arabic is the official language of our identity, our Koran and our nation. The Moroccan citizen is duty-bound to speak his national language," says Khalid Shebal of the government's Institute for Arabization.

At the police registries where Moroccans go to officially designate their childrens' names, non-Arab names like Jurgurtha and Messina -- the names of ancient Berber kings -- are blacklisted. Only Arabic names like Hassan and Ahmed are allowed.

"To Berber militants, this is a case of trying to completely eradicate any Berber heritage," Jalali Saib, a leading activist who teaches at Rabat University, told the BBC earlier this year.

The first language of most Moroccans is some form of Berber, generally called Tamazight, though there are a number of variants. But the constitution recognizes only Arabic as the official language.

Arabic was imposed on the Berbers by the Muslims who conquered Morocco in waves of invasions beginning in the seventh century. Its influence waned a bit during the French colonial period, but after Morocco gained its

independence in 1956, it surged again. In the 1970s, the government launched a campaign to impose stricter standards for the use of Arabic in place of French in government and education.

Today, Berber activists say the "Arabization" of Morocco has led to discrimination and has marginalized their people. But the government has resisted calls for recognition of Tamazight as an official language of Morocco,

fearing that the crusade will spawn a separatist movement.

Morocco's Berbers are "people in their own country who don't exist," complains Mahjoubi Aherdan, the charismatic leader of the National Popular Movement, a political party that represents rural Moroccans, many of whom are Berber.

Even in schools in predominantly Berber areas, lessons are not taught in Tamazight but in Arabic. Government jobs are off-limits to those who speak only Berber, and Tamazight is prohibited in the courts; all legal documents must be translated into Arabic.

Television programming follows suit. One government-affiliated channel, 2M, broadcasts a mix of Arabic and French. The other, RTM, broadcasts predominantly in Arabic, with only 5 to 10 minutes a day of news in Berber.

Berber activists blame Arabization for the high illiteracy rate in Morocco - - 56 percent of its citizens cannot read -- because Berber children often drop out when confronted with teachers who speak only Arabic. They also blame it for the continued poverty of most Berbers. Fifty percent of Moroccans live on less than $50 a month, and most of the poor are Berbers.

Language is all-important to Moroccan Berbers because it is the main attribute that unites their pluralistic culture. Though most Berbers are Muslim, some are Jewish and others are Christian. They are ethnically mixed and spread over the country, from the Rif mountain range in the north to the Atlas Mountains and the desert in the south.

In Algeria, where Berbers make up 25 percent of the population, tensions have sometimes exploded into riots and bloody confrontations with police. The "Tamazight Spring" uprising of 1980 mobilized Berber anti-government sentiment,

and hundreds were killed in the "Black October" riots of 1988. More recently, thousands of Berbers rioted in 1998 over a government decree making Arabic the official language of Algeria and the subsequent assassination of Matoub Lounes,

a well-known musician and Berber activist, reputedly by the Armed Islamic Group, a fundamentalist insurgency.

Moroccan Berbers have been less violent in their resistance to Arabization. But the controls on political expression have loosened since Mohammed VI ascended to the throne in 1999 after the death of his father, Hassan II, and Berber activist organizations have become better financed. As a result, Berber calls to re-examine Moroccan society have grown louder.

Last March, Berber activists drafted and submitted to the government the "Berber Manifesto." It called on the state to recognize Tamazight as a national language, teach Tamazight in schools, license a Berber television station, allot government money to speed up development in historically neglected areas, and end restrictions on registering Berber names for their children.

Soon afterward, a government commission issued a much-publicized education charter calling for sweeping reforms of the Moroccan education system. The charter was commissioned by the late King Hassan II, who raised Berbers' hopes in 1994 when he said in a televised speech that Tamazight should be taught in schools, a pledge that was never fulfilled.

Berber organizations denounced the education charter. They pointed out that only two of its 100 articles deal with the question of Tamazight in school. The first said Tamazight could be used in primary school only to "facilitate the learning of the official language" -- Arabic. The second said that beginning this year, certain universities would have the means to study Tamazight and Berber culture.

The charter's provisions are "insufficient," says Lachgar. "The government has to provide money for teaching Tamazight because it's our language, it's our culture."

Not all Berbers agree. While the majority are poor, there is an entire class of super-rich Berbers. Discriminated against in areas like education and government, they have flourished as businessmen and have bought up entire neighborhoods of Casablanca, such as the enclave known as California, where mansions resemble those in Beverly Hills.

Some ardently support the Berber cause by funding activist groups, but others resist it. Says Ahmed Lousoure, a 34-year-old factory manager in Casablanca: "What good is Tamazight outside of Morocco? Our king is trying to modernize the country, not take a step back."

And there are divisions even among Berber activists.

Some militants are pushing for a political party exclusively for Berbers, while moderates worry that it would be interpreted as separatist, allowing the Berber movement to be written off.

Lachgar, who will travel in August to a U.N. conference on racism and indigenous peoples' rights in Durban, South Africa, to make the case for official recognition of the Berber language, shrugs off the government's suggestion that official recognition of Tamazight could lead to a separatist movement.

"They just want to confuse people," he says. "Nobody wants to separate because they consider all this land their land."



--------------------------------------------------------------------------------
Who Are the Berbers?
Long before San Francisco's waterfront was known as the Barbary Coast, the North African coast was known as Barbary (from the Latin word for foreigners), and its inhabitants were the people now known as Berbers. Today, they number about 20 million and call themselves Imazaghen, which means "free and noble men."

Spread across Morocco, Algeria, Tunisia and, to a lesser extent, Libya and Egypt, they were conquered during the Arab invasion that started in the seventh century and, after fierce resistance over several centuries, were converted to Islam.

Despite the conquest, Berbers retained their distinct culture, in which women have more freedom than among Arabs, and decisions are made communally. Two Berber tribes, the Almoravids and Almohads, built influential Islamic empires in northwestern Africa and Spain in the 11th to 13th centuries.

The development of a written Berber language was suppressed by the waves of Arab invasions as Arabic was adopted for all official documents. In the 10th century, the Bourghwata kingdom translated the Koran into Berber, but the kingdom was vanquished by Sunni Muslim puritans, who burned the Berber Koran. Now, 11 centuries later, a Berber version of the Koran is about to be published.

In later centuries, Berbers stubbornly resisted domination but were eventually pacified by the French, who ruled most of Morocco from 1912 to 1956.

In the post-colonial period, Berbers have been politically divided. Some fought the king, including the plotters of several coup attempts on Hassan II in the 1970s, but others, including much of the officers' corps, have been loyal to the monarchy.


?

#21
Azul Ali,
"het enige wat wij vragen is dat wij ons Marokko terug willen."
Ik ben met je eens, maar ik zou lever dat we stuk per stuk gaan vragen, anders krijgen we niets.
Er is een Amazigh uitspraak die zegt:
BO 3ADDIS AMAKRAN HIMA TICH KOLCHI HIMA TIJ KOLCHI.
De democratie is de eerste wat we nu kunnen eisen.

 "hij heeft niets te willen want hij MOET."
De arabieren hebben leger, hebben macht we hebben nu alleen maar een mond.
Ik denk dat we moeten zeggen "we willen een democratie. een via een democratie krijgen we onze land terug.
Als we nu zeggen "Je moet ons land terug geven", dan krijgen we alleen maar Tanken op straat.
 
"het enige wat wij vragen is dat wij ons Marokko terug willen."
Dat moeten we in onze hoofd bewaren, en in openbaar maken.
Gewoon in het geheim werken als we slim zijn.

"een arab mag denken wat hij wil het is omdat ik zeker weet dat ik het goede recht heb te eisen wat van mij is."
Tuurlijk is het je recht, maar je krijgt niets door te schreeuwen in de rifwep.


ASSAYASSA AYOUMA THALLAMLIH.


?

#22
"openbaar" moet   "niet openbaar"    

aith_mhand_u-yihya

#23
Ali,
bedankt voor het artikel.
Het doet me goed dat de Imazighen in de VS (die daar toch zwaar in de minderheid zijn als je het vergelijkt met west-europa) zich ook hard maken voor hun Amazighidentiteit.

?

#24
Ik zei alleen dat ik je manier van redenering niet goed vind, dat is alles. Dat is wat ik bedoelde

Ik ben 3,5 jaar in Nederalnd en iedereen die mij kent, zegt dat ik in drie jaar goed Nederlands spreek.

Hoe weet je dat mijn Nederlands slecht is?
zelfs "basisschool" kan je niet schrijven.

"dat ik de basischool niet heb afgemaakt, "

Ik wil geen ruzie of oorolg met je ouma, maar ik wil ook geen afval in deze site.
Groeten.

?

#25
Veel plezier ayouma in deze site.
En Vriendelijke groet.

Oumak,
?

Touhami

#26
Azul ouma ?,

voor iemand die pas 3 jaar in Ned is, vind ik dat je heel goed Neds schrijft/spreekt en ik heb begrip voor je reacties. Neem aub een ander naam/nick.

Azul!

Blabla

#27
Imazighen lullen altijd veel en 99.9% van de gevallen zonder resultaat.

Zoals een wijze filisoof ooit zei:
"Denken/praten alleen brengt niets in beweging: dit gebeurt pas als het zich toespitst op een daadwerkelijke doel en een daad".(Aristoles, 384-322 v.Chr.)

Massilya

#28
Blablabla,

Hoe kan een daadwerkelijke "doel" in beweging gebracht worden dan?
 
Een succesvolle daad kan alleen gerealiseerd worden door de juiste middel toe te passen. Praten/denken is de juiste communicatiemiddel. En alleen met een weloverwogen besluit (en een besluit neem je door te denken en/of te praten!) kunnen we overgaan op een effectieve en efficiente daad. Het is niet de bedoeling om als een kip zonder kop te werk te gaan.

Blabla

#29
Je geef je gelijk, dat praten het het middel is om doelen te verwezenlijken.

Wat ik bedoelde is: Bij Marokanen blijft het alleen bij praten en verder niets.