Ltijn: gewoon ons schrift ?

Gestart door Matoub, 01/12/2004 om 18:52:32

Matoub

Samariaan

als dat zo is, weer een probleem opgelost.

Azjdhiedh

azul allemaal,

jammer dat het artikel in het frans is, maar ik denk dat dat gewoon propaganda is. dit is een van de vele trucs om ons nog meer te laten dwalen, net zoals ze zeggen dat we eigenlijk christenen zijn en ook dat we eigenlijk europeanen zijn, omdat er imazighen zijn met blauwe ogen of blond haar. tot zover ik weet ben ik gewoon een AMAZIGH en zou ik het fijn vinden om TIFINAGH als ons schrift verder te laten ontwikkelen.

Matoub

Citaat van: Uchan op 27/12/2004 om 00:46:18
azul allemaal,

jammer dat het artikel in het frans is, maar ik denk dat dat gewoon propaganda is. dit is een van de vele trucs om ons nog meer te laten dwalen, net zoals ze zeggen dat we eigenlijk christenen zijn en ook dat we eigenlijk europeanen zijn, omdat er imazighen zijn met blauwe ogen of blond haar. tot zover ik weet ben ik gewoon een AMAZIGH en zou ik het fijn vinden om TIFINAGH als ons schrift verder te laten ontwikkelen.

Ik ben het helemaal eens met je als jij zegt dat ons Tifinagh ontwikkeld moet worden. Maar ik denk dat de rest is omgekeerd.
Want de Europeanen beweren dat we Europeanen zijn, wanneer ze ons veroveren zoals het geval met Spanje en Frankrijk in Marokko en Algerije, en tot nog toe in de Canarische eilanden. (Een kwestie van Kolonie).

Maar hier gaat het helemaal om iets anders, Tifinagh is de voorvader van het Latijnse schrift als de  theorie van de auteur zou kloppen (Waarom niet ?)

Dus de rest is wel omgekeerd, en  vooral is het artikel door een Amazigh is geschreven (zoals zijn naam laat zien), en de Eurpeanen hebben er helemaal  geen profijt aan.

IIAwaryagherII

Azul,
Tifinagh is in het leven geroepen puur om een snelle verspreiding van het Tamazight tegen te gaan.
Bovendien zou het Tamazight in het latijn een stuk meer aanzien genieten dan het Arabisch, als je dan vooral naar het westen gaat kijken,en ook dit is een doorn in het oog van die arabisch nationalisten en de extremisten.
Latijn is namelijk al ontwikkeld en door iedereen makkelijker aan te leren en dat is nou uitgereknd wat de marokaanse regering niet wil hebben, een snelle expantie van het tamazight !!

ameziane

Citaat van: IIAwaryagherII op 07/01/2005 om 16:26:50
Azul,
Tifinagh is in het leven geroepen puur om een snelle verspreiding van het Tamazight tegen te gaan.
Bovendien zou het Tamazight in het latijn een stuk meer aanzien genieten dan het Arabisch, als je dan vooral naar het westen gaat kijken,en ook dit is een doorn in het oog van die arabisch nationalisten en de extremisten.
Latijn is namelijk al ontwikkeld en door iedereen makkelijker aan te leren en dat is nou uitgereknd wat de marokaanse regering niet wil hebben, een snelle expantie van het tamazight !!
M.a.w. is er een complot aan de gang?

IIAwaryagherII

Citaat van: ameziane op 07/01/2005 om 19:01:31
Citaat van: IIAwaryagherII op 07/01/2005 om 16:26:50
Azul,
M.a.w. is er een complot aan de gang?
Tsja dat verschild per inzicht, persoonlijk heb ik een vermoeden van wel.
Het Tifinagh belemmerd de snelle ontwikkeling van een algemene Amazigh schrift, en dus van daar was de keuze voor het Latijn beter geweest.
Als je zou kijken naar de geschoolde Imazighen dan is een introductie van het Tamazight in het Latijn, natuurlijk snel geleerd en bovendien zouden deze het weer op hun beurt sneller over brengen aan hun ouders en anderen.
Daarmee zou je 2 vliegen in een klap slaan, je gaat het analfabetisme tegen, en je hebt een snelle verspreiding van de Amazigh taal.
Maar niet iedereen is daar nou een voorstander van, we zitten daar niet bepaald in een deel van de wereld waar het Amazigh zijn word toegejuicht.

ameziane

Persoonlijk ben ik eigenlijk niet overtuigd dat het  Tifinagh ons schrift is. Er zijn wel scripties gevonden ergens in de woestijn van Mali, maar ik heb niks gehoord over Arif. (Dat daar iets is gevonden wat Tifinagh voorstelt).

IIAwaryagherII

Volgens mij heb je daar ook volledig gelijk in ameziane, dat is ook een van de reden waarom vele organisaties het er niet mee eens waren met de invoering van het tifinagh.
Als er geen arabiesering had plaats gevonden zouden we naar alle waarschijnlijkheid met het latijn geschreven hebben en daarom is die claim op het tifinagh maar vaag.
Je kan aansluitend op wat ik hier dus beweerde denken aan het feit dat de marokaanse regime overhaast tot deze beslissing kwam om organisaties en groepen die op onderzoek waren en nog in debat waren te dwarsbomen.
Ik denk persoonlijk dat het arabisch en tifinagh het onderspit gedelft zou hebben en dat zij het latijnse schrift  zouden willen in voeren.
Ook dat kan een signaal wezen van belemmering en dwarsliggen van de vooruitgang betekenen.
Er zijn vele signalen die mij een dergelijke beeld geven.
Zelfs ook met die haast met Ircam en zo, alles is mij maar vaagjes, waarom men ineens zogenaamd gehaast te werk ging.
Maar ja blijft mijn mening dus tsja :)

ameziane

Misschien is die keuze meer politiek geinspireerd, dan dat het recht doet aan het historische schrift van het Tamazight.
Je kunt het ook een compromis noemen: de koning wilde de Islamisten niet tegen zich in het harnas jagen door voor het Latijnse schrift te kiezen, aan de andere kant wilde hij de Imazighen tevreden houden die alles wat Arabisch is afwijzen door niet voor het Arabische schrift te kiezen.

Hoe dan ook: de Imazighen en Tamazight zijn de dupe.

IIAwaryagherII

Dat is heel goed mogelijk gezien de hevige tegenstand van de extremistische en arabische hoek.
Zij noemen immers het latijn, de taal van het duivelse westen.
Helaas is bij een compromis altijd wel sprake van een of meer verliezers en in deze treft het de imazighen, over wie beslissingen zijn genomen zonder rekening te houden met hun verlangen.
Echter blijft het wel een gemend gevoel, omdat wij naar alle waarschijnlijkheid geen rechten hebben op het Tifinagh.
In ieder geval is het niet bewezen dat , zoals je zelf zegt dat bv  Rifijnen ooit in het Tifinagh geschreven hebben.
Dus is er in principe een erkenning van een taal die waarschijnlijk niet de onze is en is het daarom de vraag waarom men dan zo blij is met die erkenning.
Want uitgaande van dit, is er eigenlijk geen sprake van een echte erkenning maar eerder een bekende fopspeen.
Hoe lang het zal duren weet niemand, maar ik zou er niet verbaast van worden als in loop van de tijd het Tifinagh ter discussie zal komen met een afloop die we kennen, namelijk dat wij geen rechten erop hebben.
Ik denk daarom dat we weer goed in de maling genomen worden, want uiteindelijk kan het bestaansrecht van onze huidige schrift alsnog ontkend worden door boze tongen, op grond van historische feiten en rechten.
En dan zijn we weer lekker terug bij af en hebben we niets meer anders dan vertraging opgelopen.
Kijk ik zie het dus zo, vandaar mn pessimisme/zorgen ;)

Samariaan

interresant om te lezen ameziane/ait waryaheir. Het tifinagh als arbitrair gekozen vehikel om de eigen identiteit te onderstrepen, zonder verder lijnen door te trekken naar de ware geschidenis.

Matoub

Azul,

ik vraag me af wie in marokko zo erg geïnteresseerd in de riffijnse identieteit is. het tifinagh is geadopteerd om de identieteit van de swassa te behouden niet dat van de riffijnen. ik betwijfel zelfs of de riffijnen een identitetit hebben. 

ik heb met een arifi gesproken en ik vroeg hem waarvan de imazighen afstammen. en hij vertelde me dat  allah hen in de bergen legde en leefden de riffijnen barbaren in die bergen.

het tifinagh is voor swassa, marokko luistert naar swassa, omdat ze in meerderheid zijn, en omdat ze geleerde zijn. niet naar riffijnen, want de meeste riffijnen lijken erg ongeleerd zijn, en het is vast waar dat de riffijnen de keleinste minderheid zijn tussen swassa en shlou7 en gearabiseerden.

IIAwaryagherII

Citaat van: MohamedUK op 22/01/2005 om 13:53:12
interresant om te lezen ameziane/ait waryaheir. Het tifinagh als arbitrair gekozen vehikel om de eigen identiteit te onderstrepen, zonder verder lijnen door te trekken naar de geschidenis.

hmm kan je het beter uitleggen bro, ik snap niet wat je bedoeld namelijk ???