Meer dan 50 Imazighen gedood in Algerije !

Gestart door Hassan, 04/06/2003 om 02:46:10

Hassan

Wat vinden jullie van wat er nu gebeurd in Algerije?

CiteerDeath toll rises in Algeria riots
BBC News, 27 April, 2001

The riots coincided with the anniversary of the Berber Spring

At least 15 people are reported to have been killed and dozens injured in anti-government rioting in the mainly Berber Kabylie region of north eastern Algeria.
Witnesses said that four youths were killed on Friday when a group of protesters tried to storm a police station near Tizi Ouzou, according to the Associated Press news agency. It said 10 others were seriously injured.

The interior ministry has confirmed only one death since disturbances erupted on Sunday.

The riots were sparked by the death in police custody of a student, Guermah Massinissa.

The protests were sparked by the death of a youth in police custody

The authorities have appealed for calm and have promised that the policeman alleged to have shot the youth dead will be prosecuted.

The riots have coincided with the 21st anniversary of the Berber Spring, when authorities clamped down on demonstrators in Kabylie demanding formal recognition of the Berber language and culture.

Anger

About 50 people were said to have been injured in angry demonstrations that broke out immediately after the student's death.

Rioters have been setting fire to public buildings and attacking them with stones in towns across the region.

People in the mountainous region of Kabylie, one of the country's poorest and most populous, complain of a lack of government assistance and say they survive on remittances from relatives who have emigrated to France.

On the anniversary of the Berber Spring, tens of thousands of demonstrators called on authorities to put the Berber language, Tamazight, on a par with Arabic, which is the country's official language but little spoken in Kabylie.

The minority Berber community played a prominent role in the war of independence against the French.

But ever since independence in 1962, successive governments have stressed the Arab character of the state.
http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/middle_east/newsid_1298000/1298424.stm

Nog een artikel:
CiteerPolice kill three in Algerian riots
CNN April 27, 2001

Algerian police shot three people dead during street riots Thursday in the mainly Berber region of Kabylie during protests sparked by reports of police brutality, local residents and hospital sources said.

Their deaths brought to five the number of demonstrators, all in their early 20s, killed by security forces this week in clashes in Bejaia province, about 150 miles east of Algiers.

The three died in the small town of El Kseur, 15 miles from the provincial capital of Bejaia. Eleven other demonstrators were wounded including four said to be in critical condition.

Two men died Wednesday after being hit in the head by tear gas canisters fired during clashes in the villages of Ifri Ouzelaguen and Ighzer Amokrane.

The unrest continued in both villages on Thursday and spread to other villages nearby, including the small coastal resorts of Aokas and Tichy, residents said.

Clashes between demonstrators and security forces erupted Sunday after three teenagers were arrested by paramilitary police in the Amizour area and beaten, according to residents.

The three were accused of insulting police during last week's peaceful celebrations of the 21st anniversary of a crackdown on minority Berbers.

Their arrest was followed by a call by Berber militants for a protest strike but violence spread quickly to several villages across the province with young men throwing stones at police headquarters and torching public buildings.

More protests flared in the hamlet of Beni Douala, near the city of Tizi-Ouzou, after police shot dead a young man while in custody last week.

Local authorities said the killing was an accident and that a police officer was arrested and charged with manslaughter. The boy's family said he was murdered.

The Berber-speaking Kabylie region has always had tense relations with Algerian authorities. Militants have demanded an recognition of their Amazigh dialect as a national and official language.

"These demonstrations are an expression of deep resentment by the Berber population over its identity and cultural claims," Djamel Ferdjallah, a local member of parliament told Reuters.

The protests were not related to an Islamic insurgency which has wracked Algeria since 1992 when the army-backed government canceled a general election that a now-banned Muslim fundamentalist party was poised to win.

More than 100,000 people have died in the violence since then.

In El Kseur, Reuters correspondents saw Wednesday several public buildings that had been burned by rioters, including the town hall, a justice court, a post office and banks.

Demonstrators with their faces masked fought pitched battles with police on streets strewn with stones, burnt tires, furniture and felled trees.

"Tell the world we are rioting against the oppression of the state, we'll put the whole region ablaze if (police) abuses happen again," one demonstrator said.
http://www.cnn.com/2001/WORLD/africa/04/27/algeria.protests.reut/index.html

En nog een (meer recent) artikel hierover:
CiteerAlgerian riots leave at least 50 dead
CNN April 29, 2001

ALGIERS, Algeria (AP) -- Protesters and police fought running battles in the northeastern region of Kabyle on Sunday, as the death toll from a week of fierce rioting climbed to around 50.

Witnesses from the region, home to Algeria's fiercely independent Berber minority, told The Associated Press by telephone that young men hurled stones at riot police who retaliated with tear gas.

The weeklong riots started after a high school student was shot dead in mysterious circumstances in a police station last Sunday and have since become a vehicle for the region's youth to condemn poverty, crippling unemployment and the military-backed government.

Sunday's riots took place around Tizi Ouzou, 100 kilometers (62 miles) east of Algiers, and in Bejaia, 180 kilometers (112 miles) further east. Both areas have been rocked by violence in recent days.

Businesses were shut and the cities completely paralyzed Sunday as rioters fought police officers in the streets.

News reports and witnesses put the death toll from the week of riots at 50. The government has so far only officially confirmed 15 deaths, and said over 300 people have been injured, mostly police officers.

On Saturday alone, witnesses said around 29 people were killed, including a police officer, after tens of thousands of protesters took to the streets in Tizi Ouzou, Bejaia and surrounding villages and towns. Many of the dead were shot.

Roads throughout the region are littered with heavy stones and rioters have set up blazing roadblocks to stop traffic. They have attacked public buildings with rocks.

Interior Minster Yazid Zerhouni was due to travel to Kabyle on Sunday afternoon. Zerhouni has said that police were forced to act to defend property and lives against "uncontrollable elements."

The riots started after a high school student was killed in a police station in Beni Douala, near Tizi Ouzou. Police said the youth was killed when an officer's gun went off accidentally.

The riots coincide with the 21st anniversary of the "Berber Spring" -- a series of demonstrations and bloody riots organized by the Berbers in 1980 to press for official recognition of their language, Tamazight.

The Berbers, who claim to be the original inhabitants of North Africa, played a key role in Algeria's war of independence against former colonial master France. They have also been among the most vocal opponents of political Islam.

The riots in the mountainous region of Kabyle are not directly related to the ongoing Islamic insurgency that has crippled this north African nation since 1992.

The Islamic uprising was triggered when the army canceled elections that a now-banned Muslim fundamentalist party was poised to win. Since then, insurgents have waged a bloody campaign to topple the military-backed government.

The uprising has defied frequent and fierce military crackdowns and a peace initiative by President Abdelaziz Bouteflika. More than 100,000 people have been killed.

Some Berber communities in the Kabyle region have set up self-defense groups to protect their villages against attack by insurgents.

There are no official figures for the size of the Berber population of this Arab nation of 30 million.
http://www.cnn.com/2001/WORLD/africa/04/29/algeria.riots.ap/index.html

Hassan

Nog een artikel:

CiteerContinuing Berber unrest in Algeria
BBC News, 29 April, 2001

Clashes in Algeria between protesting Berber youths and security forces have continued for another day in the Kabylie region to the east of Algiers.

Eyewitness reports from the regional capital, Tizi Ouzou, speak of pitched battles in the town centre.

Residents in nearby Bejaia said that a protest march today had degenerated into violence.

About fifty people are now thought to have died in clashes over the past ten days.

They were originally sparked by the killing of a Berber youth in police custody, but have turned into a more general protest against poverty and alleged discrimination.

The mainly Berber political party, the RCD Rally for Culture and Democracy, has now threatened to pull out of the government, accusing it of firing live ammunition at the protesters. Correspondents say this does not threaten the government's survival but puts further pressure on President Abdelaziz Bouteflika who has, separately, come under criticism for failing to end the Islamist rebellion.

The Berber community in Algeria has long campaigned for greater minority rights.

http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/middle_east/newsid_1303000/1303697.stm

Hassan

Op BBC News besteden ze er veel aandacht aan, hier is nog een link:

http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/middle_east/newsid_1302000/1302639.stm

Wat vinden jullie van datgene wat nu gebeurd in Algerije? Wat zou het kunnen betekenen voor Imazighen in Algerije, voor Imazighen in het algemeen, en voor ons: Imazighen in Marokko?
Zal de Marokkaanse regering niet gespannen volgen wat er in Algerije gebeurd, bang dat Imazighen in Marokko meer van zich laten horen?

Sa3ieD

Imazighen in marokko? laat me niet lachen joh, die zijn geen eenheid, het is altijd al zo geweest in Marokko. De imazighen in Algerije vormen meer een eenheid, en willen ook vechten voor hun doel, maar je moet wel inzien dat het in algerije veeel erger is dan in Marokko, dus zoiets zal niet zo snel gebeuren in Marokko. Of wel maar dan ligt het meer aan het feit dat er geen werk is in Marokko, maar dat is niet alleen bij de Imazighen maar in heel Marokko.

groetjes

fosychar (Gast)

Vreselijk wat er in Algerije gebeurd. Ik denk dat deze opstand weinig resultaten opleveert voor de positie van de Imazighen in Algerije. Het zal alleen maar tot meer doden leiden.

Het is wel jammer dat de Nederlandse media hier weinig aandacht aan besteedt.

Bokous

azul,

Helaas dat waren niet de palastijnen of Irakisen die gedood worden, anders hadden de Marokkanen overall geprotesteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hassan

Azul mara,

Inderdaad, als Palastijnen of Irakezen gedood worden dan zouden Marokkanen het erg vinden en protesteren, en zou de westerse media er veel aandacht aan besteden. Maar het zijn "maar" Imazighen.

De meeste moslims & Marokkanen zijn ook hypocriet, schreeuwen dat wij allemaal broeders zijn en dat wij de Palestijnen moeten steunen, maar Imazighen steunen ze nooit.

Ik ben ook bang dat er veel mensen zullen sterven zonder resultaat. Vreselijk al die onschuldigen doden :(

Hier zijn nog een aantal foto's van wat er aan de hand is, de Nederlandse media laat bijna niks zien:
http://search.news.yahoo.com/search/news?p=berber&n=20&c=news_photos

Zijn er nog andere mensen, hier van Rifweb, die het erg vinden wat daar gebeurd?

ithri

Azul,

Om te beginnen wil ik eerst stil staan bij de gebeurtenis in Tizi Ouazou, de Imazighen en thamzight worden nog altijd als folklorische beelden gezien, die eens hebben geleefd, wij zijn voor sommige mensen net als een landschapschilderij die mooi aan de muur hangt, het staat mooi in de huiskamer. Maar als wij Imazghen onder druk komen te staan wordt er snel afstaand van ons genomen, dan vragen mensen wie zijn Imazighen? zijn dat niet de barbaren? onbeschofte mensen? vind je het gek dat ze vermoord worden? die hebben toch geen beschaving? maar als ze aan een boord couscous gaan zitten dan zeggen ze wel wat een lekker couscous is het, of  wat een mooi tapijt. Maar als een kind van 14 jaar wordt vermoord dan hoor je niet veel mensen over praten, ze nemen afstand van deze situatie en hebben het liever over Afghanistan, Palestina, Kosovo en noem maar op, niet dat ik de goed keur wat in deze landen gebeurt, maar in Algerije of waar de Twarq(Algerie, Niger, Soedan,Tjaad,Liebie Egypte) wonnen zijn mensen die dichterbij ons leven en ze worden op dezelfde manier uitvermoord als elders anders op deze aardbol, maar helaas mogen we hier het niet over hebben en de international media besteed er ook weinig aandacht aan, wanneer komt er wel de media met het nieuws naar buiten? als hele Tizi Ouazou uitvermoord wordt? Ik ga het nu hier bij laten ik wacht op andere reacties.

Thenniemert Ithri,

ithri

Azul mara,

Een bericht van Telegraaf over de situatie in Algerie.

D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D

Tientallen doden bij Berber-onlusten

Van onze correspondent

ALGIERS - Bij hevige rellen tussen Algerijnse oproerpolitie en demonstrerende jonge Berbers in de noordoostelijke regio Kabylië zijn de afgelopen dagen meer dan vijftig doden gevallen en raakten naar schatting ruim duizend mensen gewond.

De directe aanleiding tot de onlusten was de dood van een scholier onder mysterieuze omstandigheden op het politiebureau van Beni Douala. De 18-jarige jongen van Berber-afkomst zou door een agent in het hoofd zijn geschoten toen diens dienstwapen 'per ongeluk' was afgegaan.

De Berbers zijn de oorspronkelijke bewoners van Kabylië, maar zijn in de loop der eeuwen tot een minderheid gaan behoren. Zij voelen zich achtergesteld en eisen betere levensomstandigheden, meer culturele rechten en erkenning van hun taal, Tamazight.

Het broeide al geruime tijd onder de Berbers in Kabylië. De rellen van de afgelopen dagen zijn daar een uiting van en hebben niets te maken met het bloedige geweld in de afgelopen jaren door extremistische moslims. De onlusten vallen samen met de 21e verjaardag van de zogenoemde 'Berber-lente' in 1980, toen demonstraties ook bloedig de kop in werden gedrukt.

Talloze getuigen hebben dit weekeinde gezien hoe leden van de oproerpolitie niet schroomden om gericht het vuur te openen op demonstranten. Afgelopen zaterdag vielen alleen al in de hoofdstad Tizi Ouzou van de regio Kabylië 29 doden, hoofdzakelijk jonge Berbers. Volgens artsen van ziekenhuizen in en nabij Tizi Ouzou zijn de meeste slachtoffers overleden aan schotwonden.

De Algerijnse minister Yazid Zerhouni van Binnenlandse Zaken reist vandaag af naar de onrustige regio. Hij verdedigde gisteren het harde optreden van de politie, die volgens hem de eigendommen en levens moest beschermen tegen 'onbeheersbare elementen'.

Naar aanleiding van de rellen overweegt de belangrijke coalitiepartij RCD uit de regering van president Abdelaziz Bouteflika te treden. Volgens RCD-leider Saïd Sadi, die een sterke achterban heeft in Kabylië, kan hij niet lijdzaam toezien hoe mensen die op hem hebben gestemd, door overheidsdienaren worden doodgeschoten

_AMAZIGH_

Azul aythma, sithma

Ik heb gisteren op TV5 (frans) een reportage over algerije gezien. Ik zag dat de politie met scherp op de mensen schoot. Onder de menigte ook een kind van wie de vader werd neergeknald. Aan hem draag ik dit gedicht op (en aan alle vrije mensen, Imazighen).

Met zijn handen voor zijn gezicht,  
knijpt hij stevig zijn ogen dicht.  
Een paar schoten verderop  
en voorzichtig kijkt hij op.  
Hun kleren kleuren rood,  
Zijn vader is nu dood.  

Onschuldig is hij,  
maar niet blij.  
Waaraan heeft hij dit verdiend?  
Waarom wordt hij opengesteld aan dit verdriet?  

Leeg is hij van binnen,  
wat moet hij nu beginnen?  
Tranen beginnen te branden,  
En bevend balt hij zijn handen...  

eem jaar of negen is hij,  
altijd vrolijk maar nooit vrij.  
Waaraan heeft hij dit verdiend?  
Waarom wordt hij opengesteld aan dit verdriet?  

Daar staat hij dan nog uren,  
hoelang zal dit nog duren?...

Tannemirt
   3E  

Hassan

Azul a Amazigh,

Prachtig gedicht, ben er diep door geraakt. Mij gevoelens gaan uit naar de doden en gewonden, ik hoop zeer dat de zware prijs die ze betaald hebben niet tevergeefs was.
En wens hun familie die ze achter gelaten hebben veel sterkte :(

En ik heb inderdaad berichten gehoord dat de jongen op van zeer dicht bij doodgeschoten is en dat het dus geen ongeluk kan zijn. En de agenten hebben met echte kogels op de demonstranten geschoten, vandaar dat er meer dan 50 doden en meer dan duidend gewonden te betreuren zijn :(

massine

Wat in algerie is gebeurt is een serie van het vermorden van Imazighen sinds 14 eeuwen.
De arabieren blijven ons vermorden en doodschieten,
en Imazighen blijven zeggen "Wij zijn allemaal Broeders, wij zijn allemaal moslims".

Bokous

Azul aytma d suytma,

Ik ben zeer teleurgesteld in bezoekers van de Rifweb, omdat heel weinig van de bezoekers gereageerd hebben op dit onderwerp. tientallen Imazighen worden vermoord door Arabisch nationalisten. Ik ben zeer woedend dat heel weinig Imazighen(inclusief verarabiseerden) niet meeleven met de huidige situatie in Algerije, Terwijl als er iets gebeurt in Palastina dat je de volgende dag honderden of zelfs duizenden demonstranten in Den Haag, Amsterdam.... demonstreren. Zijn dat sukkels!!!??? of zijn ze soms hypocrieten!!! Ik als Amazigh denkende heb ik totaal geen begrip voor deze soort optreden van ons Marokkanen in Nederland of waar dan ook in hele wereld.
Waarom nou mensen??!!! geef mij een idee hoe dat kan, ik snap het niet???!!!! sorry maar ik ben beetje gefrustreerd!!! Komt dit door dat mensen dat niet weten???!!! of zijn dat soms stelletje hypocrieten???!!! het valt niet goed te praten mensen!!!

[webmaster]
Ik ben een vaste bezoeker van rifweb, ik ben heel trots op deze website, die jullie tot stand hebben gebracht, mijn grote complimenten. Maar aan andere kant ben ik ook wel beetje teleurgesteld!!! waarom??!! ik had van de webmaster verwacht dat er op z'n minst iets over de trieste situatie in de Amazigh provincie (Kabyle) op voorpagina van Rifweb verwacht.

Amazigh
Tawmat inu ik ben zeer dankbaar voor jou gedicht. Mijn dank gaat ook naar Hassanke de starter van dit thread en ook anderen die hierop hebben gereageerd.

Tanmmirt
Tamurt Imazighen ataqqim imazighen!

Nomad

Azul marra,
Mijn oprechte condoleances aan alle slachtoffers van deze tragedie.
Tamazight en Imazighen zullen ze nooit klein krijgen. Fenneciers, Romeinen, Cartaghiers, Vandalen en anderen hebben het geprobeerd, zelf bestaan ze niet meer maar Imazighen wel.

Jonas

Ik vind dat we deze opstand moeten gaan steunen. Het zijn onze broeders die door de gore onderdrukker worden uitgemoord. Puur alleen omdat we meer culturele vrijheden willen en erkening van onze taal? dit is toch te erg voor woorden dat dit nog in anno 2001 moet gebeuren.

Dit is de juiste moment om een eenheid te vormen en ook in Marokko demonstraties te gaan houden. Waarom houden we er niet eentje hier in Nederland, Frankrijk en Belgie? Die Arabieren moeten nu gewoon inzien dat we het niet langer meer pikken.