Rifijnen zijn dom !!

Gestart door IIAwaryagherII, 04/01/2005 om 16:43:38

allasian

Ze zijn niet dom maar hooguit ongeschoold.
De vertelkunst die onze ouders bijvoorbeeld bezitten daar kunnen wij niet aan tippen.Inteligentie kan zich op vele manieren uiten ook al ben je analfabeet.

IIAwaryagherII

#16
Citaat van: rachidab op 05/01/2005 om 17:47:42
Als ik het goed begrijp ben jij het product van het samenkomen van twee identiteitsloze, gefrustreerde oliebollen?? Is dat nou serieus de manier waarop jij je ouders bedankt voor jouw opvoeding? Denk je dat onze ouders het zo makkelijk hebben gehad ofzo..... Maar anyway, ik ben het volkomen oneens met jou; want je vergeet volgens mij wel dat arabisch de taal van de koran is en wij als moslims genoodzaakt zijn om die taal te leren beheersen, opdat we ook ons geloof beter leren begrijpen. Dus hou nou alstjeblieft op met het steeds zwartmaken van arabieren en alles wat met hen te maken heeft, want daar kom je ook niet ver mee. Je moet gewoon de keiharde realiteit accepteren zoals deze is; leer braaf je arabische woordjes opdat je de koranteksten niet door een arabische 'stinkerd' hoeft te laten vertalen, maar gewoon met eigen kennis.
Blijkbaar gaat de traditie van kontenlikkers gewoon door , how sad.
Je gaat mij toch niet vertellen dat je aan de hand van het arabisch welke je opgedrongen krijgt hier in het westen alswel in marokko, dat je daarmee de koranische texten onder de knie zou krijgen?
Hoe naief kan je wezen,met darija kom je niet verder dan de atlas gebergten, en om de koran te begrijpen zou je op zn minst het saoudisch arabisch (lfosha) moeten kennen pf het beste nog het jemenitisch arabisch.
De koran is universeel en daarom kan en moet de koran vertaald worden naar alle mogelijke bestaande talen.
Bovendien is het belemmeren van de vertaling een belemmering voor de verspreiding van het geloof en ben je in overtreding van de islam.
Men moet een vertaling naar het Tamazight afdwingen en niet makkelijk neer gaan leggen bij een opgedrongen arabisch Nationalisme, die mede de reden is waarom er een vertaling maar uitblijft.
Dat je met een prachtige stem de koran kan citeren, is één maar of je ook de inhoud zal snappen is onwaarschijnlijk en bovendien is dat uitgerekend het meest vereiste binnen de islam.
Nogmaals alleen Allah(swt) moet je als heilige aanzien en niet de Arabieren, want in ogen van sommigen zijn arabieren heilig en moet je de ogen dicht doen voor hun zonden.
Weet je wat je dan bent volgens de islam jongen ?
Een dikke Huichelaar namelijk, want je hoord de mens te beoordelen naar zijn of haar daden en deze te veroordelen en afstand van te nemen als deze onislamitische daden zijn.
Met een beeld als die jij nu schets zeg je in principe ik ga voor de arabische dominantie en leg mn cultuur neer als een ondergeschikte cultuur tenopzichte van die van de arabieren.
Nou dan ben je een ziellig figuur want dan werd het eens tijd dat je de koran in een goede nederlandse vertaling of engelse , ging verdiepen en kijken naar soerat marjam, wat Allah(swt) zegt over de rijke en diversiteit van de culturen.
Geen enkele taal is verheven boven het andere , en geen enkele cultuur is verheven boven het andere, houd je eigen cultuur in stand want een arabier zal je nooit wezen, geboren als Amazigh je sterft ook als Amazigh.
het enige wat je met jou houding zal bereiken is dat je je kinderen zal opzadelen met een idenditeitsloze leven en paas je de strijd door aan hun.

IIAwaryagherII

Hmm over dat generatie gedoe, nou nou ik weet niet wie of wat erover begon, maar als je goed om je heen kijkt kan je die eerste generatie maar weinig kwalijk nemen.
Zij moesten vechten voor hun boterham en zijn ook slachtoffer geweest van gebeurtenissen van de generaties voor hun.
Als je nu kijkt wat er rondloopt van deze generatie aan jonge mensen die nog steeds in de arabische droom willen leven schrik je je dood, dus wat kan je die eerste generatie nou kwalijk nemen daar zij niet die keuzen hadden die wij wel hebben.

Chatt zie arif

Ja massa,wij is dom en nergens goed voor.En toen?

Chatt zie arif

#19
Citaat van: CulTuRe op 05/01/2005 om 18:53:16
Ze zijn niet dom maar hooguit ongeschoold.
De vertelkunst die onze ouders bijvoorbeeld bezitten daar kunnen wij niet aan tippen.Inteligentie kan zich op vele manieren uiten ook al ben je analfabeet.

Bijvoorbeeld door je kinderen een toekomstperspectief aan te bieden in een van de rijkste landen in de wereld.Wat waren die ouderen toch DOM zeg!!!Ze hadden ons gewoon daar achter moeten laten,dan waren we nu een stuk beter af geweest.Als boer een stukje land bewerken dat net zo droog en armzalig is als de gedachtegang van sommigen hier.

Riffijnen lukt het om een groot aantal mensen te laten overleven in een streek die niks biedt.Zelfs de arabieren waar jij het over hebt dromen ervan om in de rif te komen leven.De arabieren noemen arif kleine "lgarizj".

allasian

Ik  denk dat ze toen ze hier naar toe zijn gekomen dat ze toen samen iets moesten organiseren om gezamelijk terugtekeren met de nodige startkapitaal om Arif optebouwen.
Maar ze konden niet zo ver vooruitkijken.Daarom zijn wij nederlanders geworden.

IIAwaryagherII

#21
Waarom telkens dingen afschuiven op de oudere generatie, neem liever de huidige generatie onder de loep.
Wat zijn wij beter dan die oudere generatie en wat hebben wij van hun geleerd en wat hebben we ermee gedaan ?
Zij hadden een goede reden om zich afzijdig te houden omdat zij voor eten en drinken moesten zorgen en zich uit de naad moesten werken, met smerige baantjes waar die kazen vies van waren.
Wij de huidige generatie zijn lekker bezig hey, wij zijn pas erg in mijn ogen.
En met dom bedoel ik eerder de huidige generatie die veel weet en meestal een goede opleiding hebben maar toch het verdommen om voor hun eigen en hun cultuur op te komen.