hoeveel mensen telt arif ongeveer?

Gestart door anwar, 05/07/2001 om 14:32:17

anwar

Beste lezers,


Heeft er iemand hier een idee, hoeveel ongeveer arif mensen telt?
Ik bedoel ook mensen die in het buitenland wonen en oorspronkelijk uit arif komen. Ik heb zelf totaal geen idee, Ik zou het heel graag willen weten.


alvast bedankt voor de moeite,


sraam anwar,

Falku

#1
Azul Anwar,

Officieel, volgens de Marokkaanse regering, zijn er 2 miljoen Irifyen. Bij deze telling zijn alleen Imazighen geteld die in strikte Amazightalige gebieden in het Rif wonen; Irifyen die in andere plaatsen van Marokko wonen en in het buitenland zijn niet meegeteld (en dat is een hele grote groep!).
Het totaal aantal Irifyen wordt geschat op: 3 a 4 miljoen. Hoeveel er precies zijn blijft onduidelijk, de regering is niet gebaat bij een exacte telling. Imazighen zijn officieel een minderheid, dit is nodig zodat Marokko een Arabisch land kan worden genoemd.

Meer hierover kun je hier lezen:
Imazighe
n en hun situatie


anwar

#2
Beste Falku,


Bedankt voor je reactie, Maar ik ben toch een beetje teleurgesteld. Ik dacht dat er zeker meer zijn.


sraam anwar,

Falku

#3

Misschien zijn het nog meer, dit zijn alleen schattingen.
Er zijn geen betrouwbare officiele cijfers helaas :(

Maar je kunt er vanuit gaan dat er zeker 3 a 4 miljoen Irifyen zijn, waarschijnlijk zelfs veel meer dan dat.

Faisal

#4
ik hoorde laatst op tv,dat er in marokko 9 milijoen berbers zijn.

maar ik kan me ook vergissen.

_AMAZIGH_

#5
Azul Faisal,

Alleen in mensen die van oorsprong riffi zijn, zijn al met 6 miljoen! Dus m.a.w. 9 miljoen berbers in totaal, is niet juist. Het zijn er veel meer.

Tannemirt

_AMAZIGH_

#6
Azul,

overigens die 6 miljoen betreft de laatste cijfers die door "de overheid" zijn gegeven. Ik zelf schat het totaal aantal irrifien op ongeveer 9 miljoen als we het hebben over mensen die van oorsprong riffi zijn.

tqadigh kaniw
   3E

largo

#7
Azul Felawen

Als de marokaanse overheid zegt dat er twee miljoen imazighen in marokko wonen dan moet je aan 4miljoen, als ze zeggen dat het 3miljoen zijn dan moet je aan 6miljoen denken , en zo ga je door.


Idir

#8

In Arif ziijn er ongeveer : 2 tot 3 miljoen mensen

In Midden - Atlas : ongeveer 3 tot 4 miljoen mensen

In de Sousse zijn het er : 5 tot 9 miljoen mensen.

Dit zijn cijfers uit 1994.

Dat betekent dat Sousse berbers en de Algerijnse Kabylen de grootste berbervolken zijn.

ithran

#9
En hoeveel zijn er in europa,rusland,turkye,australie,amerika?

Najat

#10
ik ben het eens met een van de opmerkingen als ze zeggen dat er 3 miljoen berbers zijn dan mag je gerust zeggen dat het er 6 miljoen zijn...6 milj. is weer 12 milj.en ga zo maar door..

ik wilde ook nog even zeggen dat ik door dit te lezenmij echt heel erg trots voel om berbers te zijn.....lang leve de IMAZIGHEN.
Najat