Hoofdmenu

Oorlogsmisdaden

Gestart door amazigh (Gast), 12/10/2000 om 23:19:43

admin

Azul fellak irnas,

Fellawen is een "jullie" vorm; azul fellawen betekent dus gegroet (jullie).

Wanneer je een enkel persoon aanspreekt is het azul fellak (m) en azul fellam (v)

Mounir B

Azul Fellawen,

Wat de Webmaster Mohammed uitlegde is correct. Zelf heb ik het van een Aqbaili toen ik op vakantie was in Girona, Spanje.

Setisir

samad (Gast)

Vorige maand publiceerde de gepensioneerde Franse generaal Paul Aussaresses een boek waarin hij beschrijft hoe de Fransen tijdens de onafhankelijkheidsoorlog ('54-'62) Algerijnen martelden en executeerden en dat hij daarvan geen spijt van had. De publicatie heeft een hevig maatschappelijk debat in Frankrijk op gang gebracht dat in ieder geval er toe geleid heeft dat een aantal Franse ministers informeel de koloniale oorlog in Algerije veroordeeld hebben en daarmee de weg vrijgemaakt voor een officieel excuus voor hun misdragingen aan Algerije. Voor dit officieel excuus is genoeg draagvlak onder de Fransen. De Franse krant Le monde peilde in mei 56% Fransen die positief stonden tegenover een officieel Frans excuus aan Algerije.

Zelf vind ik een excuus niet meer dan normaal, OOK aan Marokko en met name aan de Riffijnse imjehden (vrijheidsstrijders). Idem voor Spanje. De conferentie die vorige maand in Alhoceima gehouden zou worden over het gebruik van gifgas tijdens de Rif-oorlog had een eerste stap kunnen zijn voor een debat dat kon resulteren in een formeel excuus van Spanje en Frankrijk aan onze vrijheidsstrijders. Echter, de Marokkaanse regering moest zonodig roet in het eten gooien; Ze heeft de bijeenkomst verboden. Heel spijtig.

Vinden jullie dat Spanje en Frankrijk hun excuses moeten aanbieden voor hun misdragingen tijdens de Rif-oorlog of denken jullie gebeurd is gebeurd, laat de zaak maar rusten?

Relevante links:
http://rif.couscous.nl/forum/awar.pl?board=Algemeen&action=display&num=1107&start=15
http://www.nrc.nl/nieuws/buitenland/989041423412.html
http://www.observer.co.uk/Print/0,3858,4181794,00.html

fosychar (Gast)

"Vinden jullie dat Spanje en Frankrijk hun excuses moeten aanbieden voor hun misdragingen tijdens de Rif-oorlog of denken jullie gebeurd is gebeurd, laat de zaak maar rusten?"

Spanje en Fankrijk moeten wel degelijk hun excuses aanbieden voor de misdaden die ze in de Rif-oorlog hebben begaan. Wanneer de Fransen en Spanje hun excuses aanbieden, dan worden de slachtoffers van deze misdaden erkend. Erkenning is heel belangrijk om het leed te verwerken. We mogen de Rif-geschiedenis niet vergeten, maar moeten de geschiedenis niet gebruiken om haat te creeren.

Ighes (Gast)

Beste Fosychar,

Ik lees jouw reactie vaak met grote interesse, omdat jij tot weinigen behoord die gezegend is met een stel gezonde hersensen. Maar deze keer heb jij iets geschreven wat mij een beetje stoorde

Jij schreef:
We mogen de Rif-geschiedenis niet VERGETEN, maar moeten de geschiedenis niet gebruiken om haat te CREEREN.

En nou vraag ik mij het volgende:
Waarom zijn wij zo bang?
Waarom zijn wij zo bang om iets fout te doen?
Waarom moeten we altijd zo voorzichtig zijn?
Waarom moeten wij altijd voor de anderen denken?

Waarom is er altijd iets in ons, dat altijd zicht jij mag wel, maar pas op, ho, niet verder.

fosychar (Gast)

Ighes,

Wat er in het verleden is gebeurd moeten we weten en dat moet ook erkend worden. Het onrecht die ons in het verleden is aangedaan, moet ieder Riffijn weten.  Maar we moeten het verleden ook met rust kunnen laten. We moeten kunnen vergeven (bij excuus), anders zullen we altijd verbitterd blijven. Het heeft niets met voorzichtigheid te maken. De twee landen zijn verantwoordelijk voor (een deel van)  het onrecht wat in het verleden ons is aangedaan, maar de onderdanen kunnen we niet meer aansprakelijk stellen. De Spanjaarden en Fransen van nu haten, vanwege de daden van de Fransen en Spanjaarden van toen, vind ik onterecht.

samad (Gast)

Het gaat niet om haat Fosychar, het gaat om genoegdoening en erkenning dat men toen fout zat. Het gaat om de grootschalige inzet van gifgas in de Rifoorlog dat misschien wel DE oorzaak is van zoveel kankergevallen bij Irifiën. Onderzoeken m.b.t tot de Rifoorlog zijn tot nu toe frappant genoeg tegengewerkt door Marokko zelf en niet door Frankrijk of Spanje. Misschien een teken dat de 2 Europese landen zich beseffen dat ze wel degelijk fout zaten.