een vraag die me dwarszit.

Gestart door hamza, 31/07/2003 om 18:16:08

hamza

beste vrienden,
ik heb een vraag die me altijd dwarszat.
waarom zijn er in het rif regio altijd de arabieren die het voor het zeggen hebben,en niet mensen van rif zelf?
die mensen spreeken geen tamazigt,maar toch.
is dat politiek? graag antwood aub.

Miss_Naoual

#1
Nou, Ik heb er geen antwoord op..
Ik stel voor dat je het zelf aan de Arabische autoriteiten vraagt?

hamza

#2
beste miss-naoual.
ik denk dat de arabische outoriteiten geen eerlijke antwoord zullen geven.
salaam.

masin

Citeerbeste vrienden,
ik heb een vraag die me altijd dwarszat.
waarom zijn er in het rif regio altijd de arabieren die het voor het zeggen hebben,en niet mensen van rif zelf?
die mensen spreeken geen tamazigt,maar toch.
is dat politiek? graag antwood aub.


Misschien komt het omdat we onze Riffijnse identiteit ( vooral na de tijd van de Rif republiek ) niet verder hebben/kunnen ontwikkelen tot een identiteit van "Arif broeders"
Zo hebben ze Arif verdeeld in een Alhoceima en een Nador provincie zonder enige weerstand vanuit onze hoek.

te gek voor woorden we worden geflasht waar we bijstaan



tafidjoest

#4
ik weet ook niet hoe het komt,
maar vindt het wel een schannde

Ariaz

Citeerbeste miss-naoual.
ik denk dat de arabische outoriteiten geen eerlijke antwoord zullen geven.
salaam.


Ben je al in Dakhilya (binnenland) geweest, weet je hoe dat ze Iriiffien beschouwen, ze beschouwen hen als mannen : Ruafa Rjala= Irrifien Mannen da zijn hun uitspraken, het is gewoon de overheid die iets tegen ons heeft, en de meisjes daar hebben liever Irrifien omdat Irrifien mannen zijn en nu hebben de Irrifien zoals de Issoussien ook wat economische macht gegrepen door al hun winkels in Tanger,Rabat,Casa, Tetuan en Europa.....


en weet je wie de grootste bedelaars, de goedkoopste werkkrachten, de vuilnisbakkenrapers in alhoceima dat zijn de arabieren,


monte-aroui

#6
yep

hamza

#7
beste ariaz,
ik ben helemaal met je eens op dat gebied.
maar wat betreft de politie justitei al dat soort dingen.
als je iets wilt regelen,dan word je gedwongen arabisch  te spreeken, en niet je eigen taal. dat vind ik schande,
het zou leuk zijn als ambtenaren in regio rif twee talligen moeten zijn.

neem maar voorbeeld als belgie.
flamigen spreeken hun taal overal en anderen spreeken frans
dat is prima gereged toch?












Ariaz

Ja inderdaad da's waar maar om rechten te krijgen dan moet je ook vechten voor die rechten, het is relatief rustig in Marokko in vergelijking met andere arabische en afrikaanse landen, en je weet dat de discussies tussen een Arabier en een Amazigh (beide heethoofden) over het tamazightkwestie heel explosief kunnen zijn, dus wij Imazighen staan voor een keuze : -Willen we als echte, zelfstandige, Imazighen door het leven gaan dan moet er volgens mij oorlog gevoerd worden want we hebben met Arabieren te maken die gewoon verblind zijn door hun cultuur en die gewoon corrupt zijn,


-Willen we rust kennen, en de huwelijksbanden en vriendschapsbanden behouden ja dan moeten we ons koest houden en langzaamaan wegkwijnen,


Ikzelf ben van Belgie en weet je wat die Vlamingen hebben moeten doen voor hun rechten, ze hebben zwaar moeten knokken, op straat betogen en van alles en nog wat anders waren ze nu frans aan het spreken in Vlaanderen, nu is volgens een bureau Vlaanderen (losgekoppeld van Wallonie) een van de Rijkste streken op de wereld, dus begrijp je mij?

sneeuwitje

#9

Citeerbeste ariaz,
ik ben helemaal met je eens op dat gebied.
maar wat betreft de politie justitei al dat soort dingen.
als je iets wilt regelen,dan word je gedwongen arabisch  te spreeken, en niet je eigen taal. dat vind ik schande,
het zou leuk zijn als ambtenaren in regio rif twee talligen moeten zijn.

neem maar voorbeeld als belgie.
flamigen spreeken hun taal overal en anderen spreeken frans
dat is prima gereged toch?



Helemaal mee eens?
En ambtenaren die in Rif wonen en werken zullen de taal moeten leren (amazigh).Als ik naar Tanger ga waar een gedeelte uit amazighen bestaat moet je ook arabische kunnen.












Miss_Naoual

#10
Ariaz, Ik ben het helemaal met je eens,
Mensen moeten vechten voor hun rechten, maar wat doen wij Imazighen? De meesten verafschuwen de Arabieren, ze haten hen, etc..(En ondertussen zitten de meesten van ons lekker op hun luie stoel..)

En dat zullen de Arabieren, denk ik, gebruiken tegen ons(dat we hen zehma haten) als we zouden 'vechten'.
Het zal een hele lange, en vooral moeilijke strijd worden als we ooit gaan 'vechten' voor onze cultuur, en taal...

Assalaam,