Oorspronkelijk

Gestart door Samra, 18/01/2005 om 00:03:39

Samra

Wie weet waar de imazighen oorspronkelijk vadaan komen?

Groetjes.

Badis

IIAwaryagherII

daar is voor zo ver ik weet nog steeds geen duidelijke andwoord op.
Men spreekt van een mengelmoes van verschillende niet seminitische volkeren.
voorbeeld van verwanten zijn Kanaänieten, Feniciërs, Kelten, Basken en Kaukasiërs, maar alles is een vermoeden en is nochthans niet bevestigd.
Ja zeker zijn wij noord afrikanen, geen twijfel over mogelijk.

btw je kan verschillende sites raadplegen en ook amazigh.nl en tawiza.nl voor hele belangrijke info mbt de afkomst en oorsprong van de imazighen.

awragh

Ik begrijp niet dat die vraag zo vaak wordt gesteld. Dat is hetzelfde als vragen waar de mens oorspronkelijk vandaan komt. Is hij geschapen door God of is hij geevolueerd uit een aap?
Er wordt nooit gevraagd waar de Chinezen vandaan komen want die komen uit China. Waarom? Omdat ze daar sinds mensenheugenis hebben geleefd. Zo is het hetzelfde met Imazighen. Wij zijn een lange tijd voor de geschiedkundige vastlegging op papier al de bewoners van Noord-Afrika. Dat zijn de Imazighen en die zijn er vandaag nog steeds.
Laat wetenschappers maar vechten over wie gelijk heeft en uit welke mengelmoes van bevolkingen we bestaan. Het belangrijskte wat ons bindt is onze gemeenschappelijke taal en cultuur.

adiossss

Samariaan

Citaat van: awragh op 18/01/2005 om 01:08:38

Ik begrijp niet dat die vraag zo vaak wordt gesteld. Dat is hetzelfde als vragen waar de mens oorspronkelijk vandaan komt. Is hij geschapen door God of is hij geevolueerd uit een aap?
Er wordt nooit gevraagd waar de Chinezen vandaan komen want die komen uit China. Waarom? Omdat ze daar sinds mensenheugenis hebben geleefd. Zo is het hetzelfde met Imazighen. Wij zijn een lange tijd voor de geschiedkundige vastlegging op papier al de bewoners van Noord-Afrika. Dat zijn de Imazighen en die zijn er vandaag nog steeds.
Laat wetenschappers maar vechten over wie gelijk heeft en uit welke mengelmoes van bevolkingen we bestaan. Het belangrijskte wat ons bindt is onze gemeenschappelijke taal en cultuur.

adiossss

ik moet zeggen awragh dit is de  beste reply die ik in maanden heb gezien op dit forum.

Amedduker

Imazighen zijn noord afrikanen al sinds de dagraad der geschiednis. Wij zij niet uit jamen gekomen zoals arabieren beweren, en niet uit europa zoals europeanen zeggen. En tegenwoordig met 80 miljoen vormen wij de meerderheid in noord afrika, maar jammer genoeg worden wij  door een heel klein minderheid bestuurd zoals vroeger in zuid Afrika. Het is dus hoog tijd dat wij ons rechten moeten krijgen en onze landen zelf besturen. Wij hebben een afspraak met de geschiednis. Wij moeten deze kansen benuten beste vrienden.
Neccin zi afrika zimani nedja, u afrika i afrikanan amen yenna mis niza ( massinisa).
ewa d wenni netta, azul inu xawem marra.

allasian

.

Idir

Citaat van: Samra op 18/01/2005 om 00:03:39

Wie weet waar de imazighen oorspronkelijk vadaan komen?

Groetjes.

W'ddand zeg ujjena, tarqattend tmourt! ::)