Wie van jullie weet de vertaling naar 't Thmazight van

Gestart door Nomaad., 17/01/2005 om 22:05:30

abrid

Er waren wel degleijk tijgers in ons land. In de Igzinayen heb je een plaatsje dat heet Taghirast schijnt dat hier ooit tijgers rond liepen. Veel avn die wilde dieren zijn uitgestorven zoals die Izzem een reuzenleeuw.

Nee sorry buiten Azie hebben nooit tijgers gewoond.
Voor het leefgebied van vroeger tot nu zie

http://www.5tigers.org/AllAboutTigers/Subspecies/distribution.htm

Misschien hebben in Taghirast andere grote katachtigen rondgelopen.
Er is wel altijd veel verwarring geweest, bepaalde katachtigen die de Spanjaarden in Latijns Amika aantroffen noemden ze ook "tigre", waar de Nederlanders juist weer de "bergleeuw" daar hebben uitgevonden, die ook geen leeuw is.

abrid

Die link gaat over vandaag de dag.

Het zou toch kunnen dat er een katachtige bestaat die uitgeroeid is. En mischien waren het lynxen of puma's.

Bedankt voor jou info. Ooit was de woestijn toch groen en leefden er veel verschillende zoog dieren?

Citaat van: abrid op 21/01/2005 om 12:02:57
Die link gaat over vandaag de dag.

Het zou toch kunnen dat er een katachtige bestaat die uitgeroeid is. En mischien waren het lynxen of puma's.

Bedankt voor jou info. Ooit was de woestijn toch groen en leefden er veel verschillende zoog dieren?

Die link begint bij 1900, alle info ook op andere plekken wijst erop dat het een dier van Azie is. Maar als je wat anders ontdekt hoor ik het graag.
De sabeltandtijger van de prehistorie is trouwens geen tijger, en daarop zal in dat dorp ook wel niet worden gedoeld.

Mmm, de kans op een puma (of cougar) is klein, dat is een dier van de America's, de door mij eerder genoemde "bergleeuw". Deze is kleiner en heeft geen manen dus de Europeanen dachten dat ze alleen de vrouwtjes zagen en dat de mannetjes zich verstopten.

Lynx of een van de vele andere katachtigen kan natuurlijk prima, tot leeuwen aan toe. En inderdaad, de woestijn was groen en prachtig, vol dieren, planten en mensen. Wat moet dat mooi geweest zijn.

abrid

De schrijver van dat boek probeert de oorsprong van plaatsnamen te verklaren. Tijdens zijn tocht heeft hij simpelweg de mensen in Taghirast en daarbuiten gevraagd om de betekenis. Die zeiden dat er vroeger "ighirassen" leefden.

In Tassili Ahaggar staan die rotstekeningen die een indruk geven van hoe het was toen de woestijn een "oerwoud" was. Heel erg toeristisch sdaar

noemid

wat ik weet is
leeuw=bouharou en ayrad(ayrad staat ook in een liedje van ayyawen over takbitch n temsamaan
en heyena=iffis dat is wat ik weet leer mij de rest aub als ik het verkeerd heb

noemid

ik heb net een chelhi gevraagd die noemen en bij hun is leeuw izem en ifis een hyena

abrid

"Duwsra" bij ayth waryagher een ander woord voor Hyena

allasian

Citaat van: abrid op 21/01/2005 om 15:05:09
"Duwsra" bij ayth waryagher een ander woord voor Hyena
D'usra is een beer.komt van latijns "Ursus".Ik ben awayegher.
En Doub of Doeb is arabisch.

abrid

*-RiFFijn0s-*