Marokkanen worstelen met roerig verleden

Gestart door Kamal25, 06/01/2005 om 13:09:22

Kamal25

Marokkanen worstelen met roerig verleden

In een zaaltje in El Hoceima wachten zo'n tweehonderd mannen en een enkele vrouw op het begin van de bijeenkomst waarop slachtoffers van de schendingen van de mensenrechten in Marokko hun getuigenis zullen afleggen. In de deuropening drommen nog tientallen mannen samen.
Een man van in de tachtig vertelt over de martelingen die hij in 1958 onderging. "Ik was als leraar in Tétouan toen ik gearresteerd werd. Ik werd ervan beschuldigd dat ik wapens smokkelde voor de opstandelingen van het Djais et-Tahrir, het bevrijdingsleger. Ze hebben me bewerkt met electrische schokken, me mijn tanden uit mijn mond geslagen en ik ben een oog verloren. Ik heb daarna nooit meer normaal kunnen werken. Het werd me afgeraden een klacht in te dienen. Dat zou alleen maar meer problemen opleveren."

De roerige periode kort na Marokko's onafhankelijkheid in 1956 houdt de gemoederen nog hevig bezig. Een opstand tegen koning Mohamed V, die het volgens velen op een akkoordje had gegooid met de voormalige bezetters, Spanje en Frankrijk, werd bloedig neergeslagen door kroonprins Hassan II. Honderden mensen kwamen om het leven. Het leger deelde voortaan de lakens uit. In de regio van het Rifgebergte was de onderdrukking het hardst. Als gevolg daarvan trokken duizenden bewoners naar Europa.

Koning Mohammed VI wil een streep zetten onder het barbaarse verleden. Een staatscommissie hoort slachtoffers. Die mogen echter geen namen noemen van de verantwoordelijken voor martelingen, detenties en verdwijningen. Veel burgers zijn het daarmee niet eens. Vandaar dat men in El Hoceima zelf op zoek gegaan is naar de waarheid.

Organisator Ali Benzian: "Hiermee willen we aan de autoriteiten duidelijk maken dat we alleen met onze geschiedenis in het reine kunnen komen als we man en paard noemen. Veel mensen die verantwoordelijk zijn voor de misdaden uit het verleden zijn nog in functie. Zij moeten zich voor de rechter verantwoorden voor wat ze gedaan hebben. Er moeten niet alleen een paar slachtoffers gehoord worden, zoals bij de officiële commissie gebeurt, maar allemaal."

Sietske de Boer
Bron: De Gelderlander, 5 januari 2005

Sabadilla

#1
Die organisator Ali Benzian is familie van mij ;D

Tama

" roerig verleden"  is wel flink mild uitgedrukt door mevrouw de boer.

IIAwaryagherII

Citaat van: Kamal25 op 06/01/2005 om 13:09:22
Marokkanen worstelen met roerig verleden
Koning Mohammed VI wil een streep zetten onder het barbaarse verleden. Een staatscommissie hoort slachtoffers. Die mogen echter geen namen noemen van de verantwoordelijken voor martelingen, detenties en verdwijningen.
Bron: De Gelderlander, 5 januari 2005
Nou als dit geen grap is weet ik het ook niet meer.
De zoon van de overleden amezjef (ho)mo de 6de gaat voor verzoening ;D
Ze worden steeds grappiger daar in Rabat in de zoektocht om de Amazigh bevolking onder hun barbaarse hoede te behouden !

Masja

belachelijk dat de slachtoffers gehoord worden terwijl verantwoordelijken van die misdaden nog steeds  dus in functie zijn en hun  namen niet genoemd mogen worden
dit is echt te gek voor woorden, wéér een show mischien..?