Imsermen ddi Tasertit (politiek) n (H)Ollanda

Gestart door Idir, 13/01/2005 om 15:28:17

Idir


Nederlandse moslims richten eigen partij op

Uitgegeven: 13 januari 2005 13:46
Laatst gewijzigd: 13 januari 2005 14:33

AMSTERDAM - Een groep Amsterdamse moslims richt eind mei een nieuwe politieke partij op die opkomt voor de belangen van moslims in Nederland. De Moslim Democratische Partij (MDP) wil in 2006 meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, zei woordvoerder M. Jabri donderdag.

De partij heeft ook nog een stad in Noord-Brabant op het oog waar veel moslims wonen.


De initiatoren voeren gesprekken met bekende en onbekende moslims om de partij in de grote steden te gaan trekken. Ook met niet-moslims wordt contact gezocht, "zodat we een balans krijgen binnen het bestuur", zegt Jabri.

"Het gaat om mensen die politiek hetzelfde denken." Op termijn, afhankelijk van de groei van de partij, wil de MDP meedoen aan de landelijke verkiezingen.

Moeizaam

Het zoeken van mensen gaat nog moeizaam, stelt Jabri. "Het is moeilijk om mensen te vinden die de kar willen trekken. Er zijn weinig goede mensen met voldoende expertise."

Voor de officiële oprichting eind mei moeten de initiatiefnemers een landelijk partijbureau hebben opgezet met een partijbestuur. De financiën zijn volgens Jabri al geregeld.

stemmen

Eerder kondigde de Arabisch Europese Liga (AEL) aan met een moslimpartij mee te willen doen met de gemeenteraadsverkiezingen. De AEL heeft zich volgens Jabri nu aangesloten bij de MDP. De Moslim Democratische Partij blijft wel onafhankelijk, aldus de zegsman. De MDP hoopt ook stemmen te trekken van niet-moslims, die het eens zijn met de standpunten van de partij.

Voorlopig manifest

De MDP heeft al een 'Voorlopig Manifest' opgesteld met de grondlijnen van de beweging. De islam vormt daarbij het uitgangspunt. Ook de Palestijnse kwestie en de oorlog in Irak komen ter sprake. ,

,De MDP is ook vooral solidair met de volkeren van het zuiden in hun strijd tegen het neokolonialisme die gestuurd is door de VS en neoliberaal Europa, maar ook tegen bezetting en agressie van de VS, haar lakeien en interne dictaturen", aldus het manifest.

Recent onderzoek van MCA Communicatie wees uit dat een lokale moslimpartij in de vier grote steden bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 veel stemmen van Turkse en Marokkaanse Nederlanders zou krijgen.

Ook de initiators van de MDP hebben een onderzoek gehouden onder 8000 moslims in de Randstad. Van de ondervraagden zei 84 procent te stemmen op een moslimpartij




http://www.nu.nl/news.jsp?n=467922&c=11

Idir


Zouden jullie op een dergelijke partij stemmen en waarom wel of niet!!???

ameziane

#2
Het is de vraag of je die Jabri wel serieus kan nemen. Eerst beweerde die geen enkele term die naar Islam verwijst in de naam van de partij op te nemen.Verder wilde hij geen associatie met AEL. Nu zegt hij iets anders.
http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4553.0

miss.F.

ik weet nog niet of ik wel wel/ of niet op zou stemmen. Ik wacht het verloop van de partij wel af alvorens een beslissing te nemen. En ondertussen blijf ik bij mijn voorkeusrpartij

athsaynou

moeilijk moeilijk..kijken waar ze voor staan en of ik het met ze eens ben zo ja..waarom niet?

Kamal25

Citaat van: ameziane op 13/01/2005 om 15:38:53
Het is de vraag of je die Jabri wel serieus kan nemen. Eerst beweerde die geen enkele term die naar Islam verwijst in de naam van de partij op te nemen.Verder wilde hij geen associatie met AEL. Nu zegt hij iets anders.
http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4553.0

Dat is zijn 'go with the flow'tactiek.
Die jongen en de rest van de meute hebben gewoon geen eigen visie, daarom veranderen hun statements hierover ook steeds.

Idioten dus.

-------------------------------------------------------------------------------------

;D Azulist 4 Life ;D

Dobry Den

Ik heb begrepen dat ze een autochtone Moslim als lijsttreker willen hebben opdat zowel de Turken en de Marokkanen op hem/haar zullen stemmen. Ze gaan er vanuit dat een Turk niet op een Marokkaan stemt en een Marokkaan niet op een Turk. Geloofwaardigheid is alleen al op dit punt ten gronde gericht

Tamza

Imazighen, zijn jullie er klaar voor? We moeten weer een partij kapot gaan maken die gezeteld wordt door een stel hypocrieten, net zoals we dat met de AEL hebben gedaan.

Inuit

Citaat van: Dobry Den op 13/01/2005 om 23:36:28
Ze gaan er vanuit dat een Turk niet op een Marokkaan stemt en een Marokkaan niet op een Turk.
Of ze ervan uitgaan weet ik niet, ik hoop het in iedergeval niet, maar 1 ding is zeker, een Turkse moslims zal sceptischer t.o.v. een Marokkaanse moslim zijn en vice versa, het is triest maar waar. Het feit dat we Turkse Moskeen hebben waar vrijwel alleen turken komen en Marokkaanse moskeen waar vrijwel alleen Marokkanen komen bewijst deze groepsvorming al met alle eventuele gevolgen van dien. Ik denk dat ze hiermee gewoon rekening houden. Hoe dit hun geloofwaardigheid meteen ten gronde richt snap ik alleen niet.

Inuit

Citaat van: Tamza op 13/01/2005 om 23:42:02
Imazighen, zijn jullie er klaar voor? We moeten weer een partij kapot gaan maken die gezeteld wordt door een stel hypocrieten, net zoals we dat met de AEL hebben gedaan.
Haha......dus jij gelooft dat de Imazighen AEL kapot hebben gemaakt? hahahaha

Tamza

#10
Citaat van: gebruiker01 op 13/01/2005 om 23:48:52
Haha......dus jij gelooft dat de Imazighen AEL kapot hebben gemaakt? hahahaha

Hou maar alvast op met dat bespottelijke hoerenlachje van je. Ja, ik heb alles op de voet gevolgd, had zelfs vrienden die bij de AEL zaten. De pilaren in vrijwel elke stad zijn stukgemaakt door Imazighen die bewust werden van het dubbele agenda van de AEL. De Imazighen werden tijdens de vergaderingen de mond gesnoerd en dat pikt geen enkele Amazigh. Bewust of niet bewust.

Inuit

Citaat van: Tamza op 13/01/2005 om 23:53:41
Hou maar alvast op met dat bespottelijke hoerenlachje van je. Ja, ik heb alles op de voet gevolgd, had zelfs vrienden die bij de AEL zaten . De pilaren in vrijwel elke stad zijn stukgemaakt door Imazighen die bewust werden van het dubbele agenda van de AEL. De Imazighen werden tijdens de vergaderingen de mond gesnoerd en dat pikt geen enkele Amazigh. Bewust of niet bewist.
Zou je dat wel hardop zeggen hier ;)  hahahaha

Dobry Den

Citaat van: gebruiker01 op 13/01/2005 om 23:48:10
Citaat van: Dobry Den op 13/01/2005 om 23:36:28
Ze gaan er vanuit dat een Turk niet op een Marokkaan stemt en een Marokkaan niet op een Turk.
Hoe dit hun geloofwaardigheid meteen ten gronde richt snap ik alleen niet.

...omdat het hier zogenaamd over een partij voor moslims gaat ongeacht nationaliteit. Als de Moslims onderling elkaar wantrouwen en de partij handelt hiernaar, hoe kan deze partij dan oprecht zeggen dat het een Moslimpartij is??? Partij heeft met deze houding zichzelf totaal ongeloofwaardig gemaakt.

Inuit

Citaat van: Dobry Den op 14/01/2005 om 00:01:25
Als de Moslims onderling elkaar wantrouwen en de partij handelt hiernaar,
Als je dit als wantrouwen opvat, dan snap ik je punt wel.

E3ber_Tastite

Het is gewoon AEL, met een mooi verpakking eromheen, ik weet al genoeg.