Bewustwording !?!

Gestart door IFFERGHAAN, 01/09/2001 om 19:57:08

IFFERGHAAN

A salaam alikoem, mijn mede-iriefien/riffen/rifs/rifbewoners/tamazighten/timazighten etc..(als het maar niet het woord berber is want we weten allemaal wat dat betekent en van wie dat komt.) Wij bepalen zelf wel hoe we ons noemen! Zo dat is eruit!

Ik ben pas lid geworden van deze (belangrijke) site, ik heb deze site bij toeval ontdekt toen ik informatie zocht over Marokko!
Ik wist een jaar geleden helemaal niets af van de Marokkaanse geschiedenis. Maar dankzij de komst van het internet (lang leven het internet!)
En dankzij de komst van dit soorten sites heb ik in een korte tijd enorm veel kennis opgedaan over de geschiedenis van de Rifs (zoals ik het zelf noem, Rifs klinkt lekker kort en krachtig!)
Dus door het internet kom ik achter de ware geschiedenis van Marokko.
Ik ben echt van plan om een cursus tamazight te volgen om zo (van) mijn taal te )be)houden!!    
En ik raad elke rif aan omdat ook te gaan doen.
Behoud je taal + cultuur = identiteit!!
behoud je (rif)/trots, want de (p)arabieren! (para staat voor paranormaal en/of paranoide!)
hebben (bijna) alles van ons afgepakt.
Maar er is 1 ding wat ze ons niet kunnen afnemen: ONZE TROTS!!

Het valt mij op dat jonge ,opgeleidde araboeren! (let op: dit is dus geen spelfout! maar creativeren met de taal der Nederlands!) geen gesprek/discussie met je durven aan te gaan als het om de rifs gaat.
Terwijl ze achter je rug van alles zeggen die aragieren!! (ook geen spelfout!)

Sraam, ifferghaan!!

Henna

Azul Ifferghaan,

Mooi gesproken!

Wij Riffijnen kregen alleen negatieve dingen te horen over onze taal en cultuur, daardoor zijn veel mensen zich gaan schamen dat ze Riffijnen en Imazighen zijn.

Het is belangrijk dat we de mensen die nog negatief denken over hun taal en cultuur bewust maken dat ze er trots op mogen zijn!

We moeten ze laten zien dat ze trots mogen zijn op wie ze zijn, dat ze zich niet hoeven te schamen, dat ze Tmazight mogen praten.

Taffidjoust

Ifferghaan, gelijk heb je. Ik heb al meerdere discussies gehad met arabieren die het vertikten te geloven dat Marokko van Imazighen is of dat wij , de imazighen , per se het arabisch moeten leren omdat je anders niet vooruit geraakt. Die discussies eindigen altijd in ruzies. *vloeken* *vloeken*

We moeten ons Cultuur bewaren en koesteren als een kostbare diamant.

:-)

IFFERGHAAN

Je hebt gelijk Taffidjoust, we moeten het koesteren als een kostbare diamant.
En nooit verkopen die diamant ! want dat staat gelijk aan: je afkomst etc.. verlochenen!!  

Ifferghaan

Ik geloof dat ik toch niet lid ben geworden van deze, hmmm blijkbaar is er iets mis gegaan.
Nou ja, dan moet ik het maar nog een keer proberen.  

kippus (Gast)

De geschiedenis van Eriteria lijkt heel veel op die van Tamazgha, maar de mensen van Ereteria hebben het anders gepakt dan  Imazighen.

De Saoediers hebben Ereteria Geislamiseerd en gearabiseerd,
zoals ze in Tamazgha gedaan  hebben. In Ereteria wonen een zeer
 kleine minderheid Kolonisten uit Saoedie-Arabie, ruime
75 % Eretiers (mensen van Ereteria) die gearabiseerd zijn en
ruime 20 % Eretiers die niet  gearabiseerd zijn. Ze hebben
allemaal tegen de Ethiopie gevochten om eigen vrijheid te
krijgen.
Ze betalen  ervoor het leven van miljoenen mensen.
 Na het onafhankelijkheid willen de Arabische landen dat
Eriteria lid wordt van de Arabische liga omdat ze Ereteria hebben gesteund in hun oorlog tegen Ethiopie en omdat de
meerderheid van de Eretiers Arabieren zijn (Saoediers + Gearabiserden) .
Deze meerderheid wou dat het Arabische taal het officiel taal van Ereteria wordt.
Maar de kleine minderheid, de echte Eretiers die niet gearabiseerd zijn, dachten anders daarover.
Een Arabische Journalist van de tijdschrift ALWATA ALARABIE (= Het Arabische land) heeft de president van Ereteria geinterviewd. Hier onder is een Samenvating van het intervieuw.

Journalist: "Waarom willen jullie geen lid worden van het Arabische liga?"
President: "Ik zou niet weten waarom we dat wel gaan doen. In de golfoorlog hebben de Arabieren de buitenwereld gevraagd om hun problemen op te lossen. De Arabische liga heeft
nooit Arabische zaken opgelost. Er zijn Arabische landen die
Willen van het Arabische Liga uitstappen en samenwerken met Israel zoals Mouritania bijvoorbeeld."
Journalist: Is dat de reden waarom jullie wel met Israel samenwereken en niet met jullie broeders Arabiren?"
President : Laten wij duidelijk zijn. De Arabieren zijn onze broeders niet, maar wel onze vrienden.
Journalist : Maar Saoedie Arabie heeft julie geholpen tijdens de oorlog tegen Etheobie en ze had jullie beschouwd als hun Arabische en moslim broeders.
President : In de laatste jaren hebben ze ons gehoplen, en daarom zijn ze onze vrienden.
Wij zijn geen Arabieren dus we kunnen  hun broeders niet zijn.
Journalist : De merderheid van uw volk zijn Arabieren, maar u vindt toch dat uw volk geen broeder mag zijn van de andere Arabische volkeren en u wilt Arabische taal niet als het
officiel taal van Ereteria wordt, is dat de democratie die u uw volk heeft beloefd?"
President : Wij spreken Arabische, maar we zijn geen Arabieren. Arabier zijn, is iets heel anders. Wij hebben een eigen taal en Arabische is onze moedertaal niet.
Journalist : Jullie hebben een goede vriend verloren en denkzij hem hebben jullie jullie land bevrijdt, vindt  u het Jammer?
President : Saoedie-Arabie blijft onze vriend, maar wij hebben andere vrienden die nog sterker zijn en ons bijstaan.
Journalist : Bedoeld u Israel?
President : Onder ander, ja.

========
Bron: MAJALLAT AL WATAN AL ARABIE;  in parijs.

Sa3ieD

Er blijft een verschil, wij (imazighen) zijn moslims, en andere moslims zijn onze broeders. Wij zijn verbonden in geloof en niet in taal. Of we nou Tamazight spreken of Arabisch we blijven moslim.

kippus (Gast)

Het is niet de taal of de godsdiens die van je maakt een broer van iemand anders.
Het is het bloed!
Wanneer mensen hetzelfde godsdienst hebben, hetzelfde opleiding volgen, hetzelfde taal beheersen, hetzelfde kleren dragen, worden daardoor geen broeders.
Imazighen hebben hetzelfde bloed, dus ze zijn broeders.
Imazighen en de  Arabieren hebben hetzelfde godsdienst, maar ze zijn geen broers omdat ze niet hetzelfde bloed hebben.

Ik heb nooit een nederlander horen zeggen dat iemand uit Mozambique zij broeder is omdat hij ook christenen is.
Het is het bloed die van je een broer van iemand maakt, en niet de godsdienst, de opleiding of de hobby.

Bovendien je kant niet zien dat de Arabieren ons broeders zijn, terwijl ze ons niet zien als hun broeders.

Ighes (Gast)

kippus bedankt voor het over typen. Dit soort artikels zijn heel interessant voor ons. Het is goed om te weten dat ook andere volken zijn die ongeveer hetzelfde probleem hebben en het is heel leerzaam om te zien hoe zij ermee omgaan.

Ighes (Gast)

Ik vindt het heel kwalijk om Arabieren onze broeders te noemen. Dank zij hun is Tmazight tot aan de rand van de afgrond gedreven. Nou, leuke broers zijn dat.

zuster

CiteerEr blijft een verschil, wij (imazighen) zijn moslims, en andere moslims zijn onze broeders. Wij zijn verbonden in geloof en niet in taal. Of we nou Tamazight spreken of Arabisch we blijven moslim.

Alhamdoelilah waarom altijd moeilijk doen als het makkelijk kan ik vraag me af hoe wij zouden zijn als wij in de schoenen van de nederlanders stonden als we onze marokkanen al discrimineren hoe zal het dan zijn met andere culturen?????????

Beslama

ithran

Fatima,hou nou eens een keer op met dat gemarokaan.
Iedereen in deze topic verwijst naar zichzelf als riffie,dus ik snap dat ONZE marokanen niet.
Wat de arabieren allemaal aan schending van mensenrechten hebben gedaan daar kan sharon nog wat van leren.
Dan laten zij shatila op t.v. zien ,van o kijk wat sharon heeft aangericht.
Jij hebt nooit beelden van 1984 gezien of van algerye waar de arabieren gewoon baby's de keel doorsnijden.
Jij hebt nooit de t.v.beelden gezien van hassan 2 toen hij naar ons riffies verwees als dieren,en vertelde dat hij pas zou rusten als hij ons dieren allemaal stuk voor stuk had afgemaakt.
Dus ,omdat wij zeggen dat wij rouaffa zijn,en dat wij een aantal feiten opnoemen over de arabieren zijn wij allemaal rasisten o.k. dan ben ik maar een rasist.
Beter een rasist dan een marokaan.
Ik heb alleen maar minachting voor de marokaanse vlag voor het volkslied en voor het koninkrijk marokko.
Later krijgen mijn kinderen inshaallah amazigh namen,en als marokko dat niet wil dan zijn mijn kinderen allemaal hollanders.
Ze onderdrukken ons in marokko,en ook nog eens in nederland,en dan zijn er nog domme riffie,s die in hun praatjes trappen.