Hoofdmenu

ebreber/aherhour

Gestart door Dora, 13/01/2005 om 18:03:57

Tamza

Ik weet trouwens niet wat 'ebreber' mag voorstellen. Nooit van gehoord. Klinkt als 'ebrur' en dat klinkt weer als 'exrur.'




allasian

ebreber dat is een soort produkt dat als het goed is uit tarwe wordt gewonnen.Een soort segsoe.

Wij hebben ook zoiets als aferfoer die doe je bij de karnemelk.

AdamX

#17
eberber zijn kleine korreltjes net als die van ra3des maar dan wit, worden volgen mij ook  ar7amzath genoemd

aitwamar_tazaghine

Aherhour wordt met van imendi gemaakt  en daarna gestoomt ,door de oude generatie gemaakt  dit zijn echt van die gerechten die in der loop van tijd helemaal verdwijnen 
als tie gestoomt is  kan je die  met karnemelk en ook net als seksou  met groenten en vlees eten

Dora

Citaat van: Debouz op 13/01/2005 om 18:43:00
A7erur = bruine koreltjes van imendi  gemaakt, word gegeten met aghi (karnemelk)

Aferfur = gemalen mais, ook met karnemelk naar binnen geslurpt.

aherhour wordt met melk gegeten manneke..niet met karnemelk..(althans niet dat ik weet)...je kookt het in melk..hmmmmmmmm..

maar zoals tazaghine al zei (zijn bericht klinkt me het bekendst in de oren), je kan het ook met vlees en groenten eten...dus beetje net als seksou..eerst stomen en dan opdienen met groente en vlees erop...

aferfur is weer iets heel anders. (mais inderdaad)

maar het vreemde is dat aherhour bruin is...maar ook wit kunnen zijn...

mouslati

Citaat van: lopende_lach op 14/01/2005 om 11:34:56
Citaat van: Debouz op 13/01/2005 om 18:43:00
A7erur = bruine koreltjes van imendi  gemaakt, word gegeten met aghi (karnemelk)
Aferfur = gemalen mais, ook met karnemelk naar binnen geslurpt.

aherhour wordt met melk gegeten manneke..niet met karnemelk..(althans niet dat ik weet)...je kookt het in melk..hmmmmmmmm..

Lopende Lach je weet niet wat je mist als je nog geen aherhour met agi hebt gegeten. Vooral met een beetje suiker er door heerlijk, vooral in de zomer.

sejsoe, aferfur, aherhur allemaal heerlijk met karnemelk (en een beetje suiker voor mij)

Dora

w8 nu ik erover nadenk...je hebt gelijk...

maar begrijp er nu echt niets meer van....

want de balletjes die ik bedoel zijn groter dan aherhour..:(...

Idir

#22
Ebrebar = gemaakt van bloem (wit meel (yadden) ) en kan het alleen met Jus(arwa) eten, nooit met melk of karnemelk!!!

Aherhur = gemaakt van tarwa ( aan n- imendi) deze kan je eten met "arwa" (denk b.v. aan iceqradd, azjedjif i carri, ...), Maar kan je ook met karnemelk eten/drinken!!

Aferfour (n dra) = gemaakt zoals de naam al zegt van maismeel (dra), deze kan je met karnemelk eten/drinken. Maar wordt ook wel met jus/arwa gegeten.....


** Al deze dingen worden met water tot kleine korreltjes gemaakt ( s'mazight --> afttar).


Dora

ebraber..kan je wewl degelijk in melk eten..gister avond nog gedaan...

Idir

Citaat van: lopende_lach op 14/01/2005 om 11:54:53
ebraber..kan je wewl degelijk in melk eten..gister avond nog gedaan...

Dat geloof ik best, maar ik geloof niet dat dit een wijdverbreid traditie in arrif is!! Bovendien ben je natuurlijk altijd vrij om nieuwe dingen uit te proberen/ mixen.... ;D

Dora

bij ons wordt het al jaren gedaan....

zal mams er naar vragen

Idir

Citaat van: lopende_lach op 14/01/2005 om 11:58:41
bij ons wordt het al jaren gedaan....

zal mams er naar vragen

Ik kom het wel een keer bij jou eten.... :)

Dora


Idir

#28
Citaat van: lopende_lach op 14/01/2005 om 12:00:31
haha..marhbabiek...

Yellah arzem tawart qa-aqayi zatt i tewart n'nem..... ::)

Rwezna


allatief joused jatouw amsjoem a