Tifinagh kaligrafie/kunst

Gestart door abrid, 14/01/2005 om 09:40:22

afi3a

Citaat van: abrid op 31/01/2005 om 15:25:38
Het is meer iets van herkenning afkomst. Je kon aan de hand van een Taferjunt zien waar iemand vandaan kwam. De heren hadden een eigen haarkapsel. Zo hadden de Aith Waryagher een staart midden op hun (achter) hoofd. Ait Tuzin droegen hem rechts en Ibequyen links of andersom. :) Abd el Krim heeft deze prakrijken in de Rif verboden omdat ze niet overeen kwamen met de Islamitische regels.

Bedoel je zo een staart, net als in die chinese kung-fu films?
Hoe lang is dit geleden? Is dit wel geloofwaardig? ;)

Dobry Den

Citaat van: Morro op 31/01/2005 om 16:12:37

Niet zo lang geleden. Er zijn foto's van deze kapsels te vinden op het internet. Ik weet ze 1 2 3 niet zo snel te vinden, maar misschien kan iemand anders ze wel tonen. Volgens mijn familie heeft Imzouren zijn naam te danken aan dit soort kapsels.

afi3a

Citaat van: Dobry Den op 31/01/2005 om 16:35:51

Niet zo lang geleden. Er zijn foto's van deze kapsels te vinden op het internet. Ik weet ze 1 2 3 niet zo snel te vinden, maar misschien kan iemand anders ze wel tonen. Volgens mijn familie heeft Imzouren zijn naam te danken aan dit soort kapsels.
dit is wel interresant. thx ;)
weet iemand meer aub???

abrid

In Kabylie komt het nog sporadisch voor. In het Boek The Berbers zie je een foto van een Amazigh met deze haardracht. Ja het is betrouwbaar.

just

Het is meer iets van herkenning afkomst. Je kon aan de hand van een Taferjunt zien waar iemand vandaan kwam. De heren hadden een eigen haarkapsel. Zo hadden de Aith Waryagher een staart midden op hun (achter) hoofd. Ait Tuzin droegen hem rechts en Ibequyen links of andersom. :) Abd el Krim heeft deze prakrijken in de Rif verboden omdat ze niet overeen kwamen met de Islamitische regels.

Zeker wel geloofwaardig. Mijn moeder vertelde me dat haar overgrootvader (die ze zich nog goed kan herinneren) ook zn haar zo droeg.

Tamza

Mijn opa scheen het ook gedragen te hebben als kind. Weet alleen niet of het na de Rifoorlog was of erna. Ik denk erna. Sommige mannen droegen vroeger ook een oorbel.

Die haardracht is best mooi, ik had er een plaatje van gezien in het boek 'The Berbers'.

Trabandou

Mijn vader had vroeger ook lang haar en een oorbel. De oorbel, was volgens mij een teken, dat degene 6 zonen had of iets in die trend.

afi3a

Iedereen knikt wel ja, dat het wel bestond, maar kan dan niemand een foto laten zien of een link ofzo??

Tamza

Citaat van: Morro op 01/02/2005 om 17:23:33
Iedereen knikt wel ja, dat het wel bestond, maar kan dan niemand een foto laten zien of een link ofzo??

Tamza

Vrouwen schoren btw ook een best wel groot stuk langs de haargrens weg (vanaf de slapen, langs de oren naar beneden).

afi3a

Citaat van: Tamza op 01/02/2005 om 17:25:32

saa, stoer man, dat we toen al aan haarstyling deden ;)

Trabandou

Wel apart. Alleen jammer dat ze geen rifteken in hebben geschoren, zou wel vet uitzien!

Tamza

Mooi he, vooral met zo'n oorbel erbij. Heeft iets wilds, prachtig.

athsaynou

ahh dus daar komt het vandaan apart om het te zien

abrid

Oorsprong van de oorbel bij mannen. Veel zeevolken kennen dit gebruik. De man droeg een oorbel van goud. De waarde hiervan was precies genoeg om mee begraven te worden. Mocht je als zeeman ergens aanspoelen dan kon je begraven worden met het geld van je oorbel. In Scandinavie is dit nog steeds zo. De meesten die een oorbel dragen weten niet eens waar dat voor stond. Maar of dit ook zo bij ons was weet ik niet.