Snelweg & stranden

Gestart door Falku, 10/06/2001 om 18:34:57

Badis (Gast)

#15
Azul beste tasoussiet,


Ik snap wel dat geldt makes the world go round, maar mijn punt is dat de Kapitalistische Imazighen  zeker geen Robin Hoods zijn en het grootste deel van hun winsten komt in handen van de politieke machthebbers en vervolgens in Zwitserse bankrekeningen wordt overgeboekt.
Het gaat dus om het feit dat er geen democratie bestaat en er zijn geen gelijke rechten bij het verdelen van de inkomsten.

Ik weet zeker wat ziet argane is, en wij zijn (Imazighen) trots op onze eigen producten.
Ik weet niet wat de bedoeling is van de Staat met die streken maar een ding is duidelijk er is hier sprake van inbreuk op de wet die zij zelf hebben opgesteld, deze particulieren hebben papieren van 1916 die bewezen hun eigendom. En wordt met een eenvoudige decreet deze eigendommen tenietgedaan.    

Deze taferelen zul je ook in Arif verwachten, als ze echt van plan zijn om daar te gaan investeren, want tot nu toe hebben ze alles geblokkeerd. Het aanleggen van een snelweg langs de Middellandse kust is een plan dat al jaren is opgesteld en pas na druk van EU zijn ze ermee begonnen en niemand weet waanneer is het klaar.

Beni Bougafar

#16
azul,

beste thasousiet,

Allereerst wat wij niet hebben gedaan of bereikt dat ligt niet aan ons, zoals broeder Ithri al zei: We willen wel maar krijgen geen toestemming.
Ten tweede: ja een groot deel van ons gaat die richting op, naar het westen en daar hoort ook Agadir bij, dat omdat het een  toeristenplaats is. Het leverd ook veel geld op waar wij (rif) niet de vruchten mee plukken.
Ten derde Imazigen runnen de boel in Marooko niet dus ook niet soeassa, anders hadden we wel een beter bestaan met onze eigen cultuur, taal en geschiedenis.

Maar in het algemeen is het wel leuk dat we na weet ik veel hoeveel jaar een snelweg krijgen. Eigenlijk is het de eerste officieële weg die gebouwd wordt na de spaanse wegen waar we nog steeds gebruik van maken.
Dus we worden een zogenaamde Costa Brava. Met El Houcima als Lloret De Mar en Nador als Barcelona.
Prachtig dan kunnen we aan de toeristen Thezath en Thehendest verkopen.

Fous thek Fous

Tasoussiet

#17
Beste Beni Boufougar,

Ten eerste wil ik duidelijk maken dat jullie "geld" helemaal niet naar Agadir gaat, waar het naartoe gaat weet ik niet. Ten tweede heeft het allemaal te maken met initiatief nemen.
Het klinkt als een soort klaagzang. Waarom zou er
niet door de staat in Rif geinvesteerd worden, alleen omdat jullie wat meer rebelleren?
Ten derde de ligging en klimaat van Agadir heeft te maken met het feit dat het een mooi toeristisch oord is.Ook de folklore en de geschiedenis van Agadir spelen een grote rol in deze.Het toerisme in Agadir en omgeving brengt ZELF het geld in het laatje, dus je kan niet beweren dat geld uit de RIF helemaal naar Agadir gaat, terwijl jullie het zelf hard nodig hebben.  
In mijn berichtje staat trouwens dat de Sousse vooral Casa, Marrakech, El Jadida etc."rulen" dus niet heel Marokko, wat jij beweert. Nog een punt wat mij erg dwars zit; de Sousse cultuur is in heel Marokko vooraanstaand en erkend,hoe het met de Rif zit, weet ik niet en problemen met geld of met de staat hebben wij gelukkig niet.Blijkbaar benadrukken jullie te vaak de problemen in de Rif en ik vind persoonlijk met mijn mede Chleuh dat dat een keer moet ophouden en meer aktie moet worden ondernomen.Of jullie daarin worden tegengehouden, kan een paar keer gebeuren, maar dat de staat voor eeuwig een wrok tegen jullie zal hebben lijkt mij stug.

P.S. Op de Marokkaanse zender worden heel vaak documentaires gehouden over de Sousse (Agadir en omgeving), misschien is het de moeite waard om deze te bekijken. O, ja, het is geen "Swassa", maar de Sousse, en alhoemdillah wij kennen geen onderdrukking, die zo vaak door jullie wordt benadrukt.

Gegroet
Tasoussiet.

Beni Bougafar

#18
azul,

Beste Tasousiet,

Ik zou de geschiedenis eens heel goed gaan bestuderen, zodat je weet waarover je spreekt. Denk je nou echt dat in heel de Rif niemand nagedacht heeft om een bedrijf te starten. Weet je dat er geen werkgelegenheid is in de Rif. Dit heeft allemaal te maken met wat er in 1959 is gebeurd (lees de topic maar in de geschiedenis). Daar had Hassan2 gezegd door deze opstand zal ik de rif 50 jaar laten boeten. Waarom denk je dat veel irifjen naar het buitenland zijn gegaan? Omdat ze het zo goed hadden in Marokko! En wat in 1984 is gebeurd!!
De meeste mensen in de Rif leven van trabendo, dat is iligaal spullen van Melilla naar Nador brengen en door verkopen aan mensen uit het westen. Alles wat ze daar bereikt hebben, hebben ze zelf opgebouwd. Zonder de overheid en zonder het geld van toerisme. Mensen die de Economische positie wilden verbeteren kregen geen vergunning of ze werden door gestuurd naar plaatsen waar het wel mogelijk was.

Een praktijkvoorbeeld wat laats is gebeurd ongeveer twee weken geleden. De ministerie van Sport en jeugdwelzijn van Marokko kwam met een plan om een voedbalstadion te bouwen in Nador, dat is een goede stap in de goede richting. zowel voor de jeugd als de wekgelegenheid. Maar in de kabinet werd gezegd is het wel verstandig om daar een voedbalstadion te bouwen; de verbindingen zijn niet goed, hoge werkloosheid, weinig mensen die naar wedstrijden kijken en weinig mensen die sporten. En nog veel meer argumenten. nou is dat tegen werken of niet!!
Okee tegenwoordig gaat het wat makkelijker en beter, mensen staan open voor mogelijke initiatieven. Dus misschien veranderd daar nog wel wat aan. Maar in het verleden is het niet gebeurd.

Terug naar "onze geld", zoals je weet was er een aardbeving in Agadir in de jaren 60, alles was verwoest. Agadir moest herbouwd worden en dat hebben we met zijn allen gedaan, ook wij irifjen, dit valt niet te ontkennen!! Door de totale vernieuwing van een komplete stad is het aantrekkelijk geworden voor de toeristen. Dan krijg je weer vraag en aanbod, als er toeristen zijn dan moet er een nieuwe en mooie strand komen en van alles wat met toeristen te maken heeft.

Neem een ander voorbeeld El Houcima heeft een fantastisch strand, heel mooi (ik raad je aan om daar eens naar toe te gaan) maar omdat het gelegen is in de Rif wordt daar door de overheid niets ondernomen. Kom nou niet zeggen: neem dan als particulier het hef in handen! sommige dingen kan je niet als particulier afhandelen, daar heb je een overheid/regering voor!!

Met andere woorden de overheid moet meer investeren en de particulieren meer vrijheid geven bij het oprichten van een bedrijf of iets dergelijk.

Ps. zie dit niet aan als een aanval op jou!! Maar zoals je zelf al aangaf, elhemdoellilah werden en worden julie niet onderdrukt zoals bij ons wel het geval is geweest. Anders zou je ons wel begrijpen!!!!!

FOUS thek FOUS!!!!

Tasoussiet

#19
Beste Beni Boufougar,

Een ding wil ik je duidelijk maken:Ik begrijp je wel en ik weet precies waarover ik praat, anders zou ik geeneens een onderwerp aansnijden.Ik vind
persoonlijk dat Irifien het woord "onderdrukking'"
te veel en te vaak  benadrukken.Isoussien en mijn mede Chleuh leven met jullie mee en het is zeer spijtig dat jullie deze ellende hebben
moeten meemaken. Ik ben een rasechte Tasoussiet
en geloof me, jullie mede Imazighen van het Zuiden
vinden het ook verbazingwekkend.Er is in het verleden te veel door Irifien gerebelleerd en dat heeft alleen maar meer ellende veroorzaakt en daar heeft de tweede en derde generatie, op deze forum het er dagelijks over.Dus moet er wat aan gedaan worden.Er moet onderhandeld worden tussen de Rif en de Staat, alleen dan zal dit euvel verdwijnen.De kern moet aangepakt worden.Ik vind ook dat Irifien te veel in het verleden leven.De Sousse heeft inderdaad geen soortgelijke onderdrukking meegemaakt, maar dat wisten ze te voorkomen door wederom te onderhandelen en in onze woorden zgn.  "leharb iberden" te voeren, oftewel "koude oorlog.Handelsgeest c.q. onderhandelen is een gave die de Sousse sterk beheersen.Zoals je hoort en vrijwel overal ziet
heeft het royaal zijn vruchten afgeworpen, die in heel Marokko kenbaar zijn.Dat is ook de voornaamste reden, waarom de meeste Sousse in hun land (Marokko) blijven.(Omdat ze het goed hebben). Hoe dan ook, Irifien hebben een lange weg te gaan en ik hoop Inshallah
dat zij deze tot een positief einde zullen brengen.Dit zeg ik namens mijzelf en mijn mede Imazighen. Afous ghe fous!!!
Tasoussiet.

Beni Bougafar

#20
azul,

Beste Tasoussiet,

Fous thek Fous, dan komen we er wel!!

En ooit inchahlah zal dat ook gebeuren, de romeinen dachten ook dat ze voorgoed in Noord-Afrika zouden regeren. Die hadden het ook mis!!!!

fous thek fous

Lunis

#21
Er moet iets gebeuren anders blijven we voor altijd zo leven. De regering zal van marokko zal ons imazighen nooit helpen. En zelf kunnen we niets doen. We zitten vast. "Live is like a traffic jam" Wat moeten we doen?

samad (Gast)

#22
Wat we moeten doen?

1. Zien en beseffen dat we onderdrukt en gediscrimineerd worden.
2. Islam niet gelijk stellen aan Arabisch. (model Indonesië, Turkijke, Iran etc.)
3. Eenheid vormen en vertegenwoordigers aanstellen.
4. Veel geduld hebben.

Toelichting op punt 1: Er zijn nog steeds veel te veel Imazighen die denken dat ze gelijke rechten hebben als hun Arabische landgenoten. DIT IS NIET ZO. Imazighen worden op alle vlakken gediscrimineerd en achtergesteld. Arif wordt beetje bij beetje gearabiseerd en complete Amazigh gezinnen denken dat je geen goede moslim kan zijn als je het Arabisch niet beheerst en je kinderen niet Arabischtalig opvoedt.
CiteerMarokko gaat een snelweg aanleggen langs de kust van het Rif, zeker tot aan Al Hoceima en waarschijnlijk ook tot aan Nador. Behalve een snelweg worden er ook verschillende stranden aangelegd. De bedoeling is het net zoals Spanje te doen: snelweg en stranden langs de kust, om zo meer touristen aan te trekken. Ze zijn, als het goed is, hier al aan begonnen en het plan is om in 2004 klaar te zijn. Het hele project zal 200 miljoen amerikaanse dollar gaan kosten, en Europa heeft al 70 miljoen dollar aan Marokko gegeven, als steun.
De plannen zijn definitief van de baan Falku. De Marokkaanse politiek vindt het Arif-landschap "te bergachtig" en dus niet de moeite waard om in te investeren. De wegen in arif stammen uit de Spaanse koloniale tijd. Wat de Spanjaarden 80 jaar geleden is gelukt op het gebied van infrastructuur in Arif lukt Marokko anno 2001 dus niet.

Kippus (Gast)

#23
Ik heb niet alle die berichten gelezen, maar ik wel iets vertellen over die snelweg.

De europische landen hebben het betaald om werk voor Imazighen N Arif te creeeren, maar degenen die daar weken zijn allemaal Arabieren.
Er waren in Alhoceima veel projecten die door europa zijn betaald, maar daar werken alleen Arabieren.

De bezetters willen daarmee dat Imazighen geen baan krijgen, zodat ze in de zee verdrinken of in Europa verdwijnen.

zuster

#24
Haloa

Ze willen dit al een tijdje doen ik weet niet of ze al zijn begonnen maar het is een geweldig idee kinnen we eindelijk toeren op normale wegen die weg daat trouwens helemaal door nador sidija enz heerlijk

Beslama

thirli

#25
Azul,

Mensen toch ...... wordt nou eens wakker!!!!!!!
Toen HassanII ging trekken door marokko, had hij een plan voor de haven in beni anser laat ze dat maar eens waar maken en alle beloftes die gedaan zijn door de tijd heen. Zien is geloven, hoe kan een land een honderden kilometers lange snelwegen aanleggen terwijl die zelfde land nog geen eens in staat is een gat in de bestaande wegen te dichten????????????

Ik wil niet negatief over komen maar mijn gevoel, mijn ervaringen. Ik kan helaas mijn ogen niet sluiten en julie zien geloven in iets wat propaganda is.

Iedereen die van omgeving nador komt kent het verhaal van de weg naar boujafa, pas toen de spanjaarden die weg wilden aanleggen toen pas zei marokko wij leggen hem zelf aan. Ze hebben nu een soort van tapijtje van souk al7aad naar boujafa gelegd, dat julie nog die onzin geloven van wat ze met onze vaderland van plan zijn.

Wassalaam,

zuster

#26
Haloa

Wat ik denk is dat die weg wel komt maar dat er 400,000,00 dollar vrijkomt maar dat de weg maar de helft zal kosten en de andere helft is om de zakken weer te vullen
dan krijgen we weer van die mooie wegen

maar je weet maar nooit die andere autoroute is wel mooi geworden

Beslama

just_me

#27
Ja nou ik hoop dat mijn over over over over over over over over over over over over klein kinderen hiervan mogen genieten.

houdoe :)

samad (Gast)

#28
Die snelweg komt er niet. Alle participanten (o.a. Duitsers en een aantal Golflanden) hebben zich uit het project teruggetrokken.

zuster

#29
Haloa

Hoe weet je dat als ik vragen mag?????

Beslama