Werkloze Jongeren: Een tikkende tijdbom?

Gestart door Falku, 05/12/2002 om 12:25:58

Falku

Azul marra,

In alle landen van de Tamazgha (Marokko, Algerije, Tunesie, Libie) is de werkloosheid schrikbarend groot. En het aantal werklozen neemt alleen toe. Ongeveer 80 procent van de werklozen zij jongeren van onder de 30 jaar. Sommige hebben zelfs een succesvolle studie achter de rug maar hebben niks anders te doen dan de hele dag op een terrasje te zitten.
Het allerhoogst is de werkeloosheid in Amazightalige gebieden. In Marokko is het Rif het allerslechts aan toe.

In alle landen van de Tamazgha zijn demonstraties geweest en worden ze nog steeds gehouden door jongeren die werk willen. Steeds is het lukt deze demonstraties neer te slaan, vaak zeer bloedig of door massale arrestaties.

Wat denken jullie? Zal het ooit misgaan? Staan we aan de vooravond van grote sociale onrusten? Of ziet de toekomst er "happy" uit?

amazigh (Gast)

Tijdbom? Ik denk het niet athawmat. Arif wordt namelijk kunstmatig economisch gezond gehouden. Geld van Irifiyen in het buitenland en de mogelijkheden die er zijn om richting Europa te vertrekken behoeden Marokko van een chaos.

Stel je eens voor wat er zou gebeuren als de helft van Arif niet in het buitenland zouden zitten en als Marokko niet zo'n gunstige liggen t.o.v. Europa had, dan zou je dus wel grote problemen krijgen.

Hassan

Azul,

Grote werkloosheid onder jongeren kan nooit lang goed gaan. Dat zie je overal ter wereld (recent voorbeeld is Indonesie). In Kabylie was dat een van de redenen van de opstand. In 1984 werd om die reden door scholieren en studenten in Nador en Al Hoceima gedemonstreerd. Ik geloof dat het uiteindelijk niet te houden zijn en de jongeren zich vaker en massaler in opstand zullen komen!

Asiya

Azul Aythma eth Souythma,

Nee, ik denk niet dat we aan de vooravond van grote sociale onrusten staan. Want de onrusten zijn er al jaren!!
Al sinds de jaren 80 kampt marokko met grote economische problemen. Tijdens het regime van wijlen koning Hassan II werden de grenzen potdicht gehouden voor buitenlandse inversteerders. De matige buitenlandse en binnenlandse politiek zijn oorzaak nummer één voor de gestage economische groei die nu plaats vindt (simpelweg oorzaak en gevolg verhaal).
Er is daarom al jaren een enorm gat, genaamd "Werkgelegenheid" dat moet worden opgevuld. Triest maar waar is dat de weinige banen waarvoor enige studie vereist is middels kruiwagens en handkus politiek richting Arabieren gaan.
Wat er overblijft is een handjevol jongeren en een heleboel 'lucht' om ze op te vangen. Echter heeft het grootste gros van deze jongeren zich erbij neergelegd dat de situatie niet anders is want de opstandigheid is tot het nulpunt gedaald. (natuurlijk worden ze ook nog altijd in de kiem gesmoord door de overheid ennnnn.....zoals hierboven gezegd hoop op zegen van een goede oversteek naar het westen)
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat zij vertrouwen hebben in de 'nieuwe' marokkaanse regering en hun hoop vestigen op de heerschappij van onze verse jonge koning.
Het schijnt dat er eindelijk een economische politiek wordt (getracht) gevoerd ten gunste van de marokkaanse bevolking die voor het overgrote deel uit imazihgen bestaat.

...ik durf dit haast niet na te lezen...mijn oogleden worden zwaar....als t nergens op slaat veronschuldig ik mij morgen weer ;)

Groetjes
Asiya

CiteerAzul marra,

In alle landen van de Tamazgha (Marokko, Algerije, Tunesie, Libie) is de werkloosheid schrikbarend groot. En het aantal werklozen neemt alleen toe. Ongeveer 80 procent van de werklozen zij jongeren van onder de 30 jaar. Sommige hebben zelfs een succesvolle studie achter de rug maar hebben niks anders te doen dan de hele dag op een terrasje te zitten.
Het allerhoogst is de werkeloosheid in Amazightalige gebieden. In Marokko is het Rif het allerslechts aan toe.

In alle landen van de Tamazgha zijn demonstraties geweest en worden ze nog steeds gehouden door jongeren die werk willen. Steeds is het lukt deze demonstraties neer te slaan, vaak zeer bloedig of door massale arrestaties.

Wat denken jullie? Zal het ooit misgaan? Staan we aan de vooravond van grote sociale onrusten? Of ziet de toekomst er "happy" uit?

ithran

Ja man Ja man,nieuwe koning,ja man,ja man.
jullie nieuwe koning heeft veel gedaan aan zijn eigen propaganda,maar voor de rest ook niets.
Eeen derde wereld land met een dictatuur,typisch verhaal.

kariate_n

CiteerJa man Ja man,nieuwe koning,ja man,ja man.
jullie nieuwe koning heeft veel gedaan aan zijn eigen propaganda,maar voor de rest ook niets.
Eeen derde wereld land met een dictatuur,typisch verhaal.

wat bedoel je met jullie koning,
een koning is voor iedereen.
alleen het probleem is,is dat de regering van marokko die hun hand nog steeds in het vuur houden om maar niet in het rif te investeren.

kunnen wij niet als marokkanen in het westen niks voor de marokkanen in marokko betekenen.
als de jongeren het elke keer wagen om de oversteek te maken voor hun toekomst.kunnen wij toch een oversteek voor hun maken om in ons eigen land te investeren dat zij de oversteek niet meer hoeven te maken en dat de jongeren daar hun toekomst kunnen maken.
anders kunnen wij het ook zo doen een demonstratie bij de marokkaanse ambassade te houden. wij zullen dan een handtekeningen actie houden en die zullen wij dan op die dag  aan de ambasadeur overhandigen. om te laten zien dat we het zat zijn dat onze land genoten hun leven wagen om een toekomst te vinden in het westen terwijl de regering het heel makkelijk kan maken doormiddel van investeringen in het hele land met name het rif.
is het mogelijk of niet! dat hant van de jongeren die hier allemaal op reageren.
en misschien kunnen we er iets mee.

reactie als het mogelijk is om hier verder door te gaan.:-(:-(:-(:o:o:o:o:o:o

Atlas

Mensen,

Op de vraag of we 'onrusten' kunnen verwachten in Marokko, is het antwoord natuurlijk: neen. Helemaal niet in de regio die zich het meest achtergesteld voelt.

Zij die iets anders menen, hebben blijkbaar de laatste maanden (zo niet jaren) hun ogen dichtgehouden. In Marokko leeft een volk dat kennelijk zo weinig vertrouwen heeft in haar eigen kracht (of macht), dat zij gewoon niet kan bevatten dat ze iets kan veranderen. Niemand (ook ik niet) zal beweren dat een revolutie (bijvoorbeeld) zonder 'slag of stoot' zal kunnen plaatsvinden. Maar indien het volk eendrachtig is en vanuit het volksbelang handelt, zal de democratie in haar puurste vorm zegevieren. Allah, Al Watan!
Excuses, ik dwaal af. De boodschap had moeten zijn dat het Marokkaanse volk zo niet denkt. In tegendeel, de gemiddelde Marokkaan wil de problemen in eigen land helemaal niet oplossen (het laatste waar hij aan denkt), maar gaat naar een ander land waar niet veel werk meer te verzetten valt (verkassen: het eerste waar hij aan denkt). Het is vanuit deze gedachtegang dat ik grootscheepse sociale onrust in Marokko niet aannemelijk acht. Marokkanen (noodgedwongen sterk generaliserend) ervaren geen enkele behoefte om de mouwen op te stropen en te strijden voor een beter (rechtvaardiger) Marokko. Wij, het nageslacht van voormalige arbeiders, zijn daar het levende bewijs van. Onze ouders hadden het (zeer) slecht in Marokko. Toen ze de kans kregen om ergens anders een 'beter' leven op te gaan bouwen, was er kennelijk weinig aarzeling eer men besloot die kans daadwerkelijk te benutten. Nu staan wij voor een keuze (zoals Kariate_n min of meer duidelijk maakt). Hier blijven en Islamitische Nederlanders worden of onderwijs genieten en z.s.m. terug naar het land van onze voorouders om te strijden voor een beter Marokko.

Het zou wellicht interessant zijn om te kijken naar de oorzaken van de onderschatting van eigen kunnen bij Marokkanen als het gaat om de strijd tussen het volk en de ondemocratische staat. Ik zal hier op dit moment niet verder over uitweiden, maar ik kan wel vertellen dat bijna 40 jaar Hassan II daar een belangrijke rol speelt.

Groet,

Atlas