arif hoort bij marokko

Gestart door anwar, 04/05/2002 om 03:55:22

_AMAZIGH_

#15
Azul awma Atlas,

Meneer Atlas ik wil je allereerst bedanken voor het tijd nemen alvorens je hebt geantwoord. Ook bedank ik je voor het opzoeken van de term autonomie en de publikatie daarvan hier op het forum.
Over vriendelijkheid gesproken; awma natuurlijk zijn we soms geirriteerd als men dingen die voor ons van essentieel belang zijn zomaar over het hoofd ziet of bagataliseerdt. echter ik probeer mijn emoties tijdens een discussie uit te schakelen al gaat dat mij, net als anderen, niet altijd even gemakkelijk af. Maar ik probeer iedereen de ruimte te geven zijn/haar mening te geven al ben ik het daar (soms) nog mee oneens.

Je vroeg wat ik me voorstel bij een autonome Rif en hierop zal ik een antwoord geven net zoals bij de vorige vragen (al is dat volgens jou niet het geval). Ik stel me een autonome Rif voor als een regio binnen de staat Marokko waarin (om bij van Dale te blijven) ruimte is voor bevoegdheid van rechtsgemeenschappen van lager orde (dit is dus incl. belastinggelden) dan de staat om algemeen bindende voorschriften te geven in eigen aangelegenheden.
Antwoord op je tweede vraag: Ik ben er van overtuigd dat de Irifian over kleine details van mening verschillen doch in grote lijnen eensgezind zijn. Eensgezindheid in engere zin.
Overal mee eens zijn is niet realistisch. Maar nogmaals de irifian zijn in grote lijnen eensgezind.

Tannemirth
  3E

ithran

#16
Ik vind het gewoonweg zielig danwel schandalig dat een amazigh een boek geschreven door een keffer hem of haar moet uitleggen hoe ons volk in elkaar zit.
gewoonweg zzzzziiieeeeliggggg.

Atlas

#17
AMAZIGH,

"Ik stel me een autonome Rif voor als een regio binnen de staat Marokko waarin (om bij van Dale te blijven) ruimte is voor bevoegdheid van rechtsgemeenschappen van lager orde (dit is dus incl. belastinggelden) dan de staat om algemeen bindende voorschriften te geven in eigen aangelegenheden."

Ik veronderstel dat je de Rif als één 'rechtsgemeenschap van lager orde' ziet. Dat wil zeggen dat je uitgaat van een (over het algemeen) eendrachtige groep. Je zegt dat de Riffijnen in grote lijnen eensgezind zijn, laat ik dit voor het gemak even niet betwisten. De vraag (die ik eigenlijk eerder moest stellen) is dan: zijn ze in staat (of hebben ze de wil) om samen te werken in het streven naar een gemeenschappelijke doel?

Een voorbeeld:
Laten we allerhande 'technische problemen' even vergeten en gaan kijken naar zoiets als de verdeling van belastinggelden. In zo'n geval is het zeer aannemelijk dat partijen zich zullen vormen langs tribale lijnen. Met andere woorden, het gemeenschappelijk doel - de gelijke (en duurzame) ontwikkeling van de Rif (neem ik aan) - zal op een twee plaats komen en de stam (of een andere groep) op de eerste.

Het probleem is (kan zijn) dat je uitgaat van een westers staatsbeeld (centralistisch). Een beeld dat op ons Imazighen niet onveranderd van toepassing is. Je gaat in je verhaal namelijk impliciet uit van een 'centraal orgaan' (wie verzamelt immers de belastingen?). Met andere woorden, je gaat uit van de goedkeuring van Riffijnen om 'hun' geld te verzamelen en naar eigen (wiens?) goeddunken ergens in de Rif te investeren.

Misschien kun je mijn (onbeantwoorde) 'vraag' nu beter begrijpen: "Een staat of autonoom gebied zonder centraal gezag?"

Groet,

Atlas

_AMAZIGH_

#18
Atlas,

Broeder wil je met de bovenstaande stuk mijn argumenten en mijn denken naar de voorgrond plaatsen of meen je dit, hetgene je hier boven schrijft, echt?!

Indien je het echt meent, dan zeg ik je: wake up! we leven in de 21ste eeuw en niet in de 11de eeuw.

De beschrijving die jij hier schetst is er 1 van een eeuw terug; een groep dat door verwantschap en huwelijken met elkaar is verbonden. Met elkaar vormen ze een stam of tribale samenleving. Deze samenleving heeft inderdaad geen centraal politiek gezag en de groep is in hoge mate autarkisch (self-sufficient). Wat de groep door jagen, vissen, landbouw aan voedsel voortbrengt, consumeert zij zelf. Dit is niet toepasbaar op de Rif.

Broeder Atlas, dit is nog van toepassing op sommige mensen die ergens hoog in een berg wonen (en zelfs die zijn tegenwoordig soc. mobiel) maar niet voor heel Rif. Door sociale mobiliteit is er tegenwoordig absoluut geen sprake van een tribale samenleving.
 
(>>In zo'n geval is het zeer aannemelijk dat partijen zich zullen vormen langs tribale lijnen.>>)
Dat het voor jou aannemelijk is, wil niet zeggen dat het zo is!).
Door de URBANISATIE (trek naar steden) en EXOGAMIE(trouwen met een partner van buiten de groep), is er nauwelijks meer sprake van stammen. Steden worden steeds groter en de populatie is  multitribaal. Door socialisatie leert men zich ook te orienteren op anderen en niet alleen op de eigen leden. De nakomelingen van de vroegere stammen hebben elkaar beinvloed.
Door ECONOMISCHE relaties (arbeidsindeling en uitbreiding van markten) krijgen steeds meer mensen met elkaar te maken. Ze zijn afhankelijk van elkaar.
Naast de ECONOMISCHE zijn ze ook in POLITIEKe, AFFECTIEVE en COGNITIEVE opzicht van elkaar afhankelijk.
Economische en politieke bindingen hangen samen doordat de staat voor de uitoefening van zijn functie enerzijds afhankelijk is van inkomen verkregen door belastinggelden (Dus natuurlijk moet er een centraal orgaan zijn die deze int), anderzijds voorwaarden schept voor een geregeld economisch verkeer. Minimaal bestaan die voorwaarden uit de bescherming van lijf en goederen en de formulering en sanctionering van rechtsregels. Het is dus niet alleen geven zoals jij doelt, maar ook nemen. Waarom centralisatie niet van toepassing is op de imazighen begrijp ik niet. Zijn de imazighen geen mensen?
Economische en cognitieve bindingen zijn op elkaar betrokken doordat produktie kennis veronderstelt (van technieken en van regelmatigheden in de natuur) en met veranderingen in deze kennis ook de wijze van produceren verandert.
De verwevenheid van economische en affectieve bindingen blijkt vooral als we antwoorden zoeken op vragen naar de motivatie van economische activiteiten: deze is niet een natuurlijk gegeven, maar in hoge mate een functie van affectief geladen sociale relaties, zoals met andere gezinsleden, maar ook met directe collega's op het werk. Ik heb hier het voorbeeld van de economie genomen (vanwege die belastingen waar we het over hadden) maar zo zijn er ook bindingen tussen de andere bovengenoemde segmenten.

jouw vraag: <<zijn ze in staat (of hebben ze de wil) om samen te werken in het streven naar een gemeenschappelijke doel?>>
Mijn antwoord is JA. Ze hebben geen andere keus! ze zijn van elkaar afhankelijk (i.t.t. vroeger).

jouw vraag:: << "Een staat of autonoom gebied zonder centraal gezag?">>
Mijn antwoord is NEEN. Er moet een centraal orgaan komen in Rif die het innen en de uitgave van de belastinggelden regelt. Als zij erop toeziet dat de ene gebied niet benadeeld wordt t.o.v de rest, zal men ook niet denken dat 'hun' geld elders wordt uitgegeven, daar men overal geld int en overal geld investeert. Dit is dus iets anders dan wat we nu in Marokko zien. Rif levert in en Rif krijgt niks. Dan gaan mensen inderdaad op hun tenen staan!!

Ik hoop hiermede mijn opvatting voldoende te hebben weergegeven.

Tannemirt
  3E
 




AmazighNationalist

#19
Azul aithma, sithma Imazighen

Anwar, eenheid ok (liefst nog met Algerije en Tunesie erbij), maar ik wil geen tweederangs burger zijn in mijn eigen land! En al helemaal niet t.o.v. een stel kamelen uit het midden oosten die, overal waar ze regeren, het land naar de klote helpen. Ze hebben ons met hen de afgrond in geholpen!


Hatim

#20
Marokko  hoort bij Arrif en niet anders om, we zijn de eerste bewoners en niet andersom.

anwar

#21
Beste Hatim,


Wat willen we beginnen tegen hun, We hebben helemaal niks. Helaas moeten we naar hun luisteren. De arabieren hebben de macht. En ik zie er geen verandering in. Ik denk dat het altijd zo zal blijven.


sraam anwar,

Ilyas

#22
Arif maakt geen deel van Marokko, maar wel van Tamazgha.
Als je het over Marokko hebt, dan heb je het over Arabisme.
En dit betekent dat wij, Imazighen, in de Arabische cultuur moeten integreren.

Waarom moet ik in Nederland in de Nederlands cultuur integreren, en in het land van Imazighen in de Arabische cultuur inegreren?
De Arabieren moeten toch in de Amazigh cultuur integreren en niet andersom.
Ik ben een Amazigh en ik heb een eigen identiteit en ik ga niet in de cultuur van Arabieren in mijn land integreren.

anwar

#23
Beste ilyas,


We hebben geen keus, we moeten wel. Je moet niet naar je eigen kijken, omdat je hier in nederland woont. Je moet het anders bekijken als je in marokko zou geleefd hebben, dan praat je heel anders vriend.


de groeten,

Amira

#24
Asalaamo 3aleikum,

Ik vind dat Arrif zeker bij Marokko hoort, het is een deel van Marokko het dorpelijke gedeelte. En ik vind dat je niet kunt zeggen dat Arrif niet bij Marokko hoort, zekerrrrrrrr wel!!!.

Maar ook vind ik, dat wij Irrifien niet kunnen vragen om een eigen staat, want dan krijg je zeker weer oorlog tussen de Marokkaanse bevolking. Arrif hoort bij Marokko, en wij zijn allemaal Gebroeders en Gezusters van elkaar die afkomstig zijn/ wonen in 1 Islamitisch land, n.l. Almaghreb!!!!!.

M3a Asalaama,
Amira

Ilizi

#25
Azul Amira
Alle  Noord Afrikaanse landen horen bij elkaar. Ik ben voorstander van autonomie van Arif. In veel democratische landen hebben deze systeem b.v Spanje, Duitsland en USA ect ect… waarom niet in Marokko? als wij echt democratisch zijn. Dat is in voordeel van Marokko.
Tanemmirt.  

ithran

#26
Hallo hallo marokko is geen islamitisch land.

Amira

#27
Azul Ilizi,

Waarom zou Marokko in tweeen moeten worden verdeeld met de ene helft Amazighen en de andere helft Arabieren. Marokko is 1 gehele land met daarin allerlei volken en verschillende stammen. Als wij Imazighen een eigen staat willen, dan krijg je straks het probleem dat de verschillende Amazighen ook weer verdeeld willen worden, dus een eigen staat willen, want je hebt in Marokko ook weer Imazighen met ieder een eigen dialect bv: Izenejen, Temsamanien. Dat wordt toch te veel, dan is er bijna niets meer over van ons land Almaghreb.


M3a Salaama,
Amira!.

anwar

#28
amira,


Eigenlijk heb je helemaal gelijk.


de groeten,

Amira

#29
Azul Anwaar,

Bedankt,

Wasalaam,
Amira