De discussie over de islam/monotheisme

Gestart door nikki, 06/12/2004 om 01:07:53

nikki

Ik wil hier graag de dicussie voorzetten die een tijdje terug was geclosed door de redactie ,
Er is niet echt een kopje religieus, maar aangezien in de Islam de scheiding tussen kerk en staat niet echt al te sterk is kan het ook wel hier staan,

nikki

Eerst wil ik even wat recent opgedane kennis toetsen aan jullie realiteit ;

Eerst had je het Jodendom , Jezus C was een jood die andere ideen eropnahield en er kwam een kleine sekte volgelingen die het Christendom begonnen... een paar eeuwen later heeft Mohammed uit die beide geloven het een en ander gehaald nog wat toegevoegd en dat is de Islam geworden ?
Dus alle drie deze geloven geloven in principe in dezelfde god ; Jawhe ?

Inuit

Citaat van: nikki op 06/12/2004 om 01:07:53
..... maar aangezien in de Islam de scheiding tussen kerk en staat niet echt al te sterk is...
waarop basser je dit?

Inuit

Citaat van: nikki op 06/12/2004 om 01:10:35

Eerst had je het Jodendom , Jezus C was een jood die andere ideen eropnahield en er kwam een kleine sekte volgelingen die het Christendom begonnen... een paar eeuwen later heeft Mohammed uit die beide geloven het een en ander gehaald nog wat toegevoegd en dat is de Islam geworden ?
klopt niet.

Citeer
klopt, maar alle drie hebben een andere benaming voor God, joden ==> Jawhe, christenen ==> God en moslims ==> Allah. Maar het is 1 en dezelfde God.

nikki

scheiding kerk en staat / dit basseer ik op menig islamitisch land waar de sharia geld.
dat zijn toch religieuze wetten die als wetten gelden voor iedere inwoner van dat land ?

maar dit is wel een beetje off-topic

nikki

maar wat klopt er dan niet bij m'n post ?

Samariaan

Citaat van: gebruiker01 op 06/12/2004 om 01:12:48

klopt niet.

Citeer
klopt, maar alle drie hebben een andere benaming voor God, joden ==> Jawhe, christenen ==> God en moslims ==> Allah. Maar het is 1 en dezelfde God.

Christelijke arabieren noemen God  "Rabb"

Inuit

Citaat van: nikki op 06/12/2004 om 01:15:09
scheiding kerk en staat / dit basseer ik op menig islamitisch land waar de sharia geld.
dat zijn toch religieuze wetten die als wetten gelden voor iedere inwoner van dat land ?
Hoe een bepaald land de shari'a of andere wetgeving in praktijk brengt, zegt niets over de scheiding tussen kerk en staat in de Islaam, maar meer over hoe deze personen of dit land dit interpreteert. 

Inuit

Citaat van: MohamedUK op 06/12/2004 om 01:17:22

klopt niet.

Citeer

Ik dacht altijd dat ook zij 'Allah' gebruikten.

nikki

ok gebruiker01 maar dit was alleen maar omdat ergeen goede rubriek was om deze discussie anders in te plaatsen ,

maar zei ; dit klopt niet als antwoord , maar wat klopt niet volgens jou?

Samariaan

Citaat van: gebruiker01 op 06/12/2004 om 01:23:01
Citaat van: MohamedUK op 06/12/2004 om 01:17:22

klopt niet.

Citeer

Ik dacht altijd dat ook zij 'Allah' gebruikten.

dat klopt ook (net opgezocht ;))

nikki

En mohammed , nadat hij z'n geloof oprichtte is weggejaagd uit Mekka , daarna is hij in de woestijn de leider geworden van bedoeinen , en pas later heeft ie mekka veroverd ?

Inuit

Het Jodendom dom is de oudste van de die, profeet Mozes (vzmh) heeft de Torah geopenbaard gekregen, hij moest zijn volk, de Joden leiden. Vervolgens heeft profeet Jezus (vzmh) (hij is bij de moslims bekend on der de naam 'Iesa') het Evengelie geopenbaard gekregen, ook hij moest zijn volk leiden. En ten slotte heeft profeet Mohammed (vzmh) de Qur'aan geopenbaard gekregen, hij moest de gehele mensheid leiden, dus niet alleen zijn volk, de Arabieren.

In een hele hele hele kleine notendop, de chonologie van de drie monotheistische geloven. 

nikki

wat een groot verschil is tussen het christendom en de islam is dat het christendom zich over de wereld heeft verspreid door zich cultureel aan te passen ( net als hoe de Grieken zich verspreiden)
en de Islam is zich nu vooral aan het verspreiden puur door migratie ?

nikki

gebruiker01;
terwijl christus mensen opriep om te reageren op de genade, was Mohammed rechtstreekser en riep hen op om Gods wetten te gehoorzamen.
Islam betekend letterlijk 'onderwerping'
Terwijl Mozes wetten gaf voor een 'uitverkoren volk' en christus voor een 'koninkrijk dat niet van deze wereld is', richtte Mohammed zich op een universele gedragscode voor alle aspecten van het leven.

Het idee was van Mohammed (met een engel als inspiratiebron). Hij kwam echter niet tot een allesomvattende code.
Daarom vulden wetscholen de leemtes door principes die Mohammed wel had opgesteld en die in algemenere zin toe te passen, met soms eeen toevoeging op basis van logica, gezond verstand of gewoonte.

een gevolg was dat moslims wereldse en geestelijke zaken niet scheiden, zoals JC had verkondigd,en ook geen verschil erkennen.De islam was zowel een manier God te eren als om te leven.