arif hoort bij marokko

Gestart door anwar, 04/05/2002 om 03:55:22

temsamaan

#30
wij kunnen wel overeen komen  amazichen onder elkaar mischien zijn er een paar verschillen maar ik denk niet dat we met elkaar overhoop gaan liggen en trouwens de helft van marokko wil graag los komen van deze rigeme

west_rif

#31
arif hoort helemaal niet bij marokko want marokko bestaat nogeneens 50 jaar terwijl arif al duizenden jaren bestaat en een land die op tv een hele vreemde taal spreekt is NIET mijn land want ik versta er niks van en tamazgha is ook niet mijn land want die versta ik helemaaaaaaal niet

ONLY ARIF

_AMAZIGH_

#32
Azul,

Ik blijf erbij dat een onafhankelijke Arif eerder een noodkreet is. Ik vind autonomie realistischer zoals ik hier al eerder vermeld heb.

Tannemirt
   3E

_AMAZIGH_

#33
Azul west_rif

inderdaad bestaat het begrip "marokko" niet heel lang,
maar dat wil niet zeggen dat ik de rest van Tamazgha, (buiten arif) niet tot mijn land reken. Ik kies voor autonomie zodat het geld van irifyen naar arif gaat. ik kies niet voor onafhankelijkheid omdat ik dan daarmee de rest niet tot mijn land zou rekenen.

Tannemirt
  3E  

ithran

#34
Het woordje morocco bestaat al heel lang,de staat marokko zoals wij die nu kennen bestaat niet lang.
Ik begrijp 1 ding niet.
Hoe kan iemand zeggen dat hij/zij arif apart wil hebben?
Als we kijken naar hoe de wereld zich ontwikkeld,Europa word steeds meer 1 groter geheel.
Ik zou eerder voorstellen om de regering vriendelijk doch dringend verzoeken om op te stappen.
Zonder eenheid bereik je niets in de wereld.

azekka

#35
azul,

Zo te lezen, hebben we nog een paar decennia nodig om onze politieke theorieen uit te diepen. Mensen die het hardst iets uitroepen zijn meestal mensen die het minst weten van wat ze roepen.

Wat is onafhankelijkheid? Is dat een politieke, economische, culturele, linguistische of al die begrippen te zamen? Wat is autonomie? Is dat regionalisme?  
tribalisme?

Er wordt geschreven dat men helemaal niet met andere  imazighen kan comminuceren. Ze spreken andere "talen". Mensen die geen moeite doen om hun naaste familie te begrijpen beroepen zich op de norm van intellectuele luiheid, van tribalisme en bewustzijnsvernauwing.

Feitelijk is Marokko een amazigh land. Wij hoeven dus helemaal niet van de rest af te scheiden. Arabisch Marokko zoals het in de laatste 40 jaar werd gepromoot is een sectarisch verzinsel van een paar heethoofden uit het oude Fes, misbruik makend van de Islam om het Arabische karakter van hun noationalisme definitief op Marokko en de Marokkanen te plakken. Deze gedachte van een Arabisch Marokko is gebaseerd op een fascistische, expanstionistische gedachtengoed geinmporteerd uit het Midden Oosten om ons uit te roeien.

Automonie in Rif is niet het antwoord. De eenheid met andere Imazighen uit Marokko en uit Noord Afrika is het juiste antwoord. Afscheiding van Rif betekent de non-acceptatie door andere Imazighen van Marokko omdat het een verraad zou zijn. Gezamenlijk moeten wij Marokko haar echte amazigh identiteit  teruggeven.  Marokko is niet van Arabierten maar van Imazighen: Rifijnen (Rif), van Beraber (Atlas), van Chleuh (Souss), van Iznassen, van Toeareg in de Westelijke Sahara.

De enige echte Arabieren, biologisch, cultureel en linguistisch gezien, van wie we moeten oppassen zijn de Polisario die een stukje van Marokko willen hebben om een eigen Republiek te stichten. Zij beroepen zich op hun voorvaderen die vanaf de 12de eeuw Noord Afrika binnenvielen. Dat wil zeggen, ze zijn de rechtstreekse afstammelingen van Banu Maaqil, Banu Hilal en andere Bedoeiene stammen die  het platteland van Noord Afrika eeuwen lang terroriseerden. Daarbij gaan ze voorbij aan het feit dat ook in de Sahara Imazighen leefden en nog steeds leven zoals Ayt Takna, Ayt Khebache, Toearegs. Bestudeer eens de oude kaarten van de Sahara en je kunt de amazigh typonomie (namen van steden, dorpen, bergen, rivieren...) herkennen.

Rif autonomie geven is afhankelijk van vele zaken zoals de algemene stemming van alle Rifijnen binnen en buiten Marokko procentueel afgewogen tegen de algemen stemming van de rest van Marokkanen. En zelfs dan, heeft Rif weinig kans van slagen omdat het zwak is, zonder elite, te veel analfabeten, weinige hulpbronnen voor de economie, te weinig geintegreerd onderling...

Rif heeft een goede kans om de 21ste eeuw door te komen als men samen met andere amazigh regio s werkt, dus eenheid en niet afscheiding.