Tifinagh kaligrafie/kunst

Gestart door abrid, 14/01/2005 om 09:40:22

abrid

Debouz

abrid

Hé bedankt debouz. Wat is dat mooi man!!

Debouz

Citaat van: abrid op 14/01/2005 om 10:13:26
Hé bedankt debouz. Wat is dat mooi man!!

geen dank auwma, graag gedaan :)

abrid

Als je nog meer van die links hebt. ;)

qaqrieuw

just

Allemaal erg mooi !!
Vooral de foto met Kahena.

athsaynou

Sjow echt prachtig, echt heel mooi!

Debouz

abrid

Deze tekens werden ook vaak als Tiggaz/Taferjunt gebruikt.

Debouz

Citaat van: abrid op 31/01/2005 om 12:25:45
Deze tekens werden ook vaak als Tiggaz/Taferjunt gebruikt.

Sinds de intrede van de Arabische sekten in Noord Afrika,  het wahabisme,  het salafisme etc..zijn de onze  (onder andere tiqqaz) aan het verdwijnen hahaha

Maar gelukkig kan je ze nog en voor heel lang incha'Allah bewonderen op Amazigh tapijten.

http://stores.ebay.fr/TAPIS-DART-BERBERE

abrid

Dat is beter vind ik persoonlijk. ;)

Vaak werden deze tekens op het gezicht/kin aangebracht als het meisje nog erg jong was. Zoals bij jongens ansrim. Er waren altijd uitzonderingen. Mensen die dit op latere leeftijd hebben gedaan.

miss.F.

Citaat van: abrid op 31/01/2005 om 14:50:57
Dat is beter vind ik persoonlijk. ;)

Vaak werden deze tekens op het gezicht/kin aangebracht als het meisje nog erg jong was. Zoals bij jongens ansrim. Er waren altijd uitzonderingen. Mensen die dit op latere leeftijd hebben gedaan.

mijn moder verteld me dat hen was wijsgemaakt dat ze het moesten doen vanuit islamitische oogpunt

abrid

Het is meer iets van herkenning afkomst. Je kon aan de hand van een Taferjunt zien waar iemand vandaan kwam. De heren hadden een eigen haarkapsel. Zo hadden de Aith Waryagher een staart midden op hun (achter) hoofd. Ait Tuzin droegen hem rechts en Ibequyen links of andersom. :) Abd el Krim heeft deze prakrijken in de Rif verboden omdat ze niet overeen kwamen met de Islamitische regels.

miss.F.

Citaat van: abrid op 31/01/2005 om 15:25:38
Het is meer iets van herkenning afkomst. Je kon aan de hand van een Taferjunt zien waar iemand vandaan kwam. De heren hadden een eigen haarkapsel. Zo hadden de Aith Waryagher een staart midden op hun (achter) hoofd. Ait Tuzin droegen hem rechts en Ibequyen links of andersom. :) Abd el Krim heeft deze prakrijken in de Rif verboden omdat ze niet overeen kwamen met de Islamitische regels.

dat heb je ook nog bij vele afrikaanse stammen dat je aan de hand van hun inkervingen in het gezicht af kunt lezen tot welke stam ze behoren