Foto's Rif oorlog

Gestart door swani, 17/01/2005 om 17:33:44

swani

athsaynou

amsaken inah d' imzahden en nu tarrr

tamezjant

Hier heb je nog paar foto's

tamezjant

tamezjant

Badis

Citaat van: swani op 17/01/2005 om 17:33:44

[
Verhaal en Bron: http://www.sbhac.net/Republica/TextosIm/Alfonso/Alfonso.htm

(Ajdir 1922)

“ Hoog op de voorplein van een grote ruimte, gevormd in twee rijen, rij van de officieren naar voren en rij van soldaten achter, dat waren de Spaanse gevangenen in de militaire houding. Oteyza heeft snel gereageerd en vroeg aan de chef van de bewakers om hun toe te laten om zich met ons te verbroederen. Toen was het omhelzingen, tranen, opwinding en tederheid geweest. Hen vragen stroomden op ons, hen gevangenschap blijft maar duren, het werd steeds maar harder voor hun. Wat dacht de regering te kunnen doen, aangezien het leger niet staat is om ze te bevrijden? Mijn zakken werden in een mum van tijd gevuld met brieven. Maar Oteyza zeer zenuwachtig heeft mij erop gewezen dat de chefs van de opstandelingen hebben briewisselingen verboden uit vrees van spionage. In ieder geval, is mij gelukt om de brieven verborgen in mijn camerazak te verstoppen. Dat was een zeer ingrijpende scène dat ik nooit van mijn leven zal vergeten. Zou Abdel Karim hen leven respecteren, hij die met de mes door alle verdedigers van de Mont Arrui liet passeren? Ons wegsturen van de gevangenen ging gepaard met een grote opwinding.”

swani

Citaat van: athsaynou op 17/01/2005 om 18:49:18

Ik snap niet echt wat je bedoelt...

abrid

abrid

Bij asearch bv. Abd el KRim of Al Hoceima intikken. Komen ook veel foto's van na de aardbeving.

athsaynou

Citaat van: swani op 18/01/2005 om 21:24:41

ik zei dit zijn echte strijders en nu vind je ze nergens..

swani

Citaat van: athsaynou op 19/01/2005 om 18:36:25
Citaat van: swani op 18/01/2005 om 21:24:41

ik zei dit zijn echte strijders en nu vind je ze nergens..

ja daar heb je gelijk in, nu heb je strijders van batata

Idir

Caption:
CAIRO, EGYPT: Abd el-Krim (3rd-l), former leader of a formidable rebellion (1921-26) of the Moroccan Rif tribes against French colonial troops meets 12 September 1955 in Cairo with (l-r) Mohammad al-Fassi, Mohammad al-Yazidi and Allal al-Fassi, leaders of Moroccan Party of Independence (Istiqlal). (Photo credit should read AFP/Getty Images) 
People: Abd el-Krim; Abdel-Krim; Mohammad al-Fassi; Mohammad al-Yazidi
Copyright:

Idir

Caption:
Time cover: 08-17-1925 Abd-el-Krim. (Photo by Time Life Pictures/Time Magazine, Copyright Time Inc./Time Life Pictures/Getty Images) 
People: Abdul Krim [Misc.]

Idir

Caption:
July 1925: Marshal Henri Philippe Petain, the French commander acclaimed for his victory over the Germans at Verdun during World War I, alights from his aircraft at Barcelona. He is travelling to Morocco to organise the offensive campaign against Berber leader Abd-El-Krim of the Riffians. (Photo by Felix Ortiz/Topical Press Agency/Getty Images) 
People: Henri-Philippe Petain

abrid

Azul Idir,

Als je zoekt op morocco vind je op blz. 29 een bijzondere foto uit maart 1924 met Imjahden die Spanjaarden opwachten in de bergen. Spanish Morocco geeft ook een paar foto's o.a. ook een foto die op de voorkant van het boek van david s woolman-rebels in the rif staat.

Gelukkig bestaan deze momentopnamen nog. Op deze site zijn die foto's zeker te koop.

tanmiert