populariteit

Gestart door igwentje, 21/01/2005 om 15:19:11

igwentje

Wat mij zeer opvalt is dat de islamitische feesten zoals er3ith niet zo poulair bij de meeste mensen zijn er zijn er al zo weinig hoe komt dat?

athsaynou

ik begrijp je niet echt? wat bedoel je? welke mensen?

igwentje

Heel veel mensen b.v met er3ith veel mensen zijn tegen het slachten van een schaap,dat is iets wat er echt bij hoort. Mensen die aangeven dat ze geen er3ith gevoel meer hebben. Als klein kind was ik dol op onze feestdagen en nu nog steeds maar hier op het forum merk ik er weinig van. Met er3ith blijf je lekker thuis met familie veel mensen gaan gewoon werken of naar school. The spirit of er3ith is gone en hoe komt dat nou.

athsaynou

Citaat van: igwentje op 21/01/2005 om 15:28:17
Heel veel mensen b.v met er3ith veel mensen zijn tegen het slachten van een schaap,dat is iets wat er echt bij hoort. Mensen die aangeven dat ze geen er3ith gevoel meer hebben. Als klein kind was ik dol op onze feestdagen en nu nog steeds maar hier op het forum merk ik er weinig van. Met er3ith blijf je lekker thuis met familie veel mensen gaan gewoon werken of naar school. The spirit of er3ith is gone en hoe komt dat nou.

Owh zo ewa jah wat wil je dan..we doen het niet volgens traditie dus je vader of je oom slacht het alle kinderen gaan der om heen staan de vrouwen bereiden het, iedereen zit gezellig bijelkaar aan tafel thee en koekjes te eten. De kinderen krijgen geld die koemn niet meer thuis tot ze het geld op heben haha ewa jah..we zitten in NL wat wil je dan?

Dora

je moet begrijpen dat de beleving van feestdagen veranderen wanneer je ouder wordt. als kind beleef je het intensiever..je wordt verwend..krijgt veel aandacht..enz enz...je kijkt er naar uit...ouderen hebben dat wat minder...misschien bij de begroeting dat je elkaar groet en elkaar het beste wenst..maar daarna lijkt het gewoon op een visiteavondje..

abrid

Die spirit waar je het over hebt voel ik meer in Arif. Bijv. in Lhusima heb ik als kind mooie tijden meegemaakt tijdens de Eräid. Zoals de kinderen hier hebben met sinterklaas of de kerstman.

igwentje

Citaat van: athsaynou op 21/01/2005 om 15:31:09

Owh zo ewa jah wat wil je dan..we doen het niet volgens traditie dus je vader of je oom slacht het alle kinderen gaan der om heen staan de vrouwen bereiden het, iedereen zit gezellig bijelkaar aan tafel thee en koekjes te eten. De kinderen krijgen geld die koemn niet meer thuis tot ze het geld op heben haha ewa jah..we zitten in NL wat wil je dan?
Ik kan het niet accepteren, dat jij er zo nochalant over doet befrijp ik niet. Het maakt niet uit waar je het viert straks over tien jaar is er niks meer over van dat feest,we hebben er al zo weinig. Ik vind het echt ongeloofelijk

athsaynou

Citaat van: igwentje op 21/01/2005 om 15:35:18
Citaat van: athsaynou op 21/01/2005 om 15:31:09

Ik kan het niet accepteren, dat jij er zo nochalant over doet befrijp ik niet. Het maakt niet uit waar je het viert straks over tien jaar is er niks meer over van dat feest,we hebben er al zo weinig. Ik vind het echt ongeloofelijk

nonschalant..het is gewoon zo..het maakt wel degelijk uit waar je het viert kijk om je heen waar zit je..als iedereen het viert..dat maakt het gezelliger en leuker en ihollandien weten niet eens wat het si. Hier kan je bijvoorbeeld ook niet slachten..volgens traditie

athsaynou

Citaat van: abrid op 21/01/2005 om 15:34:04
Die spirit waar je het over hebt voel ik meer in Arif. Bijv. in Lhusima heb ik als kind mooie tijden meegemaakt tijdens de Eräid. Zoals de kinderen hier hebben met sinterklaas of de kerstman.

Ik ga het meemaken inschaAllah het moet gewoon..ik wil der ook van proeven..

Dora

marokko is ook achteruit gegaan...maar nogmaals het heeft te maken met je beleving als kind zijn....

ga nu maar als ouderzijnde naar marokko..wedden dat je je niet hetzelfde voelt als toen je in je kinderjaren in marokko..alhoceima, nador of waar dan ook..

igwentje

Citaat van: lopende_lach op 21/01/2005 om 15:33:27
je moet begrijpen dat de beleving van feestdagen veranderen wanneer je ouder wordt. als kind beleef je het intensiever..je wordt verwend..krijgt veel aandacht..enz enz...je kijkt er naar uit...ouderen hebben dat wat minder...misschien bij de begroeting dat je elkaar groet en elkaar het beste wenst..maar daarna lijkt het gewoon op een visiteavondje..
Bij ons in de familie is dat dus niet zo juist naar mate je ouder wordt beleef je het intensiever. Je begrijpt dan waar het feest echt voor staat dus niet dat het alleen voor aandacht,koekjes en geld staat

Dora

je begrijpt me verkeerd...dat heeft niet met JOU familie te maken dat je de reden en waarde van zo'n feest leert kennen..dat is menselijk..het gaat erom dat je als kind in zo'n feest opgaat....hoe ouder je wordt hoe minder

Citeer
Bij ons in de familie is dat dus niet zo juist naar mate je ouder wordt beleef je het intensiever. Je begrijpt dan waar het feest echt voor staat dus niet dat het alleen voor aandacht,koekjes en geld staat
Citeer

igwentje

Citaat van: lopende_lach op 21/01/2005 om 15:40:44
je begrijpt me verkeerd...dat heeft niet met JOU familie te maken dat je de reden en waarde van zo'n feest leert kennen..dat is menselijk..het gaat erom dat je als kind in zo'n feest opgaat....hoe ouder je wordt hoe minder

Citeer
Citeer
Het heeft alles met je familie te maken als de mensen om je heen,je eigen familie er niet intensiever in op gaan is het logisch dat je interesse verliest.......... dat is ook menselijk.

athsaynou

Bij mij is het juist hoe ouder...hoe meer..

mouslati

Ik heb ook niks met rhid. Het doet me niks, ik heb er niet een speciaal gevoel bij, terwijl het bij ons thuis vroeger heel intensief gevierd werd. Mijn moeder was minimaal een week van te voren druk met voorbereiden, tegen de tijd dat het zover was waren we op van de spanning. Nu ik zelf een gezin heb en ik dat "rhid-gevoel" eigenlijk moet overbrengen bak ik er niks van want eigenlijk vind ik er helemaal niks aan. Begrijp me niet verkeerd ik ben er niet trots op, maar ik ga ook alsof.