geldtelling Arif

Gestart door Samariaan, 21/01/2005 om 19:21:35

Samariaan

Waar komt die speciale geldteling vandaan in arif? (Dorro in plaats van Dirham - als ik het goed heb is 1 Dirham 10 Dorro). Is dit een overblijfsel van de Rifrepubliek, of van het Spaans Protectoraat?

alhoceima187

Waar heb jij het over ??? 1 dirham is 2 dorro

Sa3ieD

In Alhoceima is 1 doro een halve dirham, maar in nador is 10 doro weer een dirham.

Ad Yiri

Een dirham is 2 dorro (in Nador).
Een dorro is 5 franc.

Een dirham is dus 10 franc!

Ad Yiri

Volgens mij is het in Oujda wel zo dat een dirham 10 dorro is. Maar in Nador is het gewoon 2 dorro zoals ik het me herinner. Een dirham is groot en als je die omwisseld dan krijg je er twee iets kleinere dorro's voor in de plaats, die je weer kunt omwisselen in francen.
Een franc is ongeveer 2 oude nederlandse centen zoals ik het me herinner...

afi3a

#5
azul,
(n Alhoceima)
Dirham=2Dorro=100 frank...
Waarom 100 frank, en niet 10 frank?...omdat ik me nog kan herinnere dat een briefje van 10 Dirham( die niet meer bestaat)....men erf fanc (1000 frank) noemt.
enne 1 franc heeft 2 betekenissen nl. 1 cent en 10 cent.
d wenni netta

Samariaan

maar waarom hoor je nooit een prijs in Dirham - vaak zodra t in dorro is raak ik de tel compleet kwijt (eerst omrekenen in Dirham daarna weer in Euro's)

igwentje

ik weet niet waar jullie het over hebben maar in Nador hoor ik alleen nog maar ERF, dus in priciepe maakt het allemaal niet meer uit maar 1 dirham=2 dorro want ik weet 5 frank=1dorro=weer een 1/2dirham

Badis

Citaat van: MohamedUK op 21/01/2005 om 19:21:35
Waar komt die speciale geldteling vandaan in arif? (Dorro in plaats van Dirham - als ik het goed heb is 1 Dirham 10 Dorro). Is dit een overblijfsel van de Rifrepubliek, of van het Spaans Protectoraat?

Het komt van het Spaanse Protectoraat
Na de onafhankelijkheid werd de Spaanse peseta vervangen door de franc
5 Spaanse pesetas is 1Duro is 5 franc (1 franc is 10 Marokkaanse centen)
Men heeft leren geldtellen op de Spaanse manier (in Duros) en heeft het toegepast op de nieuwe monetaire systeem na de onafhankelijkheid.

abrid

Is ook afgeleid van D'oro dit betekend van goud.

tamezjant



1Dirham = 2 Doro's (nigh dorothen)

tamezjant

en 1 Doro = 5 Frank

2 Frank

tamezjant

nieuw geld biljet van 200 Doro of 100 Derham


himito

#13
Alleen de iets oudere onder jullie zullen ongetwijfeld nog de halve frank kennen.Er stond een vijf op van 5 frank.(goudkleurig)

In de volksmond "abiejer" genoemd.
Ik heb er nog mee betaald.Hij was echt klein zoals het dubbeltje dat wij hier in Nederland hadden.

1Dh= 2 dorro, 10 dh=1000 frank(20 dorro)

Je had vroeger 5 frank,10 frank,20 frank,50 frank(1 dorro),100 frank(1Dh=2 dorro),200 frank(2Dh=4 dorro) 500 frank(5Dh=10 dorro)1000 frank(10dh,een biljet)2000 frank(20dh,een biljet) en ga zo maar verder!

Urisis

Citaat van: Sa3ieD op 21/01/2005 om 21:16:40
In Alhoceima is 1 doro een halve dirham, maar in nador is 10 doro weer een dirham.
Ben jij nog geweest in Nador? Uit jou reacties blijkt van wel...