2005: Preventie m.b.t gezondheidszorg in Arif.

Gestart door Temment_Narif, 01/01/2005 om 12:44:18

Temment_Narif

Sallam alaykoem

Azul imazighen

Wij ondervinden enorm veel achterstand in arif in de gezondheidszorg.graag willen wij hier iets aan doen.
In 2005 stelde ik voor om met een groep  mensen die in de hulpverleningsector werkzaam zijn rond te trekken in arif,om aan gezondheidsvoorlichting en preventie te doen in het tamazight.
Dit zou van juli tot eind september doorgaan incha allah.
Ik vraag hierbij jullie medewerking.

Som mij bepaalde punten op waarvan je denkt ;hier zou de amazigh zich toch bewuster van moeten zijn.

Ik heb al wat dingen kunnen bedenken waarvan ik vind dat imazighen te weinig kennis van hebben.

Hygiëne en controle;
Voorlichting aan zwangere vrouwen;
Diabeteseducatie

Hoe staat het met het taboe-doorbreking ten aanzien van het gehandicapt zijn? Kwestie van opvoeding; Wij willen deze taboe bespreekbaar maken.

Voedingspatroon.

als iemand ons nog enige tips kan geven of ons wil helpen voor te bereiden met dit project,dan vragen wij u om ons te mailen.

Ook ga ik incha allah folders maken die we in arif zullen verspreiden met betrekking gezondheid.Deze folders zullen in Het Arabisch/tamazight afgedrukt worden.

Bedankt voor uw aandacht

Sa3ieD

Spreek een bandje of cd in, desnoods een dvd of videoband. Folders hebben totaal GEEN zin aangezien de mensen die je wilt voorlichten vaak niet kunnen lezen.

Videoband over diabetis is er al in het Tamazight, dat weet ik wel. Deze is een keer in utrecht opgenomen aantal jaar geleden.

ps: ik had het over het hoofd gezien dat je arif bedoelde. Ik vind het wel een goed idee. Gewoon een geluidsbandje is dan wel een goed idee.

Temment_Narif

beste sai3ied

niet elke amazigh gezin bezit een cassette recorder of een video.
Een folder lijkt me toch het meest ideale en ook een gesprek .we zijn van plan rond te trekken,en mensen te bezoeken.

Isefrawen

Ik vind dit een van de meest loyale geniale ideeen die ik in jaren heb gehoord!

Als ik jullie ergens mee kan bijstaan (niet op het medische vlak, maar wellicht de automatisering of een financiele bijdrage), dan hoor ik dat graag!!

cinderella

hoe men eerste hulp kunnen aanbieden misschien?

de meeste mensen wonen in dorpen en om eenmaal in de stad aan te komen (waar ziekenhuizen zijn) hebben ze daarvoor een auto nodig, en dat vergt in sommige gevallen bijzonder veel tijd...

maar ik vind het zeker een goed initiatief

Timoush

Allereerst: A HAPPY NEW YEAR!!!

Naar mijn idee is dit op zich een super-idee om te doen!! Alleen denk ik inderdaad ook dat folders te weinig mensen zullen bereiken en een video-opname is 'echer' voor ongeschoolde mensen; dus misschien zou je het beide moeten doen.

Ik denk dat mensen veel gezondheidsklachten hebben als resultaat van problemen op psychosociaal gebied (psychosomatische klachten). Er zou bijvoorbeeld hulp geboden kunnen worden op hoe mensen weerbaarder gemaakt kunnen worden t.o.v. het vele roddelen!!

Naar mijn idee komen veeeeeeel gezondsheidsklachten van onze mensen voort uit dingen die tussen de oren malen...

Groet, Timoush

Tama

Ja imazighn hebben veel behoefte aan allerlei vormen van gezondheidszorg. Zo is een kennis van werkzaam als gynaecoloog in al hoceima. Hij vertelde mij dat hij dachten dat het gebruik van de anticonceptie pil  sterk gestegen is onder de riffijnse vrouwen. Tot dat er bij hem op een dag een oudere man heeft gemeld met het verzoek een om een doses anticonceptiepil voor te schrijven. Het kwam namelijk voor dat veel vrouwen een mannelijk familielid sturen om de pil in het ziekenhuis te halen(gratis). Mijn kennis begreep de beste man niet helemaal en vroeg nogmaals aan de man welke pil hij nou precies wilde hebben. De man antwoordde ja die pil die iroemien gebruiken om vrouwen niet zwanger te laten worden en die wij gebruiken als voer voor de kippen. De kippen schijnen prima te reageren op de hoeveelheid hormonen die zo een pil bij ze activeert. De kippen konden sneller en voor een beter prijs verkocht worden als ze gevoerd werden met de anticonceptiepil.

Het is daarom belangrijk om rekening te houden met de behoefte van de mensen in arif. Preventie is nodig maar misschien is het realistischer om bijvoorbeeld in elke dorp een soort van een eerste hulp gebeuren neer te zetten. Er sterven jaarlijks honderenden dorpelingen onder weg naar het ziekenhuis voor een of andere simpele behandeling.

Azul

Temment_Narif

Sallam alaykoem

Azul allemaal

Ik heb dit idee altijd in mijn hoofd gehad tijdens mijn studies.IKzelf werk nu op intensive care en droom ervan om eens terug te keren voor even om daar op gezondheidsvlak wat vooruitgang te maken.

Preventie kunnen we doen op alle vlakken.Vb wat doe je als je een wonde hebt.
Wat kan een zwangere vrouw nemen als preventie maatregelen.
Ook willen we het gebruik van de anticonceptie sensibilliseren.
Door middel van folders geraken we er misschien niet zo goed bij,daarom gaan we over ook tot persoonlijke bezoeken in dorpen buiten al hoceima en omgeving.

Hiervoor wil ik graag samenwerken met de plaatselijke gezondheidswerkers.mede hebben we al mensen gecontacteerd van het mohammed 5 ziekenhuis te al hoceima die bereid zijn mee te werken.

OOk willen we werken omtrend aids en soa.Het is triest als je kijkt hoe erg de cijfers gestegen zijn in arif.Er zijn enorm veel mensen,vooral jongeren die weinig of niets weten van deze levensgevaarlijke aandoeningen.

Incha allah foes dek foes gaan we hier iets tegen doen.het wordt tijd dat wij imazighen onze kennis,onze hulp overbrengen naar onze thuishaven.Er zijn zoveel problemen in arif,die wij kunnen voorkomen.

Tama,graag zou ik in contact willen komen met die gyneaco.Ik wil namelijk iets voorbereiden omtrent zwangerschap,borstvoeding en anticonceptie.

Als er mensen zijn met ideeen ,stel ik voor,plaats ze hier.Alles wat je kan aanbieden van ideeen is welkom.

Sallam alaykoem

Ouazna

Ik zou alvast heel graag willen helpen

We kunnen desnoods geld inzamelen voor bv medicijnen enz enz

Idir

Idir

Citaat van: Tama op 01/01/2005 om 15:22:44
Ja imazighn hebben veel behoefte aan allerlei vormen van gezondheidszorg. Zo is een kennis van werkzaam als gynaecoloog in al hoceima. Hij vertelde mij dat hij dachten dat het gebruik van de anticonceptie pil  sterk gestegen is onder de riffijnse vrouwen. Tot dat er bij hem op een dag een oudere man heeft gemeld met het verzoek een om een doses anticonceptiepil voor te schrijven. Het kwam namelijk voor dat veel vrouwen een mannelijk familielid sturen om de pil in het ziekenhuis te halen(gratis). Mijn kennis begreep de beste man niet helemaal en vroeg nogmaals aan de man welke pil hij nou precies wilde hebben. De man antwoordde ja die pil die iroemien gebruiken om vrouwen niet zwanger te laten worden en die wij gebruiken als voer voor de kippen. De kippen schijnen prima te reageren op de hoeveelheid hormonen die zo een pil bij ze activeert. De kippen konden sneller en voor een beter prijs verkocht worden als ze gevoerd werden met de anticonceptiepil.

Het is daarom belangrijk om rekening te houden met de behoefte van de mensen in arif. Preventie is nodig maar misschien is het realistischer om bijvoorbeeld in elke dorp een soort van een eerste hulp gebeuren neer te zetten. Er sterven jaarlijks honderenden dorpelingen onder weg naar het ziekenhuis voor een of andere simpele behandeling.

Azul

Mooi verhaal, dit heb ik echt nog nooit gehoord..... ;D

Samariaan

Een punt wat mij ook zorgen baard is de mondhygiene. De tandarts is voor vele geen optie omdat het of te duur is of, omdat er geen een in de buurt is, of omdat het gewoon teveel pijn gaat doen.

Een project om mondhygiene te promoten, bijvoorbeeld in samenwerking met een tandpasta merk, zou een verschil kunnen maken.

Chatt zie arif

Citaat van: Temment_Narif op 01/01/2005 om 12:44:18
Sallam alaykoem

Azul imazighen

Wij ondervinden enorm veel achterstand in arif in de gezondheidszorg.graag willen wij hier iets aan doen.
In 2005 stelde ik voor om met een groep  mensen die in de hulpverleningsector werkzaam zijn rond te trekken in arif,om aan gezondheidsvoorlichting en preventie te doen in het tamazight.

Som mij bepaalde punten op waarvan je denkt ;hier zou de amazigh zich toch bewuster van moeten zijn.

Ik heb al wat dingen kunnen bedenken waarvan ik vind dat imazighen te weinig kennis van hebben.

Hygiëne en controle;
Diabeteseducatie

Hoe staat het met het taboe-doorbreking ten aanzien van het gehandicapt zijn? Kwestie van opvoeding; Wij willen deze taboe bespreekbaar maken.

Voedingspatroon.

als iemand ons nog enige tips kan geven of ons wil helpen voor te bereiden met dit project,dan vragen wij u om ons te mailen.

Ook ga ik incha allah folders maken die we in arif zullen verspreiden met betrekking gezondheid.Deze folders zullen in Het Arabisch/tamazight afgedrukt worden.

Bedankt voor uw aandacht

Hele goede aktie.

Ik denk dat preventie en voorlichting wel goed zijn maar dat is niet het grootste probleem.In arif is het geld om medicijnen te kopen een groot probleem.Veel mensen gaan daar naar het ziekenhuis als ze ziek zijn of zich niet goed voelen.Na een bezoek aan de arts moeten ze de medicijnen zelf gaan halen bij de talloze apotheken die arif telt.Een betere aktie zou zijn om geld in te zamelen voor de mensen die hun medicijnen niet kunnen betalen.

Toch wens ik je veel succes.

Dobry Den

Citaat van: Temment_Narif op 01/01/2005 om 12:44:18
Sallam alaykoem

Azul imazighen

Hygiëne en controle;
Diabeteseducatie

Voedingspatroon.

Bedankt voor uw aandacht

Graag zou ik weten of jullie op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg iets willen betekenen voor de mensen in Arif. Zo ja, dan wil ik graag daar meer over weten en indien mogelijk een steentje bijdragen. Heb je een emailadres waar ik jullie kan bereiken? Bij voorbaat dank.

Temment_Narif

sallam alaykoem
azul

Mail me prive,dan geef ik je mijn email adres,dan praten we verder.

Ik dacht ook aan inentingen in arif en omstreken.

Nog meer mensen uit de hulpverlening gezocht en nog meer mensen die ons bij dit project willen ondersteunen