Moeten we '58/'59 en '84 in de doofpot stoppen???

Gestart door Tsaylal, 06/12/2001 om 00:54:38

abrid

ameziane

Mooie foto!

De koning noemde Oufkir de 'getrouwste onder de getrouwen'. Uiteindelijk heeft hij hem 'verraden' en Hassan II zou eigenhandig een paar kogels door zijn lijf hebben gejaagd.

Macht is een vies spelletje.

Milou

Citaat van: ameziane op 10/02/2006 om 14:59:37
Mooie foto!

De koning noemde Oufkir de 'getrouwste onder de getrouwen'. Uiteindelijk heeft hij hem 'verraden' en Hassan II zou eigenhandig een paar kogels door zijn lijf hebben gejaagd.

Ja, verrchrikkelijk. Ik heb dat boek gelezen van zijn dochter ( oufkir) wat een ellende hebben ze na de dood van hun vader  meegemaakt..

MBTiza

ah wat verschrikkelijk zeg...die vader was zelf een tiran, zo schilderde zij hem niet af

Memma

Mooie foto!

Toevallig vond ik dit op een site. Dit zou uit het dagboek van Mohammed VI komen, bijgehouden door zijn lijfwacht.

''Zolang ik mij herinner probeert men mijn hand te kussen. Als peuter werd ik al opgetuigd en opgesteld naast mijn vader om dit soort huldebetuigingen in ontvangst te nemen. Mijn vader heeft weleens gezegd dat je diegeen die het diepste voor je kruipt, het minste moet vertrouwen. Hij beweerde feilloos aan te voelen of iemand te vertrouwen was aan de wijze waarop men zijn hand kuste. '''

Was Oufkir ook niet degene die ''de handkus'' heeft geintroduceerd?

Milou

Citaat van: MbTizi op 10/02/2006 om 15:09:39
ah wat verschrikkelijk zeg...die vader was zelf een tiran, zo schilderde zij hem niet af

Het is wel verschrikkelijk om te lezen dat zij als gezin achter tralies werden gezet, zonder eten drinken etc etc.
Dat hij zo was hoefde zijn gezin toch niet onder te lijden?
Het waren kleine kinderen destijds, hoe kon het regime van Hassan zo wreed zijn?

ameziane

Citaat van: Zouzinha op 10/02/2006 om 15:15:24
Mooie foto!

Toevallig vond ik dit op een site. Dit zou uit het dagboek van Mohammed VI komen, bijgehouden door zijn lijfwacht.

''Zolang ik mij herinner probeert men mijn hand te kussen. Als peuter werd ik al opgetuigd en opgesteld naast mijn vader om dit soort huldebetuigingen in ontvangst te nemen. Mijn vader heeft weleens gezegd dat je diegeen die het diepste voor je kruipt, het minste moet vertrouwen. Hij beweerde feilloos aan te voelen of iemand te vertrouwen was aan de wijze waarop men zijn hand kuste. '''

Was Oufkir ook niet degene die ''de handkus'' heeft geintroduceerd?
Ik weet niet wie dat ritueel heeft uitgevonden, maar in die theorie zit best waarheid in. Marokkanen hebben nogal de neiging om voor slijmbal te spelen.

Maar misschien wil M6 daarom die handkus handhaven, anders is hij zijn 'meetinstrument' kwijt.

ameziane

Citaat van: Milou op 10/02/2006 om 15:31:00

Het is wel verschrikkelijk om te lezen dat zij als gezin achter tralies werden gezet, zonder eten drinken etc etc.
Het waren kleine kinderen destijds, hoe kon het regime van Hassan zo wreed zijn?
Het gezin van de generaal is inderdaad onschuldig en heeft een wrede behandeling ondergaan. Maar in deze zaak speelt persoonlijke wraak, Fatima Oufkir was kind aan huis in het paleis en zou zelfs maitresse van Hassan II zijn geweest. Misschien meende de koning hiermee Fatima te straffen omdat ze de staatsgreep niet heeft voorkomen.

MBTiza

Milou

Citaat van: MbTizi op 10/02/2006 om 15:57:54
fatima had een riffijnse minnaar ;D

Is dat Fatima Oufkir , die dat bezoek heefr geschreven? Of haar moedeR?

MBTiza

Citaat van: Milou op 10/02/2006 om 16:10:26

malika is de dochter
fatima de mama en deze was echt heel mooi in haar jonge jaren en had een riffijnse minnaar.

ze hebben allebei trouwens een boek geschreven.

Milou

Citaat van: MbTizi op 10/02/2006 om 16:14:40
Citaat van: Milou op 10/02/2006 om 16:10:26

malika is de dochter
fatima de mama en deze was echt heel mooi in haar jonge jaren en had een riffijnse minnaar.

ze hebben allebei trouwens een boek geschreven.

Ken alleen van de dochter die nu in Parijs woont.

miss.F.

Citaat van: Milou op 10/02/2006 om 15:31:00

ze hebben beide werelden kunnen ervaren: de wereld van de luxe waarin je door anderen op handen wordt gedragen en de wereld waarin je niets voortselt en je vertrapt wordt. Wellicht hebben ze er wat van kunnen leren

Dobry Den

Mooie foto!

Hoe is Oufkir gedood? In die film over Ben Barka wordt hij doodgeschoten als ie onderweg is naar iets (bij een luchthaven leek het), maar ik heb altijd gedacht dat ie voor een vuurpeleton is gedood.

Tamza

Citaat van: ! op 10/02/2006 om 18:25:01
Hoe is Oufkir gedood? In die film over Ben Barka wordt hij doodgeschoten als ie onderweg is naa riets (leek bij een luchthaven), maar ik heb altijd gedacht dat ie voor een vuurpeleton is gedood.

Officiele doodsoorzaak luidt: zelfmoord (zichzelf door het hoofd geschoten).

Dit wordt echter tegengesproken door zijn gezin. Hij zou vermoord zijn. Het sectierapport steunt ze hierin. Hij is namelijk door meerdere kogels getroffen en hij zou vanachter door zijn nek beschoten zijn. Gerucht gaat dat hij door Hassan II zelf doodgeschoten is toen Oufkir zich bij hem kwam melden.