Amazigh organisaties doelgroep verkleinen ?

Gestart door IIAwajie3erII, 19/12/2004 om 15:12:19

Sa3ieD

Nog een simpele vraag: Vertegenwoordiging op het gebied van wat? Wat voor doel heb jij voor ogen die een "Arif" organisatie moet hebben dan? Want dat is tot nu toe niet echt duidelijk geworden.

Trabandou

Citaat van: Sa3ieD op 19/12/2004 om 16:26:47
Citaat van: IIAit_'ArusII op 19/12/2004 om 16:01:42
Klopt idd, heb dan ook het geen als voorbeeld genoemd.
Ik zou nog veel meer voorstander van zijn om zelf die doelgroep ''Rifijnen'' te verdelen in takken van bv Iqer3ien, aith waryaghar etc met ieder een eigen vertegenwoordiger.
We leven niet meer in de jaren 30, in nederland speelt het feit dat iemand een aith touzine is en bijv. iemand een awayagher een veel kleinere rol. Zelfs nu in Arif speelt het een steeds kleinere rol. Vroeger waren er veel minder steden daarom was er ook veel meer een polarisatie tussen de verschillende stammen omdat ze nou eenmaal niet samen leefden. Maar dat is ondertussen best achterhaalt, als je kijkt naar nador en alhoceima wonen er verschillende stammen gewoon samen en trouwen zelfs met elkaar. Door iriefieyen weer in hokjes te gaan stoppen kom je echt geen stap verder, je veroorzaakt juist weer polarisatie.

CiteerBoven deze kan er een algemene Organisatie wezen van Imazighen of Rifijnen.
Kijk met zo veel verschillende takken binnen de Rifijnen hebben we niet te maken, echter hoe dichterbij je bij je mensen bent hoe doeltreffender je optreden kan en zal zijn.
Het gevaar van de huidige samenstelling schuilt in het feit dat we te versnipperd zijn mede omdat er te veel organisaties zijn die bijna nooit hun doelgroep kunnen bereiken, of meestal is deze bereik dermate gering dat zij letterlijk elkaar voor de voeten lopen.
Jouw manier zorgt juist voor meer versnipperdheid. In Roosendaal heb je bijv. een Aith Wayagher meerderheid, waar moet de Aith Said die daar woont en ook amazigh actief wil zijn dan terecht? Helemaal naar Gouda omdat daar dan weer een meerderheid Aith Said is? En hoe zit het met die algemene organisatie wezen? Wie wordt de voorzitter? En hoe telt de stem van "iedere stam" dan mee? Aangezien er meer Aith wayagher in Nederland zijn dan Aith Temsamane....Je hebt het over hoe dichter bij de mens hoe doeltreffender, maar wat is nou dichter bij? Ontstaat er niet een nog grotere kloof tussen iriefieyen als je ze allemaal in hokjes gaat stoppen?

In het 2e gedeelte geef je al een probleemstelling aan, welke mede door ons trots en eer gecreeerd is. Het streven is dat er uiteindelijk een samenwerking is tussen alle Imazighen in het land. Alleen dan kan je een doel bereiken.

IIAwajie3erII

Citaat van: e3ber op 19/12/2004 om 16:53:40
Nee vindt ik niet, een organisatie gebasseerd op het oeroude stammensysteem is vrijwel onmogelijk te hanteren en in deze moderne tijd waarin we leven is het ook niet van belang om op deze oude systeem te vallen. Er zijn zoiezo te veel stammen, en ze leven te verspreid over het hele land, het wordt zo te gecompliceerd om een samenhangend geheel te vormen. Ik zou het gewoon simpel houden, en het houden bij amazigh, het is immers maar een woord.

Het beste zou je gewoon systemen kunnen hanteren, die meer westers zijn georrienteerd en die meer succes in het verleden hebben gehad.
Mag wel zo zijn e3ber , maar uitgerekend dat woord kan het verschil maken.
Velen voelen zich gewoon niet aangesproken en dat merk ook ik heel duidelijk.
De een denkt meteen aan separatisme de ander aan Kabyliers de ander weer aan een natte droom, maar nergens tref je een gedachten van een realiseerbare doel.
Kijk welke vormen het moet aannemen is van minder belang, wat wel belangrijk is het hoofddoel en deze is namelijk, Hoe kleiner en closer je bent tot de mensen hoe meer je kan inpraten op hen en ook hun meer betrekken kunt.
Zeg nou zelf in de huidige sfeer bereiken we tamaraqt, niet meer en niet minder.

Trabandou

Citaat van: Tafart op 19/12/2004 om 16:41:37
We hebben beide type organisaties nodig. In Marokko, waar de Imazighen hun wortels hebben, speelt de geografie een belangrijke rol in het ontstaan van verschillende typen organisaties. Aan de ene heb je organisaties die uitsluitend lokaal actief zijn zoals in Rif, in Souss of in de Atlas …. Aan de andere kant zijn er organisaties die landelijk opereren. Ze vertegenwoordigen iedereen ongeacht de regio waar men vandaan komt. Dit type organisaties is meestal in de grote steden te vinden.

Ook in het buitenland zijn de sporen van die structuur aanwezig. Geschiedenis van migratie van Imazighen naar West Europa is ook voor een deel door geografische factoren en geschiedenis bepaald. Imazighen uit Rif zijn door familiehereniging en kettingmigratie bij elkaar te vinden in landen als Nederland, België, Spanje, Duitsland ... Echter zijn veel Imazighen uit Souss en uit de Atlas in Frankrijk te vinden.

Logischerwijze zou dan in Nederland of in België alleen het type organisatie moeten bestaan die uitsluitend als doelgroep Rif-Imazighen heeft. Voor Frankrijk zou dan hetzelfde gelden voor Souss of Atlas. Maar de werkelijkheid is net iets genuanceerder.

Door de migratie naar het buitenland zijn wij in een nieuw internationale context beland.  De bewegingsvrijheid, de sociaal-economische dynamiek, de vorming van een amazigh midden klasse, het ontstaan van goed opgeleide kaders en intellectuelen zullen bepalend zijn voor de ontwikkeling en het behoud van de eigen identiteit in de toekomst.

In deze zin hebben wij een nieuwe en bredere definitie van de amzigh identiteit nodig in al haar taalkundige, historische, culturele, religieuze en geografische dimensie. Voor een amazigh in het buitenland, ongeacht de regio van afkomst, is de identificatie met Noord Afrika, het harde land van de Berber voorouders, in alle opzichten veel praktischer dan zich tot een kleine sub-groep binnen die brede amazigh identiteit te plaatsen die bovendien niemand kent. Het woord Berber of Amazigh is internationaal veel meer bekend en aanvaard dan de specifieke regiogebonden identiteit.

Dit neemt niet weg dat de groep zijn loyaliteit aan de oorspronkelijke regio van herkomst moet verloochenen. In tegendeel. We hebben ook het type organisatie die echt lokaal actief is. Dat heeft voordelen. Denk b.v. aan calamiteiten zoals de aardbeving in Rif. In dat geval zouden b.v. Rif-organisaties een prominente rol moeten spelen omdat ze het beste die regio kennen en goede contacten met de lokale bevolking hebben via familiebanden …

Groetjes,




Je begint nu al international te denken? Is dat niet verre uit de nog niet opgerichtte organisatie binnen Nederland gedacht. Het is voor ons van belang, dat er eerst in Nederland een organisatie is voordat er aan het buitenland gewerkt gaat worden? Teveel in een keer loopt altijd fout. ;)

IIAwajie3erII

Citaat van: Sa3ieD op 19/12/2004 om 16:53:43
Nog een simpele vraag: Vertegenwoordiging op het gebied van wat? Wat voor doel heb jij voor ogen die een "Arif" organisatie moet hebben dan? Want dat is tot nu toe niet echt duidelijk geworden.
Vertegenwoordiging op alle fronten.
Sociale aspecten, vertegenwoordiging bij een overkoepelende organisatie die op zijn beurt een duidelijker mandaat heeft om op te treden naar de overheid toe.
Daarnaast kan hij of zij direkte invloed uitoeffenen wanneer een en ander fout zou mogen gaan.
Ik snap wat je bedoeld maar ik opper een manier om dichterbij de mensen te komen.
Samen kunnen we tot een soort pakket komen welke onder de hoede van een zogenaamde vertegenwoordiger zou moeten vallen.
Wat ik denk alleen is niet van belang, ik gaf een voorzet en hoop juist ideen waar te nemen van anderen ook.

E3ber_Tastite

Ik zou zeggen, laten we daadwerkelijk een stap zetten en een vergadering gaan organiseren, en mensen hierbij gaan betrekken. Om zo de discussie te laten voortzetten en ook echt overgaan tot actie.

IIAwajie3erII

Citaat van: e3ber op 19/12/2004 om 17:15:36
Ik zou zeggen, laten we daadwerkelijk een stap zetten en een vergadering gaan organiseren, en mensen hierbij gaan betrekken. Om zo de discussie te laten voortzetten en ook echt overgaan tot actie.
Ik neem deel bij deze :)

Trabandou

Citaat van: e3ber op 19/12/2004 om 17:15:36
Ik zou zeggen, laten we daadwerkelijk een stap zetten en een vergadering gaan organiseren, en mensen hierbij gaan betrekken. Om zo de discussie te laten voortzetten en ook echt overgaan tot actie.

Juiste woorden ;)

E3ber_Tastite

oke goed om te horen, er moet wel genoeg animo zijn om iets te kunnen organiseren.

IIAwajie3erII

#24
Vergeet een ding niet broeders, wat wij willen behoeft niet representatief te zijn van wat het overgrote meerderheid wilt.
Je moet een wat meer serieuse en makkelijker realiseerbare doelstelling voor ogen hebben.
Want op het moment dat onze broeders en zusters een kans ruiken zullen zij aansluiten en derhalve zal je achterban groeien.
Tegenslagen zal je altijd hebben maar het is een kwestie van volhouden en vooruit denken, en niet te lang te veel onnodig in de geschiedenis blijven hangen om daar je trots en moed uit te putten.
Je kunt dit ook makkelijk door een wat realistischer beeld en doel te hebben en de ogen gericht op de realistische toekomst.
Een vrije Tamazgha en/of een vrije Rif is ook een van mijn zalige dromen, echter totaal onhaalbaar.
Als je mensen blijft bestoken met dit doel, verklaren ze je voor gek en ben je niet langer serieus voor hen.
Nee laten we het kleiner houden maar ooow zo serieus en laten wij de rest binnen halen want, zoals ik eerder zei als ze het idee krijgen dat er een mogelijkheid is dan komen zij van zelf, en zijn zij makkelijk te overtuigen.
Om uiterraard later vooralsnog dat grotere doel te bereiken ;)

IIAwajie3erII

Je zal zien dat het alsnog geen gevolg zal hebben, want hmm we zijn goed in praten maar te lui om iets te doen :)
Nu gaan we een stilte tegenmoet en deze topic zal verdwijnen op de stapel van alle andere doodgebloeide topics :)
Tsja we houden samen die onbekwaamheid in stand !!

Trabandou

Citaat van: Tafart op 19/12/2004 om 17:36:40


Begin dan met jezelf de vraag te stellen: hoeveel uren per, week, maand of paar besteed ik aan een goed doel? Bijvoorbeeld vrijwilligerswerk bij een amazigh organisatie, een debat mee helpen organiseren, een actie voor een goed doel voor mensen in Rif realiseren, een website opzetten, een gedicht of boek schrijven ...

Daar begint het allemaal mee ..

Laten we eerst kijken hoeveel mensen er komen. Vervolgens de doelen en dan planning volgens de S.M.A.R.T methode. Maar eerst de tijd en bestemming om de vergadering bij te wonen. ;)

Ik hoor/ zie het wel, maar nu lekker eten. :)

Sa3ieD

Citaat van: IIAit_'ArusII op 19/12/2004 om 17:11:13
Vertegenwoordiging op alle fronten.
Sociale aspecten, vertegenwoordiging bij een overkoepelende organisatie die op zijn beurt een duidelijker mandaat heeft om op te treden naar de overheid toe.
Ik vind het wel een beetje nazi-achtig overkomen. Vertegenwoordiging op basis van afkomst/ras.....Stel jezelf eens de vraag of iriefieyen/imazighen wel willen worden vertegenwoordigd op basis van afkomst? Vergeet niet dat afkomst geen bindende factor is bij imazighen, kan wel maar dan krijg je nationalisme. Kun je ook echt zeggen dat imazighen allemaal dezelfde ideologie delen?

Een culturele organisatie okay, maar meer ook niet...

IIAwajie3erII

Citaat van: Tafart op 19/12/2004 om 16:41:37
We hebben beide type organisaties nodig. In Marokko, waar de Imazighen hun wortels hebben, speelt de geografie een belangrijke rol in het ontstaan van verschillende typen organisaties. Aan de ene heb je organisaties die uitsluitend lokaal actief zijn zoals in Rif, in Souss of in de Atlas …. Aan de andere kant zijn er organisaties die landelijk opereren. Ze vertegenwoordigen iedereen ongeacht de regio waar men vandaan komt. Dit type organisaties is meestal in de grote steden te vinden.

Ook in het buitenland zijn de sporen van die structuur aanwezig. Geschiedenis van migratie van Imazighen naar West Europa is ook voor een deel door geografische factoren en geschiedenis bepaald. Imazighen uit Rif zijn door familiehereniging en kettingmigratie bij elkaar te vinden in landen als Nederland, België, Spanje, Duitsland ... Echter zijn veel Imazighen uit Souss en uit de Atlas in Frankrijk te vinden.

Logischerwijze zou dan in Nederland of in België alleen het type organisatie moeten bestaan die uitsluitend als doelgroep Rif-Imazighen heeft. Voor Frankrijk zou dan hetzelfde gelden voor Souss of Atlas. Maar de werkelijkheid is net iets genuanceerder.

Door de migratie naar het buitenland zijn wij in een nieuw internationale context beland.  De bewegingsvrijheid, de sociaal-economische dynamiek, de vorming van een amazigh midden klasse, het ontstaan van goed opgeleide kaders en intellectuelen zullen bepalend zijn voor de ontwikkeling en het behoud van de eigen identiteit in de toekomst.

In deze zin hebben wij een nieuwe en bredere definitie van de amzigh identiteit nodig in al haar taalkundige, historische, culturele, religieuze en geografische dimensie. Voor een amazigh in het buitenland, ongeacht de regio van afkomst, is de identificatie met Noord Afrika, het harde land van de Berber voorouders, in alle opzichten veel praktischer dan zich tot een kleine sub-groep binnen die brede amazigh identiteit te plaatsen die bovendien niemand kent. Het woord Berber of Amazigh is internationaal veel meer bekend en aanvaard dan de specifieke regiogebonden identiteit.

Dit neemt niet weg dat de groep zijn loyaliteit aan de oorspronkelijke regio van herkomst moet verloochenen. In tegendeel. We hebben ook het type organisatie die echt lokaal actief is. Dat heeft voordelen. Denk b.v. aan calamiteiten zoals de aardbeving in Rif. In dat geval zouden b.v. Rif-organisaties een prominente rol moeten spelen omdat ze het beste die regio kennen en goede contacten met de lokale bevolking hebben via familiebanden …

Groetjes,

Azul,
Daar heb je gelijk in en tevens sluit dat weer goed aan op het geen ik eerder bedoelde.
Dat er een noodzaak is aan één grote organisatie die ons allen onder een Amazigh vlag vertegenwoordigd zal ik nooit tegen willen spreken.
Maar ten eerste is daar wat nederland betreft geen sprake van. en ten tweede missen we heel wat organisatie in het midden.
Daarmee bedoel ik dus het midden tussen de grote organisaties en het regionale en dus direkter op de bevolking gerichte organisaties of andere vormen van ondernemingen.
Kijk voor een landelijke grote organisatie is dit echt een must, want het sterkt alleen maar hun mandaat aan, en kunnen zij zich terecht vertegenwoordigers noemen van.
wat je nu ziet is dat er in de (grotere) organisaties genoeg mensen zijn, echter ontbreek bijna volledig de aansluiten naar de gewone burger volledig.
dat heeft als negatieve effect dat bv de boodschap bijna nooit aan zal komen.
Dus als je een demonstratie wil organiseren zou je wel degelijk op deze regionale en kleinere vertegenwoordiging moeten kunnen rekenen.
Het versterkt gewoon de slagkracht en ook zijn en ben je meer serieus te noemen.
Ik ben dus voor een versterking van de huidige bestaande organisaties en met name Syphax en Abin.
Samen kunnen we veel betekenen, echter van hun eisen dat zij het onmogelijke moeten doen zonder onze support en zonder een sterke mandaat van de mensen om wie het gaat, kunnen ook zei veel willen maar eigenlijk maar relatief weinig doen.
Met de kleineren de grotere versterken en onderlinge concurentie zal alleen maar meer profijt voor ons brengen als geheel.
Laat ik duidelijk zijn het hoeft niet een clan gebonden vertegenwoordiging te zijn, het kan ook gebonden zijn aan een regio of stad e.d

tanemmirt

IIAwajie3erII

Stel nou voor ik neem bv Wassenaar en Leischendam voor mn rekening met op zn minst 2 anderen.
Wie bied zich aan voor de andere gemeenten ?
Kom op niet allemaal tegelijk ;D