Adrar n' shar

Gestart door Matoub, 04/01/2005 om 19:57:09

Matoub

azul,

deze berg was een plaats voor een oud riffijns koninkrijk, ze werden geregeerd door een vrouw ; dat was ; Lalla bouya.

die riffijnen werden niet veroverd door de aro-moslims tijdens de verspreiding van de islam. ze beschermden zichzelf in die bergen en bleven niet-molisms.

Maar de tuareg die over de woestijn regeerden vonden konden die riffijnen gelijk aan de grond maken en verspreidden daar de islam.

nog vandaag de dag vereren de amazigh-vrouwen lalla bouya. en waarschijnlijk is dat een reden waarom de iriffiyen niet van Sandhadja houden ,denk ik.

Tikinas

Azul Ales,

Bedankt voor deze informatie. Jammer dat er zo weinig bekend is over deze lalla bouya.

Tanmirt

Masja

toch bizar dat de toearegs over het algemeen de islam hebben verspreid over verschillende landen, want de naam toeareg door de arabieren aan hen gegeven wegens onaangepastheid (te vrij..) , betekent " door god verlaten"

rachidab

Een vraagje wat me al heel lang dwarszit is het volgende, wat houdt het woord 'azul' in? Kan iemand mij dit zeggen??


student1980

Citaat van: Ales op 04/01/2005 om 19:57:09
azul,

deze berg was een plaats voor een oud riffijns koninkrijk

Welk koninkrijk???

Matoub

#6
Citaat van: student1980 op 05/01/2005 om 18:18:37
Citaat van: Ales op 04/01/2005 om 19:57:09
azul,

deze berg was een plaats voor een oud riffijns koninkrijk

Welk koninkrijk???

In Arabisch zegt men Mamlakat Nakour.

Matoub

Citaat van: Masja op 05/01/2005 om 16:54:04
toch bizar dat de toearegs over het algemeen de islam hebben verspreid over verschillende landen, want de naam toeareg door de arabieren aan hen gegeven wegens onaangepastheid (te vrij..) , betekent " door god verlaten"

De arabieren houden van liegen en noemen veel niet-Arabische dingen naar hun arabisch. De Tuaregue zijn genoemd naar een berberse naam van een stad: "Tauarguet" .

Matoub

...en zelfs na de verspreiding van de Islam waren aantal amazigh koninklijken die niet veroverd werden behalve na eeuwen, en het waren in de bergen van Rif in de rivier nakour die naast alhoceima is, deze koninkrijk is bekend bij de geschiedschrijvers als "Mamlakat Nakour", en het is genoemd naar die rivier zelf. het bleef geïsoleerd tussen de bergen ten oosten en ten zuiden en ten westen vlakbij de middellandse zee ten noorden. het leefde lange periode tot het werd door youssef ibn tashefin gelijk aan de grond gemaakt. en de koninging Bouya is niemand behalve een van zijn koningen die daarover regeerden. en de naam van deze koningin is nog levend en versteend in de liedjes van de bewoners van die streek. en zo zingen de riffijnen allemaal met de naam :ralla bouya, en dit woord betekent sayyidati bouya in arabisch (mevrouw bouya in nl :)) en in het dialect van marokko wordt ralla als lalla uitgesproken zoals in veel streken van de imazighen, want r wordt als l uitgesproken, en l als r in de rif....

Bron: http://www.tawalt.com/archive.cfm?lg=_tz&mStartRow=6




Matoub

#9
Azul,

dat koninkrijk zou vast iets met bourguata te maken heben denk ik. Kan iemand ze koppelen qua de feiten en de verwant daartussen.

http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4605.0

Matoub

Azul,

Ik vind het normaal dat de arabieren hun verovering zouden versieren, en zich zelf als beschving brengers beschouwen,  Maar ik vind het kinderachtig dat de Imazighen de geschiedschrijving ontkennen en de tegenstelling te beweren;

Kan iemand me dit oplossen ?

---
Trouwens is er een boek onlin in tawalt voor wie arabisch leest:

http://www.tawalt.com/monthly.cfm

(el-Ghazwo el-3arabiy li shamaal ifriqiya bayna nabalti en-Nassi wa Dana'ati al-Momaarassa => De arabische verovering voor Noord afrika tussen de adelijkheid van de naam en de minderachtigheid van de praktijk (toepassing)

Het moet toch gelezen worden !

Matoub

Azul,

Ik wil ook iets zeggen:

De veroveraars van Marokko waren de omajjaden (neven van Mohamed de profeet), deze dynatie geloofde zelfs niet in de islam maar alleen in de macht. het eesrte wat ze deden was het liegen namens de profeet: Mou3awiya ibn Soufyan beweerde dat Mohamed zei dat wie drie dagen regeert in de kalifat zou nooit de hel ingaan. en ze zijn de mensen die de Imazighen lieten "Djizia" betalen zelfs als moslims wat helemaal niet islamitisch is, gewoon omdat ze geld nodig hadden.

Volgens mij, wie iets niet heeft kan het niet geven. Maar kan daar geld en gehoorzaamheid voor krijgen als hij een dikke stok heeft.