"Meer rechten voor Algerijnse Berbers"

Gestart door Dobry Den, 17/01/2005 om 00:34:13

Dobry Den


Meer rechten voor Algerijnse Berbers
Uitgegeven op 17 januari 2005 om 00:05 uur
De Algerijnse regering heeft zondag met leiders van de Berber-gemeenschap een overeenkomst gesloten die deze bevolkingsgroep meer rechten geeft. In het bijzonder belooft de regering meer erkenning van de taal van de Berbers, het Tamazight.

Premier Ahmed Ouyahia zei dat de voor de uitvoering van de overeenkomst een bijzondere commissie in het leven zal worden geroepen. Het streven is vertrouwen te kweken en een einde te maken aan het conflict in Kabylië, de streek ten noordoosten van Algiers waar de Berbers wonen.

De Berbers maken ongeveer een derde van de Algerijnse bevolking uit. Zij hebben vaak over achterstelling door de regering geklaagd. In april 2001 braken zware onlusten uit toen een jonge Berber in werd doodgeschoten nadat hij door de politie was gearresteerd. De toen gestelde eisen voor officiële erkenning van het Tamazight en de terugtrekking van de gendarmes uit Kabylië zijn in de zondag gesloten overeenkomst opgenomen.



[Copyright 2005, Novum Nieuws / Associated Press]

Tamza

#1
Ik snap die 'meer erkenning voor de taal' niet zo goed. Of je erkent het, of je erkent het niet. Je kan toch ook niet half zwanger zijn?

Dobry Den

Ik denk dat er wel gradaties zijn in erkenning van taal, bijv. erkenning als taal in het algemeen, erkenning als nationale taal en erkenning als officiele taal.

AdamX

ik heb een kleine stukje van kunnen zien op de algerijnse tv, maar niet opgelt dat het om  imazighen ging

in iedergeval een goede gebaar  , een goede begin de rest volgt zo spoedig mogelijk inshaAllah

imazighen van algerije zijn wel meer actiever dan ons

Masja

Citaat van: Tamza op 17/01/2005 om 00:44:49
Ik snap die 'meer erkenning voor de taal' niet zo goed. Of je erkent het, of je erkent het niet. Je kan toch ook niet half zwanger zijn?

precies! dit is net zo iets als de halve verzoening met de slachtoffers van dubieuze praktijken die nu pas gehoord worden, terwijl de daders niet aan de kaak gesteld worden, namen mogen niet eens genoemd worden ...  half werk is geen werk, alles of niets dus is mijn mening

IIAwaryagherII

Citaat van: Dobry Den op 17/01/2005 om 00:55:13
Ik denk dat er wel gradaties zijn in erkenning van taal, bijv. erkenning als taal in het algemeen, erkenning als nationale taal en erkenning als officiele taal.
Ja klopt, vaak word er erkenning toegezegd maar is deze slechts een vorm van gedogen en niet officieel.
Ik vraag me af of wij Amazigh marokanen mischien ook voor de gek gehouden worden met deze zogenaamde erkenning.
En of we op den duur bv een ambtenaar mogen dwingen om het tamazight te spreken?