Moeten we '58/'59 en '84 in de doofpot stoppen???

Gestart door Tsaylal, 06/12/2001 om 00:54:38

abrid

Citaat van: Zouzinha op 10/02/2006 om 15:15:24
Citaat van: ameziane op 10/02/2006 om 14:59:37
Mooie foto!

De koning noemde Oufkir de 'getrouwste onder de getrouwen'. Uiteindelijk heeft hij hem 'verraden' en Hassan II zou eigenhandig een paar kogels door zijn lijf hebben gejaagd.

Macht is een vies spelletje.
Toevallig vond ik dit op een site. Dit zou uit het dagboek van Mohammed VI komen, bijgehouden door zijn lijfwacht.

''Zolang ik mij herinner probeert men mijn hand te kussen. Als peuter werd ik al opgetuigd en opgesteld naast mijn vader om dit soort huldebetuigingen in ontvangst te nemen. Mijn vader heeft weleens gezegd dat je diegeen die het diepste voor je kruipt, het minste moet vertrouwen. Hij beweerde feilloos aan te voelen of iemand te vertrouwen was aan de wijze waarop men zijn hand kuste. '''

Was Oufkir ook niet degene die ''de handkus'' heeft geintroduceerd?


Hadou

De handkus betekent respect tonen aan een oudere of een hogere persoon.
Vroeger kustte ik als kind de hand van een vader, oom, tante, oma en ook sommige mensen die geen famillie zijn. Een refqi ; buurman, of kennissen van mijn fqmillie.
Dit is de mqnier van groetn in Marokko.
Alleen hand geen is geen stijl!

ameziane

Citaat van: ! op 10/02/2006 om 18:25:01
Hoe is Oufkir gedood? In die film over Ben Barka wordt hij doodgeschoten als ie onderweg is naar iets (bij een luchthaven leek het), maar ik heb altijd gedacht dat ie voor een vuurpeleton is gedood.
Tamza heeft jouw vraag al beantwoord. Hij is zeker niet voor een vuurpeleton gestorven. Nadat de koning velig aan land kwam na de aanval op zijn vliegtuig heeft hij Oufkir, die toen minister van Defensie was, ontboden op zijn paleis. Hij heeft die ontmoeting niet overleefd.

Zie ook wat Gilles Perrault erover schrijft in zijn boek 'Een bevriend staatshoofd'.

P.S. Die film waaraan jij refereert heb ik niet gezien, dus kan ik er niet over oordelen.

MBTiza

die oufkir was zelf een achelhi uit de tafilalt, errachidia dus.

Isefrawen

het hand kussen komt in geen enkel ander land voor dan marokko/noord afrika, de mar. monarchie heeft dit ingevoerd. het is ook geen religieus gebaar ofzo. mensen zagen het op foto's, het veelvuldig gesmak op de handpalmen van de koning op teevee deed de marokkaan zich opwinden waardoor ze ineens iedereen bij de hand gingen smakken. iedereen die maar oud en machtig overkwam. iegg tfu als ze zeep hadden om hun hand te wassen tot daar aan toe, men had nog een strontsteentje in zijn fikken of de kinderen werden er al op losgelaten om de handen te kussen. ik zeg je, haramu 3aleikoum ya ighwan, ya ighwan edien, stop je handen in je eigen stulp.

mara

Volgens de huidige koning heeft zijn vader (H2) hem ooit verteld dat je aan de manier van 'handkussen' kunt merken of iemand respect heeft voor de koning ;D

ameziane

Ik kan me herinneren dat bij de installatie van de leden van IRCAM, ergens in 2002, de Marokkaanse tv geen beelden daarvan liet zien. De reden? Een aantal leden(Iriffien?) hadden gewoon de koning de hand geschud en dus niet zijn hand gekust. Het schijnt dat de staatszender dat nooit eerder deed.

Memma

Citaat van: ameziane op 14/02/2006 om 15:21:18
Ik kan me herinneren dat bij de installatie van de leden van IRCAM, ergens in 2002, de Marokkaanse tv geen beelden daarvan liet zien. De reden? Een aantal leden(Iriffien?) hadden gewoon de koning de hand geschud en dus niet zijn hand gekust. Het schijnt dat de staatszender dat nooit eerder deed.

Volgens mij was dat niet echt reden om het niet uit te zenden. Er zijn zat mensen en zelfs ministers die de hand van de koning gewoon niet kussen.

ameziane

#53
Citaat van: Zouzinha op 14/02/2006 om 15:26:51
Citaat van: ameziane op 14/02/2006 om 15:21:18
Ik kan me herinneren dat bij de installatie van de leden van IRCAM, ergens in 2002, de Marokkaanse tv geen beelden daarvan liet zien. De reden? Een aantal leden(Iriffien?) hadden gewoon de koning de hand geschud en dus niet zijn hand gekust. Het schijnt dat de staatszender dat nooit eerder deed.

Volgens mij was dat niet echt reden om het niet uit te zenden. Er zijn zat mensen en zelfs ministers die de hand van de koning gewoon niet kussen.
Dat is de verklaring die ik later hoorde. En inderdaad, bepaalde hoogwaardigheidsbekleders kussen zijn hand niet.


Dobry Den

Citaat van: Uchan is3oeyoen op 21/02/2005 om 18:24:13
Citaat van: Chichung op 21/02/2005 om 17:56:47

Het hele goede is een grap, een soort theater om te laten zien dat Marokko verandert is. Arif is niet dom, als ze willen spelen laat ze maar spelen. Het was beter geweest als niemand zich uit Arif had gemeld... 

ik ben het helemaal met je eens, het heeft geen enkel en dan ook geen enkel nut om voor een commisie te gaan vertellen wat je aangedaan is.
want wat krijg je er namelijk voor terug..? helemaal nix, want je hart luchten kun je ook bij je familie, vrienden of kennissen. de schade die deze mensen aangedaan is, is niet in geld of welke materiele iets ook goed te maken. de marokkaanse regering speelt een theaterstuk voor de buitenwereld, met zogenaamde mensenrechten en allerlei andere op papier geschreven (verre) dromen voor de bevvolking.

de enigste manier om het goed te maken is om heel die K*T regering in een putje te gooien en af te schieten!!


Tuurlijk heeft het wel zin om de geschiedenis te vertellen mits natuurlijk dat dit openbaar wordt gemaakt. Mischien wordt er NU met de verhalen niks gedaan in juridische zin, maar we hebben tenminste wel de kennis wat er in het verleden heeft plaatsgevonden. Tis een voorwaarde voor erkenning van de wandaden die begaan zijn en voor het ondernemen van stappen naar rechtvaardigheid.