Politieke Luiheid ???

Gestart door IIAwajie3erII, 28/11/2004 om 15:14:28

IIAwajie3erII

Ik vraag me af of er onder de imazighen wel belangstelling is voor de politiek , aangaande onze vader/moederland .
Vele geleerden klagen over de Imazighen in marokko, omdat zij weinig belangstelling hebben voor de politiek, en zich steeds alleen maar bezig houden met de geschiedennis .
Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat men eerst op zoek moest gaan naar zijn roots, om een beeld te kunnen krijgen van zijn oorsprong en een eigen idenditeit moest ontwikkelen los van die van de Marokaanse Darijisten .
Maar de vraag is nu of men door de jaren zich mischien meer politiek moet uiten en bezig houden met deze .
Cultureel zijn we zeer zeker op de goede weg gelukkig maar echter maak ook ik me best zorgen of we wel bewust zijn van de politiek die plaats vind om ons heen .
De macht zit daar en onze toekomst evenals in de politiek, als we te veel met cultuur bezig gaan houden en helemaal niet met de politiek zal je een punt bereiken waarin wij individueel wel bevredigd zijn , maar de gemeenschap als geheel niet .
Ik vraag me echt af hoe bewust men is van de politiek die onze leven beinvloed en bepaald ?

BiL@L

Bevolkingsbeperking

Het concept van "bevolkingstoename" of de "bevolkingsexplosie" werd voor het eerst geïntroduceerd door Thomas Robert Malthus in zijn Essay on Population in 1798. Hij fundeerde zich op de hypothese dat de toename van de menselijke bevolking, de capaciteit van het voedselproductie te boven ging. Malthus concludeerde dat de bevolking uiteindelijk de voedselbronnen zou voorbijstreven, met als gevolg een wereldwijde hongersnood op massale schaal. Hij faalde echter in te zien dat de technologische ontwikkelingen, die de mensen ontwikkelden om de voedselproductie te doen toenemen, ver boven zijn berekeningen uitkwamen. Bovendien beslaan de mensen een dermate lage percentage van het aardoppervlak, dat de kansen op overbevolking en schaarsheid aan voedsel zo goed als nihil is. Malthus' theorie werd het fundament van een wereldlijke sterilisatie programma, welke gepromoot werd door de UN, waarbij arme vrouwen in de derde wereld landen aanmoedigingsgeld kregen om zich te steriliseren.

Het probleem in de derde wereld landen is niet de capaciteit van de wereld om voedsel te kunnen produceren, maar meer de manier waarop het vergaarde voedsel wordt gedistribueerd. Iedere inwoner uit de eerste wereld consumeert het gelijke van wat 5 a 10 inwoners consumeren uit de derde wereld. Toch wordt de rijkdom van de eerste wereld voornamelijk opgedaan vanuit bronnen uit de derde wereld. Bovendien bezigt de eerste wereld zich met destructieve economische wetgevingen, waarbij alleen al in de VS jaarlijks miljoenen kippen vernietigd worden, om zo de prijs voor kip kunstmatig hoog te houden. Hetzelfde geldt voor duizenden tonnen aan graan, melk enz., welke uit de roulatie gehaald worden door ze op te slaan in overheidsvoorzieningen.

Bron: http://islamitische.blogspot.com

IIAwajie3erII

 Ik vraag me af of er onder de imazighen wel belangstelling is voor de politiek , aangaande onze vader/moederland .
Vele geleerden klagen over de Imazighen in marokko, omdat zij weinig belangstelling hebben voor de politiek, en zich steeds alleen maar bezig houden met de geschiedennis .
Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat men eerst op zoek moest gaan naar zijn roots, om een beeld te kunnen krijgen van zijn oorsprong en een eigen idenditeit moest ontwikkelen los van die van de Marokaanse Darijisten .
Maar de vraag is nu of men door de jaren zich mischien meer politiek moet uiten en bezig houden met deze .
Cultureel zijn we zeer zeker op de goede weg gelukkig maar echter maak ook ik me best zorgen of we wel bewust zijn van de politiek die plaats vind om ons heen .
De macht zit daar en onze toekomst evenals in de politiek, als we te veel met cultuur bezig gaan houden en helemaal niet met de politiek zal je een punt bereiken waarin wij individueel wel bevredigd zijn , maar de gemeenschap als geheel niet .
Ik vraag me echt af hoe bewust men is van de politiek die onze leven beinvloed en bepaald ?

admin

Hierbij krijg je een waarschuwing bil@l. Je bent weer eens zwaar offtopic bezig. Als je reclame wilt maken voor sites doe dat dan aub ergens anders.

BiL@L

Citaat van: admin op 28/11/2004 om 15:58:47
Hierbij krijg je een waarschuwing bil@l. Je bent weer eens zwaar offtopic bezig. Als je reclame wilt maken voor sites doe dat dan aub ergens anders.
Huh? Ik snij juist een politiek onderwerp aan dat gaat over de ondervoeding van meer dan de helft van de wereldbevolking. Dat heeft toch alles met politiek te maken? Ik redeneer alles vanuit mijn Islamitische levensbeschouwing. Ik vind dat die waarschuwing best terug mag worden genomen. Het wordt eens tijd dat moslims hun hersenen gaan gebruiken. Ik zie geen verschil tussen een arabier en mij. Allebij van vlees en bloed en allebij nazaten van Adam en Eva.

Die awayagher, die mijn afstamming te schande doet met zijn gescheld: http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4457.new#new Die heeft dus vrij spel? Moge Allaah ons leiden en vergeven, amien.

IIAwajie3erII

Citaat van: BiL@L op 28/11/2004 om 16:03:13
Citaat van: admin op 28/11/2004 om 15:58:47
Hierbij krijg je een waarschuwing bil@l. Je bent weer eens zwaar offtopic bezig. Als je reclame wilt maken voor sites doe dat dan aub ergens anders.
Huh? Ik snij juist een politiek onderwerp aan dat gaat over de ondervoeding van meer dan de helft van de wereldbevolking. Dat heeft toch alles met politiek te maken? Ik redeneer alles vanuit mijn Islamitische levensbeschouwing. Ik vind dat die waarschuwing best terug mag worden genomen. Het wordt eens tijd dat moslims hun hersenen gaan gebruiken. Ik zie geen verschil tussen een arabier en mij. Allebij van vlees en bloed en allebij nazaten van Adam en Eva.

Die awayagher, die mijn afstamming te schande doet met zijn gescheld: http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4457.new#new Die heeft dus vrij spel? Moge Allaah ons leiden en vergeven, amien.
Welnee jongen heb wel eerder een waarschuwing gehad .
Wil nog niet zeggen dat je telkens met lappen text komt en deze inhoudelijk niet eens wilt toelichten als men erom vraagt .
Bovendien zijn die texten die je copierd en hier plaatst alles behalve nauwkeurig en bevatten deze vaak dingen die niet stroken met de leer die men vandaag de dag in meerderheid onderwijst .
Het heeft niets met vingertje wijzen te maken, maar waarom reageer je niet op commentaar van anderen die jou beweringen tegen spreken .
Het is te makkelijk om veel text te copieren en te deponeren ergens op een site , maar ik kan me herinneren dat vele dergelijke mensen werden gebanned , omdat er geen discussie mogelijk was .

admin

ik kan ook ergens een stuk tekst vandaan halen en hier plakken zonder te zeggen wat het met het onderwerp te maken heeft. Moeten wij ruiken wat het ermee te maken heeft of zo? Enige wat je doet is een stuk tekst plakken die in eerste instantie niets met het onderwerp te maken heeft, je geeft niet eens 1 woord toelichting. Dat doe je trouwens wel vaker, als je de regels doorleest dan merk je dat dat niet toegestaan is. Dus die waarschuwing blijft.

awayagher vroeg niet of jij hier over politiek wilde beginnen of theorien te plakken. hij vroeg duidelijk waarom imazighen zich niet met politiek bezig houden. Daar geef jij dus geen antwoord op, je bent offtopic bezig.

ps: wat heeft die theorie van Malthus te maken onderscheid maken tussen arabieren etc. Jij haalt dingen erbij die dus niets met het onderwerp te maken hebben. Als je ergens mee zit, val ons er aub niet mee lastig door offtopic te reageren.

ameziane

#7
Citaat van: IIAwajie3erII op 28/11/2004 om 15:14:28
Ik vraag me af of er onder de imazighen wel belangstelling is voor de politiek , aangaande onze vader/moederland .
Vele geleerden klagen over de Imazighen in marokko, omdat zij weinig belangstelling hebben voor de politiek, en zich steeds alleen maar bezig houden met de geschiedennis .
Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat men eerst op zoek moest gaan naar zijn roots, om een beeld te kunnen krijgen van zijn oorsprong en een eigen idenditeit moest ontwikkelen los van die van de Marokaanse Darijisten .
Maar de vraag is nu of men door de jaren zich mischien meer politiek moet uiten en bezig houden met deze .
Cultureel zijn we zeer zeker op de goede weg gelukkig maar echter maak ook ik me best zorgen of we wel bewust zijn van de politiek die plaats vind om ons heen .
De macht zit daar en onze toekomst evenals in de politiek, als we te veel met cultuur bezig gaan houden en helemaal niet met de politiek zal je een punt bereiken waarin wij individueel wel bevredigd zijn , maar de gemeenschap als geheel niet .
Ik vraag me echt af hoe bewust men is van de politiek die onze leven beinvloed en bepaald ?
Ik merk ook dat er weinig belangstelling is voor de Marokkaanse politiek.(Ik neem aan dat je de politiek in Marokko bedoelt). Je ziet topics die daarmee te maken hebben op een gegeven moment gewoon doodbloeden.
Misschien heeft dat met de taal te maken, veel info over Marokko is alleen in het Arabisch en/of Frans beschikbaar. En om de huidige stand van zaken te begrijpen moet je wat bagage hebben,qua geschiedenis.

Wat je zegt over de Imazighen in Marokko, althans de intelectuelen onder hen, die zijn wel degelijk met politiek bezig en zijn goed op de hoogte van wat er in het land speelt.

IIAwajie3erII

#8
Citaat van: ameziane op 28/11/2004 om 19:09:00
Citaat van: IIAwajie3erII op 28/11/2004 om 15:14:28
Ik vraag me af of er onder de imazighen wel belangstelling is voor de politiek , aangaande onze vader/moederland .
Vele geleerden klagen over de Imazighen in marokko, omdat zij weinig belangstelling hebben voor de politiek, en zich steeds alleen maar bezig houden met de geschiedennis .
Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat men eerst op zoek moest gaan naar zijn roots, om een beeld te kunnen krijgen van zijn oorsprong en een eigen idenditeit moest ontwikkelen los van die van de Marokaanse Darijisten .
Maar de vraag is nu of men door de jaren zich mischien meer politiek moet uiten en bezig houden met deze .
Cultureel zijn we zeer zeker op de goede weg gelukkig maar echter maak ook ik me best zorgen of we wel bewust zijn van de politiek die plaats vind om ons heen .
De macht zit daar en onze toekomst evenals in de politiek, als we te veel met cultuur bezig gaan houden en helemaal niet met de politiek zal je een punt bereiken waarin wij individueel wel bevredigd zijn , maar de gemeenschap als geheel niet .
Ik vraag me echt af hoe bewust men is van de politiek die onze leven beinvloed en bepaald ?
Ik merk ook dat er weinig belangstelling is voor de Marokkaanse politiek.(Ik neem aan dat je de politiek in Marokko bedoelt). Je ziet topics die daarmee te maken hebben op een gegeven moment gewoon doodbloeden.
Misschien heeft dat met de taal te maken, veel info over Marokko is alleen in het Arabisch en/of Frans beschikbaar. En om de huidige stand van zaken te begrijpen moet je wat bagage hebben,qua geschiedenis.

Wat je zegt over de Imazighen in Marokko, althans de intelectuelen onder hen, die zijn wel degelijk met politiek bezig en zijn goed op de hoogte van wat er in het land speelt.
Je hebt wel een belangrijke punt aangehaald , die van de taal waarin de meeste verslagen gedaan worden omtrend de politieke situatie in marokko .
Maar volgens mij moet er toch wel elders informatie beschikbaar zijn over deze .
Bovendien kan men gelukkig tegenwoordig veelal gebruik maken van bv onnline translation comp's .
Maar over het laatste is het wel degelijk zo dat deze groepen zich bezig houden met de marokaanse politiek, ik spreek dat niet tegen .
Het waren uitgerekend hen die commentaar maakten over de gewone amazigh burger die desintresse zou tonen voor de politiek in marokko alswel in het buitenland .
Daar je ook concludeerde dat er ook op websites te weinig aandacht word besteed aan uitgerekend het belangrijkste onderdeel samen met de geschiedennis, op weg naar een eigen idenditeit, is het toch wel best vreemd lijkt mij .

ameziane

Citaat van: IIAwajie3erII op 28/11/2004 om 19:44:48
Het waren uitgerekend hen die commentaar maakten over de gewone amazigh burger die desintresse zou tonen voor de politiek in marokko alswel in het buitenland .
Desinteresse in de politiek zie je ook in een democratisch land als Nederland. Elke keer wordt geconstateerd dat de opkomst laag was. Behalve dan als er proteststemmen worden uitgebracht zoals destijds op Fortuijn.

Voor de mensen in Marokko kunnen allerlei factoren spelen: analfabetisme, armoede(mensen zijn meer bezig met overleven),ontbreken van politiek bewustzijn enz.

IIAwajie3erII

Citaat van: ameziane op 28/11/2004 om 20:35:55
Citaat van: IIAwajie3erII op 28/11/2004 om 19:44:48
Het waren uitgerekend hen die commentaar maakten over de gewone amazigh burger die desintresse zou tonen voor de politiek in marokko alswel in het buitenland .
Desinteresse in de politiek zie je ook in een democratisch land als Nederland. Elke keer wordt geconstateerd dat de opkomst laag was. Behalve dan als er proteststemmen worden uitgebracht zoals destijds op Fortuijn.

Voor de mensen in Marokko kunnen allerlei factoren spelen: analfabetisme, armoede(mensen zijn meer bezig met overleven),ontbreken van politiek bewustzijn enz.
Ja oke dat is ook waar, maar je kan een onderscheid maken tussen een bevolking die zich nu juist zou moeten uitspreken over dingen die hen eeuwen dwars zitten .
Nederlanders zijn het zat, omdat de politiek hen gewoon niet intresseerd, ik denk dat de imazighen wel degelijk geintresseerd zijn , maar alleen niet de middelen en mogelijkheden hebben om dit te uitten enof te verwezelijken .
In sommige dorpen in de Rif heeft men nog steeds geen beschikking over het internet, het overige heeft men allang al niet .
En hoe kan je dan de desintresse van ons hier (imazighen) in de politiek verklaren daar wij wel geschoold zijn en de nodige middelen hebben vraag ik me af ?

Laysa

Citaat van: IIAwajie3erII op 28/11/2004 om 20:48:26
Ja oke dat is ook waar, maar je kan een onderscheid maken tussen een bevolking die zich nu juist zou moeten uitspreken over dingen die hen eeuwen dwars zitten .
Nederlanders zijn het zat, omdat de politiek hen gewoon niet intresseerd, ik denk dat de imazighen wel degelijk geintresseerd zijn , maar alleen niet de middelen en mogelijkheden hebben om dit te uitten enof te verwezelijken .
In sommige dorpen in de Rif heeft men nog steeds geen beschikking over het internet, het overige heeft men allang al niet .
En hoe kan je dan de desintresse van ons hier (imazighen) in de politiek verklaren daar wij wel geschoold zijn en de nodige middelen hebben vraag ik me af ?

Het komt misschien ook omdat de meeste imazighen weinig kaas hebben gegeten van hun eigen geschiedenis en identiteit. Veel jongeren hier spreken niet of nauwelijks thmazight. Ze zien Marokko alleen in de vakantie en ja op school krijg je ook geen geschiedenisles over je cultuur en roots... Op de koranschool wordt alles in het arabisch gegeven,  (waar je overigens 99% niet begrijpt omdat je alleen thmazight spreekt) en daar wordt ook geen woord gerept over imazighen ...

Wellicht is er weinig interesse omdat er gewoon weinig verbondenheid is? ....


Tamza

Citaat van: Laysa op 01/12/2004 om 02:13:11

Het komt misschien ook omdat de meeste imazighen weinig kaas hebben gegeten van hun eigen geschiedenis en identiteit. Veel jongeren hier spreken niet of nauwelijks thmazight. Ze zien Marokko alleen in de vakantie en ja op school krijg je ook geen geschiedenisles over je cultuur en roots... Op de koranschool wordt alles in het arabisch gegeven,  (waar je overigens 99% niet begrijpt omdat je alleen thmazight spreekt) en daar wordt ook geen woord gerept over imazighen ...

Wellicht is er weinig interesse omdat er gewoon weinig verbondenheid is? ....

Over politiek praten zijn de meeste Imazighen juist heel goed in. Marokkaanse jongeren blijken het maatschappelijkst betrokken te zijn van alle bevolkingsgroepen in Nederland (niet zo gek als je ziet hoe vaak zij het onderwerp van maatschappelijke discussies zijn).

Bij onze ouders ligt het wat complexer denk ik.

Thuis gaan we ook om de kleinste politieke scheet in discussie met elkaar. Ik heb vaak met mijn ouders ook gediscussieerd over de Amazigh-kwestie, en alhoewel mijn vader het vaak met mij eens is, wil hij niet dat ik openlijk mijn mening verkondig. Er blijft toch een taboe op rusten, en onze ouders zijn nog bekend met de politiek in Marokko, waar men heilig van overtuigd is dat in elk café een agent van de geheime dienst zit mee te luisteren. En die angst hebben ze meegenomen naar hier. Zelfs voor Nederlandse politiek zijn ze bang. De dag dat Theo van Gogh vermoord werd smeekte mijn moeder gauw thuis te komen van school en niet in discussie te gaan met mensen over politiek, islam en de moord. Dat is eigenlijk best pijnlijk.

Wat Marokkaanse jongeren in NL betreft: sommigen hebben sterke ideeën, maar de meeste jongeren zijn toch kuddedieren en stellen zich te defensief op om zich te kunnen redden als georganiseerde groep. Eenheid is ver te zoeken bij de Marokkaanse joneren, idd mede door die identiteits-crisisjes. Ze vormen een makkelijke prooi voor mensen met foute politieke doeleinden. Dat is wel met de AEL gebleken. Het ironische was nog wel dat de AEL als een beweging van emancipatie werden gezien.

En ik vrees dat Amazigh-jongeren aan zulke organisaties ten prooi zullen blijven vallen zolang zij niet de Amazigh-geschiedenis leren kennen waar ze recht op hebben. En zolang zij geen vertrouwen hebben in hun eigen vermogen om kennis te vergaren en gevonden kennis zelf te beoordelen op de aannemelijkheid ervan.

Samariaan

#13
Citaat van: Tamza op 02/12/2004 om 00:41:04


Thuis gaan we ook om de kleinste politieke scheet in discussie met elkaar. Ik heb vaak met mijn ouders ook gediscussieerd over de Amazigh-kwestie, en alhoewel mijn vader het vaak met mij eens is, wil hij niet dat ik openlijk mijn mening verkondig. Er blijft toch een taboe op rusten, en onze ouders zijn nog bekend met de politiek in Marokko, waar men heilig van overtuigd is dat in elk café een agent van de geheime dienst zit mee te luisteren. En die angst hebben ze meegenomen naar hier. Zelfs voor Nederlandse politiek zijn ze bang. De dag dat Theo van Gogh vermoord werd smeekte mijn moeder gauw thuis te komen van school en niet in discussie te gaan met mensen over politiek, islam en de moord. Dat is eigenlijk best pijnlijk.



dit punt komt me inderdaad bekent voor. De ouderen leggen vaak een directe link over wat er in de politiek gebeurd en wat voor direct effect dit op hun zal hebben. Zoals je zegt heeft dit o.a. te maken met hun ervaringen in Marokko. Maar heeft ook te maken met hun ervaringen in de beginjaren toen ze net aankwamen, en ze zich moesten gedragen. Ze waren  minder waard waren dan vuil en hun status was nog zeer onzeker  en ze konden er dus elk moment daadwerkelijk uit geknikkerd konden worden.  Je merkt  dat met dingen zoals de moord op Theo van Gogh, of inderdaad een "Islamitische" aanslag ergens anders in Europa dat gevoel van "ze kunnen ons elk moment er uit gooien" gelijk boven komt drijven.

Masja

Citaat van: ameziane op 28/11/2004 om 20:35:55
Citaat van: IIAwajie3erII op 28/11/2004 om 19:44:48
Het waren uitgerekend hen die commentaar maakten over de gewone amazigh burger die desintresse zou tonen voor de politiek in marokko alswel in het buitenland .
Desinteresse in de politiek zie je ook in een democratisch land als Nederland. Elke keer wordt geconstateerd dat de opkomst laag was. Behalve dan als er proteststemmen worden uitgebracht zoals destijds op Fortuijn.

Voor de mensen in Marokko kunnen allerlei factoren spelen: analfabetisme, armoede(mensen zijn meer bezig met overleven),ontbreken van politiek bewustzijn enz.

ik denk dat de poging om te overleven de grootste factor is , er is dan gewoon niet genoeg ruimte meer over ,energie en ambitie , voor politiek bewustijn
conclusie? politiek bewustijn is  weggelegd voor verwende mensen als ze al niet ingeslapen zijn door hun voorgeregelde leventje
aan de andere kant hebben de zg proletariers , die écht in miserable condities leefden, in het verleden voor grote sociale omwentelingen gezorgd, denk aan de franse revolutie of de omverwerping van de regering van de tsaar nicolaas, en dat alles voor een beter en rechtvaardiger leven , wég met de grootgrondbezitters  etc.
of het daarna écht beter op is geworden betwijfel ik. mischien in het begin... maar daarna liep het snel weer fout, tja, machtswellust komt vroeg of laat altijd om de hoek gluren , de grootste idealisten trappen erin,en dan beginnen we weer van voor af aan, erg vermoeiend