Welke vlag wordt het?

Gestart door Tsaylal, 02/03/2003 om 19:07:40

Tsaylal

Azur

Sinds ik de geschiedenis van de Rifrepubliek heb leren kennen, zit ik met vele vragen die in mijn gedachten rondspoken. Die vragen komen iedere keer weer terug. Een van die vragen heeft met het volgende te maken. Alhoewel wij Marokkanen, met name Riffijnen, allemaal wel weten welke onafhankelijke staat vanaf 1921 tot en met 1926 heeft bestaan. Deze staat werd opgericht door M. Abdelkrim El-Khattabi en werd door vele landen erkend als een officiële staat. Enkele landen die ik me nog kan herinneren zijn Turkije en Rusland. Deze staat was geen “informele” staat. Het was daadwerkelijk opgezet met serieuze intenties. Er was een heus parlement, een eigen volksvertegenwoordiging(regering) en een president(M. A. El-Khattabi). En al deze onderdelen zijn allemaal gebaseerd op de eigen grondvesten van de Imazighen. Hoewel de president enkele fouten, waarvan de grootste fout was dat hij het door de Fransen bezette zuiden wilde aanvallen, heeft gemaakt, toch is deze leider vervolgens door vele leiders aangenomen als een symbool. Veel van deze leiders hebben zijn invloeden overgenomen. Zoals met name de onafhankelijkheidstrijders, die de succesvolle strategie van M. A. El-Khattabi in de decennia erna hebben gebruikt voor hun doeleinden. Een van de bekendste onafhankelijkheidsstrijders die M. A. El-Khattabi als symbool aannamen zijn Che Quevara en Ho Chi Minh. Na de tweede “onafhankelijkheid” van Marokko waar met name de Imazighen voor hebben gevochten, hadden de Imazighen de visie om een onafhankelijk Marokko met alle facetten die daadwerkelijk bij Marokko horen. De discussie ging daarom over de facetten. Welke facetten/kenmerken moeten in de eenheid van Marokko verenigd worden? Was de hoofdvraag. Maar die visie heeft nooit gestalte kunnen hebben omdat juist de samenzweerders met de kolonisten het bestuur voor zich hadden opgeëist alvorens de Imazighen de mogelijkheid hadden om hun visie van een eenheid te bewerkstelligen. En deze samenzweerders hebben vervolgens alles wat met de visie, de grondvesten en de cultuur van de Imazighen te maken aan de kant gezet en hun eigen grondvesten gebruikt voor het stichten van een staat. Dit hebben ze niet klakkeloos gedaan, maar ze hebben een heel subtiel 50 jarenlang in werking gezet. Hun idee was dat het negeren van dat volk en haar bijzondere kenmerken wel op de lange termijn zal zorgen voor een ontkenning van de originele Imazighen. Dat komt ook bijvoorbeeld terug in het onderwijs. De Imazighen werden onderwezen volgens het systeem van het Middenoosten, maar hun kinderen werden onderwezen in het systeem van de Fransen in Frankrijk. Dit ten einde om een ‘nieuw’ volk te creëren in de hoop deze makkelijker te kunnen gebruiken in de vermarokkanisering.
In dit forum is er vaker gesproken over de vlag van de Imazighen, en ik vind het een aardig onderwerp. Maar wat mij steeds heeft beziggehouden is het feit dat bij de eerdergenoemde verandering na de tweede “onafhankelijkheid” van Marokko ook de vlag van de Rifrepubliek totaal ontkend is door de voormalige samenzweerders. Mijn vraag is nu aan jullie, waarom kunnen we niet brainstormen over de creatie van een gemeenschappelijke Marokkaanse vlag die alle facetten bevat van de vier(!) vlaggen die in Marokko bekend zijn(de heersende Marokkaanse vlag, de vlag van de Rifrepubliek, de vlag van West-Sahara en de Imazighen-vlag)?

Atqadawen

Belerg

#1
Azori

Beste tsylaal, naar het lezen van je verhaal wil ik je zeggen:
Abdelkarim is niet naar fes gegaan om die te bezitten, maar om slechtes de wegen tussen taza, waar toen de grens was van de <rif republiek>om de wegen vrij te maken voor het drijven van de handel met de reste van de andere grote steden.

En over de vlag gesproken, wij hebben onze vlag als irifiyen, dus de vlag van de rifreppubliek is is helemaal geel met de standbeeld van abdelkarim er in, maar ander imazighen zoals ikbayrien hebben ook hun eigen vlag.

Tsaylal

#2
Azur Belerg
Voordat ik op jouw item ga reageren wil ik eerst weten hoe je aan de informatie komt dat Abdkrim de wegen heeft vrijgemaakt voor handel?
Ik heb nooit gehoord of gelezen dat de Rifrepubliekse vlag geel was met de foto/standbeeld van abdelkrim er in!!!
Mijn vraag of voorstel is waarom wij niet een nieuwe vlag kunnen creëren die alle facetten/kenmerken van Marokko bevat?  Wat is jouw antwoord op dit alles?
Atqadac
 

Belerg

#3
Azor

Hoe ik daar aan ben gekomen???
Zelf heb ik er wat over gelezen, en ook veel van mijn vader gehoord.

Ja, over de vlag is er veel discussie, ik denk dat als we het over irifiyen hebben, kunnen heel kort zijn, onze vlag is geboren met de rifrepubliek van abdelkarim.
Heelemaal geel met de standbeeld van onze GROOT voormalig president van de rif republiek.en ik heb zelf ergens zo`n vlag bij een buurman van ons in marocco gezien, maar of dat het de officiele vlag is, weet ik niet.

Over je vraag, of wij een eigen vlag kunnen creren, zeg ik:
Ja natuurlijk, de vlag is er, meer kan ik nog niet zeggen.

AMAZIGH

#4
AZUL

Belerg, broeder over die vlag van de Rif republiek: wat jij bedoelt was een strijdvlag. met het portret van Abdelkrim (ik ken de vlag). Deze was meer  om de Spanjaarden te irriteren. Echter de vlag van de Rifrepubliek is:
 een Rode vlag met een witte ruit en daarin een groene halve maan met de punten naar rechts en een groene ster met zes punten.

tqadhigh kaniw

Massinissa

#5
Amazigh,
Ja dat is precies de Vlag van Irifian.
Over het creeeren van een vlag, ben ik er een voorstander voor.
Maar niet een combinatie van Polizario en Alawiten(De huidige vlag).
Ik vindt de vlag van Lakbayl de enige echte Amazigh vlag die ons symboliseert.
De vlag van Abdulkarim Alkhattabi is meer Arabisch-joods(zolas ik eerder in deze site heb gezight) dan Amazigh.
Ik hoop dat de webmaster op mijn eerder verzoek ingaat.

Fedwa

#6
Azul,
En na al deze discusies is de vlag nog steeeeeeeeeds rood met een groene ster....:)

Tasoussiet

#7
Beste mensen,

Er moet geen Rif vlag komen;maar een Amazigh  vlag die de noordelijke en zuidelijke Imazighen moet vertegenwoordigen. Begrijp me aub niet verkeerd,maar als ik sommige topics lees, bijv. over der Rif republiek, Rif vlag,
dan heb ik de indruk dat jullie je weer aan het onderscheiden zijn, en dat is volgens mij niet de bedoeling.

Groetjes,

Tasoussiet.

Ilyas

#8
Tassoussiet,

Eindelijk sta ik helemaal achter je.
We zijn allemaal Imazighen van Tanger Tot Laguira.
We hebben een Taal een Cultuur een Land en hetzelfde voorouders.
Dus een vlag!

Abrid

#9
Azul a tsylal,

Ik wou je even laten weten dat 3abd el krim niet alleen de Rif wou bevrijden maar geheel N-Afrika(Islamitisch). Wat 3abd el krim heeft gedaan is een Jihad uitgeroepen tegen alle christelijke bezetters dus Spanjaarden en Fransen incl. Een van zijn kreten was Zggi Ajdir Hetta Agadir. Helaas is dit nooit gebeurt.
Waarom is 3abd el krim nooit teruggekomen? nadat Marokko onafhankelijk word blijft Frankrijk opstijgen van Marokko om dan weer broeders in Algerije en rest van afrika te bombaderen. Noem je dit onfahankelijkheid was zijn reactie. Uiteindelijk was het te laat en overleed hij in Cairo, allah irehmoe.
3abd el krim zag geen verschil in moslims.
Setisir

Moha (Gast)

#10
Dag allen
ik ben tegen nieuwe vlag, eerlijk gezegd, wij moeten streven voor democratisch land niet voor oppervlakte dingen
Tasoussiet
CiteerEr moet geen Rif vlag komen;maar een Amazigh  vlag die de noordelijke en zuidelijke Imazighen moet vertegenwoordigen

Dus jij bent eens met de voorstel van nieuwe vlag?
eindelijk een Tasoussiet zegt het...

Fedwa:
En jij! je hebt nog steeds niks gezegd?
Hahahaha


Hammou

#11
Beste Tsaylal

“In dit forum is er vaker gesproken over de vlag van de Imazighen, en ik vind het een aardig onderwerp. Maar wat mij steeds heeft beziggehouden is het feit dat bij de eerdergenoemde verandering na de tweede “onafhankelijkheid” van Marokko ook de vlag van de Rifrepubliek totaal ontkend is door de voormalige samenzweerders. Mijn vraag is nu aan jullie, waarom kunnen we niet brainstormen over de creatie van een gemeenschappelijke Marokkaanse vlag die alle facetten bevat van de vier(!) vlaggen die in Marokko bekend zijn(de heersende Marokkaanse vlag, de vlag van de Rifrepubliek, de vlag van West-Sahara en de Imazighen-vlag)?”

Wat bedoel je hier mee? Er is toch al een Marokkaanse vlag. Waarom moeten wij weer heel andere vlag creëren? Het is toch door alle intellectuelen mensen bedacht of wil jij weer ons terug brengen naar begin?  


Ilyas

#12
CiteerWat bedoel je hier mee? Er is toch al een Marokkaanse vlag. Waarom moeten wij weer heel andere vlag creëren? Het is toch door alle intellectuelen mensen bedacht of wil jij weer ons terug brengen naar begin?  
Wat besoel je hiermee?
De Marokaanse vlag is alleen door Hassan II gemaakt.
gezien ik een Amazigh ben en uit Tamazgha komt is die Marokkaanse vlag niet van mij, Mijn vlag is de Amazigh vlag.

Hammou

#13
hallo ilyas

wat is jou Amazigh vlag? volgens mij jij droomt jullie willen alles over nieuw doen, dat kan nooit gebeuren. Marokkanen zijn toch allemaal Marokkanen.
Hoe kom je aan dat Marokkaanse vlag door Hassan 2 gemaakt is?  


ezouigh eman

#14
hhhhhheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee hemou
kruip terug naar dat hol waar je vandaan komt.
namelijk de bruine hol van de koning.
een vraagje :hoe diep zitten jullie al in ziujn hol.