Snelweg & stranden

Gestart door Falku, 10/06/2001 om 18:34:57

Falku

Marokko gaat een snelweg aanleggen langs de kust van het Rif, zeker tot aan Al Hoceima en waarschijnlijk ook tot aan Nador. Behalve een snelweg worden er ook verschillende stranden aangelegd. De bedoeling is het net zoals Spanje te doen: snelweg en stranden langs de kust, om zo meer touristen aan te trekken. Ze zijn, als het goed is, hier al aan begonnen en het plan is om in 2004 klaar te zijn. Het hele project zal 200 miljoen amerikaanse dollar gaan kosten, en Europa heeft al 70 miljoen dollar aan Marokko gegeven, als steun.

Wat denken jullie dat dit betekent voor het Rif? Zal het inderdaad een vooruitgaan zijn?

amazigh (Gast)

#1
Mochten de plannen doorgezet worden dan zou het zeker positief bijdragen aan de werkgelegenheid in het Rif. Maar om eerlijk te zijn betwijfel ik of de plannen wel gerealiseerd gaan worden. Zo wilden ze een paar jaar geleden een tunnel onder de zee bouwen tussen Spanje en Noord-Marokko. Dit is dus niet doorgegaan.

AYNED

#2
Ze zijn bigonen, maar nu zijn ze al gestopt...
Ontwiklen in Rif veroorzakt een griep voor sommege neuzen, weet je dat???? Als de geld die wij naar marokko stuuren geinvesteerd in Rif wordt dan is Rif al een hong kong geworden, maar ja jammer dat kan niet want wij hebben golf tereien ergens in Marakech of Agadir nodig en daar moet ons geld geinvesteerd en niet in ( Al Maghreb al ghayr annafiaa). thanemmirth...Ayned

farid (Gast)

#3
Snelwegen ok, maar stranden?  Zodat er meer naakte vrouwen en mannen naar toe gaan en het stukje marokko die nog niet heel erg is vervallen verder gaat vervallen? Wij in de Rif hebben geen stranden en toerisme nodig!!!! Stranden en toerisme zorgen voor zondigedingen als drank, losbandig heid en verval van ons ware aard: Amazigh-Moslims!!!
Wij in de Rif hebben handel, industrie, en nog belangrijker: Hoogwaardige onderwijs nodig opdat we onzelf op een veel duurzamere manier kunnen gaan ontwikkelen. Infra-struktuur is van groot belang in de ontwikkeling van een land maar ontwikkeling wil niet zeggen verval en verder verval van onze islamitische normen en waarden. het is momenteel al heel erg in marokko in elke stad zijn er tientalle bars, Rosse buurten, drugs en criminaliteit, en met vele strand-toeristen zal dit alleen erger worden en ons land verder doen verwijderen van onze islamitische waardes en normen. het lijkkt er op alsof nwe richting turkije gaan?

Tharifest

#4
azul,

Ik ben het helemaal met farid eens....er zijn zat mogelijkheden inmarokko, waarom nou weer meer stranden?


youssef

#5
het is weliswaar een bekend fenomeen over die snelweg waar jullie het over hebben, maar of het een feit wordt is maar de vraag. Echter gezien de huidige situatie in marokko zal deze droom nooit werklijkheid worden. In de theorie is het een snelweg en mooie stranden en in de praktijk is een ezelspad met grote drollen.  

tmazight (Gast)

#6
Ik weet niet of het ooit gerealiseerd zal worden. Wij hebben ook een huis in rif. Daar zijn ze bezig met een weg, als je er langs rijdt zie je een paar mannen langs de kant zitten met een paar emmertjes water. Dat was drie jaar geleden het geval en een jaar geleden zaten ze er nog. Corruptie viert daar hoogtij, misschien als ze goede opzichters uit het buitenland zouden hebben die zich geen fooien laten toestoppen. Wie weet zal die weg er dan ooit komen.

Even los daarvan, Marokko heeft het geld hard nodig. Wie weet, als het land op deze manier aantrekkelijker wordt gemaakt, zal de drang om te vertrekken naar Europa op deze manier ook minder worden. Dan trekken onze jonge mannen naar de kust in plaats van naar de overkant, haha.

Ps: Daar gaat je privestrand Falku.... Wel jammer, wat vind jij er eigenlijk van?

Falku

#7
Tmazight,

Hahaha, mijn mooie prive-strand, zal hem missen (snik snik). Maar ja, misschien blijft het strand wel bestaan, zou kunnen :-)

En het Rif heeft hard werk nodig, de situatie is echt hopeloos daar, dus ik hoop dat het er echt komt. En als er eenmaal toeristen komen, moet de regering ook meer investeren in andere dingen, iets wat ze nu bijna niet doen.

En de mensen in mijn dorp zijn blij, ze hopen dat er werk komt voor ze en dat hun land in waarde stijgt.

Of het ook allemaal gaat gebeuren, ja, dat moeten we nog maar zien. Je weet het maar nooit. Zo zijn ze bezig om een weg aan te leggen van Kebdani naar mijn dorp, daar zijn ze al 20 jaar mee bezig en hij is er nog niet! :-(

berberos

#8
azul
ik ben het helemaal met farid eens !
hahahah 200 miljoen AMERIKAANSE DOLLARS
HAHAHA laat me niet lachen die kamelen kunnen nogeneens een normaal verkeers bord betalen  !
bij ons in bni bouiach bij de shell station richting imzouren(omgeving lhoceima) staat een verkeers bord die elke week word verplaatst!!!
de ene keer staat het bord vlak bij het tank station de andere keer staat het meterssssss dr vandaan in andere worden ik denk niet dat die kameeltjes ff 200 miljoen  (waar ze alleen maar over kunnen dromen)naar arif zullen brengen zodat het tengoede zou komen aan ons ik denk eerder dat die weg die ze willen maken  alleen in het belang is van de kameeltjes zodat mocht er wat gebeuren in arif ze snel hun tanks en legers op ons zullen afstuuren
mensen wakker worden its time to fight back!
swhejthemd igfennoum!!!

Krijgertje

#9
Ik dacht dat het de bedoeling was dat er een snelweg zou komen van Tanger naar Saidia. Weet niet of die plannen veranderd zijn, maar ik heb ze ook in Saidia zien beginnen met het aanleggen van wegen en aan de kust het dichts waar ik woon in marokko (Temsamane) daar heb ik ze ook al zien aanleggen. Dus ik denk dat er dan weinig is veranderd aan dat plan. Nu wordt gezegd dat de weg aan de kust wordt aangelegd zodat er meer toeristen naar Rif komen en dat is misschien ook wel zo, maar zal zeker niet de belangrijkste zijn. In de eerste plaats is een weg langs de kust het makkelijkst. Iedereen zal beamen Rif nogal onbegaanbaar is. Er is nu eenmaal geen geld om een tunnel door de bergen heen te boren. In de tweede plaats is het ook zo dat Nador een goede verbinding nodig heeft met het westen van het Marokko. Nador is kort geleden een vrijhandelszone gemaakt en naar ik heb vernomen zijn er al wat bedrijven die interesse hebben getoont om daar een afdeling te vestigen. Die willen natuurlijk wel een goede infrastructuur hebben. Tja en toeristen... Het lijkt me dat toeristen vanuit het buitenland op dit moment niet echt heel veel in Rif te zoeken hebben. In El-Houceima valt het misschien nog het meest mee, maar Nador heeft echt heel weinig toeristenvoorzieningen. En iedereen die verder naar het oosten wil, die neemt een vliegtuig naar Oujda. Lijkt mij het makkelijkst.

ennebjhiw

#10
snelweg langs de kust zodat we een toeristische
atractie worden voor de arabieren en de europeanen
!!snelweg langs de kust zodat allerlei zieketes die toerisme meebrengd vrijspel krijgen in onze mooi bewaarde arif!ik ben tegen!
fous thek fous

Tasoussiet

#11
Hoi,
Ik wil even reageren op jouw berichtje, Ennebjhiw
Waarom zou er geen snelweg langs de kust van de Rif aangelegd worden. Dat is toch alleen maar gunstig, of niet?
Kijk maar naar het Zuiden, Agadir alles is daar geregeld, handel, industrie, snelwegen, toerisme, etc.Misschien moet er meer toerisme in de Rif komen, dat is beter voor de economie. En Ayned "jullie geld" wordt niet gebruikt voor de aanleg van golfterreinen in Agadir en Marrakech, daar hebben de Isoussien nl. zelf genoeg geld voor.Agadir is helemaal van en opgebouwd door ons (Isoussien), het is de originele stad van de de Sousse en we zijn er als Imazighen heel erg trots op. Alle Irifien die ik ken zijn met ons in Agadir geweest en willen niks anders.Wat mij opvalt, is dat ze het jammer vinden dat Irifien zelf niets ondernemen in bijv. Nador. De meeste bedrijven en toeristische attracties in Agadir zijn in handen van particuliere handelaren (Isoussien, natuurlijk)Wat ik wil zeggen, is Nador is een originele "Rif stad",om het zo maar te noemen, dus de bevolking daar moet maar niet wachten dat de gemeente iets gaat ondernemen, dat is toch in handen van de staat.Particulieren meoten er iets moois van maken, niet dat Nador afzichtelijk is,(ik ben er geweest) zodat de stad eindelijk gaat opvallen, en niet meer door Bidaua en Ihraben,als een simpele Riffi stad wordt gezien. Alle Bidaua, Shamellien, Ouerzazaten, etc.trekken naar Agadir om daar een huis te kopen, dat vind ik eigenlijk heel jammer. Maar gelukkig hebben we ook nog, Tiznit, Imn Tanout, Tafraout, Mesa, dat nog niet bevolkt is door de Ihraben.Maar wat maakt het eigenlijk uit,wij Isoussien "rulen" in Agadir en Casa de boel, en daar gaat het eigenlijk om.

De groeten,
Tasoussiet.

Badis (Gast)

#12
Azul tasoussiet,


Je moet niet vergeten dat de Imazighen kapitalisten ophanden zijn van het regime, immers zij hebben de politieke steun nodig om hun zakelijke activiteiten te kunnen ontplooien. Dus je kunt niet zeggen dat Imazighen Agadir en Casa runnen alleen maar omdat deze Imazighen grote investeringen in handen hebben.
Uiteindelijk gaat het om de grote massa Imazighen die nauwelijks voordeel hebben aan deze economische investeringen. Deze gelden komen ook uiteindelijk in handen van de Arabische aristocraten in vorm van belastingen steekpenningen etc etc…
Hetzelfde zal ook in Arif gebeuren, het bouwen van snelwegen en industriële gebieden is weliswaar essentiële voor de economie van deze gebieden maar zolang wij Imazighen geen politieke macht hebben zullen wij (als massa, cultuur, identiteit) geen enige voordeel van hebben.

Trouwens over Tafraout gesproken en Amelen en Tahla, ik heb onlangs gelezen in een communiqué van De Amazigh associatie in Marokko Tamaynut dat bosachtige gebieden in deze streken door de regering zijn geëigend, terwijl ze gewoon eigendom van particuliere Imazighen waren. Zo zie je dat de politieke macht heeft alles en kan alles zelfs onwettige dingen doen.    

Tasoussiet

#13
Beste Badis,

Het klinkt misschien cliché, maar money makes the world go round.De politiek heeft veel invloed, maar die is helaas ook om te kopen. En wat betreft, dat Isoussien de boel runnen in Casa en Agadir, benadruk ik hierbij de handel.In heel Marokko is bekend dat Isoussien heel goed handel kunnen drijven en heel vaak te vinden zijn in Nador, die overigens de poort van Europa wordt genoemd.Argane, ik weet niet of je dat kent, dat is de reden waarom de streken eventueel niet meer in particuliere handen zijn.Argane is een zeer voedzame olie,wiens vrucht/plant alleen in de Sousse streek te vinden is. Deze plant/olie wordt geimporteerd door Amerikaanse cosmeticabedrijven  
die het bijv. in cremes verwerken.Het draait dus weer om geld en daarom zullen deze gebieden weer in handen van de particulieren vallen.Het is een tussentijdse oplossing, die natuurlijk geld in het laatje brengt, en dus gunstig voor de Marokkaanse economie.
Ik hoop mijn standpunt te hebben verduidelijkt.

Slaam fellak

Tasoussiet.

ithri

#14
Azul tasousiet,

Volgens mij ken je de problemen die rond Nador spelenn niet, Nador is een erg klein stad tegen over Marakasch, Agadir,Rabet,Fes en noem maar op, deze stad is een groot handel stad van Marokko, deze stad is tweede rijkste stad van Marokko na Casablanca, maar het geld dat Nador verdient moeten ze ergens anders in marokko sturen,bv naar Fes, daar ging de meeste inkomsten van Nador in het bewind van Al istqlal, en niet te vergeten de oorlog die tot vandaag verloopt in Sahara.
De iriiefien krijgen nooit een verguning om hun project voort te zetten In Nador industriegebied Selouan, er zijn tien voorbeelden dat mensen een bedrijf wilden starten in rif maar de marokkaanse regering houdt dit tegen, en verwijst hun naar Casablanca, Mohamdia, Agadir,Sela, Tanger enz.
Dus het is niet de iriefiien die niet willen, maar de marokkaanse overheid werkt niet aan mee, en als er een onderaannemer in selouan iets onderneemt dan zijn zijn werknemers voor 60% mensen uit daghilya, dan vraag ik mee af help je de probleem hier mee, en nog iets Marokkaanse staat heeft vorige jaar een subsidie gekregen om vlucht voor een betere bestaan tegen te houden deze subsudie was bestemd voor rif, dit is gebeurt na een onderzoek van EG, de meeste mensen die naar europa de nachtbootje nemen zijn iriiefien, maar wat heeft onze lieve staat gedaan, het geld werd ergens in sahara uit gegeven, om de sahraoyen te vreden te houden zo dat ze van hun staat gaan houden, en In rif werd er 0.0% uit gegeven van deze subsidie, dus hoe zullen we ooit iets kunnen ondernemen als we de rechten niet krijgen.

Thennemiert Ithri,