Moeten we '58/'59 en '84 in de doofpot stoppen???

Gestart door Tsaylal, 06/12/2001 om 00:54:38

Tsaylal

Azul,
Wij weten allemaal wat er gebeurd is tijdens de opstand in Rif rond '58/'59 en de rellen in het jaar 1984. Er zijn tijdens deze gebeurtenissen vrouwen verkracht, mensen vermoord, etc etc..
Mijn vraag is nu aan jullie. Voelen jullie er wat voor om een onafhankelijke commissie in het leven te roepen die de waarheid omtrent die gruwelijke gebeurtenissen naar boven moet halen? Of is daar geen behoefte aan?
Tanemmirt.

aith_mhand_u-yihya

#1
Ik vind zowiezo dat de gebeurtenissen rond '58 en '84 boven water moeten komen. Dit uit respect voor de doden die er zijn gevallen en de slachtoffers die hebben geleden. Het ergste wat er is, is het leed van de mensen ontkennen. Het lijkt me ook vreselijk om een dierbare op een geweldadige manier te moeten verliezen en dat de dood van deze dierbare ontkend wordt. Door deze ontkenning lijkt het net of deze mensen nooit geleefd hebben.

Ik weet alleen niet of men naar de waarheid willen luisteren. Velen zien de Riffijnen toch als oproerkraaiers en denken dat er wel een goede en terechte reden zal zijn gweest voor de acties van de voormalige koning en regering. En niets is zo erg (naast het ontkennen), dan het goedvinden van acties waar onschuldige mensen gestorven zijn en onschuldige mensen geleden hebben (je zegt dan als het ware dat de dood van een dierbare terecht is en het zijn eigen schuld is; dit zegt men ook over de mensen die verkracht en gemarteld zijn).

Maar we moeten het zeker niet in de doofpot stoppen. De waarheid moet en zal boven water komen. Wat we ermee doen is een ander verhaal. Een spijtbetuiging door de regering en de huidige koning is al een eerste stap.



Tsaylal

#2

Azul aith mhand u-yihya

Ik ben het met jou eens, maar wat dan, als de eerste stap gezet is?
Tanemmirt.


fosychar (Gast)

#3
De waarheid moet boven water komen, hoe pijnlijk de waarheid ook kan zijn. Er  moet dus inderdaad een onafhankelijk commissie komen die onderzoek doet naar de gebeurtenissen in '58/'59. De vraag is of er natuurlijk ooit zo'n commissie komt. Marokko staat natuurlijk niet op zo'n onderzoek te wachten, omdat de Marokkaanse staat er niet zo fraai uit zou komen. De vraag is natuurlijk ook of er vanuit het buitenland interesse is in zo'n onderzoek. Stel dat er zo'n commissie komt, dan is de kans groot dat Marokko deze commissie zal tegenwerken. Stel dat de onafhankelijke commissie in staat is om het onderzoek te doen slagen, wat moet er gedaan worden met de uitkomsten? Worden er mooie verslagen gemaakt die ergens in een bibliotheek ter inzage te zien zijn of wordt er daadwerkelijk iets meegedaan. Moeten er koppen rollen of is een spijtbetuiging al genoeg?
Het zou mooi zijn als de Marokkaanse staat zijn excuses zou aanbieden voor de gebeurtenissen uit deze twee perioden, maar het zou prachtig zijn als de mensen die achter deze gruwelijkheden zitten, bestraft worden.

Het zou geweldig zijn als de Marokkaanse staat een fonds opricht voor de slachtoffers van '58/'59 en '84. De geschiedenisboeken worden dan herschreven; er komen monumenten en de slachtoffers worden jaarlijks herdacht. Daarnaast worden over deze twee periodes boeken geschreven, documentaires gemaakt en films uitgebracht die natuurlijk de belangrijkste prijzen in de wacht slepen.

Maar ik denk dat ik maar moet ophouden met fantaseren, want ik ben bang dat ik het niet (meer) mee zal maken.

zuster

#4
Salaam alaikoem w.r.w.b.

Ik denk dat er dan wel eerst met de nabestaande gesproken moet worden het kan zo zijn dat ze het niet willen omdat het allemaal al pijnlijk genoeg is

maar ik vindd het zeker een goed idee

Beslama

ithran

#5
Een vraagje.
Als er zo'n commissie komt dan betekend dat dat wij rouafa weer als een andere bevolkingsgroep  als andere marokanen de wereld in treden voor een groot publiek.
D.w.z dat er een reactie komt van de andere partij.
Voorbeeld is die bespreking in el-hoceima over de gifgas oorlog die niet door ging.
Het koningshuis wil absoluut niet koste wat het kost dat de wereld,maar dan ook de hele wereld er achter komt dat er verschillende bevolkingsgroepen zijn in marokko.
Wat als dat bekend word gemaakt aan het grote publiek dan komen er nog meer dingen boven tafel,en dan breekt de pleuris uit.
Althans dit lijkt mij logisch gezien de manier waarop het koningshuis met ons omgaat.
Hoe denken jullie daar over.

P.S ik persoonlijk ga ervanuit dat toen die rellen in 84 bloedig werden neergeslagen dat dat gewoon uitstel van executie was,en dat er een dag komt dat we verzeid raken in een oorlog van in eerste instantie bewoners in het noorden tegen het leger,en dan de zogenaamde islamitische extrmisten die zich er mee gaanbemoeien,en dan een burger oorlog waarin het leger geen rol meer speelt.

fosychar (Gast)

#6

CiteerSalaam alaikoem w.r.w.b.

Ik denk dat er dan wel eerst met de nabestaande gesproken moet worden het kan zo zijn dat ze het niet willen omdat het allemaal al pijnlijk genoeg is

maar ik vindd het zeker een goed idee

Beslama

Ik zie geen reden waarom er eerst met de nabestaanden gesproken moet worden. De gebeurtenissen maken een deel uit van onze geschiedenis. Iedereen heeft het recht om te weten wat er in de geschiedenis heeft afgespeeld.

aith_mhand_u-yihya

#7

CiteerAzul aith mhand u-yihya

Ik ben het met jou eens, maar wat dan, als de eerste stap gezet is?
Tanemmirt.


Een tweede stap lijkt mij om het leed van de Riffijnen deels te compenseren (want het leed kun je natuurlijk niet helemaal compenseren). Hoe? Door het erkennen en tegengaan van de discriminatie tegen de Imazighen en met name tegen de Riffijnen. Erkennen van tamazighttaal en cultuur; veel geld in Noord Marokko investeren, om de economische achterstand (ook infrastructuur, ziekenhuizen etc.)met de rest van Marokko in te halen. Kortom, de regering en de huidige koning moet inzien dat men in '58 en '84 fout zijn geweest en men moet van deze fout leren.

Men moet vooral ook werken naar een (rechtvaardige) democratie in geheel Marokko en de economische malaise in Marokko wegwerken.

zuster

#8

[quote

Ik zie geen reden waarom er eerst met de nabestaanden gesproken moet worden. De gebeurtenissen maken een deel uit van onze geschiedenis. Iedereen heeft het recht om te weten wat er in de geschiedenis heeft afgespeeld.[/quote]

Salaam alaikoem w.r.w.b.

Wat ik bedoel met de nabestaande is als er namen genoemd worden
als jou dochter verkracht is dan is het voor jou al erg genoeg en hoeft niet iedereen dat te weten maat zo denk ik er over

beslam

Sa3ieD

#9
Ja je mag wel zoveel willen maar het moet ook kunnen, en ik denk niet dat de Marokkaanse regering hierop zit te wachten.

fosychar (Gast)

#10
De gebeurtenissen in '58 en '59 kunnen ook boven water komen zonder dat de namen van de slachtoffers genoemd worden.

samad (Gast)

#11
Eenheid en bewustwording zijn de sleutelwoorden. Als wij bewust worden van onszelf en het onrecht wat ons is/wordt aangedaan kunnen we een eenheid vormen. Pas als de eenheid er is kunnen we erkenning afdwingen.

Tmazight (Gast)

#12
CiteerEenheid en bewustwording zijn de sleutelwoorden. Als wij bewust worden van onszelf en het onrecht wat ons is/wordt aangedaan kunnen we een eenheid vormen. Pas als de eenheid er is kunnen we erkenning afdwingen.


Helemaal mee eens Samad,
Zoals het er nu uitziet zie ik geen eenheid in het huidige rif en dat vind ik niet eens gek.
Bewustwording staat in mijn ogen ook voor trots, een volk dat geen trots kent is al voor de helft verloren.
Hoeveel imazighen zijn er niet die hun wortels ontkennen en zich voordoen als Arabieren, of die bewust de keuze maken om hun kinderen Arabisch op te voeden omdat ze geen toekomst in het Tamazight zien.
Velen hebben de hoop al opgegeven, het is aan ons om die hoop weer te doen opleven. Onze afkomst is te mooi om te ontkennen ;).

zara

#13
C'est passé, zand erover! Wil je een stap zetten, doe het dan...maar hoe? We kunnen veel praten, héél veel praten, maar dat enkel in theorie...enige praktijk van jullie? I don't think so...spijtig genoeg want ik zou er zelf wat aan willen doen maar tja, wat gebeurd is, is gebeurd. Waarom nog het verdriet terug boven water halen?

Fedwa

#14

CiteerJa je mag wel zoveel willen maar het moet ook kunnen, en ik denk niet dat de Marokkaanse regering hierop zit te wachten.

De Marokkaanse regering zit op wel meer dingen niet te wachten. Stelletje huigelaars zijn T...