Ben jij al genaturaliseerd?

Gestart door Hassan, 05/03/2002 om 22:40:16

Hassan

Azul aythma,

Ik heb al een hele tijd zowel een nederlands als een Marokkaans paspoort. Lijkt me veel makkelijker. Hoe denken jullie daarover?
En waarom heb jullie wel of geen tweede paspoort? En waarom zijn het vooral de Marokkanen die zich naturaliseren, denken jullie?


Vooral Marokkanen laten zich naturaliseren

AMSTERDAM - Een recordaantal van 3300 Amsterdamse Marokkanen heeft zich vorig jaar tot Nederlander laten naturaliseren. In 1998 waren het er nog 2600. Turken kiezen juist minder vaak voor naturalisatie. Dit blijkt uit cijfers van Onderzoek en Statistiek (O + S).

Ook dit jaar, gemeten tot en met september, is het aandeel van de Marokkanen groot: van de 3200 mensen die de Nederlandse nationaliteit hebben aangenomen, is de helft Marokkaans.

In 1999 lieten 670 Turken zich naturaliseren. Dat waren er duizend minder dan het jaar daarvoor. Als oorzaak worden de nieuwe regels aangevoerd. Sinds oktober 1997 moeten niet-Nederlanders bij naturalisatie afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Het gros van de Turken koos tot die tijd voor de dubbele nationaliteit. Nu die niet meer mogelijk is, is de belangstelling voor naturalisatie geringer.

Voor Marokkanen is het opgeven van hun oorspronkelijke nationaliteit wettelijk onmogelijk. Zij kunnen dus wel een dubbele nationaliteit houden. Ook landelijk vormen de Marokkanen de grootste groep van het aantal naturalisaties, zo'n 25 procent. Een kwart van die groep woont in Amsterdam. De stad neemt overigens elf procent van het aantal naturalisaties voor zijn rekening.

Het aantal naturalisaties is in de jaren negentig sterk gestegen. In 1992 werden in Amsterdam 3100 mensen genaturaliseerd, in 1996 waren dat er 9900. Na een afname in 1997 en 1998, was in 1999 een lichte stijging te zien.

Het Parool, 9 november 2000

alhoceima

#1
hmm, eerlijk gezegd heb ik nooit behoefte aan gehad om ook een nederlandse nationaliteit aan te vragen, ik word niet bij een supermarkt of ergens anders geweigerd om dat ik alleen een Marokkaanse heb. Dus op dit moment geen behoefte, of ik in het toekomst wel ga doen, ligt aan de omstandigheden(werk internationaal).

gegroet zijt gij,

A.

iman (Gast)

#2
Ja,

het heeft voordelen,zoals reizen in Europa,
men is niet meer afhankelijk van een visum.
Het is veel sneller geregeld, dan een Marokkaanse paspoort.


ithran

#3
Ja,een nederlands paspoort is heel erg handig ook in marokko.

alhoceima

#4
waarom is een nederlandse paspoort handig in marokko, word je marokko niet toegelaten als je geen nederlandse nationaliteit hebt? Of word je beter behandeld??Trouwens reizen in europa, in veel europese landen had je al zo en zo geen visum nodig(schengenverdrag, volgens mij)

Farid

#5
Ik heb een belgische en marokkaanse paspoort, ik had dit nodig omdat ik veel reis voor het werk.
Het is ook gemakkelijker in europa of mediterraanse landen te reizen.

Touhami

#6
Hoi,

volgens mij was die Shengenverdrag niet op ons van toepassing.
Wat het Nedse paspoort betreft : het heeft vooral voordelen. Het enige wat me tegenhield om het niet aan te vragen was het feit dat je kinderen dan automatisch de Nedse nationaliteit krijgen. Ik vind dat ze die keuze toch zelf moeten maken. Er bestaat ook de mogelijkheid om alsnog van je 2de nationaliteit af te zien, maar toch kiets ik er NOG NIET voor (Nturalisatie).

Azul!

Malika

#7
Als je in het bezit bent van een Nederlandse paspoort gaan de "deuren" wat sneller voor je open.


Farid

#8
Bij ons is het zo dat de kinderen automatisch de belgische nationaliteit verkrijgen als de ouders ermee akkoord gaan.
Ik weet niet of het ook zo is in nederland

Malika

#9
Maar ik maak nog even goed gebruik van mijn Marokkaanse paspoort hoor. Het is het een of het ander. Ligt er maar net aan wat op een bepaald moment makkelijker is.

Hatim

#10
Naturalisatie heeft geen enkele voordeel, als je geboren bent in Marokko. Als je reist oke, het is gemakkelijker om binnen europa te reizen.  In Marokko kom je er niet in als je Marokkaanse identiteits bewijs hebt, als je dus een Marokkaanse identeitsbewijs hebt, heb je die niet, dan moet je alsnog een visum aanvragen.  verder ben je als Marokkaan automatisch en Marokkaan en Nederlander, dat wil zeggen dat je je Marokkaanse Nationaliteit nooit kwijtraakt, tenzij je dat uidrukkelijk wilt, dan moet je dat aanvragen. Dus gewoon naturalisatie, betekent voor een Marokkaan automatisch dubbel nationaliteit.

Welke problemen heb je nog meer, als er iets gebeurd in Marokko, dan heb je een groot probleem, Marokko kan zich beroepen op het feit dat je een dubbel nationaliteit hebt, en kan nederland dus niets voor je doen.

De grootste ramp is als je gaat trouwen en je hebt een nederlandse nationaliteit en je bent geboren in Marokko. Je kunt volgens de nederlandse wet alleen trouwen als je een geboorteakte uit Marokko ondertekent door ministerie van buitelandse zaken in Marokko, en nog eens door de Nederlandse ambtenaar in marokko, dan pas kun je trouwen, in Nederland, en je bent verplicht volgens nerderlandse manier te trouwen, dus trouwen volgens islamitische wijze, op de consulaat, word niet erkend als huwelijk, dus je moet  naar het stadhuis, je rechterhand opsteken etc..etc..etc..  

Dus ik zie de voordelen echt niet, ik heb dat prul ook, koste me destijd fl. 500.- en ik gebruik het alleen als ik op vakantie ga, en dan nog ontstaan er allerlei problemen....

Maar goed, mischien in de toekomst als ze alle buitelanders eruit gooien, dan mag ik blijven......de vraag is dan of ik dat wel wil??


alhoceima

#11
Hatim, dat wou ik net ook vertellen, alleen veel mensen zien de negatieve over het hoofd. Zoals ik eerder zei, zolang ik het niet nodig heb voor mijn werk, zal ik het niet overwegen.

DIHYA

#12

Farid Z,

Bij ons krijgen de kinderen automatisch de Belgische nationaliteit, als één van de ouders in België geboren is of de Belgische nationaliteit bezit. Hiervoor vragen ze geen toestemming, je hebt niks te weigeren.

amazigh (Gast)

#13
Ik heb sinds mijn 18de de Hollandse nationaliteit, ik wil niks met Marokko te maken hebben. Op papier ben ik Nederlander en in Mijn hart Amazigh.

alhoceima

#14
Nou daar zou ik trots op zijn dat je op papier een Nederlander bent, joeppie joeppie, om wat voor redenen heb jij de Ned. nationaliteit genomen?