Kinderarbeid in Rif

Gestart door ithri, 04/02/2001 om 13:18:01

ithri

Azul mara,

Waarom ik deze topic wil beginnen is het denk dat we het allemaal wel eens van heel dichtbij hebben meegemaakt.
Misschien in iemand in onze familie, buren of kennissen heeft wel een hulpmeisje in het huis, als het oudere meisjes of vrouwen zijn heb ik er geen moeite mee, maar ik zie wel vaak dat er meisjes in dienst worden genomen die geen 10 jaar oud zijn, de ouders van het meisje vinden het goed omdat ze een bepaalde bedrag via dit meisje kunnen verdienen, en de baas van dit meisje hebben een hulp thuis.

Maar zien we niet dat we een bepaalde vrijheid van dit meisje wegnemen, ze heeft ging recht op onderwijs, ze kan niet spelen als andere kind en noem maar op, ik zal het wel goedkeuren dat mensen meisjes in hun huis nemen maar ik vind dat ze de verantwoordelijkheid op ze moeten nemen dit meisje onderwijs te geven en niet te vergeten haar kindertijd moet ze leven en niet als assepoester te werk gaan.

Voor een jongen is het ook erg moelijk  de jongens worden op erg jong leeftijd bij de autogarages, Timmerman bouw en noem maar op gezet om een bepaalde vak te leren, maar veel mensen hebben het echt vergeten dat we hier de ontwikkeling van deze jongen afnemen, en zijn speelruimte vervullen door 12 uur als hulp in dienst te treden bij een garage.

We zien ook dat jonge jongens snel een slechte pad kiezen, zoals stellen, gebruik van drugs,een jongen van 10 die in aanraking komt met drank en noem maar op.
Jongen meisje die op jongen leeftijd gaan bedelen.

De vraag is nu waarom vertel ik dit allemaal hier, ik heb het zo vaak gezien dat het mij erg pijn doet als ik in RIF ben dat we nog zo omgang met de kinderen van andere, dat we geen respect hebben voor kinderen van iemands anders zoon of dochter, Ik vraag jullie daarom hier over jullie mening en misschien wat de oplossing tegen deze ziekte kan zijn.

Thennemiert Ithri,

Tasoussiet

#1
Beste Ithri,

Wat jij nu beschrijft gebeurt niet alleen in de RIF, maar in heel Marokko.Van wat ik heb vernomen,is er nu projectje in Marokko gestart, om ondanks alles die kinderen toch naar school te laten gaan. Ze blijven helaas wel werken bij die mensen, maar ze genieten ook onderwijs. Het is welliswaar zo, dat kinderarbeid zich wel voortzet, maar het is toch een stap in de goeie richting.Dit project is al in Agadir begonnen. Ik hoop dat het in de Rif ook van start gaat. Marokko is een land dat zich nog aan het ontwikkelen is; kinderarbeid is daar een onderdeel van, gevolgd door gezondheidszorg etc., allemaal zaken die in Marokko verbeterd moeten worden. Gelukkig worden er steeds meer dingen ondernomen, om deze problemen aan te pakken.

Groetjes,

Tasoussiet.

ithri

#2
Azul Mara,

Ik vind het erg jammer dat er weinig over dit onderwerp wordt gesproken, terwijl we dit aanstaande zomer weer kinderenarbeid terug zien, hoe zullen we hier tegen aankijken, zullen we toch onze auto’s door deze kinderen laten wassen, laten we ons schoenen door deze kinderen poetsen, of toch die auto bij de garage laten maken waar een kind van 9 jaar werkt.
Ik hoop dat we hier aanstaande zomer over gaan denken, en gaan beseffen of we niet ons schuldig maken aan deze kinderenarbeid.

Tannimert Ithri,  

fosychar (Gast)

#3
Ithri,

Het is nu vreselijk dat er kinderarbeid bestaat in Marokko, maar door armoede zijn kinderen vaak gedwongen om te werken. Ik vind het vreselijk om kinderen onder de hete zon te zien werken aan een auto. Zelfs in mijn familie zijn jongens al op jonge leeftijd begonnen, om geld in het laatje te brengen. Maar wat kun je eraan doen?  Als individu niets. Wat we doen is de kinderen extra veel fooi geven. Het helpt natuurlijk niets aan de kinderarbeid. In een land waar veel armoede heerst is de kinderarbeid moeilijk te bestrijden.

Kinderarbeid hoeft niet verkeerd te zijn, als de kinderen geen zwaar werk verrichten, niet veel uren draaien en hun geld aanzichzelf kunnen besteden voor leuke dingen. Helaas is de kinderarbeid in de Rif niet van dien aard.

gadiza

#4
Hallo allemaal,

Ik heb het altijd moeilijk als ik zulke jonge kinderen hard zie werken. Ik voel me dan schuldig en zou dan liefst dat kind een goede toekomst willen aanbieden.

Ik krijg altijd een brok in mijn keel en ik schaam me dat ik het zo goed heb. Het hoeven trouwens niet eens jonge kinderen te zijn. Laten we die oudere mensen ook niet vergeten, die eigenlijk van hun oude dag zouden moeten genieten. Wij klagen en klagen maar in dit welvarende land, terwijl we juist in ons handjes moeten klappen en homdulillah moeten zeggen.

Ik dwaal weer van de topic af en laat me door mijn emoties meeslepen. Ik wou dat er iets tegen kinderarbeid valt te doen, maar het is eenmaal een feit dat ze een stukje inkomen voor het gezin opleveren. En wie zijn wij om dat te verbieden (al doet het me heel veel pijn aan mijn hart). Er zou zoiets moeten georganiseerd worden als "Foster Parents". Misschien dat je dan iets zou kunnen doen tegen kinderarbeid. Ik probeer in ieder geval een steentje bij te dragen in mijn familiekring die het jammer genoeg ook niet zo breed hebben. Ik denk dat iedereen dat zou moeten doen, want dan zouden we al een stapje verder zijn.

Enter_Shift

#5
Hoi Mensen,
Kinderarbeid komt in heel Marokko voor.
Niet alle jongens zijn aan het werk al staan sommigen van hen gewoonweg in de weg.

als ik kijk waar ik vandaan kom dan is bijna ieder jongere meisjes en jongens al naar school geweest of nog op school.
het merendeel van de meisjes stoppen meestal na de basis school te hebben voltooid en enkelen van hen gaan door zoals de meeste jongens doorstromen naar wat wij hier noemen Mavo in de steden als Nador,Rabat,Oujda en etc.
Maar vele jongens die men ziet werken hebben zij dat aan zichzelf te danken.
want velen van hen wilden niet verder studeren en lopen zich kapot te vervelen en zo landt men dan in arbeid al op een vroege jeugd.
maar ook velen zijn gedwongen te werken omdat men het moeilijk heeft en graag wat te eten wil hebben.
zoals het dragen van iemands boodschappen in een souk of het verkopen van plastic zakjes,broodjes in de landbouw,in de industrie en noem maar op.
maar minstens 60% heeft het aan zichzelf te wijten en dus niet omdat het moet.

waar ik vandaan kom wil ieder ouder al zijn kinderen op school houden hetzij een meisje of een jongen.
en sommigen van halen hun oudere zoon en dochter van school om hen te helpen met het huishouden de jongen buitens huis het meisje in en om het huis.

Enter_Shift

#6
Beste Gadiza,
je hoeft je niet te schamen en niet schuldig gaan voelen als je kinderen ziet die hard aan het werk zijn.
het is weliswaar pijnlijk ze te zien hard werken en het enige wat wij wel kunnen is hun ouders helpen en steunen met en kleine financiele steun.
al voor FL:50 gulden in de maand kan men twee families helpen en misschien wel drie families.
en als garantie hen te vragen hun kinderen op school te houden al wil het kind niet meer naar school.
 
 

ithran

#7
En dan gaan ze doorleren <en daarna?
Wat daarna?
nnnnnnnnnnnniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkkkkkkkkkkssssssssss!!!!!!!!!!

Enter_Shift

#8
Citeerithran
speciaal lid
 

Berichten: 312
Geslacht:
 Â Re: Kinderarbeid in Rif (Gepost op: 27/06/01 om 02:05:37)

--------------------------------------------------------------------------------
En dan gaan ze doorleren <en daarna?
Wat daarna?
nnnnnnnnnnnniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkkkkkkkkkkssssssssss!!!!!!!!!!  

..euh.. denk dat zij bij onze Minister President Temtem Batata { el Sid} in dienst treden.
hahahahah
die Elsid toch hoe kom jij aan Temtem Batata zeker te veel batat in je hoofd  batatahoofd



CiteerEl Sid
speciaal lid
 

Berichten: 117
Geslacht:
--------------------------------------------------------------------------------
Who knows doesn't talk, who talks doesn't know
Door El Sid (minister van temtem watata-zaken)  

fosychar (Gast)

#9
Ithran,
Dat is nog geen reden om je kinderen niet naar school te brengen. Kennis is een verrijking voor het leven.

ithri

#10
Azul Enter Shift

Ik ben het met je niet eens over dit uitsprak, we moeten niet naar de uitspraken die de kinderen doen kijken, maar de oorzaken die er zijn, In Marokko is er wel een leerplicht maar alleen in theorie en niet in de praktijk.
Elk kind hoort tot zijn 12 op school te zitten maar dat zien we daar niet terug, het is belangrijk voor een staat als Marokko dat de kinderen van zo een land niet ontwikkelen. Zodat de macht van de regering niet in gevaar komt.

De afstand naar school is erg groot het is onmogelijk en het stimuleert niet om dat het kind naar school gaat. Als hij een land loopreis moet lopen.

De leraren zijn daar niet echt didactisch verantwoord zodat ze een kind kunnen stimuleren en verder met hun school kunnen voortzetten.

Het inkomen van de ouders erg laag is, dat de ouders het moeilijk hebben om het overleven elke hulp is op dat moment welkom. Dus de meeste mensen denken niet echt naar de toekomst van hun kinderen omdat het beleid dit niet toe laat en kinderarbeid toestaat.

Er zijn weinig mogelijkheden in Marokko dat je een bepaalde beroepsopleiding volgt na je basisschool, heel mensen zijn niet op de hoogte van de technische school in Marokko, en de naaischool die bestemd is voor de meisjes.
We kunnen wel de schuld op de kinderen zelf schuiven Enter Shift maar het is de realiteit niet, deze gevolgen dat onze broertjes en zusjes in  kinderarbeid terechtkomen is een resultaat van het systeem die in de meeste derde landen komt.

Gegroet Ithri,

ithran

#11
Ik ben een riffie,en daarom kijk ik naar noord-marokko als voorbeeld.
In de rste van marokko is het heel anders met name de grote steden,en daar zijn er ook andere redenen.
veel ouders sturen hun kinderen naar school in arif,maar kinderen stoppen er zelf mee,en gaan werken vaak zonder dat de ouders het weten.
Veel rifijnse kinderen worden op school aangesproken als dier of beest.
De meesten hopen te kunnen vluchten naar europa.
Die willen net als onze ouders politieke vluchteling worden.
Dan komt nog de vraag wat is er na school.nnnnnniiiiiikkkkkkssss
Kennis is inderdaad iets byzonders,maar het belangrijkkste leer je niet op school.
Vaak komen ouders er laat acfhter dat kindlief helemaal niet naar school gaat.
Hoeveel exchange students uit marokko zijn hier wel niet,en allemaal zijn ze op zoek naar een vrouw om hier te kunnen blijven.

Munuza

#12
Beste ithran,

Je stelt het behoorlijk zwart wit. Bijna alle kinderen gaan met medeweten van de ouders werken. In Marokko is een kind voor zijn ouders een bron van inkomsten. Dit kunnen we niet ontkennen. Zodra het kind zintuiglijk wordt, krijgt het een deel van de verantwoordelijkheid over het huishouden en onderhoud van het gezin op zijn schoot geworpen. De economisch en sociale omstandigheden zijn voor alle Marokkanen miserabel. Is dit nodig? NEE!!! De maffiose regering is door en door  corrupt en lui, deze is verantwoordelijk voor de ellende. Hier ligt de oorzaak voor ellende van vele Marokkanen. De economische omstandigheden dwingen ouders hun kinderen te laten werken. Van iemand die kleren noch brood heeft, kun je niet verwachten dat die ethisch- en moreelverantwoord kan handelen.

In Nederland kennen we een wet die uit 1870 stamt, begonnen als de zogeheten Kinderwetje van Van Houten. Marokko heeft ook verdragen  getekend waarin kinderarbeid aan banden moet worden gelegd. Zoals je weet, zijn in dat land grondrechten en wetten  lucratieve producten voor de ambtenaren. Daar hebben ze een monopolie over die ze met knuppels verdedigen. Arme gezinnen hebben geen geld om het recht op onderwijs, het recht op een menswaardig bestaan, het recht op gelijke behandeling, enzovoort, te kopen. Het land zelf is rijk genoeg. Het heeft de potentie om een van de grootse economische machten in Afrika te worden. Wanneer het de staatskas niet geroofd zou worden, zal er geen enkel kind in Marokko te hoeven werken. Deze constatering heeft Benbarka met de dood moeten bekopen. In Marokko geldt de wet van de jungle. De Riffijnen en hun kinderen liggen onder aan de voedselketen.

De vestgemeste namaak bourgeoisie kan heel goed aarden in deze toestand. Zoals je weet kunnen wurmen het beste op lijken gedijen. Zij hoeven zich geen zorgen te maken om hun eveneens vestgemeste kinderen. De blote voeten van deze zul je niet buitenshuis kunnen zien. Deze kinderen zullen geen lijm snuiven om zich te kunnen troosten. Hun wangen zijn even rood en glad als die van een appel. Dit kind zal eerder de taal van de "beschaafden" eigen kunnen maken dan zijn arme leeftijdsgenoten, namelijk het Frans en het Arabisch. Mama zal het verhaal van de boze wolf en de geiten bij het slapen gaan wel vertellen. Het proletarisch kind daarentegen, heeft het "voorecht" dit sprookje als werkelijkheid te ondergaan.

Zodra wij de ellende van de kinderen bagatelliseren en ontkennen,
maken onszelf medeschuldig.

 Groetjes,

Munuza