Waarom behoort Melilla en Ceuta nog steeds tot spanje?

Gestart door himito, 14/12/2004 om 15:11:43

himito

Wordt het niet eens tijd dat Spanje het Marokkaans(arif)grongebied verlaat?Als Turkije niet Europees kan/mag worden wat hebben de Spanjaarden dan in Afrika te zoeken?En er wonen daarbij meer Marokkanen dan Spanjaarden intussen in Melia en Ceuta.Economisch verdienen de gewone bevolking er wel wat aan aan het smokkelen van goederen tussen de enclaves en Marokko,maar het blijft ons grondgebied.

IIAwajie3erII

Himito tawmat , heel marokko behoort tot ons maar is bezet en dus wat maakt die ene bezetting erger dan de anderen ?
Laat die spanjaarden maar lekker blijven kunnen onze broeders en zusters tenminste ergens nog wat geld bij elkaar scharrelen .
Nador zonder mellilia zal gereduceerd worden in no time tot het niveau van imzouren en lhuceima :)

himito

Citaat van: IIAwajie3erII op 14/12/2004 om 15:15:10
Himito tawmat , heel marokko behoort tot ons maar is bezet en dus wat maakt die ene bezetting erger dan de anderen ?
Laat die spanjaarden maar lekker blijven kunnen onze broeders en zusters tenminste ergens nog wat geld bij elkaar scharrelen .
Nador zonder mellilia zal gereduceerd worden in no time tot het niveau van imzouren en lhuceima :)
Je hebt gelijk ze verdienen daar hun brood mee,maar als je ziet hoe ze bij de duoane vernederd worden door beide grensposten(politie)is het echt droevig.

Asmun80

azul

idd , heel wat vlijtige oma's leven van trabandou tussen mrich en nador!

IIAwajie3erII

Citaat van: Himito op 14/12/2004 om 15:18:11
Citaat van: IIAwajie3erII op 14/12/2004 om 15:15:10
Je hebt gelijk ze verdienen daar hun brood mee,maar als je ziet hoe ze bij de duoane vernederd worden door beide grensposten(politie)is het echt droevig.
Ik hoor idd ook verhalen daarover, maar dan zou ik willen vragen een vergelijk te zoeken met de rest van marokko .
onze mensen worden op iedere hoekje van iedere straat vernederd door anderen .
Zie jij maar een simpele briefje te verkrijgen als inwoner van Arif uit rabat zonder beledigingen en gespuug in jou richting.
Van de spanjaarden kan je het wel hebben daar zij tenminste iets voor in de plaats terug geven, en van de anderen dan ?
Je krijgt alleen maar elende en nog eens elende en ook nog eens verdraaide gezichten en ''Dien Djemmak'' te horen en te zien om het geringste .
Ik zou nog liever willen dat heel Arif ingelijfd word door de spanjaarden, zouden mijn broeders niet een overstap hoeven wagen die hun leven kost, omdat ze de ellende en vernederingen zat zijn van de Darijisten .

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Himito op 14/12/2004 om 15:11:43
Wordt het niet eens tijd dat Spanje het Marokkaans(arif)grongebied verlaat?Als Turkije niet Europees kan/mag worden wat hebben de Spanjaarden dan in Afrika te zoeken?En er wonen daarbij meer Marokkanen dan Spanjaarden intussen in Melia en Ceuta.Economisch verdienen de gewone bevolking er wel wat aan aan het smokkelen van goederen tussen de enclaves en Marokko,maar het blijft ons grondgebied.
Heb jij nog niet door, dat als mritch overgedragen wordt aan de rmaxzan, dat de hele economie in die regio omvalt? kennelijk niet.
De economie van Nador en omstreken (Arif in zn geheel) leeft van de smokkel met mritch  (trabbando) en de rkif?.  Wat moet Marokko in hemelsnaam met Mritch? Melilla is al 507 jaar spaans en dat mag van mij ook zo blijven. Waarom denk je dat de igabiyan jaloers op ons zijn, juist ja, door melilla.
Dus Himito, als het aan jouw laag, dan wordt de bevoling in deze regio armer, crimeneler enz.

Ik ben wel metje eens dat Mritch bij Arif hoort en niet bij Marokko. Een spaanse minister zei ooit: Mritch is van de imazighen en niet van jullie (Rabat)
Wij, Irifiyan, als wij werkelijk een goede hart hebben, dan erkenden wij de hele staat Marokko NIET!.
Arif is bezet , realiseren jullie dat wel?

abrid

Zonder Mritc en Sebta zijn de inwoners van dei regio nog verder van huis. Het zorgt op z'n minst wat werkgelegenheid. Hier kan de centrale overheid een voorbeeld aan nemen.

Hoe zal het eruit zien als de Spanjaard weggaat? Ben je wel eens in Sebta of Mritc geweest. Ziet er heel anders uit ! Moderner, netter geasfalteerder etc ;)

himito

Het klopt,de economie in die regio's hangt van Mellila en Ceuta af,maar voor mij is het meer een princiepe kwestie t.o.v  Europa.Turkije geen Europa,Mellila en Ceuta ook geen Europa.Ik ben er regelmatig mijn familie hebben er  winkels in Mellia.Inderdaad voor de bevolking kunnen ze het beter zo laten.

IIAwajie3erII

princiepe kwestie's zijn ondergeschikt aan het belang van de bevolking .
En het belang mag duidelijk zijn, liever de spanjaarden als buur dan de Darijisten .
Ik weet wel dat de overheid in marokko herhaaldelijk mensen geprobeerd heeft op te stoken om met acties te beginnen tegen de spanjaarden.
Marokko ervaart het als een interne boze oog die toekijkt en beschikt over een vrije media, iets wat marokko nooit gekend heeft .
Maar voor de bevolking is het juist een zege, want zoals die spanjaarden ooit gezegd hebben ''als wij uit marokko vertrekken moeten jullie (arabieren-darijisten) ook maar vertrekken, want jullie worden door de overgrote meerderheid gezien als mede bezetter .
Heel wijs en heel feitelijk en de volledige waarheid, niet meer en niet minder !

Isefrawen

Als Spanjaard word je gesubsideerd om in deze twee steden te gaan wonen.
Min of meer afgekeken van het beleid van Marokko in de Westerlijke Sahara...

Spanje heeft historisch en militair gezien grote belangen bij deze twee steden.

Deze steden zijn ook door Marokko opgegeven voor de woestijnbak. In ruil...

himito

Citaat van: baCkdrAfTs_lcf op 14/12/2004 om 16:10:47
Als Spanjaard word je gesubsideerd om in deze twee steden te gaan wonen.
Min of meer afgekeken van het beleid van Marokko in de Westerlijke Sahara...

Spanje heeft historisch en militair gezien grote belangen bij deze twee steden.

Deze steden zijn ook door Marokko opgegeven voor de woestijnbak. In ruil...

Voorral Amerika heeft er veel belang bij dat er een Navo bondgenoot aan Marokkaanse zijde de dienst uitmaakt.Ze controleren zo de hele straat van Gibraltar t/m de middelandse-zee.Elk vrachtschip wordt getraceerd.

Isefrawen

Gibraltar is weer door hassan de aqzien aan Engeland gegeven als waakhond tegen Spanje... politiek was die hond echt niet dom

Lezeres

Citaat van: baCkdrAfTs_lcf op 14/12/2004 om 16:18:37
Gibraltar is weer door hassan de aqzien aan Engeland gegeven als waakhond tegen Spanje... politiek was die hond echt niet dom

Is Gibraltar dan ooit in marokkaanse handen geweest?
Ik bedoel in de tijd van Hassan II.

himito

Citaat van: Tafiyiyt op 14/12/2004 om 16:21:40

Is dat zo?Ik heb er ook nooit van gehoord.

Isefrawen

Citaat van: Tafiyiyt op 14/12/2004 om 16:21:40

volgens mij wel; de invasie van spanje is daar begonnen; Imazighen hebben het altijd al bewoond; vandalen hebben het veroverd, na de herovering van spanje kwamen daar de spanjaarden; na de bezetting van noord-afrika door spanje kwamen de britten... na die invasie hebben de brtten daar een geweldig millitaire vloot geplaatst, ook de amerikanen hebben zich daar verschanst