Moeten we '58/'59 en '84 in de doofpot stoppen???

Gestart door Tsaylal, 06/12/2001 om 00:54:38

Tmazight (Gast)

CiteerC'est passé, zand erover! Wil je een stap zetten, doe het dan...maar hoe? We kunnen veel praten, héél veel praten, maar dat enkel in theorie...enige praktijk van jullie? I don't think so...spijtig genoeg want ik zou er zelf wat aan willen doen maar tja, wat gebeurd is, is gebeurd. Waarom nog het verdriet terug boven water halen?

Wat jij daar zegt is onzin Zara. Cést passé, zand erover? De Tweede Wereld oorlog is nog langer voorbij, maar nog steeds niet passé. Als iemand onrecht is aangedaan wil hij genoegdoening, anders blijft het verdriet aanwezig als een jeukende plek.
Je kunt zeggen wat gebeurt is, is gebeurt, en dan? Wat als het weer gebeurt? Nog een keer zeggen: wat gebeurt is, is gebeurt? Nee, integendeel. Het had nooit mogen gebeuren en het mag nooit weer gebeuren, daarom mogen we het nooit vergeten. Daarom mogen we die zaak niet in de doofpot stoppen.

Wat kunnen we er aandoen?
Op dit moment niet veel. Het ontbreekt ons, zoals Samad heeft gezegd, aan eenheid en bewustwording.

Farid

Je kunt mensen aanklagen op een internationaal tribunaal, vooral als het gaat om zware misdaden tegen de menselijkheid die buiten België gepleegd zijn in België te vervolgen.
Je kunt een klacht indienen volgens de zogenaamde genocidewet van 1993 .
Nu nog mensen vinden die iemand willen aanklagen zeker, maar hoogstwaarschijnlijk zal niemand dat durven, laten we realistisch zijn, wij zijn de eerste die klagen maar de laatste die daar iets aan doen

Nomad

Azul marra
"Wat gebeurd is gebeurd"

Getuigt van weinig respect voor de duizenden slachtoffers. Een belediging voor de vaders, moeders, kinderen en familie van verkrachte vrouwen, gemartelde mannen, en vooral voor de doden.

Ik kan wel gaan zeggen tegen dat palastijnse meisje die Sharon voor de rechter wil halen. Wat gebeurt is gebeurd in Sabra wa Shatilla, maar dan zal jij "denk ik" een van de eerste zijn die me voor gek verklaart.

Nomad

Azul Marra,

Er moet natuurlijk genoeg beweijsmateriaal zijn, anders is de klacht ongegrond.
het probleem in veel landen is dat het bewijs vernietigd wordt.

zara

Nomad,

IK geen respect? Haaaaaaa!
IK discrimineer hier niet hoor!
IK heb ook niet gezegd dat ik de nog slachtoffers van de gruwelijkheden niet respecteer, integendeel het doet nog steeds pijn om zoiets aan te horen na wat er vroeger allemaal gebeurd is. Wat ik wou zeggen heb jij eigenlijk héél goed begrepen, maar jah er moet van elke mening hier het slechte van uitgehaald worden...typisch!

zara

Hopla ons haantje is daar weer! Wat hebben arabieren hier nu weer mee te maken? Verwijder mij en ik kom terug net zoals de arabieren terugkwamen, nou ik zal zeggen...tartak a kippus.

Farid

Blijf eens bij het onderwerp Kippus,
We moeten zeker niet vergeten wat er allemaal is gebeurd met onze voorouders, maar de geschiedenis mag zich niet herhalen. Daar moeten wij voor zorgen.
Geen woorden maar daden

samad (Gast)

Citeer.... Wat hebben arabieren hier nu weer mee te maken? Verwijder mij en ik kom terug net zoals de arabieren terugkwamen...
Dit soort beledigende taal getuigt van weinig respect voor de situatie van de Imazighen en al helemaal niet voor dit onderwerp. Hierbij heb je je allerlaatste waarschuwing te pakken Zara. Je bent al een tijdje provocerend bezig. Of je houdt je gedeisd of je kan opkrassen, zo simpel is het.

ameziane

Deze topic is ruim 3 jaar geleden gestart. Anno 2005 is er een verzoeningscommissie IER in het leven geroepen om dat verleden te onderzoeken.

De commissie heeft ruim 22000 aanvragen van slachtoffers ontvangen, uit Arif slechts 140. De commissie concludeerde dan ook dat hele gebied van Arif getraumatiseerd moet zijn, dat mensen nog steeds angstig zijn.

De IER zal binnenkort naar Alhoceima afreizen, maar het is de vraag of de echte waarheid naar boven zal komen.

Tama

Riffijnen hebben altijd een afkeer tegen remgzen gehad. Begrijpelijk dat ze dat nog steeds hebben. Remgzen blijft in hun optiek remgzen en volgens mij hebben ze gelijk. Want wie heeft de commissie al hakiqa in het leven geroepen? Hetzelfde politiek regime als voor 1999.

*wacht nog steeds op vrije verkiezingen in marokko*

Chichung

Het hele goede is een grap, een soort theater om te laten zien dat Marokko verandert is. Arif is niet dom, als ze willen spelen laat ze maar spelen. Het was beter geweest als niemand zich uit Arif had gemeld... 

Azjdhiedh

Citaat van: Chichung op 21/02/2005 om 17:56:47

Het hele goede is een grap, een soort theater om te laten zien dat Marokko verandert is. Arif is niet dom, als ze willen spelen laat ze maar spelen. Het was beter geweest als niemand zich uit Arif had gemeld... 

ik ben het helemaal met je eens, het heeft geen enkel en dan ook geen enkel nut om voor een commisie te gaan vertellen wat je aangedaan is.
want wat krijg je er namelijk voor terug..? helemaal nix, want je hart luchten kun je ook bij je familie, vrienden of kennissen. de schade die deze mensen aangedaan is, is niet in geld of welke materiele iets ook goed te maken. de marokkaanse regering speelt een theaterstuk voor de buitenwereld, met zogenaamde mensenrechten en allerlei andere op papier geschreven (verre) dromen voor de bevvolking.

de enigste manier om het goed te maken is om heel die K*T regering in een putje te gooien en af te schieten!!

Chichung

Ik vind het zeer onsmakelijk, terwijl nog steeds mensen in de gevangenissen gemarteld worden, en waarschijnlijk zijn het ook nog eens dezelfde mensen die onder koning hassen aan het martelen waren, wordt een soort goedmaking met het verleden op gang gezegd.... het is echt te gek voor woorden.  Eerlijk gezegd begrijp ik geen reet waar die mensen mee bezig zijn.

Azjdhiedh

ik las eens in een interview van een journalist met hassan II, dat hassan II zei: "elke koning heeft een verboden tuin die hij alleen kent".
hiermee bedoelde hij de martelkamers die in de paleizen zaten. verder werd ook bekend dat hasssan II eigenhandig, veelvuldig meedeed aan martelingen....:(

ZIEKELIJK!!!

IIAwaryagherII

Dit alles past exact in hun strategie van bedrog en fake erkenning.
Door de toegenomen druk van binnenuit, maar ook vooral van buiten als van de VS en de EU, doen deze Rabat zwijnen ons virtueel erkennen.
Zoals chichung al zegt, die zelfde honden zitten nog altijd op hun plaatsen, en die zelfde honden geven leiding, koning inbegrepen.
Dit is een reinste schijnvertoning, ik hoop dat mensen vooral wakker en waakzaam blijven en zich niet in slaap laten sussen door hun loze beloften.
Immers speelt de overheid vandaag de dag nog steeds een gevaarlijk spelletje, verdeel en heers richten zij nu ook op de Imazighen onderling.
Aan de ene kant de Saharanen en slouh/sous en als een volk buitenspel de Rifijnen.
Waakzaamheid want alleen volledige democratie en afschaffing van het koningshuis, zou in de buurt van rechtvaardigheid komen.

Azul.