Meer dan 50 Imazighen gedood in Algerije !

Gestart door Hassan, 04/06/2003 om 02:46:10

samad (Gast)

#15
Hammu u Namir, ayouma, ik zit de laatste tijd met een hele drukke agenda en heb daardoor weinig tijd om zelf inhoudelijk iets aan RifWeb te doen. Ik kan nog maar net de technische aspecten van RifWeb bijbenen.

Er is vorige week wel nagedacht om op de frontpage iets over de treurige situatie in Kabylie te zetten maar het is er niet van gekomen zoals je gemerkt hebt. Daarom ayouma, als jij een bijdrage over de situatie in Algerije naar rif@couscous.nl mailt zal ik die voorzien van de nodige foto's en links en z.s.m. uploaden. RifWeb is van ons allemaal en we moeten er dus ook samen aan werken.

Nachin

#16
Azul allemaal,

Sorry dat ik niet op tijd heb gereageerd, maar dat betekende niet dat ik in die periode niet op de hoogte was van het treurige gebeuren in Algerije. Ik betreur alle onschuldige doden die gevallen zijn door de kogels van de echte misdadigers. Dit is een zwarte bladzijde in de moderne geschiedenis en algrije toont weer net als andere Arabische landen hoe barbaars ze zijn  en hoe ver kunnen ze gaan om de anderen het zwijgen toe te leggen. Met god's hulp zijn deze doden niet voor niets gevallen en Thmazight blijft ondanks alle geweld voortbestaan.

fosychar (Gast)

#17
De Nederlandse media besteed over de gebeurtenissen in Algerije weinig/geen aandacht aan. Ik denk dat vele Marokkanen niet eens weten wat er in Algerije gebeurt. Ik heb het ook maar te horen gekregen van een paar personen en via het Rifweb. Zelfs mijn ouders, die elk nieuwuitzending volgen, wisten het niet eens. Over de palestijnse kwestie wordt uitgebreid gesproken in de media. De palestijnen worden onderdrukt/beschoten door Israelers met steun van de Amerikanen (lees: niet-moslims die niet positief staan tegenover de Islam). In Algerije worden de mensen niet door Joden of door het Westen vermoord, maar door hun eigen mensen, de moslims. Je kan moeilijk tegen het Westen verkondigen dat moslims vreedzame mensen zijn, terwijl je tegelijkertijd kritiek uit tegen moslims die bloed aan hun handen hebben kleven. Niet mijn gedachtegang, maar ik denk dat vele Marokkanen deze gedachtegang wel hebben.

Riffijn

#18
hoi allemaal,
ik vind het heel erg wat in Kabyle gebeurt :(
Wij moeten iets doen. We kunnen niet zo stil blijven!!!!


Falku

#19
Azul

Het is heel afschuwelijk wat er daar gebeurd. Belachelijk dat de Nederlandse media meer andacht geeft aan de Palestijnen, het enige wat daar te melden is is een vredesakkoord die niet echt was, terwijl er ondertussen meer dan 80 Imazighen vermoord zijn en honderden gewonden.

De politieke partij RCD dreigt uit de regering te stappen en een complete crisis van het land lijkt nabij, toch doet de Algerijne regering niks. :(


jamal.

#20
Azul

Jaa, mensen, ook ik, ben schuldig aan die feiten die jullie hier noemen ...
Inderdaad, ik voelde me zeer triestig door wat er in Palestina gebeurt (nog steeds). En inderdaad mijn geweten tilde niet zwaar aan wat er in Algerije gebeurt!

Dit was echter te wijten aan een misverstand, ik dacht dat algerije één volk was vandaar ...
Ik wist niet wat de echte drijfveer was van deze bloederige tragedie. Wat ik te horen kreeg op TV was dat deze moorden te wijten zijn aan stamtwisten en andere ruzie, en dat de moorden gepleegd werden door ex-leden van Islamitische partijen, enz.(Igwenziëen)

Meer en meer begin ik eraan te geloven dat alles geleid wordt door de staat zelf,


P.S.: Ik ben diep teleurgesteld in A. Boutefliqa!!

_AMAZIGH_

#21
Azul aythma, sithma

wat dachten jullie van een demonstratie voor de ambassade van Algerije in Den Haag?!
Ik heb contacten bij CMA (Congres Mondial Amazigh) in Frankrijk. Zij kunnen zo tig mensen op de been brengen voor naar Den Haag.
Als jullie het hiermee eens zijn, kunnen we de gemeente vragen voor een demonstratie.

Tannemirt
   3E

ps: Gisteren zijn er weer een stuk of 20 Imazighen neergemaaid in Kabylie!!

_AMAZIGH_

#22
Azul aythma, sithma

Helaas geen feedback gekregen op dit bovenstaande stuk, wat ik wel verwacht had. O zoveel praat maar weinig daden.

zoals een amazighspreekwoord luid: min ghath swedad g ouzjathir (een rieten sprei valt niet recht op te zetten)!

Veel plezier met het babbelen over stellingen als "mag je een vrouw slaan"

Tannemirt
  3E

ps: sorry dat ik zo reageer, maar Imazighen sterven (kinderen vrouwen etc) terwijl wij hier over bijv. "mag je vrouwen slaan" babbelen!!

Nachin

#23
Beeste Amazigh,

Sorry dat ik wat later reageer, ik ben nu pas online, ik heb jou oproep net gelezen.
Als het aan mij ligt ben ik bereid om naar Den Haag te reizen en deel te nemen aan een demonstratie, laat mij weten als het doorgaat, groetjes

fosychar (Gast)

#24
AMAZIGH,

Wat een flauw reactie van je!

Na twee uur concludeer je al dat niemand geinteresseerd is in een demonstratie.


Over je eerste bericht wil ik het volgende kwijt:

Een vreedzame demonstratie voor de Ambasade van Algerije lijkt me een goed idee, mits het goed georganiseerd is.  Maar ik snap niet waarom Algerijnen in Frankrijk hier in Nederland zouden moeten gaan demonstreren. De band tussen Frankrijk en Algerije lijkt me sterker dan de band tussen Nederland en Algerij.


Tsaylal

#25
Azul
Het lijkt mij beter om bij het Europese parlement of amnesty-international te demonstreren dan bij zo'n Algerijnse ambassade. Het soort instanties, zoals laatstgenoemde, zijn zich al lang bewust van de eerder geschetste problematiek. Ons doel moet juist zijn om de ernst van de situatie aan de hele wereld kenbaar te maken. Dit kan dus het beste gedaan worden bij internationale instanties.
Tanemmirt.


_AMAZIGH_

#26
Azul aythma, sithma

Watshma Fosychar: Ik wil hier even misverstand de wereld uit helpen. CMA zit inderdaad in Frankrijk maar dat is een organisatie die vaak als spreekbuis fungeert voor de Imazighen(organisaties) in heel de wereld , niet alleen in Frankrijk. Dus De CMA heeft ook leden in Duitsland, Belgie Nederland en uiteraard ook in Frankrijk.
Over die demonstratie en waarom het niet in frankrijk plaats vind. Er vinden dagelijks demonstraties plaats. De eerste was (ik geloof zaterdag) in Parijs. Nu willen we er 1 in Den Haag houden zodat de imazighen zien dat niet alleen de algerijnen in Frankrijk hen bijstaan, maar ook in andere delen van Europa. Ik zou zelfs graag zien dat er vergelijkbare demonstraties in Brussel en Berlijn etc plaatsvinden. Als we 1 organiseren zullen er uiteraard ook mensen uit Frankrijk deelnemen maar dat is alleen maar goed.

awma Tsaylal: het gaat er mij om dat deze situatie aandacht krijgt en publiciteit. Dat de algerijnen op de hoogte zijn van de situatie klopt. Maar daar gaat het ons niet om. Waar het ons om gaat is publiciteit. Dan weet ik zeker dat de situatie wel veel aandacht krijgt in NL (in  kranten en tv) al is het maar 2 dagen publiciteit. En natuurlijk vind ik zo'n voorstel om bij het Europese Parlement te gaan demonstreren ook goed. Hoe meer hoe beter. Het is niet of...of.. maar en...en.. En het liefst verspreid over heel Europa. Herinneren we ons nog toen Osalan gevangen werd genomen? In heel Europa waren er demonstraties van koerden.  

Tannemirt
  3E

Falku

#27
Azul Amazigh,

Zo'n demonstratie is een goed idee. Vooral hier in Nederland omdat de Nederlandse media bijna geen aandacht besteed aan de Imazighen!


_AMAZIGH_

#28
Azul awma Falku

precies! en daar moet verandering in komen. Vooral als ze zien dat het veel Marokkanen deelnemen, dan weten ze dat de Marokkanen solidair zijn met hun broeders en dat we laten zien dat wij zoiets niet tolereren!
En natuurlijk zullen ze die beelden niet alleen in NL laten zien maar ook in Frankrijk en andere EU landen.

Fus g Fus aythma Imazighen!

Tannemirt
  3E

kipoes

#29
De demonstratie had moeten gebeuren een dag na de gebeurtenis, en niet na weken...
Bovendien wij Imazighen zijn zeeeeeeeeeeeeeeeeer slecht georganiseerd.

De Kurden hebben e'e'n organisatie die alle kurden vertegenwoordigt. En zodra ze willen demonstreren,  is dat makkelijk.

Wij hebben honderden kleine organisaties en hiermee kunnen wij niets bereiken.
Wij moeten tegen onszelf demonstreren, gezien het feit dat wij geen eenheid willen/kunnen vormen.

Door het vormen van de eenheid, hebben wij dan e'e'n organisatie die snel zaken kan regelen.

Tot die tijd, blijf hier in rifweb babbelen over
"hoe de marokkaanse mannen het doen" !?