Het uitbannen van vreemde woorden uit onze mooie taal!!

Gestart door Idir, 08/01/2005 om 17:06:31

Chichung

Citaat van: Burghwati op 04/03/2005 om 16:15:17
Ja klopt asghar voor hout ken ik ook.

Citaat van: abrid op 04/03/2005 om 16:13:54
tanmiert

bij ons schijnen we azghar gebruikt te hebben voor bos tegenwoordig zegt men Erghabeth. Is er meer bekent over het woord azghar?


Dan weet je nu wat Tegheydet n wazzeghar (hert) letterlijk betekent.
In Arif zeggen we voor eten Macha, en dat is echt Tmazight.


Burghwati

Nee dat ken ik niet? maar wat voor hert?
azaghar betekend ook vlakte


Citaat van: Chichung op 04/03/2005 om 16:31:46
Citaat van: Burghwati op 04/03/2005 om 16:15:17
Ja klopt asghar voor hout ken ik ook.

Citaat van: abrid op 04/03/2005 om 16:13:54
tanmiert

bij ons schijnen we azghar gebruikt te hebben voor bos tegenwoordig zegt men Erghabeth. Is er meer bekent over het woord azghar?


Dan weet je nu wat Tegheydet n wazzeghar (hert) letterlijk betekent.
In Arif zeggen we voor eten Macha, en dat is echt Tmazight.



Chichung


Gewoon een wilde hert, in het arabisch leghzel of zo.

allasian

Voor zover ik weet is het woord voor bos "Tagant".

Burghwati

Ok ik ken twee namen hiervoor; tamlalt en taznkwat

Citaat van: Chichung op 04/03/2005 om 16:48:49

Gewoon een wilde hert, in het arabisch leghzel of zo.

Hadou

#65
Wolf = Ouchan
Vos = Ish3eb
Leeuw = Bouharoe
heyena = ifis
aap = se3daan
flamingo ( l asigogne) = abelleyj
etage ( verdieping) = thghoffet


Anir

#66
Is het woord 'Barra' (buiten) en Amazigh woord?
"Barra" wordt gebruikt in het Tamazight van Rif (misschien ook in andere Amazigh dialecten),  Marokkaanse Arabische, Egyptische Arabisch, Libanese Arabische.
Maar het woord 'Barra' is geen Arabische woord. Omdat het woord Barra (buiten) ook in Libanon (het land van Finiciers) wordt gebruikt, is barra misschien een Finiciers woord.

ASHELHIE

Citaat van: abrid op 04/03/2005 om 16:04:47
ik vraag hem dat ook of een boom aseghlu betekend. Dit hoor ik ook wel in kabylische en Tacelhit teksten. Het was meer een vraag naar Acelhi toe.

Voor onze dadelpalmen gebruiken wij het woord:

AFROUKH (mv. iferkhan)

Ook voor kinderen gebruikt. Dus ik denk dat je mag stellen dat het ook boom betekent.

Ik ben echter niet zeker.

Ilizi

Citaat van: Idir op 08/01/2005 om 17:06:31
Azul marra,

Zoals jullie wel zullen weten, gebruiken wij te veel vreemde woorden in het Tamazight (vooral Tarifect). Dit terwijl wel Amazigh-woorden ervoor bestaan!! Voorbeel; Grens/grenzen = aymar, wij gebruiken echter het Arabische-woord "lhudud" ! Andere voorbeeld; school = agherbaz, velen gebruiken de woorden "l'medrasa of ceqwila"  etc.. etc..
Daarom verzoek ik jullie om onze taal in haar oude glorie te herstellen door deze "vreemde"- woorden uit te bannen. Graag verzoek ik iedereen die zo'n voorbeel heeft om het hier neer te zetten, want alleen zo kunnen wij van elkaar leren!

tqaddix kum s'wattas
Azul
Wie zegt dat vooral in Tmazight van Arif wordt veel vreemde woorden gebruikt?
Zal ik misschien beginnen met rwayes van Sus hoeveel Arabischwoorden gebruiken ze in hun Tmazightof in dagelijksleven van Isuseyen of Ikbayleyen enz...
Bij elke volk gebruikt vreemden woorden, maar dat wil niet zeggen dat wij geen eigen woorden voor hebben. Welke woord wil je weten in het Tmazight van Arif?
aqadi

ASHELHIE

Citaat van: Ilizi op 08/03/2005 om 13:17:49
Citaat van: Idir op 08/01/2005 om 17:06:31
Azul marra,

Zoals jullie wel zullen weten, gebruiken wij te veel vreemde woorden in het Tamazight (vooral Tarifect). Dit terwijl wel Amazigh-woorden ervoor bestaan!! Voorbeel; Grens/grenzen = aymar, wij gebruiken echter het Arabische-woord "lhudud" ! Andere voorbeeld; school = agherbaz, velen gebruiken de woorden "l'medrasa of ceqwila"  etc.. etc..
Daarom verzoek ik jullie om onze taal in haar oude glorie te herstellen door deze "vreemde"- woorden uit te bannen. Graag verzoek ik iedereen die zo'n voorbeel heeft om het hier neer te zetten, want alleen zo kunnen wij van elkaar leren!

tqaddix kum s'wattas
Azul
Wie zegt dat vooral in Tmazight van Arif wordt veel vreemde woorden gebruikt?
Zal ik misschien beginnen met rwayes van Sus hoeveel Arabischwoorden gebruiken ze in hun Tmazightof in dagelijksleven van Isuseyen of Ikbayleyen enz...
Bij elke volk gebruikt vreemden woorden, maar dat wil niet zeggen dat wij geen eigen woorden voor hebben. Welke woord wil je weten in het Tmazight van Arif?
aqadi

Het is dan ook de bedoeling om de vreemde woorden van onze talen uit te bannen zoals de titel van het onderwerp zelf zegt.

En jij kunt daar inderdaad bij helpen door ons de echte Rif-Tamazight woorden te geven voor al die vreemde woorden, als ze nog niet verloren zijn.

Azul

ASHELHIE

Hoe zeggen jullie tijd in Arif?

wij gebruiken het woord "akud" zoals in "akudan"= op dat moment

Ilizi

Citaat van: ASHELHIE op 08/03/2005 om 13:35:48
Hoe zeggen jullie tijd in Arif?

wij gebruiken het woord "akud" zoals in "akudan"= op dat moment

Azul
We noemen het lta(latijn), rweqt(arb), maar ook in t Tmz van Arif kudkud en azgwam bij sommige stammen.
Aqadi

Burghwati

Jij begint wel heel vaak met dingen uit de sus! maar zoals jij zegt ook al worden die woorden gebruikt er bestaan naast die woorden ook woorden in het Tamazight met dezelfde betekenis. De ene spreekt bewust zuiver tamazight de andere laat zich beinvloden door omgeving.


Citaat van: Ilizi op 08/03/2005 om 13:17:49
Citaat van: Idir op 08/01/2005 om 17:06:31
Azul marra,

Zoals jullie wel zullen weten, gebruiken wij te veel vreemde woorden in het Tamazight (vooral Tarifect). Dit terwijl wel Amazigh-woorden ervoor bestaan!! Voorbeel; Grens/grenzen = aymar, wij gebruiken echter het Arabische-woord "lhudud" ! Andere voorbeeld; school = agherbaz, velen gebruiken de woorden "l'medrasa of ceqwila"  etc.. etc..
Daarom verzoek ik jullie om onze taal in haar oude glorie te herstellen door deze "vreemde"- woorden uit te bannen. Graag verzoek ik iedereen die zo'n voorbeel heeft om het hier neer te zetten, want alleen zo kunnen wij van elkaar leren!

tqaddix kum s'wattas
Azul
Wie zegt dat vooral in Tmazight van Arif wordt veel vreemde woorden gebruikt?
Zal ik misschien beginnen met rwayes van Sus hoeveel Arabischwoorden gebruiken ze in hun Tmazightof in dagelijksleven van Isuseyen of Ikbayleyen enz...
Bij elke volk gebruikt vreemden woorden, maar dat wil niet zeggen dat wij geen eigen woorden voor hebben. Welke woord wil je weten in het Tmazight van Arif?
aqadi

Burghwati

Touaregs gebruiken dit ook wist je dat?. Er zijn nog meer tijds benamingen.

Citaat van: ASHELHIE op 08/03/2005 om 13:35:48
Hoe zeggen jullie tijd in Arif?

wij gebruiken het woord "akud" zoals in "akudan"= op dat moment


Anir

Citaat van: Anir op 07/03/2005 om 13:55:14
Is het woord 'Barra' (buiten) en Amazigh woord?
"Barra" wordt gebruikt in het Tamazight van Rif (misschien ook in andere Amazigh dialecten),  Marokkaanse Arabische, Egyptische Arabisch, Libanese Arabische.
Maar het woord 'Barra' is geen Arabische woord. Omdat het woord Barra (buiten) ook in Libanon (het land van Finiciers) wordt gebruikt, is barra misschien een Finiciers woord.

Wie heeft een Idee over BARRA (buiten)