Imazighen in de Nederlandse Politiek

Gestart door Tasoussiet, 01/12/2002 om 22:18:52

Tasoussiet

Mijn beste Irifien,

Hoe denken jullie over meer Imazighen in de politiek? Momenteel is mijn vriendin Fatima Elatik
kamerlid van de PVDA.Fatima is een rasechte Tasoussiet uit Taroudannt (Agadir).Ze verricht
fantastisch werk en ze heeft veel contacten,die
wel positief voor ons Imazighen kunnen betekenen.
Een voorbeeld is bijv.Tamazight onderwijs.

Maar daarover meer.

Aukni haun rbi,

Tasoussiet.

Tmighist (Gast)

Azul Tasusit
Imazighen in de Nederlandse Politiek: Is een heel belangrijk onderwerp. Want er zijn genoeg Imazighen in Nederland, maar ze hebben hellemaal geen invloed in de Nederlands politiek.
Wat ik me altijd afvraag is. Waarom er geen Imazighen “Irifeyen” in de politiek zitten?. Terwijl er 90% van de Marokkaanse bevolking Amazigh is. Momenteel zijn er twee Marokkaanse parlementslid, maar van Arabische afkomst, hoe komt dat?
In Marokko zijn er wel genoeg Imazighen die in de politiek zitten, maar ze doen het nooit voor eigen identiteit of taal. Hier wil ik ook een antwoord hebben.
Wat betreft Fatima ik wist al dat ze Tamazight is maar zij is niet bewust van haar eigen identiteit, taal en cultuur.
Wat ik weet is dat de komende jaren een project “de levende talen” komt in grote steden “Amsterdam, Rotterdam, Den haag en Utrecht” voor migranten. Ik heb van een gemeenteraad te weten gekomen dat de enige taal “Tamazight” niet in het project voorkomt. Hoe denken jullie daar over en wat kunnen we daar aan veranderen?
Tanemmirt

Falku

Azul,

Ja, dat is inderdaad vreemd, er hadden meer Imazighen in de nederlandse politiek moeten zitten. Er zijn wel een hoop op regionaal niveau, maar niet op landelijk niveau.
Daarnaast is het belangrijk dat ze enige affiniteit hebben met de Amazigh zaak, vaak is dat niet zo. Weet niet hoe dat zit met Fatima Elatik. Maar als ze een vriendin van je is Tassousiet zou je haar eens inderdaad kunnen inlichten over de behoefte op Onderwijs in Tamazight, misschien dat ze zich daar inderdaad voor wil inspannen, dat zou mooi zijn.

Tmighist, kun je me vertelle wat dat project “de levende talen” precies inhoudt? En waar ik er meer informatie over kan vinden? Misschien kunnen we de politici hierover mailen dat ze ook rekening moeten houden met het Tamazight.

DIHYA

Hier in België is sinds een jaar Fauziya Talhaoui parlementslid voor Agalev (groen links). Zij is geboren in Bni Chiker, Rif dus. Zij is zich heel  bewust van haar Amazighzijn.

Tijdens het 10-daags Amazighfestival in Brussel heeft ze deelgenomen aan een ronde tafel, samen met Mena Lafkioui (docente linguïstiek), Fatiha Dahmani (gemeenteraadslid Leuven, ook Tarifit),... Zelf heb ik dit jammer genoeg niet kunnen meemaken, weet dus niet wat er gezegd geweest is.

Falku

Dihya,

Die Fauziya Talhaoui klinkt als een echte aanwinst voor de Belgische politiek, ze is zich duidelijk heel bewust wat er onder de Imazighen afspeelt, dat is een positieve ontwikkeling, hopelijk krijgen we in de toekomst meer van zulke mensen.

Tasoussiet

Hallo Tmighist,
Waarom er geen Irifien in de Nederlandse politiek
zitten? Ik denk dat dat een gebrek aan initiatief
is.Er wordt te weinig ondernomen door jullie.Als
je je ergens voor inspant, kom je er wel.Nederland
is een tolerant land, waar je veel vrijheid van meningsuiting hebt.Inderdaad, de meerderheid van
de Marokkanen is van RIF afkomst, dan kijk ik wel op als Tasoussiet (sousse),een minderheid onder
de Imazighen van Nederland.Of jullie ooit in de politiek komen,hangt helemaal van jullie motivatie
af, en in hoeverre jullie je daarvoor willen inspannen.It is all up to you!!!!!!
O,ja, je kent Fatima Elatik niet goeg genoeg om te beweren, dat ze zich niet bewust is van haar cultuur en identiteit.
Groetjes en veel succes, Tasoussiet.

Falku

Azul Tassousiet,

Ik denk dat de reden waarom er zo weinig Irifyen in de nederlandse politiek zitten niet is omdat wij te weinig initiatief hebben. Het probleem is dat wij nogal negatief zijn over politici. Een politicus wordt niet gezien als een goeie baan, daarom zijn weinig van ons gemotiveerd geweest omdat te gaan doen. Maar ik merk dat dat aan het veranderen is.

Verder wil ik opmerken dat het niet uitmaakt of er wel of niet Amazigh politici zijn. Belangrijker is dat de nederlandse politici zich bewust worden van ons en ons streven!
Zij weten niets over ons, dat moet veranderen.

aserman

Jullie snappen dat er in dit land mogelijkheden zijn om gehoord te worden zonder enige vrees om onderdrukt te worden. Maar wat we niet moeten laten zijn is ons extreme nationalisme ........want eerlijk is eerlijk....je kan ons nationalisme bij sommige zelf vergelijken met die van de NAZI`s. Om een voorbeeld te geven sommige onder jullie gaan zo ver dat ze zeggen de : arabieren uitroeien. Hitler zei: joden uitroeien.

Mounir B

Azul skurchi,

DE politiek heeft een averechts effect op ons gehad waardoor we er mischien(onze ouders)nooit aan begonnen zijn. B.v. door verhaaltjes in Marokko(kijk maar in de tijd van hassan, toen kon je niet openlijk praten over politiek). Ik denk dat dit indirect effect heeft gehad op de marokkanen ijn het algemeen. Met ander woorden dat parlement vult toch zijn eigen zakken. Ik denk dat dit met de 2e, 3e generatie over zal waaien, insa3allah.

Luister maar naar de Dihuja van Jourmani(rechter hand van Hassan).

Een verhaaltje hieronder:

Jourmani kwam net aan bij het parlemt met z'n dikke BMW. Hij laat alle ramen en deuren open en loopt de trap op naar het parlement. Op dat moment zien de mensen dat en men vraagt aan Jourmani waarom hij alles open laat. Het zou toch gestolen kunnen worden door dieven.
Jourmani keek aandachtig om hem heen en zei uiteindelijk: "Mensen, de enigste dieven die er zijn zitten in dit parlement waar ik nu naar binnen ga. Dus ik laat me auto is veilig"

Het is mischien een raar voorbeeld maar dit trekt niet echt aan om de politiek in te gaan. Uiteindelijk word je net zoals de rest van hetyb parlement(gebasseerd op de ijden van hassan).

Riffman

Azul,
Volgens mij is de reden waarom er geen imazighen in de politiek zitten het feit dat er tot ongeveer 10 à 15 jaar geleden geen hoog opgeleiden in het midden van de marokkaanse gemeenschap zijn, hoe wil je dan eigenlijk de politiek in..?
Maar dit moet nu veranderen daar we nu bewust van onze situatie zijn en ook, denk ik, dat we nu meer mensen hebben die dat kunnen doen.
Mag ik ook opmerken dat we hier onze taal nog niet goed hebben kunnen promoten zodat het gehoord wordt en zodat het door derden als "levend" gezien kan worden.
Een punt is: waarom doen wij vanaf hier geen oproep tot Fatima via Tasoesit om alsnog de tamazight cultuur/taal etc.. meer bekend te maken bij de politici van dit land..??
Alvast dank.

Tasoussiet

Beste Riffmann,

Ik ben er mee bezig en zodra er concrete plannen zijn, zullen jullie daarvan zeker door mij op de hoogte gebracht worden.

Groetjes,

Tasoussiet.