Staat der Imazighen of Rifstaat (of geen staat)?

Gestart door Atlas, 03/02/2002 om 15:37:14

Atlas

Broeders en zusters,

Er zijn forumisten (nieuw woord) die streven naar onafhankelijkheid. Bedoelen ze hiermee dat ze er naar streven de Rifstaat van Abdelkrim opnieuw te stichten? Of zijn ze (nog) idealistischer en willen ze een Staat der Imazighen die eventueel zelfs de grenzen van de huidige Noord-Afrikaanse landen overschrijdt?

Met andere woorden, hoe stelt men zich deze onafhankelijkheid concreet (lees: realistisch) voor?

Ik weet dat hier al het een en ander over is geschreven (zie "Rifrepubliek?" en "Jonas' regeringsprogramma"), maar ik zou het nuttig vinden om eens met een realistische kijk op zaken dit onderwerp te bespreken (of is en blijft het een droom?).

Atlas





IK (Gast)

#1
IK wil dat Morokko, algerie, Tunisie en liebye
een land worden onder de naam Tamazgha.

Dit is mijn alle grotste wens.
Dit is mijn droom.

Atlas (Lion)

#2
Beste 'IK',

Laat ik ten eerste zeggen dat het goed is om wensen en dromen te hebben. Ze kunnen als leiddraad dienen in het behalen van onze doelen.

Maar, mijn beste 'IK', wat denk je (daadwerkelijk) te kunnen doen om deze droom te verwezenlijken? Wat voor een invloed heeft deze droom bijvoorbeeld op jouw dagelijkse praktijk? Of is het en blijft het een (eeuwige) droom?

w2t54fd

#3
Flikker toch op met jullie eigen staat, jullie zitten tegen je zelf te praten(wat best grappig is)Hier allemaal praten als een leeuw maar wanneer jullie in Marokko jullie mening willen zeggen , dan komt er niks uit jullie monden, wat een schijters zeg,Alle onderdrukte volkeren komen op voor hun recht(IRA, ETA,PKK)Behalve jullie, dan moet je ook niet praten,jullie weten toch dat jullie niet opgewassen zijn tegen het Marokkaanse leger, die maken jullie binnen 1 uurtje af, dus vraag ik me steeds af tegen wie lullen jullie eigenlijk, dus blijf maar dromen over die eigen staat,jullie hebben in marokko een machtsinvloed die vergelijkbaar is met die van kakkerlakken, succes jongens bij het stichten bij jullie eigen fantasie-staat

IK (Gast)

#4
jhjk7665hhjh78,

Wat is er met je?
Helaas mag ik mijn boosheid niet in dit site uiten.
maar goed.

Atlas

#5
Ziehier, de cynicus!

W2t54fd is dus een voorbeeld van iemand die er geen vertrouwen (meer) in heeft. Niemand durft, volgens hem, op tegen de almachtige Marokkaanse regering of het gevreesde Marokkaanse leger. Als ik hem goed begrijp, snapt hij niet waarom men niet heeft gekozen voor terrorisme. Want dat zijn de organisaties die hij opnoemt namelijk (IRA, ETA), terroristisch.


massinissa (Gast)

#6
"Hier allemaal praten als een leeuw maar wanneer jullie in Marokko jullie mening willen zeggen , dan komt er niks uit jullie monden,

Als iemand hier zegt dat hij/zij Tamazgha lever ziet in de handen van de eigenaars dan
in handen van Arabieren ,dan is hij geen leeuw, uma.
Wat voor nut heeft het om tegen de Arabieren in Marokko te zeggen dat wij onze Vaderland terug willen hebben. De arabieren zijn geen mansen, maar Monsters, ze begraven iedereen levende.

"Alle onderdrukte volkeren komen op voor hun recht(IRA, ETA,PKK)Behalve jullie, dan moet je ook niet praten "
Wij komen inderdaad nog niet voor onze richten maar, in tegenstelling tot wat je zei, we moeten praten om dat wel te doen.

Die dapper bewegingen (IRA,ETA,PKK) zijn in mijn ogen ook een voorbeeld. maar de weg naar zulke dapper beweging is heel lang, uma.
Wij moeten eerste onze taal leren en zorgen dat Imazighen FOUS G FOUS  doen.

"die maken jullie binnen 1 uurtje".
Ik wil lever hier niet ingaan, maar maak de mensen niet bang dat ze te maken hebben met machtigleger.
Ze zijn alles behalve dat.
Bovendien, de marokaanse leger bestaat grotendeels uit Imazighen uit Souss en chloh.

En niet vergeten, Het leger van England, spanje en Turkije zijn +1000 tot 1000...000 keer sterker dan die van Marokko.
Dit site is niet bedoeld om mensen voor het leger te werven, thawmat

tr5433s

#7
Ja , maar dat heeft er niks mee te maken , dat het Franse of Turkse of Engelse leger sterker is dan het Marokkaanse leger, dat weet zelfs een leek op dat gebied,We zijn bezig met Marokko , niet met of Engeland of USA of wat dan ook.En niet aan komen zetten met dan worden jullie veroordeelt door het westen,Het westen heeft daar het schijt aan wat er inh Marokko gebeurd,Het westen kijk nog eens niet om wat er in Afganistan, of Turkije gebeurd, zolang het maar geen westerlingen zijn.Trouwens het FAR-leger is een verlengde van het Franse leger, opgericht door Frankrijk,Marokko heeft een goeie politiek ,want anders zou de VN wel over de annexatie van de Westelijke SAhara praten, Maar dat gebeurt toch nooit.Dus andere keer niet aan komen zetten met het leger van Duitsland is sterker, heel veel legers zijn sterker dan het Marokkaanse leger.Maar wat vast staat is dat wij sterker dan jullie zijn. Punt uit, dus jullie blijven in die vicieuze cirkel.

Massinissa (Gast)

#8
jhj787,

In je Email Staat er niets zinnig, maar als je een website hebt over het leger dan ga ik toch met je daar discussieren.
Deze site gaat over onze cultuur en taal en niet
over het leger. :o

Ik heb de machtiglegers van Turkije, Spanje, en England genoemd omdat deze vechten  tegen (PKK, ETA,IRA). :o
Ik had verwacht dat je dat gaat vergelijken met dat legertje van Marokko die bestaat alleen maar uit onze broeders uit Sous en Chloh. ;)

Die van Duitsland, USA hebben niets te maken met dit onderwerp. :)
Ik kom in deze site niet meer terug op dit onderwerp
8)

aith_mhand_u-yihya

#9
Ik heb "Rifpubliek?" en "Jonas regeringsprogramma" niet gelezen, maar het volgende wil ik wel even kwijt:

Ikzelf geloof niet in een Rifstaat. Ik denk dat vele Riffijnen deze mening met mij delen.

Marokka is tamazight al wil de politiek van Marokko graag de mensen laten geloven dat Marokko arabisch is. Aangezien wij Imazighen zijn en ons verbonden voelen met de andere Imazighen voelen wij ons ook betrokken met de rest van Marokko dat buiten de Arif valt. Wij hebben dus de behoefte niet om ons af te scheiden van de rest van Marokko. Sterker nog, wij zijn nu sterker bewust van ons Amazighidentiteit en willen ons juist meer gaan verbinden met de rest van de Imazighen in Marokko (en daarbuiten, maar dat even terzijde).

Marokkanen (vaak gearabiseerde Imazighen) die heilig geloven dat wij Irifyen uit zijn op een eigen staat, verwijzen ons vaak naar de tijd van AbdelKrim el Ghatabbi. Inderdaad er was heel even sprake van een "Rifstaat", maar het was niet de bedoeling van AbdelKrim el Ghatabbi en zijn medestrijders om een Rifstaat te stichten. In die tijd waren Spanje en Frankrijk aan de macht in Marokko. AbdelKrim el Ghatabbi wilde Arif bevrijden van de Spanjaarden en van daaruit de rest van Marokko bevrijden. Het gedeelt dat bevrijd was van de Spanjaarden moest natuurlijk wel bestuurd worden, vandaar dat er toen in die tijd ministers werden aangesteld en zelfs een munteenheid werd ingevoerd (voor zover ik het begrepen heb). Nogmaals, AbdelKrim en zijn mede Irifyen streden niet voor een Rifstaat, maar voor een vrij Marokko!

Het is de Marokkaans politiek die ervoor gezorgd heeft dat er Marokkanen zijn die denken dat Irifyen uit zijn op een eigen staat. De Irifyen  worden als oproerkraaiers gezien, die verdeeldheid in Marokko willen zaaien en hierdoor een burgeroorlog willen gaan ontketenen. Aangezien niemand op een burgeroorlog staat te wachten (en hun land in omvang kleiner zien worden; stel je voor dat er in Arif OLIE wordt gevonden) worden de Irifyen met argusogen bekeken en in de gaten gehouden. Helaas zijn niet alleen deze gearabiseerde Imazighen die in deze propaganda geloven, ook sommige Irifyen tuinen hierin en roepen om een eigen staat. Deze roep naar een eigen staat wordt versterkt als men ziet dat de Arif achtergesteld wordt bij de rest van Marokko. Voor deze mensen wil ik zeggen: verdiep in jullie geschiedenis en jullie zullen zien, dat Irifyen een onderdeel zijn van de rest van de Imazighen. Er kan dus ook geen sprake zijn van een scheiding van de Arif van de rest van Marokko.
Al kan ik goed begrijpen dat er veel woede is bij de Irifyen vanwege de achterstelling van de Arif bij de rest van Marokko; maar een eigenstaat oprichten is niet de juiste oplossing voor dit probleem.




ali.

#10


hoi mensen,
even dat kinderachtige "Jonas regering programma" op zij zetten.
das te kinds om daarop te gaan reageren.
Maar ook het verhaal van abdelalkarim,
ik word  wel een beetje kotsmisselijk van al dat geabdelkarim dit en abdelkarim dat.
wat abdelkarim heeft bereikt heeft mij helaas niet kunnen bereikt en heb dus niet van  mogen profiteren.
er zijn vele amazigh politieke partijen en vele imazighen willen af van al dat gedoe en van dat corrupte politiek en corrupte arabs.
maar een eenheid binnen de Imazighen zal er nooit zijn.
Isousiseen  willen het liefst iemand uit hun midden dat geld ook voor de Rifijnen en het zelfde geldt ook voor onze Atlas Imazighen.
het marokkaanse leger is zo maf,armzalig en dom, ,NO discipline,No manners  almost No Nothing laat staan machtig en het beste van hen kun je omkopen voor heel weinig geld.
Maar waar wij Imazighen goed in zijn,zijn praatjes en praatjes vullen geen gaatjes.



Farid (Gast)

#11
Azul fellawan,

Ik ben helemaal met je eens mhand, maar met e'e'n ding ben ik niet met je eens.
Je zei dat Arif een deel van Marokko is.
Ik vind van niet. Arif is in feit deel van Tamazgha.
Waneer je het over Marokko hebt, dan bedoel je Arabische macht, Arabische cultuur,etc.
Arif heeft dit Identiteit niet.

Als je een Kurd uit Turkie vraagt waar hij vandaan komt, dan zegt hij "ik kom uit Kordistaan".
De Kurden zeggen nooit dat ze uit Turkie komen.
Ik zeg vaak tegen sommige Nederanders dat ik uit Tamazgha kom, en ik vind het leuk om ze ui te leggen wat Tamazgha is en waar ligt dat.

Laten we zeggen dat we uit Tamazgha komen en dat Arif een deel van Tamazgha is.

Tannemert.

aith_mhand_u-yihya

#12
Citeerhoi mensen,
even dat kinderachtige "Jonas regering programma" op zij zetten.
das te kinds om daarop te gaan reageren.
Maar ook het verhaal van abdelalkarim,
ik word  wel een beetje kotsmisselijk van al dat geabdelkarim dit en abdelkarim dat.
wat abdelkarim heeft bereikt heeft mij helaas niet kunnen bereikt en heb dus niet van  mogen profiteren.
er zijn vele amazigh politieke partijen en vele imazighen willen af van al dat gedoe en van dat corrupte politiek en corrupte arabs.
maar een eenheid binnen de Imazighen zal er nooit zijn.
Isousiseen  willen het liefst iemand uit hun midden dat geld ook voor de Rifijnen en het zelfde geldt ook voor onze Atlas Imazighen.
het marokkaanse leger is zo maf,armzalig en dom, ,NO discipline,No manners  almost No Nothing laat staan machtig en het beste van hen kun je omkopen voor heel weinig geld.
Maar waar wij Imazighen goed in zijn,zijn praatjes en praatjes vullen geen gaatjes.



Ali,

jij zegt dat wij Imazighen goed zijn in praatjes en verder niets dus geen daden. Maar Abdelkrim elGhatabbi hield het juist niet bij praatjes alleen, maar hij ging juist over tot actie.

Ik vind dat je wel met wat meer respect over deze man mag praten. Hij en zijn medestrijders hebben voor jou gevochten. Zij hebben geprobeerd met de weinige middelen die zij hadden Marokko te bevrijden van de Spanjaarden en Fransen. Zij hebben voor jouw Arif en de rest van Marokko hun leven in de waagschaal gelegd. Dus een beetje respect is wel op zijn plaats. Het is wel zo dat mensen zich niet alleen op Abdelkrim el Ghatabbi moeten richten. De gechiedenis van de Imazighen heeft meerdere grote mensen voortgebracht.

Dat verhaaltje over profiteren begrijp ik eerlijk gezegd niet. Het gaat toch om de intentie van deze man en zijn medestrijders. Het woord profiteren is denk ik sowieso een verkeerd woordkeus.

Jonas

#13

"jonas regeringsprogramma" is niet kinderachtig bedoeld, de reacties die hierop zijn geweest hebben het kinderachtig gemaakt.

?

#14
"jonas regeringsprogramma" is niet kinderachtig bedoeld"

Volgens mij heb je je basisschool niet afgemaakt.

Als je programma niet kinderachtig is, dan ben je zelf een Kind.