Hoofdmenu

Jihad

Gestart door bagie, 26/04/2003 om 15:09:13

Tatima

Sa3ied,

Elk stelling die hier wordt ingebracht is een discussie waardig, ongeacht of het wel of niet direct verband heeft met Amizighen. Wanneer het een stelling over een Arabisch onderwerp betreft, kan het hier evengoed bediscusseerd worden. Waarom zouden Amizighen zich niet in dit soort discussies mogen mengen? Ze zijn vrij om overal een mening over te vormen, óók over heb bovengenoemde.

Wat jouw laatste vraag betreft. Ik begrijp niet in hoeverre ik op de man speel. Ik ben kritisch en confronterend, maar doe dit altijd netjes. Naar mijn weten speel ik op de inhoud en niet op de man. Ik heb je toch niet beledigd of gekwetst? Als mijn berichten dat effect toch hebben bereikt, dan spijt het me ten zeerste.
Tatima

selwa

#16
Enne, effe als aanvulling, zeg je hier niet mee dat bij jou (sa3ied) de islam op de tweede plaats na je amazigh-identiteit komt? Je stelt namelijk dat je niet zou meedoen aan de jihad (die Allah verplicht heeft gesteld in een situatie als hier wordt geschetst, namelijk dat onschuldige moslims worden aangevallen ), alleen omdat deze moslims toevallig Arabieren zijn? Het valt me hier wel vaker op hoe verbeten sommige imazighen blijkbaar zijn,ten koste van ALLES, zelfs de islam. Niet alle Arabieren hebben het op jou gemunt, weet je.

Voluptas

Citeer...Het valt me hier wel vaker op hoe verbeten sommige imazighen blijkbaar zijn,ten koste van ALLES, zelfs de islam. Niet alle Arabieren hebben het op jou gemunt, weet je.

Dan ben jij wel heel erg selectief in het lezen van berichten (...'Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.'Albert Einstein...en vertel eens, uitgebreide collectie of niet?...).
Maar ik kan ook wel even selectief zijn;-)... Ik lees ook erg vaak berichten van Arabieren die altijd zo kunnen zeuren over de Imazighen en de Islam; er wordt vaak over hen gezegd dat zij de Islam op de tweede plek zetten , en hun Amazigh- identiteit voorop stellen; alsof die twee dingen niet samen kunnen gaan, niemand die hen vraagt of de Islam ook een deel uitmaakt van hun Amazigh- identiteit, nee, men gaat er bij voorbaat al vanuit dat die twee dingen niet samen kunnen gaan...

Mvg.

ieffies

#18
Iedere moslim dient zijn medegelovigen in een oorlog tegen onderdrukkers te steunen is een plicht in onze religie. Het maakt niet uit of het een arabier is of een indoneees of wat dan ook. Zoals Abdelkrim el Khatabbi zei:
Ik ben een mens dan een MOSLIM!!! Dat is wat ons verenigt : de Islam. Dus zeurpieten over imazighen en arabieren van beide kanten moeten eens gaan leren van de geschiedenis en hun gezond verstand gebruiken. Als het je niet interresseerd dat er moslims worden onderdrukt en vermoord zeg dan niet dat je moslim bent met alle respect.

selwa

#19

CiteerDan ben jij wel heel erg selectief in het lezen van berichten (...'Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.'Albert Einstein...en vertel eens, uitgebreide collectie of niet?...).
Maar ik kan ook wel even selectief zijn;-)... Ik lees ook erg vaak berichten van Arabieren die altijd zo kunnen zeuren over de Imazighen en de Islam; er wordt vaak over hen gezegd dat zij de Islam op de tweede plek zetten , en hun Amazigh- identiteit voorop stellen; alsof die twee dingen niet samen kunnen gaan, niemand die hen vraagt of de Islam ook een deel uitmaakt van hun Amazigh- identiteit, nee, men gaat er bij voorbaat al vanuit dat die twee dingen niet samen kunnen gaan...

Mvg.


Uiteraard kunnen die twee samen gaan, dat heb je mij niet horen ontkennen. Maar nu hebben we het dus over een situatie waarbij dat NIET het geval kan zijn, namelijk een jihad (vanzelfsprekend voor de islam) om Arabieren (moslims) te helpen, dus ben je als amazigh bereid om je identiteit als amazigh-zijnde even op de tweede plek te zetten, na je moslimplicht. ALS je er tenminste zo'n punt van wil maken dat degenen die je te hulp moet schieten Arabieren zijn. Als je dit wel doet, zeg je dus dat je de jihad selectief wilt toepassen: wel amazigh-moslims helpen, maar niet de Arabische moslims. Ik geloof niet dat DAT de boedoeling is van een jihad.

Voluptas

#20
Uiteraard kunnen die twee samen gaan, dat heb je mij niet horen ontkennen.

Ontkennen nog niet, maar dit is wel voor het eerst dat ik zie staan dat je wel vindt dat die twee dingen samen kunnen gaan. Maar uit de rest van je bericht blijkt toch weer heel iets anders.

Maar nu hebben we het dus over een situatie waarbij dat NIET het geval kan zijn,

Dit is dus iets wat ik niet begrijp; hoezo kan het in de voorgenoemde opzet (door Selwa) niet het geval zijn? Ik heb het idee dat jij die twee dingen alleen maar los kunt zien van elkaar.
Wanneer je zegt dat de Islam een onderdeel van de Amazigh- identiteit kan zijn, is het vervolgens heel raar dat je die twee dingen kunt scheiden. Schets; wanneer een Amazigh,  die zich bewust is van zijn Amazigh- identiteit en de islam als een onderdeel ziet van zijn Amazigh- identiteit, ziet dat hij ergens nodig is om zijn moslimbroeders - laten we stellen dat het Arabieren zijn - te helpen en hij is bereidt om dat te doen, denk dan maar niet dat hij  niet zal deelnemen omdat het Arabieren zijn; nee, want hij zal ze zien als zijn moslimbroeders; hij reageert dan zoals - volgens velen - een (Amazigh)Moslim behoort te reageren.


namelijk een jihad (vanzelfsprekend voor de islam)

Een Jihad is niet vanzelfsprekend voor de Islam; waarschijnlijk probeer je te zeggen dat deelname aan een Jihad als vanzelfsprekend zou moeten worden gezien door de belijders van de Islam. Correct me if I'm wrong.

om Arabieren (moslims) te helpen,

Arabieren zijn moslims; is dit wat je wat je bedoelt?

dus ben je als amazigh bereid om je identiteit als amazigh-zijnde even op de tweede plek te zetten, na je moslimplicht.

Dit is dus duidelijk een voorbeeld waaruit blijkt dat jij die twee dingen als niet één- zijnde kunt zien.

ALS je er tenminste zo'n punt van wil maken dat degenen die je te hulp moet schieten Arabieren zijn. Als je dit wel doet, zeg je dus dat je de jihad selectief wilt toepassen: wel amazigh-moslims helpen, maar niet de Arabische moslims. Ik geloof niet dat DAT de boedoeling is van een jihad.

Verklaar dit stukje even, wil je?

Mvg.



tehendicht


ieffies!!!!!!!!! ik zou zeggen, wanneer vertrek je nog, als je die onzin hier uitkamt, ik word hier niet uit mijn huis verdreven of wat dan ook, die zogenaamde arabische liga wat doen zij eigenlijk? ga bij hun maar klagen misschien helpt dat de palestijnen wel, of misschien bij de klaagmuur, je wens laten horen, misschien leest sharon hem wel, misschien vindt hij dat wel een goed idee. wat verwacht je nou dat ik iemand anders fouten ga opruimen, hadden ze maar niet moeten slapen en hun bezit beter moeten bewaken, als ik van jou iets koop, denk maar niet dat je het terug krijgt. jihad is toch een ander woord voor hersenspoelen, als een of ander hiervan overtuigd is waarom doet ie het zelf niet, dit heeft toch niks met indentiteit te maken, maar met indentiteitcrisis, heb je trouwens arafat ooit met bommen om zijn lichaam gezien, nee toch, ewa dat zegt genoeg.
beslama

selwa

#22

CiteerUiteraard kunnen die twee samen gaan, dat heb je mij niet horen ontkennen.

Ontkennen nog niet, maar dit is wel voor het eerst dat ik zie staan dat je wel vindt dat die twee dingen samen kunnen gaan. Maar uit de rest van je bericht blijkt toch weer heel iets anders.

Welk stuk heb je eigenlijk niet begrepen? Nog 1 keer: Ik ben me er wel degelijk van bewust dat die twee samen kunnen gaan, ik heb gezegd dat ik het belachelijk vind dat sommige imazighen hun haat tegenover 'de'Arabieren blijkbaar zó ver doorvoeren dat ze hun moslimplicht loskoppelen van hun amazigh-identiteit en deze op de tweede plaats zetten. duidelijk genoeg of moet ik het nog eventjes in het tmazight voor je vertalen?

Maar nu hebben we het dus over een situatie waarbij dat NIET het geval kan zijn,

Dit is dus iets wat ik niet begrijp; hoezo kan het in de voorgenoemde opzet (door Selwa) niet het geval zijn? Ik heb het idee dat jij die twee dingen alleen maar los kunt zien van elkaar.
Wanneer je zegt dat de Islam een onderdeel van de Amazigh- identiteit kan zijn, is het vervolgens heel raar dat je die twee dingen kunt scheiden. Schets; wanneer een Amazigh,  die zich bewust is van zijn Amazigh- identiteit en de islam als een onderdeel ziet van zijn Amazigh- identiteit, ziet dat hij ergens nodig is om zijn moslimbroeders - laten we stellen dat het Arabieren zijn - te helpen en hij is bereidt om dat te doen, denk dan maar niet dat hij  niet zal deelnemen omdat het Arabieren zijn; nee, want hij zal ze zien als zijn moslimbroeders; hij reageert dan zoals - volgens velen - een (Amazigh)Moslim behoort te reageren.


En hiermee heb je dus precies mijn standpunt herhaald, lees maar terug.

namelijk een jihad (vanzelfsprekend voor de islam)

Een Jihad is niet vanzelfsprekend voor de Islam; waarschijnlijk probeer je te zeggen dat deelname aan een Jihad als vanzelfsprekend zou moeten worden gezien door de belijders van de Islam. Correct me if I'm wrong.

Wat ik hier bedoel (ik dacht dat ik duidelijk genoeg was) is dat je een jihad doet voor je religie, de islam....dit stukje staat in verband met de rest van de zin, als je stukjes zo uit z'n verband gaat rukken dat hele zinnen sneuvelen vind ik het niet vreemd dat je het niet begrepen hebt.

om Arabieren (moslims) te helpen,

Arabieren zijn moslims; is dit wat je wat je bedoelt?

Geen stukjes uit zinnen pikken en de rest negeren. als je goed leest begrijp je 'm: een jihad om moslims te helpen, in dit geval toevallig imazighen die arabieren te hulp komen.

dus ben je als amazigh bereid om je identiteit als amazigh-zijnde even op de tweede plek te zetten, na je moslimplicht.

Dit is dus duidelijk een voorbeeld waaruit blijkt dat jij die twee dingen als niet één- zijnde kunt zien.

IK HEB HET VERDOMME NIET OVER MEZELF!! Lees man,lees!

ALS je er tenminste zo'n punt van wil maken dat degenen die je te hulp moet schieten Arabieren zijn. Als je dit wel doet, zeg je dus dat je de jihad selectief wilt toepassen: wel amazigh-moslims helpen, maar niet de Arabische moslims. Ik geloof niet dat DAT de boedoeling is van een jihad.

Verklaar dit stukje even, wil je?

De clue is lezen wat er staat, HELE ZINNEN, en het onederscheid kunnen zien tussen de stukken waar ik MIJN mening geef en waar ik reageer op wat DE ANDER heeft beweerd. succes.

Mvg.





Voluptas

Neem een cursus ABN aub, en vraag de leraar om wat extra aandacht te besteden aan je interpunctie...

Mvg.

Tamza

#24
CiteerWelk stuk heb je eigenlijk niet begrepen? Nog 1 keer: Ik ben me er wel degelijk van bewust dat die twee samen kunnen gaan, ik heb gezegd dat ik het belachelijk vind dat sommige imazighen hun haat tegenover 'de'Arabieren blijkbaar zó ver doorvoeren dat ze hun moslimplicht loskoppelen van hun amazigh-identiteit en deze op de tweede plaats zetten. duidelijk genoeg of moet ik het nog eventjes in het tmazight voor je vertalen?

Waarom vind je het getuigen van 'haat' wanneer Sa3ied tegen een jihad is dat door de Arabische Liga is uitgeroepen? Ik vind het juist getuigen van het hebben van een gezond verstand. Ik wil je er nml even aan herinneren dat de leiders van de landen die samen de Arabische Liga vormen het recht niet hebben om een jihad uit te roepen. Waarom jij dat meteen koppelt aan arabierenhaat is mij een raadsel. Het is je plicht als moslim om het verstand te gebruiken dat God je geschonken heeft. Tis geen zonde om er gebruik van te maken.

CiteerEn hiermee heb je dus precies mijn standpunt herhaald, lees maar terug.

Ik heb ff terug gelezen maar ik kan nergens uit opmaken dat Tazahwanith iets herhaalt wat jouw standpunt zou moeten zijn.

CiteerWat ik hier bedoel (ik dacht dat ik duidelijk genoeg was) is dat je een jihad doet voor je religie, de islam....dit stukje staat in verband met de rest van de zin, als je stukjes zo uit z'n verband gaat rukken dat hele zinnen sneuvelen vind ik het niet vreemd dat je het niet begrepen hebt.

Je bent helaas weer eens onduidelijk. Maar je zou duidelijker kunnen zijn als je eens aangaf wat jouw definitie van Jihad is. Ik meen nml dat daar verschillende opvattingen over bestaan. Als je een gewapende strijd bedoelt (en dat denk ik wel) dan begrijp ik niet waarom je zo heftig op Sa3ied reageert.

CiteerIK HEB HET VERDOMME NIET OVER MEZELF!! Lees man,lees!

Je hebt het over de kabouters in het sprookjesbos, ofniet ;). Zo vaag kom je wel over.








 




Voluptas

#25


CiteerWelk stuk heb je eigenlijk niet begrepen? Nog 1 keer: Ik ben me er wel degelijk van bewust dat die twee samen kunnen gaan, ik heb gezegd dat ik het belachelijk vind dat sommige imazighen hun haat tegenover 'de'Arabieren blijkbaar zó ver doorvoeren dat ze hun moslimplicht loskoppelen van hun amazigh-identiteit en deze op de tweede plaats zetten. duidelijk genoeg of moet ik het nog eventjes in het tmazight voor je vertalen?

Het is mij heel duidelijk hoe jij over dit onderwerp denkt; tegenstrijdig en niet realistisch
Mocht je verder niks zinnigs te doen hebben, dan mag je dit alles best wel naar het Tmazight gaan vertalen...


* Dit is dus iets wat ik niet begrijp; hoezo kan het in de voorgenoemde opzet (door Selwa) niet het geval zijn? Ik heb het idee dat jij die twee dingen alleen maar los kunt zien van elkaar.
Wanneer je zegt dat de Islam een onderdeel van de Amazigh- identiteit kan zijn, is het vervolgens heel raar dat je die twee dingen kunt scheiden. Schets; wanneer een Amazigh, die zich bewust is van zijn Amazigh- identiteit en de islam als een onderdeel ziet van zijn Amazigh- identiteit, ziet dat hij ergens nodig is om zijn moslimbroeders - laten we stellen dat het Arabieren zijn - te helpen en hij is bereidt om dat te doen, denk dan maar niet dat hij niet zal deelnemen omdat het Arabieren zijn; nee, want hij zal ze zien als zijn moslimbroeders; hij reageert dan zoals - volgens velen - een (Amazigh)Moslim behoort te reageren.*


CiteerEn hiermee (*en dan heb je het dus over mijn bovenstaande posting*)heb je dus precies mijn standpunt herhaald, lees maar terug.

Ik heb nergens gelezen dat dit ook jouw mening is... De volgende berichten zijn door jou geplaatst en ik zie het bovenstaande nergens staan/ in verweven;

CiteerEnne, effe als aanvulling, zeg je hier niet mee dat bij jou (sa3ied) de islam op de tweede plaats na je amazigh-identiteit komt? Je stelt namelijk dat je niet zou meedoen aan de jihad (die Allah verplicht heeft gesteld in een situatie als hier wordt geschetst, namelijk dat onschuldige moslims worden aangevallen ), alleen omdat deze moslims toevallig Arabieren zijn? Het valt me hier wel vaker op hoe verbeten sommige imazighen blijkbaar zijn,ten koste van ALLES, zelfs de islam. Niet alle Arabieren hebben het op jou gemunt, weet je.
---
Uiteraard kunnen die twee samen gaan, dat heb je mij niet horen ontkennen. Maar nu hebben we het dus over een situatie waarbij dat NIET het geval kan zijn, namelijk een jihad (vanzelfsprekend voor de islam) om Arabieren (moslims) te helpen, dus ben je als amazigh bereid om je identiteit als amazigh-zijnde even op de tweede plek te zetten, na je moslimplicht. ALS je er tenminste zo'n punt van wil maken dat degenen die je te hulp moet schieten Arabieren zijn. Als je dit wel doet, zeg je dus dat je de jihad selectief wilt toepassen: wel amazigh-moslims helpen, maar niet de Arabische moslims. Ik geloof niet dat DAT de boedoeling is van een jihad.

Zie jij het ergens staan?

CiteerWat ik hier bedoel (ik dacht dat ik duidelijk genoeg was) is dat je een jihad doet voor je religie, de islam....dit stukje staat in verband met de rest van de zin, als je stukjes zo uit z'n verband gaat rukken dat hele zinnen sneuvelen vind ik het niet vreemd dat je het niet begrepen hebt.

Je bent dus niet duidelijk genoeg geweest.
Dit stukje is makkelijk los te zien van de rest van de zin; het verandert de boodschap niet.


CiteerIK HEB HET VERDOMME NIET OVER MEZELF!! Lees man,lees!

Heb je iets van mij gelezen dat zegt dat ik denk dat  jij over jezelf hebt?
Wie moet je verdommen?



CiteerDe clue is lezen wat er staat, HELE ZINNEN, en het onederscheid kunnen zien tussen de stukken waar ik MIJN mening geef en waar ik reageer op wat DE ANDER heeft beweerd. succes.

Dit is dus hetgeen ik jou aanraad. Succes (deins er niet voor terug om hulp te vragen...)

Mvg.


nora

#26

CiteerBeste Tatima

Leer lezen. Ik had het niet persoonlijk tegen bagie. Ik had het tegen imazighen die mee zouden vechten. Dus voordat je conclusies trekt moet je eerst goed lezen wat ik schrijf.

Mijn laatste stuk ging over het bovenstaande citaat.

En inderdaad ik heb er GEEN begrip voor. Zoals een joods iemand geen begrip kan opbrengen voor de nazi's kan ik ook geen begrip opbrengen voor Imazighen die aan Arabische politieke spelletjes deelnemen. En als jij daar geen begrip voor hebt dan ben jij ook niet bepaald ruimdenkend. Sommige zaken druisen gewoon zoooooo erg in tegen jou manier van denken en leven dat het onmogelijk is om daar begrip voor te tonen.

ik heb de verschillende meningen hierboven gelezen en Selwa, ik moest bij jouw stukjes inderdaad effe met m'n ogen knipperen. WAT BEDOELT ZE NOU? Ik denk dat ik het nu begrepen heb, ze reageert voornamelijk op dit bovenstaande stuk van Sa3ied. sa3ied zegt hier niet mee te willen doen aan de politieke spelletjes van de arabieren en verwijst hierbij naar de relatie tussen de joden en de nazi's. Dit is selwa in het verkeerde keelgat geschoten denk ik, omdat de jihad losstaat van de afkomst van de moslims die hulp nodig hebben en ze heeft hieruit (misschien onterecht) geconcludeerd dat sa3ied niet bereid is aan de jihad mee te doen puur om de reden dat hij in dit geval arabieren zou moeten helpen.

Een tip selwa: lees zelf je eigen stukjes terug....echt heel warrig (wat is er meid, ben je weer aan de benzo's?
:-)


selwa

#27
Nou was dat nou zo moeilijk te begrijpen? bedankt nora, ik moet toegeven dat ik zo pissed was dat ik alles wat bij me opkwam neerkwakte, met als resultaat een warrig geheel (zoals ik net teruglas). Maar ik heb niets toe te voegen, jouw uitleg voldoet, dat was helemaal mij bedoeling. Ik las ook dat ik sa3ied waarschijnlijk verkeerd begrepen had (hij is ook niet wat je zegt kristal-helder geweest), hij heeft het over de Arabische leiders, niet over het arabische volk. Wat dat aangaat moet ik me bij zijn mening aansluiten, puur omdat het dan geen jihad zou zijn 9als die leiders namelijk moslims zijn ben ik beatrix)

By the way, ben nooit aan de benzo's geweest (is dit weer zo'n ontkenningsfase waar je het laatst over had?)

Voluptas

Mooi zo...alles is weer duidelijk; alleen jammer dat je niet eerder door had dat je nogal 'warrige' stukjes (hebt) (ge)post...

Mvg.

allasian

#29

CiteerStel: Israël valt de arabiesche landen in het midden-oosten binnen.De Arabische-Liga heeft besloten om een Jihad uitteroepen tegen het westen.

Wie van jullie zou zijn wapens oppakken en meegaan vechten?



Stel ??Je bent een snotneus die liever wil vechten voor andermans zaken dan je eigen.Ben je dan dom of lomp??

Wij zijn al met een strijd bezig,de onze??Zonder wapens overigens,

When are you going to learn  that you decide to be good to those who are good to you,
En niet omdat je toevallig hetzelfde geloof aanbidt,