Marokko wil cannabis in 7 jaar uitroeien

Gestart door AdamX, 05/06/2003 om 23:50:47

AdamX

Marokko wil cannabis in 7 jaar uitroeien


RABAT - Marokko wil in 2008 cannabis hebben uitgeroeid in het land. De Marokkaanse autoriteiten zullen de komende jaren alternatieve economische activiteiten ontwikkelen in de cannabisproducerende regio's, aldus een hoge overheidsfunctionaris.



De hallucinogene plant wordt verbouwd op ongeveer 65.000 hectare grond in het onderontwikkelde berggebied van de Rif in het noorden van Marokko. Het overgrote deel van de opbrengst wordt geëxporteerd naar Europa, waar het ongeveer twintig keer zoveel opbrengt als in het Noord-Afrikaanse land.

Ongeveer driehonderd Europeanen zitten gevangenisstraffen tot tien jaar uit in Marokkaanse cellen voor drugstransporten. De meerderheid van de gedetineerden komen uit Frankrijk, Spanje, Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland.

Uitroeien

"Cannabisverbouw is aan het verdwijnen uit Marokko en we willen het gestaag uitroeien de komende zeven jaar", zegt Hassan Amrani, het hoofd van het Nationale Agentschap voor de Promotie en Ontwikkeling van het Noorden (APDN).

Het APDN probeert alternatieve economische activiteiten in het gebied te ontwikkelen met steun van de Marokkaanse regering en de Europese Unie. Amrani maakte het voornemen bekend na een ontmoeting met de directeur van de VN-organisatie voor Drugsbeheersing en Criminaliteitspreventie, Pino Arlacchi.

Legalisering

Volgens de Marokkaanse functionaris moet de EU op het gebied van legalisering van drugs wel met een gemeenschappelijk standpunt komen. "Er zijn enkele Europese landen die de consumptie van drugs hebben gelegaliseerd en Marokko zou veel winnen als de landen een gemeenschappelijk standpunt over deze zaak zouden innemen", aldus Amrani.
----------------------------------------------------------------

daar gaat ons Rif economie aan de klote :(

alhoceima

#1
he makker, denk je dat marokko dat nou echt gaat doen.
ik las laatst een artikel ook hierover waarin dat ook beweerd werd, maar ik al je een kleine feit doorgeven: Marokko verdient ruim 10 miljard gulden aan de hasjteelt en ze krijgen van de EU maar 300 miljoen om het te bestrijden. Denk je nou echt dat Marokko zo dom is om dat af te schaffen(hoewel de meesten wel zo dom zijn daar in de regering). :)

gegroet zijt gij
A.

temsamaan

#2
wat voor alternatieve oplossingen zijn er? Hierdoor zullen veel mensen uit het rifgebergte hun inkomsten verliezen. Wat gaat er met deze mensen gebeuren? ER is te veel vraag vanuit Europa, waarop Marokko inspeelt (bij de regering). Ik ben benieuwd of dit echt wel realiseerbaar is. Er is al zoveel armoede in het rifgebergte, als men dit zou doen,  wordt er nog meer armoede gecreëerd waardoor we nog meer achtergesteld gaan worden.beslama

IFFIS (Gast)

#3
Salaam,

Ik heb van diverse oudere marokkanen gehoord dat hash sinds de hippietijd in marokko bestaat. Het zou daarvoor niet bekend zijn geweest of althans bij heel weinig mensen. Zelfs het procede om van Kiff hasj te maken is niet van marokkaanse origine maar is ontwikkeld door een Duits bedrijf. Ik ben er altijd van uitgegaan dat Hasj inherent verbonden is met de marokkaanse cultuur. Dit blijkt dus niet zo zijn, hasjh is geintroduceerd door invloed van de Hippies. Kan iemand misschien hiermeer over vertellen.

Ps.: De hasj-handel is niet weg te vagen, sommigen beweren dat het koningshuis een belangrijke rol speelt bij de handel. Dus schaf het koningshuis eerst af en dan pas kun je de hasj verbannen.